A reformok útján - avagy Kolumbia
gazdasági kilátásai
2005.
október 31.
-Lőrincz Barbara
- Kühner Eszter
Lőrincz Barbara
és Kühner Eszter e cikkben
összefoglalt dolgozatával a 2005. évi XXVII. Országos
Tudományos Diákköri Konferencia
Közgazdaségtudományi
Szekciójában, a Integráció, globalizáció, világgazdaság II. zsűrijében
különdíjas helyezést értek el. |
Tanulmányunkban egy különleges fejlődő országot mutatunk be,
Kolumbiát. Különlegessége számunkra nem abban rejlik, hogy itt a
leggyakoribb a golyó általi halál, hanem, hogy a társadalmi és a
gazdasági visszahúzó erők ellenére elindult a reformok útján. Az
átalakulás az 1980-as évek végén indult meg: felszámolták a zárt
gazdaságot, valamint az importhelyettesítő politikát
exportorientálttal váltották fel.
A reformok
megvalósításának egyik gátló tényezője a társadalmi helyzet. A
közel 43 milliós lakosságú országban az emberek 55%-a él a
szegénységi küszöb alatt. A szegények többsége vidéken él, a
fekete gazdaságban dolgozik és képzetlen. Az utóbbi években a
városi környezetben is nőtt a nyomor. Ennek egyik oka a
képzetlenség. A lakosság 7,5%-a analfabéta, a középfokú
oktatásban a releváns korosztály mindössze 54,3%-a vesz részt.
Az ország a médiahasználat területén is elmaradott. Így kevesen
jutnak hiteles információhoz, ezáltal szélsőséges szervezetek
könnyen befolyásolják a képzetlen réteget. Mivel a lakosság
64%-a 15 és 64 év között van, illetve a 14 év alattiak aránya
31%, megállapítható, hogy ez egy fiatal társadalom.
A
legsikeresebb reform 1990-ben indult Apertura néven, amely a
kereskedelem liberalizációját és munkaerő-piaci változásokat
célzott meg. A liberalizációt a peso leértékelését célzó
monetáris politika kísérte. A folyamat során
kereskedelempolitikai intézményeket hoztak létre, csökkentették
az importadót, eltörölték az importengedélyeket és
megkönnyítették a külföldi befektetéseket. Növelték a
magánszektor támogatását: a támogatást elsősorban a termelési
lánc kezdeti szakaszára adják technológiára és
munkaerő-fejlesztésre koncentrálva. A program részeként a
források újraosztása és a munkaerő-igényes ipar ösztönzése révén
kívánták javítani a jövedelemelosztást. A reformok részét
képezte az exportdiverzifikáció is. Szükségességét az indokolta,
hogy az ország nagymértékben függött néhány fő exportcikkének
világpiaci áringadozásaitól. A diverzifikációt végrehajtották
egyrészt a termékpaletta kiszélesítéseként. Tradicionális
exportcikkei elsősorban a primer szektorból származtak
(nyersolaj, kávé), az újonnan exportált termékek pedig mind a
primer mind a szekunder szektorban megtalálhatók (vágott virág,
feldolgozó ipari termékek, lábbeli, bőrtermékek, textíliák). A
diverzifikációt továbbá a célpiacok kiszélesítéseként is
megvalósították. Régi kereskedelmi partnerei kizárólag az
amerikai kontinensen találhatók, így az Egyesült Államok, Puerto
Rico, Venezuela; az új partnerek között az Európai Unió és Japán
emelkedik ki. Fontos megemlíteni, hogy az utóbbiak esetében
piacra jutási nehézségekbe ütköznek a kolumbiai kereskedők. Az
exportlehetőségeket korlátozzák a szigorú növény-egészségügyi
előírások, valamint a textíliákra kivetett magasabb vámok.
Összességében a diverzifikációról elmondható, hogy sikeres volt,
hiszen mind a célpiacok mind az exportált termékek körét
kiszélesítettek, valamint a kapcsolódó iparágakban is
fejlesztéseket hajtottak végre (kikötők modernizálása,
hűtőberendezések gyártása).
A reformok
után az ország gazdaságát az 1990-es évek végén a térségben
kialakult válság és az ezredfordulót követő világgazdasági
megtorpanás befolyásolta negatívan.
