A palesztin
menekültkérdés
2005. május 16.
-Németh
Vera
Németh Vera e cikkben
összefoglalt dolgozatával a 2005. évi XXVII. Országos
Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi
Szekciójában, a Nemzetközi tanulmányok I. zsűrijében
különdíjas helyezést ért el. |
Láttam egy
fényképet. Egy vékony, fiatal férfi volt rajta; bár hogy fiatal,
csak a kép melletti szövegből derült ki. Jamal Abu Ghaben egy
huszonhét éves palesztin családapa, aki már négy évet töltött
izraeli börtönben; majd szabadulása napján – mivel kijárási
tilalom volt – útban hazafelé nyakon lőtték. Túlélte.
Családjával a Gáza-övezet harmadik legnagyobb menekülttáborában
Shati-ban (Beach camp) él, tizennyolcan egy viskóban. Nagyszülei
még 1948-ban menekültek el Khirbiyeh-ből. Jamal szabadidejében
ír, egyébként kereskedőként próbál boldogulni. A pénzre nagy
szükség lenne, mivel öccse házasodni szeretne, de ahhoz bővíteni
kellene a „házat”. Voltak további fényképek is az otthonukról,
családjáról. Történetüket az UNRWA (United Nations Relief and
Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) munkatársa
jegyezte le; Ammanban mutatták be egy nemzetközi konferencián. A
cél az volt, hogy egy átlagos palesztin menekültcsalád
történetén keresztül bemutassák, mennyire égető a táborokban a
gazdasági, szociális probléma, a túlzsúfoltság, a
reménytelenség. A konferencia második napján Jamal szobájában
felrobbant a gázkályha, és a két éves kislányát már nem tudták
megmenteni. A riportot neki dedikálták és azon gyermekek
emlékének, akik szintén a menekülttáborok állapotának áldozatai.
Jelenleg a
világban 4,255,120 UNRWA által regisztrált palesztin menekült
él, ebből 1,259,813-en az 59 UNRWA-menekülttábor valamelyikében.
A menekültek száma valójában ennél nagyobb, ám nem tudjuk hányan
élnek ma szerteszét.
Az
arab-izraeli konfliktus egyik kulcsproblémája a menekültkérdés,
megoldása nélkül nem lehet békét kötni. Hasonló fontosságú
Jeruzsálem végleges státusa, a határok, a zsidó telepek vagy
éppen a víz kérdése is. A menekültkérdés azonban nem csak
gazdasági, politikai kérdés, hanem humanitárius katasztrófa is.
Megoldása sürgős lenne, ennek ellenére már több mint ötven éve
rendezetlen. Generációk nőttek fel áldatlan állapotok között;
igazán az lett volna a csoda, ha a szélsőséges szervezetek nem
találtak volna itt termékeny talajra.
Egy
átlagos újságolvasó láthat képeket a táborokról, miközben egy
izraeli buldózer porrá zúz egy házat; láthat ünneplő, gyászoló,
tüntető és menekülő férfiakat, főleg gyermekeket. Ilyenkor
mindenki fejében megfordul, hogy minden menekültet haza kellene
engedni, Izraelnek nincs joga tőlük ezt megtagadni. Ha ez
megtörténne, egy csapásra megoldódna minden probléma. Valóban?
Az
arab-izraeli konfliktus ugyanis a nacionalizmus eszméjének
számlájára írható. Két nemzetfejlődésben megkésett nemzet –
nemzetépítés közbeni – egyazon, gazdaságilag szinte oszthatatlan
területért folyó küzdelmét láthatjuk, időnként felbukkanó
vallási jelleggel átszőve. Mindkét felet – a múltban és a
jelenben, egymástól és másoktól elszenvedett sérelmek,
bántalmak, erőszak, igazságtalanság hatására – egyfajta sérelmi
lelkiállapot jellemzi. Önmaguk mindenkori áldozatként való
felfogása olyan csőlátással „áldotta meg” őket, mely gátolja a
másik céljainak, igényeinek torzításmentes felismerését; ezáltal
a megegyezés lehetőségét. Ez tökéletesen megfigyelhető a
menekültkérdésben megmutatkozó teljesen eltérő álláspontokban.
