MAGAZIN
Kezdőlap
Európai Unió
Világnéző
Világgazdaság
Kárpát-medence
Képekben
Generation
 
NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK
Tanulmányok
Egyesület
Tanfolyam
Könyvesbolt
Keresés
 
KAPCSOLAT
Fórum
Impresszum
 
 
 


web
européer.hu

 

OTDK

A reformok útján - avagy Kolumbia gazdasági kilátásai

2005. október 31.
-Lőrincz Barbara - Kühner Eszter

Lőrincz Barbara és Kühner Eszter e cikkben összefoglalt dolgozatával a 2005. évi XXVII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaségtudományi Szekciójában, a Integráció, globalizáció, világgazdaság II. zsűrijében különdíjas helyezést értek el.

 

Tanulmányunkban egy különleges fejlődő országot mutatunk be, Kolumbiát. Különlegessége számunkra nem abban rejlik, hogy itt a leggyakoribb a golyó általi halál, hanem, hogy a társadalmi és a gazdasági visszahúzó erők ellenére elindult a reformok útján. Az átalakulás az 1980-as évek végén indult meg: felszámolták a zárt gazdaságot, valamint az importhelyettesítő politikát exportorientálttal váltották fel.

A reformok megvalósításának egyik gátló tényezője a társadalmi helyzet. A közel 43 milliós lakosságú országban az emberek 55%-a él a szegénységi küszöb alatt. A szegények többsége vidéken él, a fekete gazdaságban dolgozik és képzetlen. Az utóbbi években a városi környezetben is nőtt a nyomor. Ennek egyik oka a képzetlenség. A lakosság 7,5%-a analfabéta, a középfokú oktatásban a releváns korosztály mindössze 54,3%-a vesz részt. Az ország a médiahasználat területén is elmaradott. Így kevesen jutnak hiteles információhoz, ezáltal szélsőséges szervezetek könnyen befolyásolják a képzetlen réteget. Mivel a lakosság 64%-a 15 és 64 év között van, illetve a 14 év alattiak aránya 31%, megállapítható, hogy ez egy fiatal társadalom.

A legsikeresebb reform 1990-ben indult Apertura néven, amely a kereskedelem liberalizációját és munkaerő-piaci változásokat célzott meg. A liberalizációt a peso leértékelését célzó monetáris politika kísérte. A folyamat során kereskedelempolitikai intézményeket hoztak létre, csökkentették az importadót, eltörölték az importengedélyeket és megkönnyítették a külföldi befektetéseket. Növelték a magánszektor támogatását: a támogatást elsősorban a termelési lánc kezdeti szakaszára adják technológiára és munkaerő-fejlesztésre koncentrálva. A program részeként a források újraosztása és a munkaerő-igényes ipar ösztönzése révén kívánták javítani a jövedelemelosztást. A reformok részét képezte az exportdiverzifikáció is. Szükségességét az indokolta, hogy az ország nagymértékben függött néhány fő exportcikkének világpiaci áringadozásaitól. A diverzifikációt végrehajtották egyrészt a termékpaletta kiszélesítéseként. Tradicionális exportcikkei elsősorban a primer szektorból származtak (nyersolaj, kávé), az újonnan exportált termékek pedig mind a primer mind a szekunder szektorban megtalálhatók (vágott virág, feldolgozó ipari termékek, lábbeli, bőrtermékek, textíliák). A diverzifikációt továbbá a célpiacok kiszélesítéseként is megvalósították. Régi kereskedelmi partnerei kizárólag az amerikai kontinensen találhatók, így az Egyesült Államok, Puerto Rico, Venezuela; az új partnerek között az Európai Unió és Japán emelkedik ki. Fontos megemlíteni, hogy az utóbbiak esetében piacra jutási nehézségekbe ütköznek a kolumbiai kereskedők. Az exportlehetőségeket korlátozzák a szigorú növény-egészségügyi előírások, valamint a textíliákra kivetett magasabb vámok. Összességében a diverzifikációról elmondható, hogy sikeres volt, hiszen mind a célpiacok mind az exportált termékek körét kiszélesítettek, valamint a kapcsolódó iparágakban is fejlesztéseket hajtottak végre (kikötők modernizálása, hűtőberendezések gyártása).