1. ábra: A GDP növekedése 1995 és 2004 között
Forrás:
LatinFocus [2004]
1995 és 1997
között egy csökkenő ütemű növekedés volt tapasztalható. 1998-at
a vihar előtti csendnek is nevezhetnénk: a következő évben 7 %-kal
zsugorodott a gazdaság. Ekkor a kormány leértékelte a pesot,
majd hagyta lebegni. Ez javította az export versenyképességét,
továbbá az olajárak is emelkedtek, amely szintén lendületet
adott a kivitelnek, hiszen a nyersolaj Kolumbia fő exportcikke.
Az ezredfordulót követő világgazdasági megtorpanás éreztette a
hatását, 2002-ben stagnált a gazdaság. Ezt követően növekedés
tapasztalható.
Az 1990-es
évek közepén a térségre jellemző magas infláció Kolumbiában is
megmutatkozott. Az 1995-ös 19,5%-os ráta a szigorú és
következetes monetáris politikai intézkedéseknek köszönhetően
2004-ben 5,5%-ra csökkent. A munkanélküliség 1995 és 2000 között
közel háromszorosára nőtt (20%), amely a térségben kialakult
recessziónak, illetve a struktúraváltásnak tudható be. Azóta
csökkenő tendenciát mutat, 2004-ben 16% volt.
2. ábra: A
fizetési mérleg alakulása 1996 és 2003 között
Forrás:
LatinFocus [2004]
A folyó
fizetési mérleg hiánya 1996 és 1998 között nőtt, ezt az export -
import adatok is alátámasztják, a kivitel zsugorodása
jelentősebb volt, mint az importé. 1999 és 2001 között a mérleg
szuficitessé vált, ekkor az export volumene dinamikusan bővült.
2001 után viszont a mérleg ismét deficitessé vált, hiszen az
ezredfordulót követő világgazdasági válság visszavette a
kivitelt. A tőkemérleg többlete 1996 és 1999 között csökkent,
maximumát 1996 végén érte el. Ez a jelentős többlet a
liberalizációs lépések következtében beáramlott külföldi tőkének
köszönhető. 1999-re a tőkemérleg deficitessé vált az
adósságtörlesztés következtében. Az ezredfordulót követően
ismét többletet mutat a mérleg.
Az
államadósság 1995 és 2004 között jelentősen növekedett, ezen
belül a hosszú és középtávú hitelek aránya nőtt, míg a rövid
lejáratúaké csökkent. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy az
adósságállomány a GDP-nek az 51,9 %-kát teszi ki, ami nem
jelenti az ország túlzott eladósodottságát (a maastrichti
kritérium 60%). A beáramló működő tőke mennyisége 1999-re
jelentősen lecsökkent a térségben kialakult recessziónak
köszönhetően. Ezt követően 2001-ig egy dinamikus növekedés
tapasztalható, amit a világgazdasági megtorpanás vetett vissza.
2002-től ismét csökken a beáramló külföldi tőke mennyisége, így
2003-ra értéke 1746 millió USD-t tett ki. Kolumbia esetében nem
beszélhetünk jelentős mennyiségű kiáramló tőkéről az ország
fejletlen gazdasága miatt, de figyelemre méltó, hogy 2002 után a
tőkeexport esetében egy jelentős növekedés figyelhető meg, ennek
következtében 2003-ban valamivel meghaladta a 900 millió USD-t.
A
külkereskedelmi mérleg alakulása millió USD-ban 1997 és 2003
között
1.táblázat
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
export |
13618 |
12743 |
13452 |
21189 |
20384 |
19967 |
22770 |
import |
18974 |
17989 |
13741 |
14798 |
16377 |
15990 |
17124 |
külkereskedelmi mérleg |
-5356 |
-5246 |
-289 |
6391 |
4007 |
3977 |
5646 |
exportnövekedés |
7% |
-6% |
6% |
58% |
-4% |
-2% |
14% |
importnövekedés |
12% |
-5% |
-24% |
8% |
11% |
-2% |
7% |
Forrás:
www.wto.org [2004]
Az ország
külkereskedelmi mérlege 1997 és 1999 között deficites volt.
