Államkudarcok
- A kooperatív fenyegetéscsökkentés felé
2005. április 11.
-Marton Péter
Marton Péter e cikkben
összefoglalt dolgozatával a 2005. évi XXVII. Országos
Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi
Szekciójában, a Nemzetközi tanulmányok II. zsűrijében
első helyezést ért el. |
Az államkudarcokkal kapcsolatos
kutatások a kilencvenes évek közepén kezdődtek el,
amikor elemzők szembesültek azzal, hogy a kétpólusú világrend
felbomlását követően elsősorban az államokon belüli fegyveres
konfliktusokkal kell számolni, nem pedig az államok
közöttiekkel. Megfogalmazódott a divatos „Hobbes inverze”
teória, miszerint, ha Afrikára tekintünk, ott ma inkább
tapasztalhatjuk a "state of nature" állapotát (mindenki-mindenki
ellen, anarchia) az egyes államokon belül, mint az államok
egymás közötti kapcsolatrendszerében. E nyomon haladva, az
amerikai kormány felkérésére és a CIA anyagi támogatásával
végezte munkáját például a State Failure Task Force
kutatócsoport.
A „bukott állam vagy kudarcot
vallott állam” címkét a kérdés idővel bővülő szakirodalmában
hamarosan elkezdték elég szabadosan alkalmazni, egymástól
látszólag nagy mértékben különböző országokra vonatkozóan, tehát
nem csak a belső fegyveres konfliktus, hanem például a bűnözés
szervezett és szervezetlen formái, a korrupció vagy a gazdasági
visszaesés sújtotta államokra is. Mivel ennek hiányzott a
megfelelő indoklása, illetve mivel mindenfajta tudományos
kutatás alapja annak tárgyának pontos definiálása, először is
tisztázásra szorult tehát az „államkudarc” fogalma.
Munkám során az államot és
kudarcát egyfelől egy belső, lokális, másfelől egy külső,
globális perspektívából határoztam meg.
A belső nézőpontból szemlélve az
állam elsősorban „egy adott területen élő népesség számára a
kiszámítható életviszonyok biztosításának eszköze”- állítottam,
és Hobbes Leviatánjára, tehát erre, a mindenki-mindenki-ellen
képlet helyébe rendet teremtő állami autoritást jelképező
szörnyre gondolva, a kiszámíthatatlanság négy lehetséges esetét
vettem számításba. Amennyiben a Leviatán túl erős, úgy az állami
terror, amennyiben túl gyenge, úgy az elharapózó bűnözés,
amennyiben két vagy több Leviatán áll harcban egy terület felett
az ellenőrzés megszerzéséért, úgy maga a fegyveres konfliktus a
fenyegetés forrása. A negyedik eshetőség inkább elméleti, a
gyakorlatban a teljes anarchia, tehát a hiányzó Leviatán esete
nem igazán mutatható ki. Akár az eredeti államterület egy-egy
töredéke felett, de feltűnnek ugyanis olyan erők, melyek közel
teljes erőszakmonopóliumot képesek szerezni. Ilyen lehet egy
drogkartell milíciája, egy falusi védelmi tanács vagy mondjuk
egy ideológiai alapon szerveződött gerillahadsereg.
A külső nézőpontból szemlélve az
állam „a világterület egy bizonyos, nemzetközileg elismert
határok által körülvett hányada felett politikai kontrollt
gyakorolni hivatott egység, entitás”. Feladata megakadályozni,
hogy területén olyan események történjenek, vagy olyan
folyamatok menjenek végbe, melyek az államok közösségének egésze
számára kedvezőtlenek, valamennyi állam érdekeivel ellentétesek.
Egy államot a többi állam végső esetben a katonai erő
alkalmazásának fenyegetésével, tehát az elrettentés eszközével
vehet rá arra, hogy e funkciójának eleget tegyen. Probléma abból
eredhet, ha az elrettentés bizonyos okokból nem működik. Ez a
kiszámíthatatlanság forrása, tehát a globális szemlélő számára
releváns államkudarc esete.
Az „elrettenthetetlenség”
előállhat például egy gyenge államban, melynek vezetése képtelen
befolyásolni a területén zajló eseményeket – arra csakis külső
segítség révén adódhat lehetősége. A belső fegyveres konfliktus
sújtotta állam ugyanakkor nem biztos, hogy ilyen szempontból
fenyegetést jelent. Ha a klasszikus képlet szerint a
nemzetközileg elismert kormány, illetve a felkelők ellenőrizte
két félre oszlik egy állam területe, melyek között világos
frontvonal húzódik, ott elképzelhető, hogy a felkelőkkel
kommunikálni tudunk, nyomást gyakorolhatunk rájuk, nem
beszélhetünk tehát elrettenthetetlenségről.