A reformok után az ország gazdaságát az 1990-es évek végén a térségben kialakult válság és az ezredfordulót követő világgazdasági megtorpanás befolyásolta negatívan.

1. ábra: A GDP növekedése 1995 és 2004 között

Forrás: LatinFocus [2004]

1995 és 1997 között egy csökkenő ütemű növekedés volt tapasztalható. 1998-at a vihar előtti csendnek is nevezhetnénk: a következő évben 7 %-kal zsugorodott a gazdaság. Ekkor a kormány leértékelte a pesot, majd hagyta lebegni. Ez javította az export versenyképességét, továbbá az olajárak is emelkedtek, amely szintén lendületet adott a kivitelnek, hiszen a nyersolaj Kolumbia fő exportcikke. Az ezredfordulót követő világgazdasági megtorpanás éreztette a hatását, 2002-ben stagnált a gazdaság. Ezt követően növekedés tapasztalható.

Az 1990-es évek közepén a térségre jellemző magas infláció Kolumbiában is megmutatkozott. Az 1995-ös 19,5%-os ráta a szigorú és következetes monetáris politikai intézkedéseknek köszönhetően 2004-ben 5,5%-ra csökkent. A munkanélküliség 1995 és 2000 között közel háromszorosára nőtt (20%), amely a térségben kialakult recessziónak, illetve a struktúraváltásnak tudható be. Azóta csökkenő tendenciát mutat, 2004-ben 16% volt.

2. ábra: A fizetési mérleg alakulása 1996 és 2003 között

Forrás: LatinFocus [2004]

 

A folyó fizetési mérleg hiánya 1996 és 1998 között nőtt, ezt az export - import adatok is alátámasztják, a kivitel zsugorodása jelentősebb volt, mint az importé. 1999 és 2001 között a mérleg szuficitessé vált, ekkor az export volumene dinamikusan bővült. 2001 után viszont a mérleg ismét deficitessé vált, hiszen az ezredfordulót követő világgazdasági válság visszavette a kivitelt. A tőkemérleg többlete 1996 és 1999 között csökkent, maximumát 1996 végén érte el. Ez a jelentős többlet a liberalizációs lépések következtében beáramlott külföldi tőkének köszönhető. 1999-re a tőkemérleg deficitessé vált az adósságtörlesztés következtében.  Az ezredfordulót követően ismét többletet mutat a mérleg.

Az államadósság 1995 és 2004 között jelentősen növekedett, ezen belül a hosszú és középtávú hitelek aránya nőtt, míg a rövid lejáratúaké csökkent. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy az adósságállomány a GDP-nek az 51,9 %-kát teszi ki, ami nem jelenti az ország túlzott eladósodottságát (a maastrichti kritérium 60%). A beáramló működő tőke mennyisége 1999-re jelentősen lecsökkent a térségben kialakult recessziónak köszönhetően. Ezt követően 2001-ig egy dinamikus növekedés tapasztalható, amit a világgazdasági megtorpanás vetett vissza. 2002-től ismét csökken a beáramló külföldi tőke mennyisége, így 2003-ra értéke 1746 millió USD-t tett ki. Kolumbia esetében nem beszélhetünk jelentős mennyiségű kiáramló tőkéről az ország fejletlen gazdasága miatt, de figyelemre méltó, hogy 2002 után a tőkeexport esetében egy jelentős növekedés figyelhető meg, ennek következtében 2003-ban valamivel meghaladta a 900 millió USD-t.

   A külkereskedelmi mérleg alakulása millió USD-ban 1997 és 2003 között

1.táblázat

 

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

export

13618

12743

13452

21189

20384

19967

22770

import

18974

17989

13741

14798

16377

15990

17124

külkereskedelmi mérleg

-5356

-5246

-289

6391

4007

3977

5646

exportnövekedés

7%

-6%

6%

58%

-4%

-2%

14%

importnövekedés

12%

-5%

-24%

8%

11%

-2%

7%

Forrás: www.wto.org [2004]

Az ország külkereskedelmi mérlege 1997 és 1999 között deficites volt. Ebben az időszakban exportja a kisebb 1998-as visszaeséstől eltekintve – ami a térségben kialakult recessziónak tudható be – stagnált, míg importja csökkent. Az ezredfordulóra értek be az exportösztönző intézkedések, a nyersolaj ára emelkedett, valamint a dollár árfolyama zuhant, így mérlege szuficitessé vált. Az ezredfordulót követő világgazdasági visszaesés hatása azért nem érezhető számottevően Kolumbiában, mert az Andok Csoporton belüli kereskedelembővülés hajtja a gazdaságot.

