Interjú
Szent-Iványi Istvánnal |
"Tíz
évem van benne"
2004. április 1.
-Rácz Péter
Miközben
Magyarország már tényleg csak napokra van a csatlakozástól, az
Európai Unióban a jól megszokott rend szerint idén tavasszal is
csúcstalálkozót tartottak. Itt többek között ismét elővették a
lisszaboni folyamatként elhíresült akciótervet. Az Országgyűlés
európai integrációs bizottságának elnöke, Szent-Iványi István
válaszolt az Européer.hu kérdéseire.
-Van
valamiféle összefüggés a bővítés és a lisszaboni célkitűzések
között?
-A lisszaboni folyamat egy
rendkívül ambiciózus terv, amit még 2000 tavaszán határoztak meg
abból a célból, hogy az Európai Unió 2010-re a világ legversenyképesebb
övezete legyen. A folyamat egyik legfőbb eleme a
foglalkoztatottság növelése. Kritikusan meg kell állapítanunk,
hogy az időarányos teljesítésben nem áll jól az EU. A
mostani csúcstalálkozónak éppen az volt a célja, hogy felmérje
az elmaradás okait, a hiányosságokat, majd dinamizálja a
folyamatot. Ennek egyik fontos lépése, hogy Wim Kok volt holland
miniszterelnököt kinevezték a lisszaboni folyamat
koordinációjára. Ami a bővítést illeti, valóban egy kicsit olyan
érzésünk van, hogy a terv kitalálásakor nem számoltak a
csatlakozó országok szerepével. Én úgy érzem, az újonnan
csatlakozó országok döntő többségének a hozzájárulása pozitív
lesz, hiszen ezekben az országokban van egy komoly felzárkózási
motiváció. Szinte mindegyik országnak lényegesen magasabb az éves
növekedése, mint az EU-nak, annak ellenére, hogy ott is jelentős
az eltérés az egyes országok között. A nyitott és rugalmas
munkaerőpiac megteremtése rendkívül fontos lenne, ez áll
egyébként az amerikai gazdasági növekedés mögött is.
Meggyőződésem, hogy a nyitott piac munkahelyet ad, az újabb
munkavállalók nem elveszik a munkát, hanem még több munkahelyet
teremtenek.
-Ebből
a szempontból tehát az EU-tagállamok részéről rossz húzásnak
tekinthető a most csatlakozó országok munkavállalóinak
korlátozása?
-Így van, itt van egy vitánk a
tagállamokkal. Pozitívnak tartjuk, hogy a múlt heti
csúcstalálkozón magyar kezdeményezésként, Medgyessy Péter levele
alapján bekerült egy mondat a zárójelentésbe a lisszaboni
folyamat kapcsán, miszerint a munkaerőáramlás korlátait le kell
bontani. Nem csak azért van erre szükség, mert az EU egyik
alapszabadságáról beszélünk, hanem mert valóban a növekedés
egyik legfontosabb eleme éppen ez.
-Amikor
a csatlakozási fejezetet lezárta az ország, egyértelmű volt,
hogy a régi tagállamok élni fognak a korlátozással. Nem furcsa,
hogy most utólag próbálunk változtatni ezen?
-Mi jogilag nem
kifogásoljuk a korlátozást, nem is tudnánk. Az előző kormány
által megkötött alku akkor szorosan kapcsolódott ugyebár a tőke
szabad mozgásának kérdéséhez, ami a külföldiek földtulajdonlása
miatt kényes pont. Liberális politikusként, számomra ez nem
érzékeny kérdés, de a nagytöbbségnek az volt. Kompromisszumként
alkották meg végül a 7-7 éves átmeneti időszakot mindkét terület
esetén. A munkavállalás esetén azonban három fázist
különböztetnek meg, sőt az első pillanattól kezdve kimondták,
hogy bármelyik ország egyoldalú lépésként lebonthatja a
korlátozást. Akkor erre hat ország ígéretet is tett. Tény, hogy
ez nem jogi kötelezettségvállalás, hanem szándéknyilatkozat
volt.
-Ez
akkor mennyire volt hihető? Illetve mennyire tekinthető
Medgyessy Péter levele elmozdulásnak a témában?
-Ez akkor abszolút hihető volt,
ilyen volt a hangulat. Lélektani szempontból is rendkívül fontos
volt az ország számára. A tavalyi referendumot megelőző
négypárti kampányban gyakran hivatkoztunk arra, hogy a
csatlakozás napját követően egyértelműen pozitívan változik a
munkaerőpiac helyzete, hiszen hat ország is megnyitja előttünk a
lehetőséget. Nem azért fontos ez, mert a magyarok tömegesen
kívánnak munkát vállalni az EU-ban. A legutóbbi felmérés szerint
a magyar állampolgárok csupán egy százaléka fontolgatja a
munkavállalást külföldön, aminek nyilván csak töredéke megy,
illetve menne ki. Ez egy lehetőség, aminek pszichikai hatása
van. Ami Medgyessy Péter levelét illeti, mindenképpen
előrelépésnek tekinthető, hogy bekerült a zárónyilatkozatba is a
mondanivalója. Bár egyértelmű, hogy a madridi terrortámadás után
ez nem lehetett központi téma a csúcs során. A munkavállalás
problémáját mostantól folyamatosan napirenden kell tartani, mert bármikor
módosítható.
