Válságban a
CIA, átalakulóban az amerikai hírszerzés
2005. január 3.
-Csomán Gábor
A
hidegháború lezárultával a helyzet gyökeresen megváltozott a CIA
körül. A szervezetnek (is) tudomásul kellett vennie – akarták,
vagy sem – , hogy az Egyesült Államok – katonailag és
gazdaságilag – a világ egyetlen szuperhatalma. Ennek megfelelően
változásokra volt szükség. Manapság, amikor a cég botlást
botlásra halmoz és egymás után követ el súlyos értékelési,
előrejelzési hibákat, az összeomlás szélére került a fegyelem és
a morál.
George W. Bush augusztusban a
floridai Porter Goss-t nevezte ki a CIA új igazgatójának, aki
addig a képviselőház hírszerzési bizottságának elnöke volt. Egy
hónappal később a szenátus döntő többséggel (77-17) elfogadta a
jelölést. Goss-szal szemben egyértelmű elvárás, hogy
megreformálja a szervezetet és hozzon egy kis frissességet a
működésébe. Érdekes a helyzet abból szempontból, hogy Goss maga
nevezte korábban CIA-t működésképtelennek, és ő írta alá azt a
jelentést a hírszerzési bizottságban, mely a Céget a
következőképpen jellemezte: „túlzottan bürokratikus, mely a
legcsekélyebb eredmény felmutatására sem képes”. Bush azzal a
közvetlen utasítással nevezte ki Goss, hogy 90 napon belül
dolgozzon ki egy konkrét cselekvési tervet CIA operatív és
analizáló területen dolgozó munkatársainak ötven százalékkal
történő emelésére, mert nagyon elgondolkoztató, hogy a Műveleti
Igazgatóságon (Directorate of Operations) dolgozó 4500 embernek
körülbelül csak egy harmada foglalkozik konkrét műveleti
tevékenységgel, vagy kiképzéssel.
Porter Goss |
|
Goss útja a jelenlegi
munkahelyéhez, igencsak lenyűgöző. 1960-ban diplomázott a
Yale Egyetemen klasszikus görög szakon, majd belépett a
hadseregbe. Két évvel később belépett CIA-be, ahol
egészen 1972-ig dolgozott. Karrierjét egy betegség törte
ketté.
1988-bn választották be először a Kongresszusba, ahol
1997-től egészen mostani kinevezéséig a Hírszerzési
Bizottságot vezette. A CIA-nál szerepe volt a Kennedy alatt
zajló Disznó-öbölnél történt fiaskóban. Később a
beszivárgásra és felforgatásra specializálódott, elsősorban
Közép-Amerikával (Mexikó, Dominikai Köztársaság és Haiti)
foglalkozott, de dolgozott Nyugat-Európában is. Mindezeket
elég megemlíteni, hogy alátámasszuk, pontosan tudja, miről
beszél, amikor terveit ismerteti. |
Az új irodájában eltöltött első
hónap során számos személyt – köztük a nemzetközi hírszerzésért
felelős vezetőket is – elbocsátott munkahelyéről. A műveleti
területekért felelős helyettes igazgató, Stephen Kappes még csak
néhány hónapja volt az új beosztásában, amikor kézhez kapta
felmondó levelét. Vele távozott elsőszámú munkatársa Michael
Sulick is. Őket követte a távol-keleti és európai rejtett
műveletekért felelős vezető is. Összességében több, mint húsz
felsővezető távozott CIA-tól augusztus óta.
Mit célzott meg Goss, illetve új
műveleti igazgatója, Jose Rodriguez? „Több csillagot a falra!” –
fogalmazott egy CIA hivatalnok, utalva arra, hogy a
Langley-i központban minden, munka közben meggyilkolt ügynöknek
elhelyezik a fényképét a falon. Goss szeretné megváltoztatni a
„veszély elkerülésének kultúráját”. Ehelyett egy sokkal
agresszívabb kampányt céloz meg, amelynek célja, hogy egyre több
ügynök épüljön be a terrorista szervezetekbe és a nekik szállást
nyújtó kormányokba. Az új – magas kockázatú – stratégia egyik
célja, hogy drasztikusan növelje azon ügynökök számát, akik
nincsenek fedett státuszban, azaz nem teljesítenek diplomáciai
szolgálatot az USA valamelyik nagykövetségén, és nem élveznek
diplomáciai mentességet.