Az ország szerepe az Andesi Közösségen belül több szempontból is jelentős: egyrészt alapító tagként a közösség kialakításában és fejlesztésében meghatározó szerepe volt, másrészt a belső kereskedelem legaktívabb résztvevője. Az Andok Csoport történelme 1969-ig nyúlik vissza, amikor Bolívia, Kolumbia, Ecuador, Peru és Venezuela aláírták a Cartagenai egyezményt. A közösség célja a harmonikus fejlődés, az életszínvonal növelése, gazdasági és szociális együttműködés valamint egy iparosítási program végrehajtása. Az integráció mélyítésére az 1990-es években került sor. 1993-ra szabadkereskedelmi övezetet hoztak létre, 1995-re közös külső vámokat alakítottak ki. Mindezek hatására 1990 és 1998 között megnégyszereződött a belső kereskedelem. Külpolitikai irányvonalaik összehangolására 1998-ban került sor. Napjainkban pedig a dél-amerikai közös piac megvalósítását tervezik.

Tanulmányunk végén arról írunk, ami mindenkinek eszébe jut, ha Kolumbiáról hall: a drogkereskedelem. Az ország „kedvező” helyzetben van, mivel mindkét óceánra van kijutása, ami az elosztást segíti, valamint barátságtalan domborzata lehetővé teszi a laboratóriumok elrejtését, és éghajlata alkalmas a kokacserje, a mák és a cannabis termesztésére. Az itt megtermelt kokain legfőbb célállomása az Egyesült Államok. A drogot kis repülőgépekkel, motorcsónakokkal szállítják, illetve karib-tengeri szigetek felvásárlásával könnyítik meg az átrakodást. A kereskedők tevékenysége az USA-ban kizárólag a nagykereskedelemre korlátozódik, ehhez jól működő szervezeti struktúrát alakítottak ki. A drogkereskedelem hatalmas jövedelmeket generál – akár évi négymilliárd USD-t. Ennek a pénznek a tisztára mosására többféle módszert fejlesztettek ki, melyek közül a legjobban szervezett a feketepiaci átváltás. A drogdollárokat egy feketepiaci bróker felhelyezi egy amerikai bankszámlára az Egyesült Államokban. Ezzel egyidőben egy kolumbiai bróker ugyanekkora összeget tesz fel a drogbáró kolumbiai számlájára pesoban. A brókercég vállalja annak a kockázatát, hogy a drogdollárokat visszajuttatja legitim pénzügyi forgalomba. Ebben segítségükre vannak az amerikai cégek kolumbiai leányvállalatai. Az országban nem lehet dollár alapú bankszámlát nyitni, ami megnehezíti az anya- és leányvállalatok közötti tranzakciókat. Ezért ezek a vállalatok megbízzák az Államokban működő brókercéget, hogy rendezzék számláikat az anyavállalattal. Ezáltal visszakerül a drogdollár a hivatalos pénzügyi forgalomba. A tranzakciót pedig pesoban fizetik ki a kolumbiai brókernek.