Ahol előfordul az
elrettenthetetlenség problémája, ott Jack Straw brit külügyi
államtitkár szavaival élve – és ez jól tükrözi a napjainkban
Nyugaton domináns attitűdöket – „az új Afganisztán
eljövetelével” kell számolnunk. A kudarcot valló állam területén
terrorszervezetek és szervezett bűnözői csoportok telepedhetnek
meg, virágozhat az ember- és a szervkereskedelem, a
kábítószer-termelés és a kábítószer-kereskedelem, onnan
menekültek hullámai indulhatnak útnak és világméretű járványok
terjedhetnek szét, mely utóbbiaknak ezen országok gyenge
egészségügyi rendszerei nem képesek gátat vetni.
A fenyegetés fényében
megfogalmazódhat az a szélsőséges hipotézis, miszerint a jövőben
az államok talán újfajta biztonságpolitika kialakítására
törekszenek majd. Elvetve a relatív és abszolút haszon
kalkulációját, az ellenséges államokkal szembeni zéró összegű
játszmák felfogását, a potenciálisan mindenkit érintő
fenyegetések talán arra ösztönzik majd az államokat, hogy
lépéseikben konvergáló haszonnal kalkuláljanak és a kooperatív
fenyegetéscsökkentésre törekedjenek. Nem teljesen az ideák
világába tartozik ez a fajta együttműködés, már ma sem: 1991 óta
a Nunn-Lugar Kooperatív Fenyegetéscsökkentési Program keretében
részben amerikai pénzből történik az orosz stratégiai nukleáris
arzenál biztonságos őrzése, ami egyaránt szolgál amerikai és
orosz érdekeket. Hogy mennyire közös érdekekről van ez utóbbi
esetben szó, azt jól mutatja, hogy immár a G-8 többi állama is
részt vesz a program finanszírozásában. Ezzel együtt óvatosan
kell bánni a kooperatív fenyegetéscsökkentésnek nagy jövőt
jósoló hipotézissel. A terrorizmus elleni háború esetében
például nem jelenthető ki egyértelműen, hogy ott ilyesmivel van
dolgunk: valamennyi résztvevő oldaláról megjelennek benne
partikuláris érdekek, a terrorizmus jelentette fenyegetés pedig
nem tökéletesen szimmetrikus, egyes országok veszélyeztetettsége
messze az átlagon felüli, másoké az alatti.
Kutatásomban arra törekedtem, hogy
valamiféle áttekintést kapjak-adjak az államkudarcok megfelelő
kezelésének mikéntjével kapcsolatos diskurzusról. Intenzív és
kiterjedt, egyszerre tudományos és politikai vitáról van szó,
melynek komplexitását fokozza, hogy számos egyéb nagy polémiához
is kapcsolódik: például a globalizációs, az emberi jogok
univerzális alkalmazhatóságát vizsgáló vagy a posztkoloniális
diskurzushoz is. Leegyszerűsítve alapvetően kétféle szempontból
osztályoztam az egyes nézeteket, aszerint, hogy
beavatkozáspártiak-e avagy sem, ezt követően pedig az érvek
jellege alapján bizonyos további megkülönböztetéseket téve
összesen négy meghatározó irányzatot különítettem el.
Igen jellegzetes,
beavatkozásellenes irányzat köthető a „historizálók”
csoportjához. Ők arra a történelmi alapú előfeltevésre építik
nézeteiket, miszerint az államkudarcok bekövetkeztét egyfajta
szükséges rosszként is felfoghatjuk. Véleményük szerint az
európai államfejlődés tanulsága ez: kontinensünkön a nagy,
heterogén birodalmak felbomlása, tehát a fragmentáció
megengedése vezetett stabil, viszonylag homogén nemzetállamok
létrejöttéhez. Ha pedig Afrikára tekintenek, ott a dekolonizáció
során létrejött fiktív, születésüktől fogva gyenge államokat
látnak, melyek soha nem ellenőrizték területük egészét, határaik
pedig figyelmen kívül hagyják az etnikai-vallási-törzsi
választóvonalakat. Számos divatos kifejezés létezik ezeknek az
államoknak a leírására: „fiktív államok”, „juridikális”, tehát
jogi értelemben vett, nem empirikusan kimutatható államok, vagy
például az angolról érzékletesen lefordíthatatlan "might-have-been-states".
A legradikálisabb kijelentés szerint „az afrikai állam olyan
jelenség, mely nem afrikai és nem állam”.
A beavatkozásellenesek körén belül
jól megkülönböztethető egy kulturális relativista vonal is.
