Végtelen háború Irakban
2004. április 25.
-Nagy Levente
Irakban harmadik hete
tart a Muktada al Sadr által vezetett felkelés, a siíták és
szunniták együttműködése a közös ellenség, a megszálló
amerikaiak ellen. Nem lehet azonban tudni mi lesz, ha az
amerikaiak a tervezett napon, június 30-án átadják a hatalmat –
a különös szövetség felbomlása polgárháborúhoz is vezethet. Az
ENSZ továbbra is határozatlan az iraki szerepvállalást illetően.
Az al Sadr ajatollah által kirobbantott siíta
felkelés eredeti követelései (egyes vezetők szabadon engedése,
az irakiakkal szemben alkalmazott erőszak megszüntetése, a
a Szaddam Husszein elleni eljárás felgyorsítása) még jelen
vannak ugyan a mindennapi politikában, a súlypont azonban
áttevődött. A felkelés a kurdok lakta északi vidéket kivéve az
egész országra kiterjedt, létrehozva ezzel egy eddig
elképzelhetetlennek tartott siíta-szunnita szövetséget.
Érdekes, hogy a fiatalabbik, nagy befolyással
rendelkező siíta vezető miért épp most nyúlt az erőszak
eszközéhez. Ennek egyik magyarázata az lehet, hogy az Amerika
által erőltetett hatalomátadás időpontja egyre közeledik, neki
pedig még nem sikerült igazi politikai hatalomra szert tennie. A
fegyveres lázadással azonban időt nyerhet, hiszen amíg nincs
rend Irakban, addig a hatalmat sem lehet átadni. Fontos azonban
tudni, hogy a fegyveres harcot csak a siíták 5-10%-a támogatja,
tehát szó sincs arról, hogy al Sadr erőszakkal szélesebb
tömegeket mozdított volna meg. A másik (és talán fontosabb)
siíta vezető, al Sistani ajatollah szóban a felkelők mögé állt.
Valószínűleg azt gondolja, hogy a külföldi erők meg akarják
osztani a siítákat, hogy ne tudjanak túl nagy befolyást szerezni
a leendő iraki vezetésben. Mindezzel egy időben az al Kaida
terrorszervezet is aktivizálódott Irakban, a merényletek célja
valószínűleg szintén a polgárháború kirobbantása lehet.
A lázadás és a legújabb fegyverként bevetett
túszejtő akciók sok országot iraki jelenlétük felülvizsgálatára
kényszerítettek. Spanyolország nemrég bejelentett azonnali
kivonulása mellett Thaiföld és Új-Zéland is bejelentette
szándékát az iraki misszió befejezésére, Németország pedig
közölte, még ENSZ zászló alatt sem hajlandó csapatokat küldeni
Irakba.
A felkelés következtében több nemzetközi
segélyszervezet is kivonult Irakból, de legalábbis csökkentette
jelenlévő munkatársainak számát. Az amerikaiak kénytelenek
voltak megemelni csapataik létszámát, hiszen az iraki
rendfenntartók közül egyre többen teszik le a fegyvert a
felkelőkkel szemben.
Mégis mit lehet tenni Irakban a nyugalom
helyreállításáért? Több megoldás is van. Az első lehetőség a
csapatok kivonása, ami azonban hatalmi vákuumot eredményezne –
gyakorlatilag garantálva a polgárháború kitörését - az
újjáépítést tehát a katonai megszállással együtt kell folytatni.
A legfontosabb dolog a munkanélküliség felszámolása lenne,
hiszen ez Irakban is a terror és az elégedetlenség legfőbb oka.
Ezt egyesek egy újabb Marshall-terv formájában képzelik el,
azonban ennek megvalósulása esetén számolni kellene azzal is,
hogy a terroristákat is „megjutalmazzák”.
Egy másik lehetséges megoldás lenne az ENSZ
bevonása az iraki újjáépítésbe, azonban a szervezet egyelőre nem
szándékozik érdemben beavatkozni az eseményekbe. Pedig az
irakiak szívesebben látnák az ENSZ kéksisakosait, vagy mérsékelt
arab államokból érkező békefenntartókat országukban. Amíg
azonban nem áll helyre a rend, addig erre kicsi az esély, hiszen
az ENSZ csapatok jogköre erősen korlátozott – inkább
adminisztrációs – , a szóba jöhető arab országok pedig nem
rendelkeznek a rendfenntartáshoz szükséges logisztikai
háttérrel. Pakisztán mindenesetre kijelentette, kész csapatokat
küldeni az Irakban dolgozó ENSZ-munkatársak védelmére.
George W. Bush amerikai elnök ragaszkodik a
kormányzás június 30-i átadásához, mert elképzelései szerint
legkésőbb 2005. december 15-én általános választásokat kellene
tartani a jelenleg még háborús övezetnek számító Irakban.
Jelenleg azonban még az sem tisztázott, hogy kik, milyen
szervezet kapja meg a hatalmat. A leendő átmeneti kormányzat
tagjai nem éltek Irakban a Husszein-érában, ezért nincs is
megfelelő befolyásuk a lakosság szemében. Emiatt vetődött fel
annak a lehetősége, hogy a korábbi kormányzati hivatalokban
szolgáló volt Baath párt tagjait rehabilitálják a politikai
életben. A baathista vezetők egy részét az iraki fegyveres
testületekbe is visszaveszik, remélve, hogy segítségükkel
könnyebben kézben tartható az ellenőrzés. Az Egyesült Államok
mindenesetre újabban arra törekszik, hogy egyensúlyt teremtsen a
Baath párt volt tagjainak politikai jelenléte és az arra
rászolgáltak megtorlása között. (Husszein idején minden
köztisztviselő párttag volt, noha nem feltétlen értett egyet
mindazzal ami történt, ezért sokakat igazságtalanul távolítottak
el pozíciójukból.)
Irak sorsa továbbra is bizonytalan, hosszú távú
megoldást találni csak egy minden érdekelt fél (iraki
népcsoportok és a jelen lévő országok képviselőinek) bevonásával
tartott békekonferencián lehetne – ennek időpontjáig azonban
marad az erőszak és a polgárháború veszélye.
|