A liberalizációt nem csak a drogkereskedelem, hanem az erőszakszervezetek jelenléte is hátráltatja. A legjelentősebb csoport a Kolumbiai Forradalmi Fegyveres Erők (FARC). A szervezet céljai a jövedelmek radikális újraosztása, a külföldi befektetések és a magántőke megfékezése illetve a kormány megdöntése. Céljaik eléréséhez számos módszert alkalmaznak: gyermekrablás, zsarolás, olajvezetékek felrobbantása. 1998-ban a kormány egy demilitarizált területet hozott létre. De az ottani FARC csapatok nem szereltek le, és a helyi törvényhatóságokat is kiszorították. Így az ország több, mint 40%-át tartják ellenőrzésük alatt. A második legnagyobb lázadó csoport a Nemzeti Felszabadítási Front (ELN). Céljai az ország gazdasági infrastruktúrájának és a külföldi gazdasági jelenlétnek ellehetetlenítése. A FARC-hoz hasonlóan emberrablás és zsarolás útján jutnak pénzhez. 2000-ben az ELN-nek is demilitarizált övezetet ajánlottak fel. A kolumbiai hadsereg kivonulását követően önvédelmi csoportok vonultak be kiszorítva az ELN-t. Az önvédelmi erők kialakításában jelentős szerepet játszott a kolumbiai kormány. A civil védelmi törvény keretében felfegyverezte a lakosságot, hogy megvédjék magukat az illegális fegyveres erőktől. Azonban hatékonytalan működésük miatt 1998-ban beszüntették a programot. A csoportok viszont nem szolgáltatták vissza a fegyvereket, és létrehozták a Kolumbiai Egyesült Önvédelmi Erőket (AUC). Végül fontos megemlítenünk a halálbrigádokat is. Ezek a szerveződések a drogbárók saját zsoldos hadseregei.

Az ország helyzetét alaposan megvizsgálva arra a következtetésre jutottunk, hogy a problémák a társadalomban gyökereznek. A képzetlenség, az információhiány, a szegénység társadalmi elégedetlenséghez vezetnek. Így szélsőséges szervezetek könnyen tudják befolyásolni a lakosságot, a kormányzattal szembeni ellenállást tovább erősítik. Ez hátráltatja a reformok végrehajtását. A pénzügyi szektor és az audiovizuális ipar liberalizációja még nem valósult meg. Az exportorientált reformok vitathatatlanul szükségesek, azonban egy ilyen országban a belső problémák megoldására kellene elsődlegesen helyezni a hangsúlyt. Az exporttevékenységek túlzott támogatása hatalmas összegeket emészt fel, így a belföldi piacra termelők szinte semmilyen szubvencióban nem részesülnek. Véleményünk szerint először a belső piacokat kellene megerősíteni, és csak ezután kellene ilyen hatalmas mértékben támogatni a külpiacra való termelést: ezáltal mind a belső fogyasztás mind az export generálná a növekedést, és csökkenne a kiviteltől való függés. A drogkereskedelem és az ehhez kapcsolódó pénzmosás nem csak a hazai pénzügyi rendszert károsítja, hanem a célországokét is. A leginkább érintett állam az Egyesült Államok. A kormányzatnak egy olyan megoldást kell találnia, amely lehetővé teszi a pénzügyi szektor liberalizációját, ugyanakkor visszaszorítja a pénzmosást. Lehetséges megoldást jelentene egy elszámolási egység bevezetése, amely kizárólag számlapénzként működne. Mindkét államban, Kolumbiában és az USA-ban is, egy felügyelő szervet kellene létrehozni, amely jóváhagyná az exportcégek ilyen jellegű számlára irányuló kérvényeit, valamint felügyelné a tranzakciókat. A reformok végrehajtását tovább nehezítik az erőszakszervezetek, mivel az ország területének több, mint a felét tartják ellenőrzésük alatt. Az államnak olyan intézkedéseket kellene hoznia, amely létszám- és támogatottságcsökkenést eredményezne ezekben a körökben: képzés és munkahelyteremtés révén a társadalmi elégedetlenség csökkentése, illetve az infrastruktúra kiépítésével az eddig el nem ért területek ellenőrzése. A társadalmi és képzési illetve az infrastrukturális problémák megoldásával megteremtődnének a feltételek egy gazdasági reformprogram sikeres végrehajtásához. Egy jól működő gazdaság vonzaná a külföldi befektetőket és javítaná az ország nemzetközi megítélését.

 

 

Kapcsolódó anyagok

További OTDK dolgozatok

 

 

 

 

Hirdetés

warez2

 

Hirdetés

 

Hirdetés

On
Line
EU

Copyright 2003-2004. FKKE | europeer@np.hu