A szeptember 11-hez és az iraki
háborúhoz vezető folyamatokkal kapcsolatban három súlyos hibát
lehet kiemelni:
-
·
az afgán mudzsahidek
támogatása a szovjet támadás idején az 1980-as években. A CIA
hosszú éveken keresztül támogatott olyan szervezeteket –
köztük Oszama bin Ladenét is -, amelyek a későbbi al-Kaida
alapegységeivé váltak. A CIA egyik súlyos hibája, hogy
ekkor nem épült be ezekbe a szervezetekbe. Ez lett volna az
egyik kézenfekvő és legjobb alkalom ügynökök telepítésére. A
kedvező lehetőség elszalasztása és az előretekintés
elmulasztása azt eredményezte, hogy az Egyesült Államok
nemcsak a 2001. szeptember 11-i események tekintetében volt
vak, hanem a legtöbb az USA személyei, épületei és eszközei
ellen intézett támadás előrejelzésekor is.
-
·
Szintén az 1980-as
években elkövetett jelentős hiba, hogy az Irak-Irán közti
háború során Szaddam Husszeint és hadseregét támogatták.
Ezúttal is elmulasztottak ügynököket beépíteni az iraki
rezsimbe. Ha ez nem felejtik el, talán elkerülhető lett volna
mind az első, mind a második iraki háború, vagy legalábbis
lényegesen több információhoz lehetett volna jutni Szaddam
fegyver programját illetően.
-
·
A 90-es években a hírhedt
„élelmiszert-olajért” kertében is lehetőség nyílt volna az
Irakról szerzett információk mennyiségének lényeges
növelésére. Ezáltal az USA sokkal előnyösebb pozícióban lett
volna a háború indoklásakor, és lényegesen jobban tudott volna
érvelni Irak megtámadása mellett. Így számos dokumentum csak a
háború során, illetve után került elő Bagdadból.
George Tenet
Mindezen dolgok mellett számos
hibát követett el a túlzott bürokratizmus egyik jelképének
tekinthető, a CIA-t kilenc éven át vezető George Tenet, aki fél
millió dollárt kapott azért, hogy ne beszéljen a kilenc év alatt
tudomására jutott dolgokról. A bánatpénznek megfelelően csak a
jó dolgokat említi meg nyilatkozataiban, illetve a rossz
események közül csak azokat, melyek elkerülhetetlenek voltak.
Tenet politikája volt a rizikó elkerülésére irányult. Az ő
vezetése alatt hanyagolták el a terep-munkát, és helyezték át a
hangsúlyt az elemzésekre. Ez a szervezeti mentalitás jellemzi
most a CIA-t. A cég alkalmazottainak negyven százaléka még sosem
dolgozott máshol.
George Tenet |
|
George Tenet az Columbia
Egyetem Nemzetközi ügyek iskolájában végzett. Három évig a
pennsylvaniai John Heintz szenátor asszisztenseként
dolgozott, majd 1985-ben került a Szenátus Hírszerő
Bizottságához, ahol különböző tisztségeket töltött be. Az
1992-ben hivatalba lépő Bill Clinton nemzetbiztonsági
koncepcióját kidolgozó csoport egyik tagja volt. 1995
júliusában helyettes vezetője lett a CIA-nek, majd két évvel
később, 1997 júliusában igazgatója. Jórészt annak
köszönhette kinevezését, hogy Clinton elsőszámú jelöltjét,
Tony Lake-et a Szenátus biztosan nem szavazta volna meg,
ezért jelölését Clinton visszavonta, és Tenetet javasolta.
Tenet fokozott óvatossága és visszafogottsága lehet az egyik
magyarázata, hogy a számtalan hiba ellenére, hogyan lehetett
a második leghosszabb igazgató, a CIA 57 éves történetében. |
A dolgok természetesen nem Tenet
vezetése alatt vettek rossz fordulatot. Hibák mindig is voltak.