Ebben az időszakban exportja a kisebb 1998-as visszaeséstől
eltekintve – ami a térségben kialakult recessziónak tudható be –
stagnált, míg importja csökkent. Az ezredfordulóra értek be az
exportösztönző intézkedések, a nyersolaj ára emelkedett,
valamint a dollár árfolyama zuhant, így mérlege szuficitessé
vált. Az ezredfordulót követő világgazdasági visszaesés hatása
azért nem érezhető számottevően Kolumbiában, mert az Andok
Csoporton belüli kereskedelembővülés hajtja a gazdaságot.
Az ország
szerepe az Andesi Közösségen belül több szempontból is jelentős:
egyrészt alapító tagként a közösség kialakításában és
fejlesztésében meghatározó szerepe volt, másrészt a belső
kereskedelem legaktívabb résztvevője. Az Andok Csoport
történelme 1969-ig nyúlik vissza, amikor Bolívia, Kolumbia,
Ecuador, Peru és Venezuela aláírták a Cartagenai egyezményt. A
közösség célja a harmonikus fejlődés, az életszínvonal növelése,
gazdasági és szociális együttműködés valamint egy iparosítási
program végrehajtása. Az integráció mélyítésére az 1990-es
években került sor. 1993-ra szabadkereskedelmi övezetet hoztak
létre, 1995-re közös külső vámokat alakítottak ki. Mindezek
hatására 1990 és 1998 között megnégyszereződött a belső
kereskedelem. Külpolitikai irányvonalaik összehangolására
1998-ban került sor. Napjainkban pedig a dél-amerikai közös piac
megvalósítását tervezik.
Tanulmányunk
végén arról írunk, ami mindenkinek eszébe jut, ha Kolumbiáról
hall: a drogkereskedelem. Az ország „kedvező” helyzetben van,
mivel mindkét óceánra van kijutása, ami az elosztást segíti,
valamint barátságtalan domborzata lehetővé teszi a
laboratóriumok elrejtését, és éghajlata alkalmas a kokacserje, a
mák és a cannabis termesztésére. Az itt megtermelt kokain
legfőbb célállomása az Egyesült Államok. A drogot kis
repülőgépekkel, motorcsónakokkal szállítják, illetve
karib-tengeri szigetek felvásárlásával könnyítik meg az
átrakodást. A kereskedők tevékenysége az USA-ban kizárólag a
nagykereskedelemre korlátozódik, ehhez jól működő szervezeti
struktúrát alakítottak ki. A drogkereskedelem hatalmas
jövedelmeket generál – akár évi négymilliárd USD-t. Ennek a
pénznek a tisztára mosására többféle módszert fejlesztettek ki,
melyek közül a legjobban szervezett a feketepiaci átváltás. A
drogdollárokat egy feketepiaci bróker felhelyezi egy amerikai
bankszámlára az Egyesült Államokban. Ezzel egyidőben egy
kolumbiai bróker ugyanekkora összeget tesz fel a drogbáró
kolumbiai számlájára pesoban. A brókercég vállalja annak a
kockázatát, hogy a drogdollárokat visszajuttatja legitim
pénzügyi forgalomba. Ebben segítségükre vannak az amerikai cégek
kolumbiai leányvállalatai. Az országban nem lehet dollár alapú
bankszámlát nyitni, ami megnehezíti az anya- és leányvállalatok
közötti tranzakciókat. Ezért ezek a vállalatok megbízzák az
Államokban működő brókercéget, hogy rendezzék számláikat az
anyavállalattal. Ezáltal visszakerül a drogdollár a hivatalos
pénzügyi forgalomba. A tranzakciót pedig pesoban fizetik ki a
kolumbiai brókernek.