-Nem
várható esetleg az EU-tagállamok részéről, hogy ők viszont a
termőföld-tulajdonlás kapcsán kérjenek újragondolást?
-Félreértés ne essék, mi most nem
azt szorgalmazzuk, hogy a szerződést módosítsuk. Mi a
szerződésen belüli lehetőségeket vizsgáljuk. Ha ők ezt így
akarják, el kell fogadnunk, nem fordulhatunk az Európai
Bírósághoz és hasonlók. A helyzet ugyanez a föld kapcsán, azt
nem kérhetik, hogy módosítsuk a szerződést. Ha politikai nyomást
gyakorolnak, akkor Magyarország megteheti, hogy egyoldalúan
könnyíti a feltételeket. Ezt a mindenkori kormánynak kell
eldöntenie. A SZDSZ véleménye ebből a szempontból eltér az
uralkodó véleménytől, mert nem érzékelünk olyan hihetetlen
érdeklődést a magyar termőföld iránt. Szerintünk egy egészséges
mértékű megmozdulás a földtulajdonlásban hasznos is lenne a
magyar agrármodernizáció és a tőkehiány megszűnése miatt.
-A
madridi robbantások hatására a csúcstalálkozó másik fontos
témaköre lett a terrorizmus elleni harc. Lesz-e változás a
tragédia hatására az Egyesült Államok és az EU közötti
kapcsolatokban?
-A madridi események rendkívül
tragikus és fájdalmas események, de talán az USA és az európai
államok közötti összhang megteremtésében segíthetnek. Európa
most élte meg azt, amit Amerika 2001. szeptember 11-én. Mindenki
egyetért abban, hogy csak közösen lehet fellépni a terrorral
szemben, hiszen nagyon hasonló gyökerű a fenyegetettség. Európa
számára ez új típusú kihívás, másra van szükség, mint például az
IRA vagy az ETA elleni fellépés során.
-Ez
jelentheti azt, hogy megint egy erős NATO és euroatlanti
együttműködés lesz a fontosabb Európa számára, szemben a
mostanság önállósuló európai védelemmel?
-Én azt remélem, hogy ennek egy
normális egyensúlyi állapota alakulhat ki. Hiszem, hogy
Európának is rendelkeznie kell saját védelmi politikával. Akkor
van baj, ha ezek rivalizálnak a NATO-val. Szerintem egy olyan
világban élünk, ahol Amerika és Európa csak közösen lehetnek
sikeresek. Kettejük rivalizálásából csak harmadik országok
húznának hasznot, legyenek azok kisebb zavartkeltő országok,
vagy nagyhatalmak. Ez nem lehet érdeke sem az USA-nak, sem
Európának. Magyarország része a szövetségnek, bár nem a
fenyegetett országok közé sorolható. Magyarországnak így nincs
is kiemelkedő szerepe a terrorizmus elleni harcban, nem is kell
erre vágynunk. Vannak azonban fontos feladatok, ahol ki kell
vennünk a részünket. Elég ha csak a hírszerzések fokozottabb
együttműködésére gondolunk, ami problematikus egész Európában.
Az együttműködés vonatkozhat olyan közös cselekvésekre, amelyek
a terrorizmus felszámolására törekszenek. Jómagam az iraki
eseményeket is ennek részeként tekintem, amiről vita van persze
Európában. Hosszabb távon fontos, hogy ne legyenek olyan
inkubátor-országok, ahol a terroristák megbújhatnak, ahol
bázisokat építhetnek ki. Afganisztán egy jó példa volt erre.
Terrorizmus ilyen országok nélkül is létezhet sajnos, bár
valószínűleg nem ennyire jól szervezetten. Érdemes megemlítenünk
Líbiát, ahol mint kiderült, jóval előrébb tartottak egy
nukleáris fegyver létrehozásában, mint bárki is gondolta volna.
Líbia azonban önként átadta a papírokat, békés úton történik a
közeledés.
-A
védelmi politika kapcsán is előkerült a „kétsebességes Európa”
fogalma. Egyesek szerint óvatosan kell bánni a fogalommal, mások
szerint természetes, létezik.