Ennek a képviselői azt hangsúlyozzák, hogy az állam a Nyugat
által a fejlődő világba exportált, arra rákényszerített
intézmény – legalábbis azok az államok, melyek a dekolonizáció
idején létrejöttek. A Nyugat részéről szerintük tehát „hübrisszel”
ér fel, hogy napjainkban ezekről az államokról gondoskodni
kívánna, ráadásul a humanitárius beavatkozások mögött álságos
magatartást sejtenek, melynek célja a rekolonizáció, a háttérben
klasszikus imperialista törekvésekkel. Más logika szerint tehát,
de tökéletesen azonosulnak a historizálók szlogenjével: "Let
them fail!", azaz „Hagyjátok őket elbukni!”.
A beavatkozáspártiak között igen
erős a normativista-univerzalista irányzat, tehát az emberi
jogokat védők, az emberi jogok maradéktalan univerzális
alkalmazását elvárók köre. E nézetek megjelenésével kapcsolatban
két történelmi jelentőségű normaváltás jelentőségét kell
kiemelni. Míg a gyarmatosításra annak idején olyan elméletek
igazolásával került sor, miszerint a civilizációt kellett a
Nyugatnak elvinnie a barbár vidékekre, a dekolonizáció idején,
amikor a gyarmati uralom látszólag morálisan igazolhatatlanná
vált, az államok közössége kész volt annak helyébe a nem
gyarmati uralom akár legbarbárabb formáit is elfogadni – a
zsarnokságokat a be nem avatkozásnak és az államok területi
integritásának az elve védelmezte. A kilencvenes években azonban
újra felbukkantak nézetek, melyek szerint mindent nem tűrhetünk
el. Kofi Annan ENSZ-főtitkár millenniumi jelentésében például
kijelentette, hogy az állami szuverenitás nem szolgálhat
pajzsként a tömeges emberi jogsértések védelmében. Egy
radikálisabb hozzászóló, Mohamed Sahnoun pedig már nem is a
humanitárius beavatkozás lehetőségéről, hanem egyenesen az
oltalmazás kötelességéről beszélt egy helyütt.
Végezetül az etatisták a ma
nemzetközileg elismert államok mindegyikének a megőrzése mellett
érvelnek, ennek érdekében tartják elfogadhatónak a beavatkozást.
Érvük, hogy az 1945 utáni világrend egyik tartópillére az
államhatárok erőszak, vagy például etnikai alapú önrendelkezési
törekvések általi kikezdhetetlensége – egy-két kivételtől
eltekintve ez az elv univerzálisan érvényesült és stabilitást
mutat a második világháború óta. Ha a meglévő államokat új
entitások elismerésével lényegében feldaraboljuk, azzal
szerintük a jelenlegi, legalább viszonylagos rend alapjait
kezdjük ki, és a globális fragmentációhoz nyitjuk meg az utat.
Ez a vonulat sok mindent elfogadhatónak tart egy állam
megmentése érdekében, amit az emberi jogvédők nem fogadnának el
soha. Az Afrikai Egységszervezet 1963-as kongresszusán, kenyai
részről hangzottak el például az alábbi szavak, a nagy-szomáliai
nacionalizmussal kapcsolatban: „Ha a szomáliaiak nem akarnak
velünk élni, úgy tökéletesen szabadon elhagyhatják országunk
területét… Csak így élhetnek önrendelkezési jogukkal.”
Természetesen valamennyi
irányzat bírálható számos
szempontból. A historizálóknak talán éppen a történelmi
előfeltevése az, ami megkérdőjelezhető. A kulturális
relativisták figyelmen kívül hagyják az államkudarc nem lokális
és nem kulturális természetű következményeit – míg tehát
megállapítják, hogy egy államkudarc a helyiek számára akár
kívánatos állapot is lehet, nem foglalkoznak azzal, hogy a
külvilág számára elfogadható-e ez az állapot. A normativisták az
emberi jogok individualista alapjaiból következő szemléletüknek
megfelelően hajlamosak nem törődni az etnikai tényező valóban
destabilizáló jellegével, és például a lakosságcserék gondolatát
mereven elutasítják. Az etatisták ezzel szemben a maguk
kollektivista fókuszával kisebbségi érdekek elsöprésével
fenyegetnek.
Talán egyetlen dologban értenének
egyet valamennyi irányzat képviselői. Ez pedig az, hogy a
világterület egészének hatékony politikai kontroll alá vonása
szükséges. Méghozzá oly módon, hogy az egyszerre teremtsen
kiszámíthatóságot a belső, lokális és a külső, globális
nézőpontból. Ez a kompromisszum az előfeltétele lehet annak,
hogy „az új Afganisztán eljövetelének” elejét vegyük.
Kapcsolódó anyagok
További
OTDK dolgozatok
|