A
palesztin követelések szerint mindannyiuknak joguk van
visszatérni egykori otthonukba; még akkor is, ha az jelenleg
Izrael állam területe. Izrael köteles kárpótolni is őket az
elvesztett javakért, és az átélt szenvedésekért. A palesztin
érvelés szerint Izrael az egyedüli felelős a menekültkérdés
megszületéséért, hiszen a zsidó csapatok űzték el őket
otthonaikból; nagyrészt az 1948-as háború alatt, valamint
1967-ben.
Izrael
érve, hogy ekkora nem-zsidó tömeg befogadásával elvesztené az
állam zsidó jellegét, s ezáltal megszűnne a zsidó állam, mint
olyan létezni, hiszen Izrael állam létének alapja az, hogy
zsidók lakják. Mivel Izraelben megalakulása óta a biztonság, a
biztonságos létezés élvez prioritást, egy ilyen maximális
követelést eleve elfogadhatatlannak tartanak. Izraeli álláspont
szerint az arabok által elindított háború következménye a
palesztin menekültkérdés, s csakis az arab államok hozzáállása
miatt nem volt lehetséges a rendezés. Az arabok ugyanis élő
fegyvernek tekintik a menekülttáborokban sínylődő palesztin
tömegeket. Izrael a maga részéről egyfajta „lakosságcserének”
tekinti a történteket, hiszen körülbelül hasonló számú, arab
országokból menekülő zsidót fogadtak be. A biztonsági szempont
mellett a gazdasági szempont sem elhanyagolható; ennyi menekült
befogadására és eltartására alkalmatlan az izraeli gazdaság.
A
radikálisan ellentétes álláspontok az évek során nem sokat
közeledtek egymáshoz. 2001-ben Tabában és az úgynevezett genfi
béketervben mégis felcsillant a remény. De mielőtt vázolnám e
kísérletek körvonalait, tisztázzunk néhány kérdést. Kik, hányan,
miért és hova menekültek? Csak ezután térhetünk rá jelenlegi
helyzetükre, számukra, követeléseikre.
Kik is
menekültek el? A válasz egyszerű is lehetne: a palesztinok.
Csakhogy! Izrael állam megalakulásáig egyáltalán nem
beszélhetünk palesztin nemzetről. A helyi arabok kisebb
közösségek tagjaiként definiálták magukat: család, lakóhely,
vallási közösség, stb. Az egyetlen közös bennük a cionista
hódítástól való félelem volt. Ám a megoldást nem egy független
palesztin állam létrehozásában látták, hanem az arab egységben,
vagy legalábbis a Szíriával való egyesülésben. Csak mikor
1948/49-es háború alkalmával elmenekültek, akkor tudatosodott
bennük a szülőföld elvesztésének ténye; ekkor alakult ki a
menekült-, később nemzettudatuk. Azok az arab országok, ahova
menekültek, nem tudták, vagy nem is akarták őket integrálni
őket. Ezen országok lakosai kezdték őket palesztinoknak nevezni,
így különböztetve meg maguktól. Ekkor alakult ki köztük –
kitaszítottként - az összetartozás érzése; ami aztán később –
főleg az 1967-es hatnapos háború után – megszilárdult. Ma már
beszélhetünk palesztin nemzetről; még akkor is, ha például az
államiság kritériumával még nem rendelkeznek (a nyugati
nemzet-fogalom teljes egészében nem alkalmazható a
Közel-Keleten). Kompromisszumos megoldásként egyezzünk meg
abban, hogy a mandátumi Palesztina területén élő helyi arab
lakosság nagy része menekült el.
