A perzselő
Nap országa
2004. október 11.
-Konsiczky Zoltán
Az elmúlt bő egy évben olyan belpolitikai kérdések
kerültek napirendre Japánban, melyekkel a szigetország
alapvetően megváltoztathatja Ázsia csendes-óceáni térségének
politikai viszonyait. Sőt, akár a globális hatalmi erővonalakra
is komoly hatással lehetnek. A japán nemzeti érzés megerősödése
és egy esetleges alkotmánymódosítás sem hozhat olyan változást
rövid távon, mint az ország már-már valószínűsíthető állandó
ENSZ BT- tagsága, de hosszabb távon ezekkel is számolni kell, ha
pontosan akarjuk elhelyezni Japánt a nemzetközi politikai
erőtérben.
Japán nagyobb nemzetközi szerepvállalásának és felelősségének
igénye a tavalyi év folyamán került a figyelem középpontjába a
szigetországban. Akkor a japán kormány úgy döntött, nemcsak
segélyekkel, hanem katonai erejével is részt vesz a megszállt
Irak újjáépítésében. A társadalom egyes csoportjainak hangos
tiltakozása ellenére a parlament végül jóváhagyta, hogy a Japán
Önvédelmi Erők – ami de facto hadsereget jelent – nem harcoló
egységként teljesítsenek szolgálatot az iraki Szamawa városában.
A hirtelen jött fordulat – elvégre japán katonai egységek a
második világháború óta nem teljesítettek semmilyen szolgálatot
külföldön – vihart kavart a térség politikai életében. Azok az
országok, melyeknek azóta is vitás ügyeik vannak Japánnal –
elsősorban Kína és a Koreai NDK – a japán militarizmus,
nacionalizmus és revánsszellem feléledésétől tartottak. A japán
pacifista társadalom pedig attól kezdett félni, hogy az ország
„új” színrelépése a nemzetközi terepen fegyverkezési versenyt és
instabilitást szülhet a régióban.
Bizonyos értelemben ezek a félelmek nem feltétlenül alaptalanok.
Japán hosszú ideje pályázik arra, hogy az ENSZ Biztonsági
Tanácsának állandó tagja lehessen. Amennyiben a szigetország
bekerül a nagyhatalmi elitbe – amire a nemzetközi szervezet
reformja apropóján elég nagy az esély – az nagy lökést adhat az
egyébként már jelenleg is zajló belpolitikai folyamatoknak.
Az alkotmány módosításának kérdése a japán csapatok Irakba
küldése óta rendszeresen fel-felbukkan a japán sajtóban, és a
meghatározó politikai erők is gyakran napirendre tűzik az
alaptörvény módosításának különféle lehetőségeit. A két
legnagyobb parlamenti párt, a kormányzó Liberális Demokrata Párt
és az ellenzéki Japán Demokrata Párt abban már megegyezett, hogy
az alkotmány revíziója 2006-2007 előtt nem esedékes. Az, hogy az
új alkotmány pontosan miként definiálja majd Japánt a nemzetközi
színtéren, még korántsem eldöntött kérdés.
A jelenlegi japán alkotmány 9. paragrafusa kimondja, hogy Japán
semmilyen hadsereget nem tarthat fenn – ezért is hívják a
haderőt Önvédelmi Erőknek. A pacifista szellem feltehetően a
jövőben is megmarad, valószínűsíthető azonban, hogy a nemzeti
önvédelem fogalmán belül létrejön majd valamilyen kiskapu, amely
lehetővé tenné Japán -katonai értelemben is- nagyhatalommá
válását.
A nemzetközi tanulmányok és cikkek – óvatosan fogalmazva – nem
tartják kizárhatónak, hogy történelmi távlatokban Japán is
atomhatalommá válhat. A kellő technológia és gazdasági háttér
kétségkívül rendelkezésre áll Japánban, így hát nem kell
okvetlenül kerülni a bátrabb fogalmazást. Ha a társadalmi
ellenállás csökken, vagy sikerül elhitetni a hazai és a
nemzetközi közvéleménnyel, hogy Japánnak feltétlenül szüksége
van nukleáris fegyverekre, akkor ez sokkal hamarabb is
bekövetkezhet, és nem kell feltétlenül „történelmi távlatokban”
gondolkodni.
Elvégre – merülhet fel a kérdés – mi alapján lehet megtiltani az
ENSZ BT egyik állandó tagjának, hogy atomfegyverekkel
rendelkezzen, ha a jelenlegi öt állandó tag mindegyike tagja az
atomklubnak? Másrészt Észak-Korea– mellyel Japánnak számos
rendezetlen diplomáciai ügye van – atomügyeiről egyre jobban
tudni lehet, hogy milyen irányba tart. Időről időre napvilágot
látnak olyan nem hivatalos, és ellenőrizhetetlen hitelességű
állítások, melyek szerint a Koreai NDK már ma is több
atomtöltettel rendelkezik. Emellett számos híradás számolt be
arról, hogy Észak-Korea milyen rakétakísérleteket folytat a
Japán-tengeren. Nyilvánvaló, hogy a kommunista ország nem a
távoli nagy ellenséget, az Egyesült Államokat kívánja elsősorban
közvetlenül rakétái hatósugarába vonni, hanem annak hozzá
legközelebb eső legnagyobb ázsiai szövetségesét, Japánt.
Adott esetben már ez önmagában fegyverkezési versenyhez vezethet
a térségben, hiszen Japán joggal kérdezheti, hogy miért nem
képes a nemzetközi közösség Észak-Koreát megregulázni és
lefegyverezni, és emellett miért várja el bárki azt Japántól,
hogy tétlenül és fegyvertelenül várja az első csapást. Japán
remilitarizációjától a térség legtöbb országa tart és a régióban
- az önvédelem jelmezébe bújtatott- kölcsönös erőfitogtatások
sorozatához vezethet hosszú távon.
Mivel Észak-Korea jelen helyzetben hajthatatlannak tűnik
atomprogramját illetően, a térségben – a nagyhatalmi
közvetítéstől eltekintve – a japán diplomácia és államvezetés
feladata és felelőssége lehet egy olyan járható út megtalálása,
amely a fegyverkezési spirál alternatívája lehet; és amely
kiküszöbölheti azt, hogy az időről időre megújuló és megrekedő
pekingi tárgyalások a két Korea, Japán, Oroszország, Kína és az
Egyesült Államok között, öt atomhatalom végtelen hatalmi
presztízsharcává váljon.
|