Hárman párban
Diplomáciai csaták Kína,
Tajvan és az Egyesült Államok között
2003. december 8.
Csomán Gábor
Chen
Shui-bian-t 2000. márciusában választották Tajvan elnökévé. Az
elődeihez képest sokkal markánsabb politikát fogalmazott meg a
sziget függetlenségével kapcsolatban. Ez a magatartás már a
2000-es választási kampány során is zavarta a szárazföldi Kína
vezetőit. Nem véletlen, hogy nagyszabású hadgyakorlatot
tartottak a szoros kínai oldalán. A két fél közötti feszültség
az elmúlt hetekben ismét kicsúcsosodott.
TÖRTÉNELMI HÁTTÉR
1943.
december 1-én Kína, USA és
Anglia képviselői a Kairói Nyilatkozatban leszögezték,
hogy minden Kínától Japán által elfoglalt terület
-ideértve az észak-kínai területeket, Tajvan-szigetét és a
Penghu-szigeteket- a háború után visszakerül Kína
fennhatósága alá. 1945. július 26-án a Potsdami
Kiáltványban megerősítették a Kairói Nyilatkozatot. 1945.
szeptember 2-án a kapituláció aláírásakor Japán elfogadta
az előbbi két dokumentumot is. A gyarmati
országok és népek
függetlenségéről szóló 1960-as ENSZ nyilatkozat határozata
alapján Tajvan nem nyilváníthatja ki függetlenségét, és
arról nem is tarthat népszavazást. Az indoklás szerint
Tajvan már régóta Kína szerves része,
nem pedig annak gyarmata.
|
Mao
Dse-dong (Mao Ce-tung) 1949.
október 1-én kikiáltja a Kína Népköztársaságot. |
A
Kommunista Párt és a Koumintang között dúló polgárháború
során a Koumintang erői Tajvan szigetére szorultak vissza.
1949-ben megalapították a Kínai Köztársaságot (Republic of
China). Vele szemben, a szárazföldön a Kínai
Népköztársaság (=People’s Republic of China) áll. A
nemzetközi szervezetekben Kínát a Kínai Köztársaság
képviselte, majd helyét elfoglalta a kommunista vezetésű
Kínai Népköztársaság. Az USA 1979-ben megszakította
hivatalos diplomáciai kapcsolatait Tajvannal. Ugyanebben
az évben az amerikai külügyminisztérium megalapította a
Tajvani Amerikai Intézetet (American Institute in Tajvan,
AIT), melyen keresztül zajlik a nem hivatalos
kapcsolattartás. A hivatalos álláspont ellenére, az USA
Tajvan legfőbb fegyverszállítója és
ezáltal legfőbb szövetségese.
|
Diplomáciai bonyodalmak
Kína az
elmúlt években a politikai vezetőség nemzedékváltásával volt
elfoglalva, ezáltal kevesebb figyelem –legalábbis a retorikai
és diplomáciai szinten – irányult Tajvanra. Az Egyesült
Államok 2001. szeptember 11-e óta szintén kevesebb figyelmet
fordít Tajvanra. Mindehhez hozzájárul, hogy Tajvanon jövő
márciusban elnökválasztás lesz, és a jelenlegi elnök Chen
Shui-bian beemelte kampánytémái közé a függetlenségről szóló
népszavazást.
Novemberben számos olyan dolog történt, mely a korábbi évekhez
képest jelentéktelennek tűntek, ám most mégis heves
indulatokat váltottak ki mind kínai, tajvani és amerikai
részről. Ide sorolható a Tajvani Amerikai Intézet elnök
asszonyának, Theresa Shaheen-nek New York-ban tett
kijelentése, mely szerint az amerikaiak nem tesznek
különbséget Tajvan szabadságát
illetően az „ellenzés” („oppose”) és a „nem támogatás” („does
not support”) között. A CNSNews közlése szerint a Kínai
Külügyminisztérium szóvivője, Liu Jianchao határozottan
felhívta a figyelmet, hogy az elnök asszony kijelentése
ellenkezik az Egyesült Államok hivatalos álláspontjával, az
„egy-Kína” politikával.
Szintén
diplomáciai bonyodalmakat okozott Colin Powell amerikai
külügyminiszter találkozója panamai Chen Shui-bian-nal. A
kínai hatóságok élesen tiltakoztak az 1979 óta első, ilyen
magas fokú diplomáciai találkozóval kapcsolatban. Az amerikai
külügyminisztérium szóvivője magyarázata sem nevezhető
szokványosnak: Powell és Chen csak fizikailag volt egy helyen.