Következő
kérdésünk, hogy hányan hagyták el szülőföldjüket. Az érintett
felek – politikai megfontolásból – egymással homlokegyenest
eltérő adatokkal rendelkeznek. Az arab fél igyekszik minél
nagyobb számot felmutatni, míg a másik oldal ezt csökkenteni
próbálja. Külső forrásra pedig nem tudunk támaszkodni, hiszen
nem létezett egy olyan szervezet, ahol rögtön regisztrálni
lehetett volna; az UNRWA csak 1950 májusában kezdte meg a
munkát, ráadásul csak meghatározott területeken (Szíria,
Libanon, Jordánia, Nyugati Part, Gáza-övezet). Ráadásul a
menekülés két nagy hullámban (1948 és 1967) történt, ám közben
is történetek mozgások, valaki elment, más visszatért.
További
nehézség, hogy a menekülteknek több típusát is meg kell
különböztetnünk. Az első csoportba azok tartoznak, akiket UNRWA
regisztrált, és Libanon, Szíria, Jordánia területén élnek. A
második csoportba sorolhatjuk azokat, akik ugyanezen a területen
élnek, ám az UNRWA nem regisztrálta őket. Külön csoportot
alkotnak, akiket az UNRWA működésén kívüli területre menekültek,
így az UNHCR alá tartoznak, valamin azok, akik a Palesztin
Hatóság területén élnek. Végül meg kell említenünk az Izrael
határain belül maradókat, ám biztonsági, gazdasági megfontolások
miatt eredeti lakóhelyüket kényszerűen elhagyó „belső
menekülteket”.
Az
ellentmondó adatok alapján csak annyit állapíthatunk meg, hogy a
két hullámban menekültek száma valahol 720 ezer és 1 725 387
között van. Ezek után nem is csoda, hogy jelenlegi számuk is
csupán becslés. Human Rights Watch (2003.01.07.) szerint több
mint 6,5 millió palesztin él ma a világban.
Miért
menekültek el ezek az emberek, és kit terhel a felelősség?
Természetesen mindkét fél a másikat okolja. Egyetlen dolog,
amiben egyetértenek, hogy minden háború megtermeli a maga
menekültjeit.
A
palesztin fél Izraelt vádolja. Állításuk szerint létezett egy
transzfer-terv, ami a legfelsőbb cionista vezetők köreiben is
elfogadott volt. A cél kettős volt; egyrészt megtisztítani a
területet a zsidó telepesek és bevándorlók számára, valamint
megalapítani egy etnikailag homogén zsidó államot. Ennek
érdekében különböző eszközöket vetettek be: a megfélemlítéstől a
mészárlásokon át, a rémhírekig és egyéb erőszakos
cselekedetekig. A zsidó állam megalapítása után pedig
diszkriminatív törvényeket hoztak.
Az izraeli
hivatalos álláspont szerint nem létezett transzfer-terv. Simon
Peresz szerint Ben-Gurion soha nem adott rá parancsot; sőt, ők
még könyörögtek is a palesztinoknak, hogy maradjanak. Így az
igazi felelősök az arab vezetők, akik távozásra szólították fel
a helyi arabokat; mondván: ne legyenek útban a harc közben.
Azóta pedig „élő fegyverként” tartják őket a menekülttáborokban.
Izraelben
napjainkban azonban már nincs konszenzus e kérdések
tekintetében. A konfliktus kezdete óta felnőtt az izraeli
történészek egy új generációja, akik kritikusabban vizsgálják a
cionizmus és Izrael történetét; közöttük a palesztin menekültek
kérdését. Az izraeli (de amerikai, angol és ENSZ) levéltárak
megnyitásával eddig hozzáférhetetlen dokumentumok százezreibe
nyerhettek betekintést. Szerintük igenis terheli morális
felelősség a zsidó államot a palesztin menekültek elűzéséért. E
történészek legismertebb képviselője Benny Morris[i].