De mi lehet az oka, hogy ezek a tévedések az ő irányítása alatt
váltak végzetessé mind a CIA, mind az Egyesült Államok számára?
Hogyan válhatott elkerülhetetlenné a mostani nagyfokú
átalakítás?
A Clinton-éra kezdete
Számos külföldi ügynököt hívtak
vissza Clinton 1992 novemberi megválasztása és 1993 januári
beiktatása között, mely időszakot több helyen a „kétségbeesés
teleként” jellemeznek. Köztudott volt, hogy az új elnök nem
érdeklődik a szolgálatok iránt, amint módja lesz rá, csökkenteni
fogja a költségvetést, és új prioritásokat fog kijelölni. A
vasfüggöny leomlott, a Szovjetunió megszűnt, Oroszország
politikai válságban volt, gazdaságilag pedig jelentéktelenné
vált. Kína, Észak-Korea, Irán és még néhány hely nem
jelenthetett túlzott kihívást a világ vezető gazdasági és
katonai szuperhatalmának. Ennek megfelelően a titkosszolgálatok
költségvetést jelentősen csökkentették. A futó programokat
leállították, kivéve, ha a Clinton adminisztráció agytrösztjei
máshogy nem gondolták. Sok idő telt el az új célok
definiálásával és kijelölésével is.
James
Woolsey |
|
Clinton először James Woolsey-t
nevezte ki a CIA élére. Az ő vezetése igazi katasztrófa volt a
CIA számára. A karrier ügynök Aldrich Ames lebukott
Oroszországban. Az Ames ügy rávilágított a korrupció
veszélyeire, és később elvezetett Jim Nicholson
letartóztatásához. Ezen ügyek utóhatása több évig eltartott, és
szintén több évre csökkent a munka hatékonysága és a politika
felé is a hitelessége. A belső morál is nagymértékben csökkent.
A költségvetés egyre szűkebb lett. Mindez oda vezetett, hogy
csökkent a klasszikus értelemben vett, „jó helyen” dolgozó,
elsődleges információkat szállító ügynökök száma és szerepe,
helyüket az utólagos elemzések és értékelések vették át. Az
ügynököket gyorsan cserélték egy-egy állomáshelyen. A régi
típusú ország-specifikus adatgyűjtést megszüntették. Ekkor
kezdődött a szervezet vaksága a non-proliferáció terén és
ekkortól csappantak meg jelentősen a terrorista szervezetekről
szóló információk.
Woolsey képtelen volt jól működő
kapcsolatot kiépíteni a képviselőház és a szenátus hírszerzési
bizottságaival. A CIA minden lépését kritizálták, és folyamatos
volt a beszámoltatás. Még a CIA vezetőségének nagy része is
azzal volt elfoglalva, hogy saját állását és nyugdíját
biztosítsa. Valamikor kialakult az az axióma, hogy a terepen
dolgozó ügynökök csalnak és hazudnak, csak, hogy információhoz
jussanak, míg a főhadiszálláson dolgozó elemzők és vezetők
között összetartás van. Woolsey ideje alatt az otthoni ügynökök
is elkezdtek hazugságokat gyártani, és egymás ellen küzdöttek a
legkülönfélébb területeken. Az irodákban sorra professzionális
hazudozók ültek egymás mellett. Egyre több ügynök hagyta el a
CIA-t.
John
Deutch |
|
1995 májusában John Deutch követte
Woolsey-t az igazgató székben. Deutch az MIT (Massachusetts
Institue of Technology) kémia professzora és a védelmi
tanulmányok specialistája volt. De nem rendelkezett gyakorlati
tapasztalatokkal a titkosszolgálatok működését illetően. A
dolgok még rosszabbra fordultak. Az új vezető politikája a
nagytakarítás volt, ennek keretében az álcázásra és
dezinformálásra épülő ügynök-képzést felfüggesztették. Mindezek
azt eredményezték, hogy rengeteg humán információ (humint)
forrást elveszítettek.