Látták egymást, kezet fogtak, de nem találkoztak, mert a
találkozó tervezett eseményt jelent.
A népszavazásról szóló törvény
A
tajvani politikai rendszerben sajátos szerepet töltenek be
a Yuan-nek, melyek speciális állami
szervezetek, hasonlóak a minisztériumokhoz, egy adott
kormányzati terület legmagasabb rendű szervei. Általában nem
szokták lefordítani. Összesen hat Yuan van. A legislative a
Törvényalkotási Yuan, az executive pedig a Végrehajtási Yuan.
November
26-28-a között tartotta a Törvényhozó Yuan a függetlenségi
refendumról szóló törvény (referendum law) vitáját. A törvényt
Chen Shui-bian és pártja a Democratic Progressiv Party (DPP)
nyújtotta be. Az elnök célja a törvénnyel, hogy Tajvan új
megnevezéséről, területéről, zászlójáról, himnuszáról és
alkotmányáról lehessen népszavazást tartani.
Az
ellenzéki pártok - melyek jelenleg a „pan blue” koalícióban
tömörülnek, tagjai a Kínai Nacionalista Párt (Chinese
Nationalist Party, KMT) és az Emberek Első Pártja (People’s
First Party, PFP. –
folyamatosan azzal támadták a kormányjavaslatot, hogy az
aláássa Tajvan biztonságát, és sajátos, gazdaságilag jól
működő rendszerét.
A kínai
Állami Tanács Tajvani Ügyek Hivatalának (Taiwan Affairs Office
of State Council, TAO) szóvivője Zhang Mingqing azt mondta - a
BBC tudósítása szerint -, hogy a törvény elfogadása a
függetlenség deklarálásához vezető út jelentős állomása, és
ezért elfogadhatatlan. Ha változatlan formában fogadja el a
tajvani törvényhozás a tervezetet, akkor Kína határozott
lépéseket fog tenni. Hogy mik lehetnek ezek a lépések, nem
részletezte. Iránymutató lehet Wen Jiabao kínai miniszterelnök
a Washington Post-ban november 21-én megjelent interjúja,
melyben úgy fogalmazott, hogy „Kína hajlandó bármekkora árat
fizetni” területi integritásának
megőrzéséért.
|
Két KMT
képviselő gúnyolódó táblát mutat fel a törvényhozásban:
"Így bukik el Tsai Tung-jung!” Tsai Tung-jung a kormányzó
DPP képviselője és támogatója az eredeti
törvényjavaslatnak. |
A szárazföldi Kína felől érkező erős nyomás, párosulva a
jelentős belső, ellenzéki nyomással „megviselte” a tajvani
kormánypárti politikusokat.
November 27-én az ellenzéki többségű törvényhozás jelentősen
átalakította a kormány javaslatait, azok közül csak kettő
került be a végleges változatba. A 223 fős Törvényhozó
Yuan-ben 190 képviselő jelent meg, ahol 14-en szavaztak
igennel a felvizezett törvényre, míg a kormánypárti DPP
képviselői tartózkodtak. A jelenleg elfogadott változat
szerint az elnöknek nincs joga saját hatáskörében kiírni
népszavazást a szuveneritás tárgykörében, beleértve az új
alkotmányt, zászlót, himnuszt és megnevezést. Jelenleg a
törvény csak azt teszi lehetővé, hogy az elnök védelmi
népszavazást (defensive referendum) írjon ki abban az esetben,
amennyiben katonai támadás érné a szigetet.
A korábbi
és a most elfogadott törvények szerint az országos népszavazás
kiírása a Végrehajtó Yuan kezében van, míg a regionálisakról
helyi szinten döntenek. Felállításra került a Népszavazást
Felügyelő Bizottság (Referendum Supervisory Committee), mely
megvizsgálja a népszavazás tárgyát, és csak a jóváhagyásával
lehet azt kiírni. A Központi Választási Bizottság (Central
Election Committee) 20 fő testület, tagjait a Törvényhozó
Yuan-ben helyet foglaló pártok képviselői közül választják,
kinevezésüket az elnök hagyja jóvá. A referendumot 6 hónappal
azután lehet kiírni, hogy a
törvényhozás végleg elfogadja az új törvényt, mely azt is
tartalmazza, hogy egyszerre lenne választás az új
alkotmányról, az elnökről, és a polgármesterekről. Taiwan
Solidarity Union (TSU) pártunió –melynek a kormánypárti “pan
green” koalíció is része – elnöke nyilatkozta a Taipei
Times-nak, hogy az elfogadott törvény az állampolgárok szabad
véleményalkotását gátolja. A TSU egy másik tagja azt
nyilatkozta, hogy az RSC és CEC felállítása döntő helyzetbe
hozza az –ellenzéki többségű - törvényhozás pártjait.