Kutatásai szerint igen is volt transzfer-terv, mely mögött
Ben-Gurion állt, bár írásban soha nem adott rá parancsot. Mose
Carmel, az északi front parancsnoka ugyanis 1948. október 31-én
írásbeli parancsot adott egységeinek az arab lakosság
kiköltöztetésének sürgetésére. Mindezt Ben Gurion személyes
látogatása után tette. Yitzhak Rabin pedig Lod lakosságának
kiűzetéséhez adott parancsot, szintén Ben Gurion vizitje után.
Morris szerint Deir Yassinon kívül több erőszakos cselekedett is
volt: körülbelül egy tucatnyi, zsidó egységek által elkövetett
erőszakos esetről tud, és 24 mészárlásról. Ám a kutatást még nem
fejezte be.
Jelenleg a
palesztin menekültek többsége Libanonban, Szíriában,
Jordániában, a Nyugati Parton és a Gáza-övezetben él. Az UNRWA
59 tábort tart fenn, de emellett vannak „nem-hivatalos” táborok
is. Az UNRWA feladatai csak az alapvető szükségletek
kielégítésére korlátozódnak (gyorssegély, szállás, élelmezés,
egészségügyi ellátás), nem terjednek ki a nemzetközi védelem
biztosítására. Az ötvenes években ugyan két nagyszabású
letelepítési tervel is előrukkolt, de ezek megbuktak mind a
befogadó országok, mind a menekültek ellenállásán. Az első
Intifáda után egy jogsegélyprogramba, majd az oslói
békefolyamatot követően egy „békéltető programba” is belefogtak,
de mostanában inkább a pénzügyi gondok vannak terítéken.
A táborok
szétszórtsága ellenére az itt élők képezik a palesztin populáció
leghomogénebb entitását, ám speciális helyzetük miatt a
palesztin társadalom sajátos szerkezetét építették fel.
Egyszerűen hiányzik a középosztály, hacsak nem azokat a
palesztinokat soroljuk ebbe az osztályba, akik szerencsésebb
helyekre kerültek, jobb anyagi feltételek közé, akár hazánkba.
Miután a létfeltételek minimumával is alig rendelkeznek, s az
idő múlásával helyzetük egyre reménytelenebbnek tűnik számukra,
könnyen válhatnak a szélsőséges eszmék hordozóivá. A körülmények
országonként különbözőek, de szinte mindegyik táborra jellemző a
munkanélküliség, túlzsúfoltság, az infrastruktúra hiánya.
Libanonban a menekültek teljesen az UNRWA szolgáltatásaira
vannak szorulva, mivel a libanoni kormány csupán megtűri őket,
hiszen jelenlétük felborítja az amúgy is kényes vallási
közösségek közötti egyensúlyt. Véleményük szerint nemzetközi
problémáról van szó, megoldása nem a libanoni kormány feladata.
A palesztinoknak szociális jogaik nincsenek, legalább hetven
foglalkozástól el vannak tiltva, a táborokat sem hagyhatják el.
Szíriában valamivel jobb a helyzet, ám állampolgárságot Izraelen
kívül egyedül Jordánia adott nekik.
Az idő
pedig sürget. Több millió palesztin menekült él embertelen
körülmények között olyan országokban, ahol egyelőre a befogadó
társadalom csak nyűgként tekint rájuk. Holott integrálásukkal
akár jól is járhatnának; pénzügyi segítséget kapnának hozzá.
Feszültséggócokat számolnának fel, mely hozzájárulna a
mindennapi élet normalizálódásához; elősegíthetné a gazdasági
fejlődést; egészében véve békét teremtene.
Tabában és
Genfben is vázolódott egy olyan kép, ami megoldást jelenthet. Ám
a Tabai tárgyalások kudarcba fulladtak, a genfi kísérlet pedig
hatalommal nem rendelkező felek próbálkozása volt; lassan el is
tűnt a köztudatból is.
