Nigéria
hatalmi ambíciói
2004. november 15.
-Konsiczky Zoltán
Nigéria, mint az Afrikai Unió soros elnöki tisztét betöltő állam
kiemelkedni látszik a régiójában. A két ok, amelyek miatt most
Nigéria csillaga felemelkedni látszik a globális, de még inkább
az afrikai diplomáciában, egyszerre vet rossz és jó fényt is a
közép-nyugat afrikai országra. A szudáni rendezésben vállalt
szerepe miatt Obasanjo elnök joggal tündököl a pánafrikai
válságmegoldó szerepében, a Niger folyó deltavidékében dúló
szeparatista forrongás viszont komoly veszélybe sodorhatja az
ország gazdaságát, ezáltal pedig –közvetve-közvetlenül - a
rendszer stabilitását is.
Nigéria
nemzetközi aktivitása jelentősen megnőtt, mióta – kisebb-nagyobb
nagyhatalmi ráhatással ugyan – megszületett az a doktrína,
melyhez más afrikai országok is csatlakoztak, és amely szerint a
szudáni válság „tisztán afrikai ügy”. Azonban ez a koncepció is
Janus-arcú, és számos buktatót rejt magában. Az első számú
csapda, amibe az aktív szerepet vállaló országok könnyen
belesétálhatnak, hogy bár megkérdőjelezhetetlenül pozitív
fejlemény az afrikai problémák afrikai kezelése, ugyanakkor
hatalmas presztízsveszteség lenne számukra, ha pacifikáló
szándékaikat nem lennének képesek a gyakorlatba átültetni. A
másik rejtett buktató az, ha az afrikai országok mindenfajta
Afrikán kívülről jövő segítséget elutasítanak – mondva, hogy
mindent „területen belül” kell rendezni. Ez esetben könnyen
előfordulhat, hogy valóban semmilyen külső segítségre nem
számíthatnak egy idő után. Ez pedig magában hordozza annak
veszélyét, hogy a kontinens „magára marad” a problémáival, és a
békés viszonyok kialakulása helyett még jobban belesüllyed a
különböző helyi konfliktusok káoszába.
Nigéria
esetében is felmerülhet a kérdés, hogy nem elhamarkodott-e az
ország jelenlegi állapotában nemzetközi elkötelezettséget
vállalni. Tény, hogy az események „szerencsés” konstellációja –
legalábbis Nigéria számára szerencsés- , hogy a szudáni válság
éppen most került az érdeklődés középpontjába, és, hogy éppen
Nigéria elnököl az Afrikai Unióban, elszalaszthatatlan
történelmi lehetőséget jelent az ország számára, hogy legitim,
széles tömegek által támogatott módon, a jó ügy érdekében
kilépjen a nemzetközi porondra. Azt viszont nem szabad
elfelejteni, hogy Nigéria 16 éves katonai uralom után mindössze
5 éve indult el a civil állammá alakulás rögös útján, és
mindössze másfél éve rendelkezik ténylegesen legitim, szabadon
választott vezetéssel.
A helyzetet
nehezíti, hogy Nigéria szövetségi köztársaság. Vagyis ha úgy
tetszik az államon belül 36 további tagállam található, melyek
esetenként még olyan alapvető kérdésekben sem feltétlenül
hozhatók közös nevezőre, hogy milyen jogrendet kövessenek. Az
ország nagyobb része az angolszász „common law”-ra alapuló jogi
fundamentumokon áll, néhány északi államban viszont az iszlám
jog, a saria van érvényben. Ennek oka, hogy az ország vallási
alapon is szabályosan kettéosztható. A lakosság fele muszlim –
ez közel 70 millió lelket jelent – másik fele jórészt keresztény
vagy valamilyen törzsi vallást követ. Ez az oka annak, hogy
északon – értelemszerűen ezekben az államokban majdnem kizárólag
muszlimok élnek – szó szerint az Iszlám törvényei a
meghatározók, és nemcsak vallásjogi kérdésekben. Az ország ezen
részeiben a lakosság bevezetésekor támogatta a saria
alkalmazását, mára azonban sok helyen kiábrándultak belőle, mert
az Iszlám igazsága sokszor nem kifejezetten találkozik Allah
akaratával. A helyi hatalmi elit ugyanis hajlamos az Isteni
jogot hatalmának növelése és megszilárdítása érdekében ki- és
felhasználni.
Amellett,
hogy a társadalomban rengeteg rejtett kulturális, vallási és
etnikai ellentét feszül – hiszen az ország területén 250-nél is
több etnikai kisebbség él – a kormányzatnak tényleges, fegyveres
szeparatista küzdelemmel is meg kell küzdenie. A Niger-delta
Népi Önkéntes Erők nevű mozgalom – logikus módon – a Niger folyó
deltavidékén küzd a terület Nigériától való elszakadásáért. A
függetlenségi harc égető fontosságát az adja, hogy az országnak
jórészt ezen a részén találhatók azok a kőolajmezők, melyeknek
„gyümölcse” az ország költségvetési bevételeinek 65%-át, az
exportnak pedig 95%-át adják. Ennek köszönhetően az ország
gazdasága teljes mértékben az olajtól függ. A fejlett ipari
országoktól eltérő módon viszont Nigériának nem attól kell
tartania, hogy milyen áron és mennyiségben jut olajhoz (hiszen
tartalékai a legnagyobbak Afrikában), hanem attól, hogy maga a
forrás vész el, ha a régiót nem sikerül stabilizálni. A harcok
és a szakadárok kifejezetten a külföldi olajtársaságokat
fenyegetik támadással. Az események nem teremtenek megfelelő,
megbízható üzleti környezetet, és elijesztik a további
befektetőket, akik az olaj folyamatos kitermelését biztosítják.