A
liberalizációt nem csak a drogkereskedelem, hanem az
erőszakszervezetek jelenléte is hátráltatja. A legjelentősebb
csoport a Kolumbiai Forradalmi Fegyveres Erők (FARC). A
szervezet céljai a jövedelmek radikális újraosztása, a külföldi
befektetések és a magántőke megfékezése illetve a kormány
megdöntése. Céljaik eléréséhez számos módszert alkalmaznak:
gyermekrablás, zsarolás, olajvezetékek felrobbantása. 1998-ban a
kormány egy demilitarizált területet hozott létre. De az ottani
FARC csapatok nem szereltek le, és a helyi törvényhatóságokat is
kiszorították. Így az ország több, mint 40%-át tartják
ellenőrzésük alatt. A második legnagyobb lázadó csoport a
Nemzeti Felszabadítási Front (ELN). Céljai az ország gazdasági
infrastruktúrájának és a külföldi gazdasági jelenlétnek
ellehetetlenítése. A FARC-hoz hasonlóan emberrablás és zsarolás
útján jutnak pénzhez. 2000-ben az ELN-nek is demilitarizált
övezetet ajánlottak fel. A kolumbiai hadsereg kivonulását
követően önvédelmi csoportok vonultak be kiszorítva az ELN-t. Az
önvédelmi erők kialakításában jelentős szerepet játszott a
kolumbiai kormány. A civil védelmi törvény keretében
felfegyverezte a lakosságot, hogy megvédjék magukat az illegális
fegyveres erőktől. Azonban hatékonytalan működésük miatt
1998-ban beszüntették a programot. A csoportok viszont nem
szolgáltatták vissza a fegyvereket, és létrehozták a Kolumbiai
Egyesült Önvédelmi Erőket (AUC). Végül fontos megemlítenünk a
halálbrigádokat is. Ezek a szerveződések a drogbárók saját
zsoldos hadseregei.
Az ország
helyzetét alaposan megvizsgálva arra a következtetésre
jutottunk, hogy a problémák a társadalomban gyökereznek. A
képzetlenség, az információhiány, a szegénység társadalmi
elégedetlenséghez vezetnek. Így szélsőséges szervezetek könnyen
tudják befolyásolni a lakosságot, a kormányzattal szembeni
ellenállást tovább erősítik. Ez hátráltatja a reformok
végrehajtását. A pénzügyi szektor és az audiovizuális ipar
liberalizációja még nem valósult meg. Az exportorientált
reformok vitathatatlanul szükségesek, azonban egy ilyen
országban a belső problémák megoldására kellene elsődlegesen
helyezni a hangsúlyt. Az exporttevékenységek túlzott támogatása
hatalmas összegeket emészt fel, így a belföldi piacra termelők
szinte semmilyen szubvencióban nem részesülnek. Véleményünk
szerint először a belső piacokat kellene megerősíteni, és csak
ezután kellene ilyen hatalmas mértékben támogatni a külpiacra
való termelést: ezáltal mind a belső fogyasztás mind az export
generálná a növekedést, és csökkenne a kiviteltől való függés. A
drogkereskedelem és az ehhez kapcsolódó pénzmosás nem csak a
hazai pénzügyi rendszert károsítja, hanem a célországokét is. A
leginkább érintett állam az Egyesült Államok. A kormányzatnak
egy olyan megoldást kell találnia, amely lehetővé teszi a
pénzügyi szektor liberalizációját, ugyanakkor visszaszorítja a
pénzmosást. Lehetséges megoldást jelentene egy elszámolási
egység bevezetése, amely kizárólag számlapénzként működne.
Mindkét államban, Kolumbiában és az USA-ban is, egy felügyelő
szervet kellene létrehozni, amely jóváhagyná az exportcégek
ilyen jellegű számlára irányuló kérvényeit, valamint felügyelné
a tranzakciókat. A reformok végrehajtását tovább nehezítik az
erőszakszervezetek, mivel az ország területének több, mint a
felét tartják ellenőrzésük alatt. Az államnak olyan
intézkedéseket kellene hoznia, amely létszám- és
támogatottságcsökkenést eredményezne ezekben a körökben: képzés
és munkahelyteremtés révén a társadalmi elégedetlenség
csökkentése, illetve az infrastruktúra kiépítésével az eddig el
nem ért területek ellenőrzése. A társadalmi és képzési illetve
az infrastrukturális problémák megoldásával megteremtődnének a
feltételek egy gazdasági reformprogram sikeres végrehajtásához.
Egy jól működő gazdaság vonzaná a külföldi befektetőket és
javítaná az ország nemzetközi megítélését.
Kapcsolódó anyagok
További
OTDK dolgozatok
|