A
megállapodások főbb pontjai szerint a palesztin menekülteknek
személyenként négy lehetőség közül kell kiválasztaniuk, hogy
melyik felel meg nekik a leginkább. Amennyiben az illető személy
választott, le kell mondania a további követelésekről, s a
menekült státuszról. Választása végleges.
Az első
szerint letelepedhetnek egy, a régión kívül eső harmadik
országban, amennyiben ezt az adott állam felajánlja.
A második
lehetőség a jelenlegi tartózkodási helyükön való letelepedés. A
legtöbb arab állam ugyan még tiltakozik ez ellen, de eltérő
vehemenciával. Valószínűleg nagyobb nehézséget ez csak
Libanonban jelentene.
A harmadik
lehetőség a visszatérés az új, független palesztin államba, ám
ilyen még nem jött létre. Ha meg is alakul, valószínűleg a
Nyugati Partot és a Gáza-övezetet ölelné fel, ami talán
szűkösnek bizonyulhat. A palesztin vezetők ráadásul
előszeretettel fogalmaznak homályosan arról a kérdésről, hogy
mely területekre is terjed ki Palesztina, így nem tudni pontosan
hova is kívánnak visszatérni. Ráadásul kétséges, hogy a „1948-as
menekültek” mennyire kötődnének ehhez a területhez. Sokakat
elriaszthat a területek jelenlegi katasztrofális gazdasági
helyzete, pláne ha a diaszpórában már bizonyos mértékben
sikerült integrálódniuk.
A negyedik
lehetőség visszatérés Izraelbe, ami néhány „1948-as menekültnek”
és leszármazottainak lenne fenntartva, egy bizonyos kvóta
alapján, ami még nem veszélyezteti a demográfiai arányokat.
Ráadásul Izraelnek biztosítani kell azt a jogot, hogy maga
dönthesse el, kit enged be, és kit nem.
Amellett,
hogy a palesztin menekültek választhatnak a lehetőségek közül,
és véglegesen letelepedhetnek, a zsidó államnak meg kell
fizetnie az elveszett javakat és a történelem okozta
sérüléseket. Ez természetesen hatalmas anyagi teher, amiben a
nemzetközi közösségnek Izrael segítségére kellene sietnie.
Az igények
felmérésére, majd a kifizetés lebonyolítására, a letelepítés
segítésére egy új, nemzetközi testületet kellene létrehozni,
mely fokozatosan felváltaná az UNRWA-t. Megszűnne a táborok
különleges státusza is, vagy felszámolnák őket, vagy végleges
lakóhellyé válnának. A menekülteknek le kellene mondaniuk a
rendezést követően menekült státuszukról, valamint további
követeléseikről Izrael irányában.
A
menekültkérdés, mint már említettem, nem az egyedüli megoldatlan
probléma. Amellett, hogy hatalmas energiát igényel rendezése,
nem szabad elfelejtkezni Jeruzsálemről és a többi rendezetlen
kérdésről sem. Addig nem lesz béke, míg mindkét oldal fel nem
hagy a hamis mítoszokkal, és a konfliktus egyoldalú
megközelítésével. Az eddigi „béke-próbálkozások” azért omlottak
össze, mert mindkét fél megpróbálta saját céljait megvalósítani,
melyek szöges ellentétben állnak egymással. A jelenlegi izraeli
vezetés legszívesebben a status quo rögzítését szeretné elérni,
míg a palesztinok továbbra „Nagy-Palesztináról” álmodnak. A
kettő nyilvánvalóan nem fér meg egymással. Béke sajnos addig nem
lehet, míg a feleknek eszük ágában sincs fájdalmas
kompromisszumok meghozatalára.
[i] Morris, Benny: The Birth of
the Palestinian Refugee Problem Revisted; Cambridge
University Press
Kapcsolódó anyagok
További
OTDK dolgozatok
|