Viszont, mivel az ország a világ hatodik legnagyobb
olajexportőre, így az itteni zavargások is hozzájárulnak ahhoz,
hogy az olaj világpiaci ára 55 dollár fölé emelkedett. Így a
térségben dúló összetűzések egyrészt veszélyesek Nigéria
számára, másrészt az emelkedő olajár pozitív hatással van
nemcsak a nagy olajtársaságok, de a nigériai költségvetés
bevételeire is.
A Port
Harcourt környékén tevékenykedő szeparatistákon kívül Nigéria
vezetőinek a szomszédos országokkal is meggyűlhet a baja. A
felek elsősorban határkérdésekben nem tudtak dűlőre jutni
egymással. Történelmileg ugyanis úgy alakult, hogy Nigériának
jelenleg egyetlen olyan szomszédja sincs, amellyel ne lenne
valamilyen határvitája- Szerencsére ezek a viták pillanatnyilag
nem jelentenek casus bellit egyik ország számára sem. Mindössze
a helyi milíciák közt fordulnak elő határvillongások.
Két kérdés
azonban ezek közül is kiemelkedik, melyeknek megoldása igencsak
égető az érintett felek számára, ám éppen ezért eleddig
képtelenek voltak megegyezni ezekben az ügyekben, és megoldás a
közeljövőben sem várható. Az egyik a Csád-tó körüli vita, ahol a
Kamerun, Csád, Niger és Nigéria határa találkozik. Ennek
megoldása egyelőre azért maradt sikertelen, mert a négy ország
egyszerűen képtelen egy olyan megoldást találni, amely
mindegyikük számára megfelel, és amely egyértelműen
meghatározza, hogy a tó melyik része melyik országhoz tartozzon.
A másik, ennél is kényesebb kérdés, a Kamerun és Nigéria
közötti, bilaterális rendezésre váró Bakasi-félsziget körüli
huzavona megoldatlanságának fő oka a fekete arany. Az olajban
gazdag Guineai-öböl menti térségben található földnyelv jelenleg
Nigériához tartozik. A Nemzetközi Bíróság 2002-es ítélete
alapján viszont köteles – lenne – a félszigetet átadni
Kamerunnak, amire éppen azért nem hajlandó mert a terület
olajban rendkívül gazdag és a körülbelül 600 km2 területű
földdarab átadása a tengeri határokat is megváltoztatná. Ez az
állapot azonban csak átmeneti lehet, hiszen a bíróság ítélete
nem hagy kibúvót. A szigeten szuverenitását csakis Kamerun
jogosult gyakorolni.
Csak tovább
bonyolítja a helyzetet, hogy tavasszal olyan találgatások –
pontosabban „hivatalosan meg nem erősített információk” – láttak
napvilágot, melyek szerint Nigéria is atomhatalmi ambíciókat
dédelget, akárcsak a Koreai NDK. Pakisztán legalábbis elvileg
nem zárkózott el attól, hogy segítséget, támogatást nyújtson
Nigéria katonai, hadászati, technológiai fejlődéséhez, beleértve
a nukleáris fegyverek titkát is. Az Észak-Korea – Pakisztán –
Nigéria háromszög súlypontja Abdul Kadír Hán, a pakisztáni
atombomba „atyja”, akiről ma már köztudott, hogy szaktudását,
szakértelmét és magát a technológiát is szívesen bocsátotta
áruba a fekete piacon. Így jutott – feltételezhetően – nukleáris
fegyverhez a sztálinista rezsim a 38. szélességi fok északi
oldalán, és feltehetően Hánnak köszönhető az is, ha
Nyugat-Afrikában is nukleáris fegyverek jelentik majd az aduászt
a nemzetközi vitákban. A sors fintora, hogy Pakisztán ezért de
jure közvetlenül nem szankcionálható, hiszen a fent említett
atom- és atomesélyes országok közül Pakisztán sosem volt tagja
az atomsorompó egyezménynek, Észak-Korea tavaly áprilisban
felfüggesztette tagságát, egyedül Nigéria írta alá a nukleáris
fegyverek terjedését kiküszöbölni hivatott szerződést. Így
Nigéria meglehetősen kényes helyzetbe kerül, ha esetleg a
jövőben – nyíltan vagy titokban – elfogadja a pakisztáni
segítséget. Az atomtitok birtokában hatalmi pozíciója megnö,
ugyanakkor nyilvánvaló szankciókra kellene számítania. Horribile
dictu az atomfegyverek továbbterjedése elleni küzdelem
legnagyobb élharcosa, az Amerikai Egyesült Államok – ahová a
nigériai export több mint 40 %-a irányul – bojkottálhatja a
nigériai termékeket, felfüggesztheti az olajvásárlást, és mind
gazdasági, mind politikai értelemben elszigetelheti az országot.
Ez pedig könnyedén megingathatná az amúgy is igen fiatal
nigériai rendszer stabilitását, és hosszú távon vagy egy újabb
erőskezű – USA barát – katonai rendszer hatalomátvételét vetíti
előre, ami képes lehet garantálni az ország integritását, vagy
az ország egységének megszűnését elhatárolt lokális hatalmi
érdekek mentén.
Akárhogy is
lesz, Olusegun Obasanjo szövetségi elnök biztosan tisztában van
a lehetőségeivel és országa képességeivel, és a Nigéria vezetés
fogja eldönteni, hogy – veszélyeket és lehetőségeket
elemezve – az ország milyen hosszú távú célokat tűz ki maga elé,
és milyen úton indul el a nemzetközi hatalmi térben.
Kapcsolódó
anyagok:
Egységes
kontinens az Afrikai Unió célja 2004.
február 28.
|