A
Tenet-időszak
1996 decemberében Tenet került
Deutch helyére (kezdetben még csak ügyvezetőként). A hanyatlás
folytatódott, az operatív munka tovább romlott. A hírszerzés
során elkövetett hibák multiplikálódtak. 1998-ben a CIA nem
tudta előre jelezni az indiai és pakisztáni nukleáris
robbantásokat. Nem tudták követni a líbiai, iráni és
észak-koreai nukleáris programokat, és Oszama bin Ladent sem
vonták ki a forgalomból. Tenet mindezeket pozíciójában maradva
szemlélte, és egyúttal a Clinton-éra hanyatlásával új politikai
kapcsolatokat igyekezett kiépíteni. 1998-ban a Langley-i
központnak új nevet adott: a CIA korábbi igazgatója után George
H.W. Bushnak nevezte el a komplexumot. A 2000-es elnökválasztási
kampány során személyesen adott tanácsokat a Texas-t kormányzó
George W. Bushnak. Az addigi gyakorlat az volt, hogy az új elnök
új igazgatót nevezett ki a CIA élére. Ebben az estben azonban
Tenet a helyén maradt.
2001 tavaszára az ügynökség már
csak árnyéka volt korábbi önmagának. Ebben a helyzetben
érte szeptember 11-én a terrortámadás az Egyesült Államokat-t.
Ekkor lépett színre Donald Rumsfeld és Dick Cheney. Az USA
hirtelen háborúban találta magát. A védelmi miniszter és az
alelnök válaszokat akartak a támadás okaira, szervezőire,
folytatására nézve. Cselekvőképes ügynökséget akartak, de nem
kaptak. Robert Dreyfuss, oknyomozó újságíró 2002 decemberében
cikket jelentetett meg az American Prospectben „A Pentagon
elnémítja a CIA-t" címmel. Ebben Dreyfuss kifejti, hogy a
Védelmi Minisztérium hogyan építette ki saját információszerző
rendszerét. Így fordulhatott elő, hogy az iraki invázió
kitörésének időpontjára a CIA teljesen a partvonalra szorult,
marginalizálódott a nemzetbiztonsági döntések meghozatalakor a
szerepe. 2003 tavaszára a CIA-n belül is fokozódott az
elégedetlenség. A Dreyfuss cikk bejárta a hivatalt. A CIA volt
és aktuális alkalmazottjai küldözgették egymásnak az írást. A
közvélekedés szerint Rumsfeld és a Pentagon puccsot hajtott
végre a hírszerzői tevékenységek terén, és minden lehetőséget
megragadott és minden trükköt véghezvitt, csakhogy alátámassza
az iraki inváziót. A szervezetek közti ellenállás egyből
felkeltette a média érdeklődését. Az elégedetlen CIA ügynökök
hirtelen a reflektorfényben találták magukat. A feltevés az volt
– még Washingtonban is –, hogy a CIA nem működik együtt Bush-sal,
Cheney-vel, Rumsfeld-del és a kabinet többi tagjával.
Számos hivatalnok kétségtelenül
negatívan állt a Bush adminisztrációhoz. Figyelmen kívül hagyták
azt a tényt, hogy magatartásukkal csak fokozzák Cheney és
Rumsfeld ellenérzéseit. A cég pozícióját jelentősen
rontotta, hogy nem tudott válaszokkal szolgálni. Ekkor bosszulta
meg magát számos korábbi hiba. Például az, hogy nem tudtak
humán ügynököt beépíteni sem az al-Kaidába, sem Irakban, és
csak az információ elemzésre koncentráltak. Amikor a CIA
elemzései különböztek a Pentagon és a Fehér Ház anyagaitól,
akkor Tenetnek és igazgatóinak "inukba szállt a bátorság", és
elkezdték bizonygatni, a CIA ártatlanságát. Az előző években
végbemenő krízisek és a nem koherens vezetői magatartás miatt a
CIA a szétesés szélére jutott.
Egy kongresszusi meghallgatásán,
2002-ben Tenet azt mondta, hogy legalább öt évre van szükség az
Egyesült Államok helyzetének stabilizálásához. Felvázolta, hogy
a Cégnek mit kellene, és ehhez képest mit tud csinálni. Ezzel
tulajdonképpen el is mondta saját gyászbeszédét. A kérdés most
már az, hogy képes lesz-e Porter Goss a valóságba is átültetni
elképzeléseit és sikerül-e a megtépázott tekintélyt
helyreállítania?
