Egy
elfelejtett kontinens újrafelfedezése
Afrika az Egyesült Államok és
Kína ütközőzónájává válhat
2005. január 24.
-Böszörményi Nagy Gergely
A már
napjainkban is 1,3 milliárdos népességű és mind gazdaságilag,
mind demográfiailag töretlenül növekedő Kína a jelek szerint
egyértelműen meghatározott hosszabb távú érdekekkel rendelkezik.
Peking ezeknek megfelelően igyekszik szerepet vállalni és
véleményt alkotni a nemzetközi ügyek egyre szélesebb palettáján,
ugyanakkor kialakítani a most még a háttérben zajló, ám
hosszútávon meghatározó külföldi érdekeltségeit is.
A gazdasági- és
népességnövekedés (melyek egymással természetesen szorosan
összefüggő folyamatok) szükségszerűen megnövelik az
energiapolitikai számítások jelentőségét, és az új, potenciális
piacok és források felkutatását, amelyek képesek lesznek
tartósan kiszolgálni a világ jelenlegi második-harmadik –
valószínűsíthetően jövőbeni elsőszámú – fogyasztóját.
A kőolaj- és földgázexport
jövője mindezen folyamatokban kulcsjelentőségű. Kína évről évre
jelentősen növeli kőolaj-behozatalát a világból. Míg ennek
aránya 1993-ban csupán 6,4% volt, a mutató 2002-re 31%-ra nőtt,
2020-ban pedig várhatóan 60% körül alakul majd. A növekvő
szükségleteket azonban Peking – szándékai szerint – igyekszik
közvetlen forrásból biztosítani – értsd: lokális olajvállalatok
és érdekeltségek felvásárlására törekszik.
Ezen a téren az Egyesült
Államoktól és számos más, Peking befolyásától távol eső
tényezőtől függő Közel-keleti, eurázsiai és tengerentúli
lelőhelyekkel szemben felerősödni látszik a sokáig csak
„elfelejtett kontinens” néven emlegetett Afrika szerepe. Nem
véletlenül: a legutóbbi tanulmányok szerint Nyugat-Afrika
becsült olajkincse az elmúlt évtizedben megkétszereződött. A
kitermelés pedig ennek megfelelően rohamosan nő, és az egy
évtizeddel ezelőtti csekély jelentőségű exporthoz képest
(például Nigéria esetében) 2010-re minden ötödik hordó innen
kerül majd a világpiacra. Nem beszélve a Nyugat-afrikai olaj
különösen jó minőségéről és arról a kivételesen előnyös
kondícióról, miszerint ezek az országok a hagyományosan domináns
olajexportőrökhöz képest sokkal kevésbé függenek a mindenkori
OPEC politikától.
A fekete kontinens
felértékelődéséhez egyidejűleg fűz nagy reményeket Kína és az
Egyesült Államok. Nyugat-Afrika George W. Bush elnök
kijelentései szerint „a legdinamikusabban fejlődő kőolaj és
földgázpiac az Egyesült Államok számára”, s Washington ennek
megfelelően igyekszik befolyását érvényesíteni jelenleg is.
Azonban Peking sem tesz másképp: az egyes kínai-afrikai
vállalati kapcsolatok ’90-es évekbeli kiépülése után 2000-ben
(kínai kezdeményezésre) létrejött a China-Africa Cooperation
Forum, a megfogalmazott célok szerint a jövőbeni együttműködés
kereteinek megteremtéséért, a béke és a fejlődés segítéséért. A
valóságban gazdasági érdekérvényesítő csatornáról beszélhetünk,
s az azóta eltelt években több, mint 40 egyezmény és csaknem
ugyanennyi szerződés született a fórum gyámkodása alatt,
összesen mintegy 1,3 milliárd USD értékben. 2000 óta Kína
Afrikához kötődő ipari kapcsolatai megkétszereződtek, és már
napjainkban is az amerikai-afrikai ipari kapcsolatok szintjének
felénél járnak. Más tekintetben azonban Peking máris jócskán
maga mögött tudhatja Washingtont: Kína ma kőolaj és földgáz
behozatalának 25%-át fedezi afrikai forrásokból, és ez az arány
a legközelebbi jövőben (miniszterelnöki szándék szerint) 30%-ra
nő majd. Az Egyesült Államok kőolajimportjának azonban
„mindössze” 14%-a származik afrikai országokból.
Általános tengerentúli
vélekedések szerint jelenleg ugyan még nem, de hosszabb távon a
fekete kontinens ezen és más régióiban jelentkező kínai
terjeszkedés veszélyt jelenthet az amerikai energiapolitikai
célokra. A helyzetet pedig csak bonyolítják a szudánihoz hasonló
konfliktusok (Kína legfontosabb jelenlegi afrikai
olaj-beszállítója Szudán) , amelyek felszíni politikai
játszmákká (lásd: ENSZ Biztonsági Tanácsában zajlott vita)
emelik a háttérben zajló befolyási „hidegháborút”. Nyílt
lapokról egyelőre mégsem beszélhetünk a diplomáciában: az
Egyesült Államok ma még „csupán” a térség államainak emberi jogi
és demokratizálódási folyamataira gyakorolt, esetleges negatív
hatásoktól óv Kína afrikai térnyerésének kapcsán.
|