Orosz
cirkusz: van másik!
2004. március 3.
-Gál Tamás
Vlagyimir Putyin az alkotmányba foglalt jogával
élve leváltotta Oroszország kormányát 2004. február 24-én. Putyin ellenfelei
zúgolódtak, az orosz tőzsde idegesen reagált a bejelentésre. Az
ideiglenes miniszterelnök Viktor Hrisztenko lett.
Váratlan
bejelentést tett a minap az orosz elnök: „az orosz alkotmány
117. paragrafusa értelmében felmentem a kormányt”. A felmentés élő, egyenes adásban hangzott el, ami meglehetősen szokatlan
az ország politikai életében. A miniszterelnök menesztéséről
ugyan már régóta keringtek
pletykák, de azt valószínűleg kevesen gondolták, hogy a
leváltásra az elnökválasztás előtt alig három héttel kerül sor. Putyin
szerint nem a kormány teljesítményével volt a baj, hanem
demonstrálni szerette volna, hogy március 14-e után milyen
irányba fog haladni az ország fejlődése. Az ideiglenes
miniszterelnök Viktor Hrisztenkó lett, aki előtte első
miniszterelnök-helyettes volt a Kaszjanov-kabinetben.
Putyin
március 1-én, hétfőn nevezte meg miniszterelnök jelöltjét Mihail Fradkov személyében. Fradkov az építőmérnöki főiskola elvégzése
után a Szovjetunió indiai nagykövetségén volt kereskedelmi
tanácsos, majd a nehézipar termékeket exportáló vállalatnál
dolgozott. 1984-1988 a szovjet külkereskedelmi bizottság
alelnöke volt. A Jelcin-éra alatt 1997-1998 között kereskedelmi
miniszter volt. 2001-től kezdve két évig az adórendőrséget
vezette, a szervezetet 2003-ban megszüntették. Utána az orosz
elnök személyes megbízottja volt az Európai Unióval való
kapcsolattartás terén. A ranglétrán való gyors emelkedéshez
valószínűleg hozzájárult a KGB-vel ápolt kapcsolata, mostani
előtérbe kerüléséhez, pedig a volt titkosszolgákból álló csoport
növekvő befolyása.
Az elnök
döntését a politikai elemzők is szerencsésnek tartják több
szempontból. Elsősorban a közelgő választások miatt. Ugyanis
Putyinnak sikerült egy olyan témát bedobni a köztudatba, amin az
embereket és a médiát pár hétig biztosan foglalkoztatja majd. Így a többi
elnöki aspiránsnak végképp kevés esélye maradt, hogy az újságok
címoldalára kerüljenek. Másodsorban a választás után nem kell
hónapokat várni az új kormány megalakulásáig, mivel az rögtön a
szavazás után megtörténhet. Ha ugyanis csak március 14-e után
mondott volna le a kormány -hiszen ennek az alkotmány szerint meg kell történnie
az új elnök megválasztása után-, akkor az új tagok keresésével,
majd az új miniszterek Dumában való megerősítésével két-három hónap is elment
volna. Így Oroszországnak nem lett volna új kormánya a nyár
elejéig. Vlagyimir Putyinnak igencsak sietnie kell, ha végre
tényleg rászánja magát a reformokra. Ugyanis amíg tart a
kedvező világgazdasági helyzet, és az ehhez kapcsolódó magas olajárak, addig
kétségtelenül könnyebb lesz finanszírozni a változásokat, és
elviselhetőbbé tenni azokat a társadalom számára.
A mostani
gyors váltás
valószínűleg egy folyamat lezárását jelzi. Kaszjanov
menesztése a Putyin-Jelcin paktum végét jelentheti. Politikai körök tudni
már 2000 elején vélték, hogy a volt és a jelenlegi elnök
alkut kötött, hogy a régi emberek továbbra is hatalmon maradhassanak.
A szakértők először úgy vélték, hogy ez a periódus csak egy évig
tart majd, később két évben maximalizálták. Végül a jelek
szerint valószínűleg négy évig tartott. Ezen körhöz tartozott Berezovszkij, Abramovics, Volosin és Kaszjanov is. Az előző
kettő már külföldön él, a másik kettő viszont fontos pozíciót
töltött be a legutóbbi időkig. A két csoport harcából, a
jelenlegi állás szerint, a Putyin vezette volt KGB-tagokból és a
pétervári államigazgatásból érkezők kerülnek ki győztesen.
Putyinnak
mindenesetre 14-e után nagy mozgástere lesz, köszönhetően az
Egységes Oroszország párt abszolút többségének a Dumában, a lojális
államapparátusnak és a minden bizonnyal fölényesen megnyert
elnökválasztásnak.
|