Goss feladatai
Goss több, mint egy tucat
hivatalnokot és menedzsert rúgott ki. Minden új
vállalatvezetőnek, akinek több, mint 20000 alkalmazottja van ki
kell alakítania a saját vezetői testületét. Gossnak könnyebb
helyzetben van némileg, mert kapott felhatalmazást arra, hogy
alkalmazzon néhány ezer új ügynököt, és ehhez több millió
dolláros anyagi támogatást is a rendelkezésére bocsátanak.
Több okból is bizakodóak lehetünk.
Az első, hogy Gossnak egyértelmű felhatalmazása és utasítása
van. Másodszor világos elképzelései vannak, hogyan lehetne a
belső morált helyreállítani. Mindazonáltal elkötelezettsége az
elnök iránt óvatosságra is minket. A kulcskérdés az
adminisztráció politikájához való illeszkedés. Ha Goss segít
Bushnak a kényes területeken (Irán, Észak-Korea), mégpedig úgy,
hogy ne kerüljön sor háborúra, akkor jól fogja teljesíteni a
munkáját.
Belföldi reformok
A Kongresszus
2004. december 7-én 89-2 arányban fogadta el a hírszerzési
szervezetek reformjáról szóló javaslatot, melynek értelmében a
nemzeti hírszerzés igazgatója független lesz a CIA vezetőjétől.
Az ő hatáskörébe tartozik az ügynökségek egymás közötti
kommunikációjának felügyelete, és az elnök tanácsadója a
hírszerzési ügyeket tekintve. A költségvetés jelentős része
felett is ő rendelkezik.
A Nemzeti
Terrorizmus-elleni Központ , melyet múlt augusztusban hoztak
létre, a CIA-tól az elnök közvetlen hatáskörébe került. A
vezetőjét már nem a CIA igazgatója jelöli, hanem az elnök, és a
szenátus hagyja jóvá a kinevezést. A Központ feladata a több
helyről begyűjtött információk feldolgozása és elemzése. Közös
standardot dolgoz ki a különböző állami, szövetségi és privát
szervezeteknek.
A
Belbiztonsági Minisztériumnak a repüléssel kapcsolatos területek
fokozott védelmét kell megoldania. A be- és kiutazások szigorúbb
ellenőrzésének céljából fejleszteni kell a biometrikus adatokkal
dolgozó regisztrációt. Új vízumrendszert kell kidolgozni a
Külügyminisztériummal közösen. A következő öt évben 10000 teljes
munkaidejű határvédelmi ügynököt és 4000 új felügyelőt kell
alkalmazni a migrációs hivatalnál, valamint 40000-rel kell
bővíteni a férőhelyek számát a visszatoloncolásra várakozók
számára kialakított központokban. A mexikói-amerikai határ
sokkal szigorúbb ellenőrzését kell megvalósítani a jövőben. A
minisztériumnak ki kell dolgozni az alapjait egy újfajta
regisztrációs rendszernek, melyben egységesen kerülnek
rögzítésre a jogosítvány, a születési anyakönyvi kivonatok és a
személyi igazolványok adatai.
Ezzel
egyidőben létrehoztak egy sor új szövetségi szintű hivatalt.
Megalakult a magán és civil jogok tanácsa, mely az állampolgárok
privát adatainak védelméért felel. A csempészet
megakadályozására és megszüntetésére is létrehoztak egy
szövetségi hivatalt. A repülőgépre szóló jogosítvány
megszerzését is szigorították. Az FBI-on belül megalakított
hírszerző igazgatóság, mely átalakítja az FBI eddigi
struktúráját.
Összességében
mindez annyit tesz, hogy az Egyesült Államok igyekszik minél
többet megtudni az állampolgárairól, valamint a területére
belépőkről. Minden országnak joga van megvédenie magát és
lakosait. A kérdés csak az, hogy meddig mehet el ebben a
folyamatban egy demokratikus állam. A külföldi hírszerzés
területén elkövetett hibákat nem lehet pusztán a fokozott
belföldi felügyelettel orvosolni. Meg kell találni az egészséges
arányt.
|