A
kormányszóvivő, Lin Chai-lung bejelentette, habár kisebbségben
vannak a törvényhozásban, ennek ellenére eleget tesznek a
köznyomásak – ez alatt a függetlenséget pártolók mindig
vitatott számát érti. Véleménye szerint az elfogadott törvény
cikkelyei ellentmondanak egymásnak és nincsenek összhangban az
érvényes alkotmány szellemével. Az alkotmány szerint a kormány
lehetőségei szűkösek. Amennyiben nem akarják elfogadni a
képviselők döntését, úgy tíz napon belül az elnökhöz (Chen
Shui-bian) fordulhatnak az elfogadott törvény szövegével. Az
elnök, amennyiben egyetért a kormánnyal, visszaküldi
újratárgyalásra a törvényt, melyet Törvényhozó Yuan köteles
tizenöt napon belül végrehajtani. Ha a tizenöt nap letelte
előtt nem hoznak döntést, akkor a törvény automatikusan
érvényét veszti. Ha a képviselők 50%+1 fő elfogadja, akkor az
ellen a kormány nem fellebbezhet, és az elnöknek három napon
belül ki kell hirdetnie a jogszabályt. Ha a Törvényhozó Yuan
sejti, hogy a kabinet nagy valószínűséggel meg fogja támadni a
törvényt, és bizonytalan az újratárgyalást illetően, akkor a
képviselők egy harmadának írásbeli indítványával
kezdeményezhetik a kormány elleni bizalmatlansági szavazást,
melyet 72 órán belül meg kell tartani. Ha a képviselők fele
megszavazza, akkor a kormányfőnek tíz napon belül le kell
mondania, és meg kell kérnie az elnököt a parlament
feloszlatására, majd az ú választások kiírására. Ha az
indítvány elbukik, akkor egy éven belül nem lehet újabbat
kezdeményezni. Az elmúlt tíz évben 8 alkalommal került sor a
törvényhozás feloszlatására: pl.: 1993-ban a Törvényhozó
Yuan-ről szóló törvény esetében, 1995-ben a munkavállalásról
szóló törvény esetében, 2002-ben az állami bevételek és
kiadásokról szóló törvény esetében.
KÍNA ÉS AZ
USA REAKCIÓI
December
3-án a kínai Xinhua hírügynökség ismertette két kínai katonai
szakértő véleményét. Luo Yuan a Kínai Hadtudományi Akadémia
rangidős ezredese szerint Tajvan elérte a kínai fél
tűrésküszöbét. Jelenleg a tűzzel játszanak – mondta, majd
hozzátette: Nagyon veszélyes, ha Chen Shui-bian és a
függetlenségpártiak nem tartják be a korlátokat. Ha valójában
kiírják a választásokat, illetve tovább keresik Tajvan
függetlenségének deklarálásának lehetőségét, akkor a háború
szélére sodorják a honfitársaikat. Peng Guangqian, a kínai
hadsereg vezérezredese azt mondta, hogy Kína meg fogja
támadni Tajvant, ha kimondják az elszakadást. A
függetlenség háborút jelent. „Ez 1.3
milliárd állítása, és be fogjuk tartani a szavunkat” – mondta.
Az ilyen magas rangú kínai katonai szakértők nem publikálnak
cikket, illetve nem nyilatkoznak úgy, hogy azt előzőleg nem
hagyták volna jóvá a politikai vezetés részéről. A kínai
álláspont ilyen határozott artikulálása egyaránt szól
Tajvannak, és a december 7-től Wen Jiabao-t fogadó amerikai
vezetésnek. A szakértők emlékeztettek arra, hogy Kína nem
fogja mérlegelni, hogy esetleg elveszíthetik a 2008-as
Olimpiai Játékok, illetve a Világkiállítás megrendezésének
jogát. Nem számít, ha Kína elveszíti külföldi befektetőit,
gazdasági recesszióba süllyed. Az ország egysége mindennél
fontosabb a kínai anyaország számára.