-Vannak bizonyos területek, ahol
Európa nem azonos sebességgel halad, lásd az euróövezet és a
Schengeni-térség. Ezekben nincs mindenki benne, de bármelyik
tagország beléphet. Az újonnan csatlakozóknak eleve kötelező
lesz, igaz határidő nincs megszabva. Az igazi mag-Európa, vagy
kétsebességes Európa gondolat veszélye abban rejlik viszont,
hogy tartós, exkluzív klubbot hoznának létre egyes országok,
ahova már nem tudna minden ország belépni teljesíthetetlen
feltételek miatt. Sőt, éppen a védelmi politika területén
merültek fel, hogy nem is Unión belül hoznának létre belső
csoportot, hanem teljesen függetlenül, önállóan. Ez már valóban
Európa dezintegrációjához vezetne. Magyarország pedig a sok
erőfeszítés után megint a periférián érezhetné magát.
-Hasonló dezintegrációhoz vezethet az új költségvetési vita
indulása…
-Igen, egy brit államminiszter
nagyon szellemesen úgy fogalmazott, hogy egy európai
polgárháború kirobbanásának kezdetén állunk, amin a
költségvetési vitát érti. Most még nagyon az elején tartunk,
természetes, hogy mindenki „erőseket” mond. A jelenlegit, az
Agenda 2000-t is az utolsó pillanatban fogadták el, ezúttal is
hasonló várható. Szerintünk a Prodi-javaslatban megfogalmazott
feltétel a minimum szükséges szint ahhoz, hogy az EU kohézióját
erősíteni lehessen. Elfogadhatatlan, hogy egy 25 tagú szervezet
kisebb költségvetéssel rendelkezzen, mint a 15 tagú.
-Az
alkotmánytervezet júniusi elfogadásának lehet pozitív hatása a
költségvetési vitára?
-Én úgy érzékelem, hogy mindenre
nézve pozitív hatása lenne. Az alkotmánytervezet egyfajta
lakmuszpapírként működik. Jelzi, hogy ez európai országok
mennyire kompromisszumkészek. Ha nem fogadják el, az azt
jelenti, hogy a „különutak” politikája erősödik. Ha elfogadnák,
akkor az jól mutatná hogyan képzeljük el Európát, miként lehet
egymás érdekekeit számításba venni.
-Júniusban európai parlamenti választások lesznek. Ön szerint
mekkora részvétel várható Magyarországon?
-Az EP választásokon mindenhol
elég alacsony a részvétel. Az viszont jó lenne, ha legalább az
első választás alkalmával magas lenne itthon. Erre van is
remény, hiszen a legutóbb csatlakozó három ország esetén európai
szinten magasnak számító részvétel volt tapasztalható első
alkalommal. Ez a második választásra jelentősen lecsökkent. Az
alapvető probléma, hogy az emberek nem érzik annyira magukénak a
választást, nem saját kormányt, miniszterelnököt választanak. Az
Európai Parlament távol van az emberektől, nem igazán értik a
fontosságát, nem látják miben befolyásolja az életüket ez a
választás. Én kicsit szkeptikus vagyok a részvételt illetően,
bár nagyon szeretném, ha nem lenne igazam, mert akkor az azt
jelentené, hogy az emberek azonosultak a csatlakozással.
-A
magyar külpolitika egyik fő célkitűzése, az EU-csatlakozás május
elsején –úgymond- kipipálva. Külpolitikánk másik fontos területe
a határon túli magyarsággal kapcsolatos. A kettős állampolgárság
kérdése változik valamiben az EU-csatlakozást követően?
-A kettős állampolgárságról szóló
tárgyalások megakadtak az utóbbi időkben, mert most a pártok a
kampányra összpontosítanak, ami rendben is van így. Saját
véleményem szerint azon országok esetén, amelyek hamarosan
belépnek, vagyis Szlovákia, Szlovénia, Románia, én nem látom sok
értelmét a kettős állampolgárságnak. Ez politikailag egy kényes
ügy, ráadásul az európai uniós állampolgárság gyakorlatilag
minden tekintetben ugyanolyan jogokat biztosít. A határon túli
magyarok átjöhetnek, letelepedhetnek, munkát vállalhatnak,
tanulhatnak Magyarországon. Más a helyzet ugyanakkor Ukrajna és
Szerbia esetén. Ezek az országok reálisan számolva belátható
időn belül nem, de legkorábban is 2015 után csatlakozhatnának az
EU-hoz. Ezen két ország esetén én megfontolandónak tartom a
javaslatot, és támogatom az elképzelést. Ukrajna esete azonban
bonyolult, mert az ukrán alkotmány tiltja a kettős
állampolgárságot jelenleg, tehát ott még ilyen változásra is
szükség lenne. Szerbia esetében folyamatosan változnak a
lehetőségek. Az előző szerb miniszterelnök nem viszonyult
ellenségesen a kérdéshez, ám az új nacionalista vezetés kevésbé
partner az ügyben.
-Az
Európai Unió területén találhatunk jól működő autonómiákat.
Románia csatlakozását követően van-e reális esély Székelyföld
autonómiájára?
-Én ezt nagyon támogatni tudnám.
De az a véleményem, hogy minden ilyesmit csak akkor lehet
létrehozni, hogy ha ez a többségi akarattal párosul. Kívülről
ilyesmit nem lehet rákényszeríteni senkire, annak csak rossz
hatása lenne. A túlzott erőltetés nem old meg semmit, csak
elmérgesíti a viszonyt. Ha az RMDSZ jól politizál –amihez
először is elengedhetetlen az egységük fennmaradása-, akkor egy
leendő kormányalakításkor akár koalíciós feltételként is tudnák
szabni az autonómiát. Ismétlem, ezt támogatni tudnám, mert az
autonómia egy nagyon jó megoldás. Példa erre Katalónia,
Dél-Tirol és Baszkföld is.
-És
Magyarország beavatkozhat „hasonló elképzelésekkel” a román
csatlakozási tárgyalásokba?
-Ez nem lenne jó megoldás.
Egyrészt nem fogadná el a többi tagország, hogy mi ilyen
feltételeket szabunk egy másik ország csatlakozásához. Másrészt
ez olyan lenne, mintha valami külső diktátorként akarnánk
közbeavatkozni. Ezt pedig semelyik ország nemzeti önérzése sem
viselné el, főleg nem Romániáé Magyarországgal szemben. Sokkal
célravezetőbb, amikor az RMDSZ belülről ér el eredményeket. Erre
van is példa az utóbbi időkben, lásd az erdélyi közbirtokosság,
az új magyar nyelvű fakultás a kolozsvári egyetemen, az aradi
szabadságszobor eredeti helyén való felállítása. Ezek mind azt
mutatják, hogy lehet eredményesen politizálni. Nekünk itthonról
ezt segíteni kell, de nem szabad diktálni.
-A
Fiatalok Külügyi Közösségének Egyesületét, illetve az
européer.hu portált a budapesti Közgáz néhány nemzetközi
tanulmányok szakos hallgatója alapította. Különösen kíváncsiak
vagyunk arra tehát, hogy Ön szerint van-e létjogosultsága az
efféle multidiszciplináris képzéseknek?
-Brüsszelben járva, az Európai
Unió apparátusát megismerve az a tapasztalatom, hogy nagyobb
részt fiatal, ambiciózus munkatársakkal találkozom mindenhol. Ők
nagyon sokfélék. A tolmácsokat és jogászokat leszámítva, nem
kizárólag egyféle képzésből érkezőkre van szükség. Brüsszelben
ezért bölcsésztől kezdve a politológuson át a közgazdászig
bárkivel találkozni, elsősorban társadalomtudományi
végzettségűekkel, de még matematikusok is rátaláltak a
lehetőségre. Ez számomra is érdekes, szoktam is kérdezgetni,
kinek milyen diplomája van. A „nemzetközis szak” ezért jó
kiindulási alap lehet. Megjegyzem ugyanakkor, hogy az egyetemi
oktatásra ma azért van szükség szerintem, hogy az embereket
problémamegoldó-képességgel és alapműveltséggel ruházza fel. De
igazából az adott munkához szükséges készségeket már a
munkahelyen lehet elsajátítani. Az egyetem csak az alapot adja,
bár szerintem ebben a magyar egyetemek nem igazán jók. Az
európai intézményekbe az kell, hogy a munkavállaló jó
íráskészséggel, elemzőképességgel rendelkezzen, tehát röviden,
világosan, szabatosan képes legyen megfogalmazni egy problémát.
Erre nem tanítják meg itthon a diákokat. Tíz oldalt írni könnyű,
ugyanazt egy oldalban megírni már bonyolult. Ehhez még jó
beszédkészségnek és fellépésnek kell párosulni. Nyugati
egyetemeken erre jobban odafigyelnek a szemináriumi
foglalkozások alkalmával. Egy öt perces prezentáció alkalmával
nem az a lényeg, hogy miről van szó, hanem hogy az illető tud-e
öt percig folyamatosan, érthetően és az érdeklődést felkeltve
beszélni.
-Mit
érez majd Ön személy szerint május elsején? Vagy ez egy szimpla
nap lesz esetleg?
-Normál nap biztos nem lesz, már
csak protokolláris kötelezettségeim miatt sem. Ezen felül biztos
egy emelkedett érzés lesz. Anélkül, hogy eltúloznám a szerepemet
a csatlakozásban, érzem, hogy egy kicsi hozzájárulásom nekem is
volt az egészhez. Nagyon sok tárgyaláson voltam, tíz évem van
ebben a folyamatban. Ezért talán mondható, hogy egy jóleső
elégedettség lesz bennem.
|