Mosolygásban nem volt hiány. |
|
|
Clinton
és Jiang Zemin 1996-ban, Manilában. |
Jiang
Zemin és Bush 2001-ben, Shanghai-ban. |
Az AP egy
meg nem nevezett amerikai Tajvan szakértőre hivatkozva
közölte, hogy az Egyesült Államok változtatni készül Tajvannal
kapcsolatos politikáján. El kell vetni az
„ellenzés”-politikát, és vissza kell térni a Clinton-korszak
„három nem” álláspontjához. A „három nem”-et Bill Clinton
fogalmazta meg Kínai útja során, és azt értette alatta, hogy
nemet mondanak Tajvan függetlenségének elismerésére, nemet
mondanak a két-Kína, illetve az egy-Kína és egy-Tajvan
állításokra, és nemet mondanak Tajvan nemzetközi szervezetekbe
való belépési törekvéseire. Kína folyamatos nyomást gyakorol a
Bush adminisztrációra, hogy mondja ki egyértelműen a tajvani
függetlenség ellenzését. Bush ezt nem hivatalosan meg is tette
a 2002. októberében az elnök texasi farmján tartózkodó akkori
kínai elnöknek, Jiang Zemin-nek (Csiang Cö-min).
Az elmúlt
hetekben az amerikai Külügyminisztérium, Hadügyminisztérium és
a Fehér Ház vezető tisztségviselői igyekeztek lehetőségeket
megfogalmazni, hogy tágítsák az elnök mozgásterét a kínai
elnökkel történő tárgyalásokra. Ezek a lehetőségek az
„ellenzés”, a „nem támogatás” és a „három nem”. A jelenlegi
hivatalos álláspont a „nem támogatás”, illetve az egy-Kína
politika. A Fehér Ház, illetve a Külügyminisztérium különböző
hangsúlyozása abból adódhat a Taipei Times újságírója szerint,
hogy az amerikai választások közeledtével nem kívánnak újabb
szellemet kiengedni a palackból, Bushnak nincs szüksége újabb
külpolitikai krízishelyzetre.
EGY NEM
RACIONÁLIS VILÁG
A
szárazföldi Kína és Tajvan közötti kapcsolatok normalizálása
egyformán szükséges mindkét fél számára. Tajvan 23 millió
lakosa az egyik legmagasabb életszínvonalú országban él, ahol
Ázsia egyik legélhetőbb demokráciája létezik. Egy nukleáris
állam fenyegető árnyékában való létezés jogosan vetheti fel a
szuverenitás és a stabilitás kérdéseit, és azt, hogy a
tajvaniak önállóan és teljes körűen intézhessék ügyeiket.
Mindeközben a világ legtöbb kormánya elfogadja Kína igényét a
teljes Kína feletti uralomra. A nacionalista
kommunisták Tajvant nem egy elszakadt darabnak tartják, és él
bennük a vágy a békés újraegyesítésre. Mindeközben Kína élvezi
azt a gazdasági pezsgést, amit a több milliárd dollárt
befektető tajvani vállalkozások okoznak. A kínai Kereskedelmi
Minisztérium jelentése szerint a több mint 62000 tajvani
befektetés értéke 100 milliárd dollár fölé emelkedett az
anyaországban.
Elnökök - egymás ellen? |
|
|
Hu
Jintao |
Chen
Shui-bian |
A The New
York Times szerint egy racionális világban két, egymással nem
szimpatizáló ország vezetői, ha gazdaságilag össze vannak
fonódva, akkor kerülik a nyilvános csatározást. Egy racionális
világban a tajvani vezetők nem igyekeznek kivívni a „nagy
testvér” haragját, illetve a kínai vezetők nem igyekeznek
folytonosan deklarálni az egy Kína elvet. A valóságban azonban
Chen Shui-bian elnök neve egyet jelent a függetlenség mindenek
feletti támogatásával. A regnáló elnök azzal, hogy a
választási kampány témájává tette az elszakadásról szóló
népszavazást, illetve az új alkotmányt sikeresen magára
haragította a kínai vezetést, melynek új tagjai sokkal
kifinomultabban figyelnek a nemzetközi ügyekre, mint elődeik,
és fenyegetéssel válaszolnak az Egyesült Államok minden
kétértelmű megjegyzésére.
A két
ország együttműködése látványos és hatékony a politikai és
hadi szinteket leszámítva. Vezetőiknek be kell látniuk, hogy
az elmúlt két évtized enyhülési folyamatát nem érdemes
meggátolniuk, mert abból eddig rengeteg előnyük származott.