EU-Kína kereskedelmi tárgyalások .
A tinta már megszáradt
2003. december
2.
-Csomán Gábor
Az Európai
Unió és Kína között november 23-án létrejött szerződés célja,
hogy létrehozzon egy, a nyílt és őszinte kereskedelmi
együttműködést szimbolizáló és azt megvalósító mintakapcsolatot
– fogalmaznak az elemzők. A szerződés nagyon ígéretes, mert egy
szisztematikus együttműködés keretrendszerét alakítja ki a két
fél között – nyilatkozta a Kínába látogató Mario Monti, az
Európai Bizottság versenyügyekért felelős biztosa. Majd
hozzátette: „Lenyűgöz a kínai kollégák erős hajlandósága az
együttműködés iránt.”
A most aláírt
szerződés Kína első megállapodása, amely a kereskedelempolitikai
párbeszédet szabályozza. Az együttműködés megteremti a
lehetőségét a nagyobb vásárlói választási szabadságnak, a
kölcsönös technológiai innovációnak, a gyakorlati árversenynek,
így hozzájárul mindkét fél lakosságának jólétéhez és az ipari
versenyképesség javulásához.
A párbeszéd
elsődleges célja, hogy kiépítsen egy mechanizmust a konzultáció
és a átláthatóság jegyében Kína és az EU között. A párbeszéd
mechanizmusának kialakítása jótékony hatással lesz, és fejleszti
mindkét térség piacainak átláthatóságát – mondta Xue Rongjiu, a
pekingi Világkereskedelmi Kutató Intézet vezetője. Hozzátette: a
versenypolitikai tárgyalások döntő részei Kína azon
erőfeszítéseinek, melyek gazdasági szerkezetének átalakítását
célozzák meg.
A párbeszéd
segíthet kialakítani egy egyenletes és fenntartható kereskedelmi
egyensúlyt a felek között – mondta Zhou Shijian, a Kína-EU
Kutató Központ tanácsadója. 1999 óta az EU közel húsz kínai
vállalattal kötött „piacgazdasági egyezményt”, mely tény Zhou
szerint mindenképpen biztató lépés a gazdasági együttműködés
területén.
A két fél
közötti versenymegállapodási egyezmény nagyon fontos Kína
későbbi, hasonló témájú szerződéseinek szempontjából – mondta
Franz Jessen, az Európai Bizottság Kínába látogató
küldöttségének miniszteri tanácsadója. Majd hozzátette: nagyon
fontos, hogy a gazdasági élet szereplői, legyenek akár magán-
vagy állami tulajdonban, egyenlő feltételekkel indulhassanak a
piacon.
A
közeljövőben a Nemzeti Kongresszus (NPC) - a kínai törvényhozás
legfelsőbb fóruma- a következő öt évben 61 gazdasági jellegű
törvényjavaslatot fog megvizsgálni. Új törvényeket szándékoznak
hozni többek között a csődeljárásról, az anti-dömpingről, a
monopóliumok ellen, az állami támogatások leépítéséről, a
telekommunikációról, az állami irányítású vállalatokról és az
adókról.
Jelenleg Kínának és
az EU-nak is a másik fél a harmadik legjelentősebb kereskedelmi
partnere. A találkozó során mindkét fél kifejezte szándékát arra
vonatkozóan, hogy kereskedelmük legnagyobb részét egymással
bonyolítsák le.
Romano
Prodi az Európai Bizottság elnöke októberi látogatása során
kifejtette: a két fél érdekei között nincsenek jelentős
különbségek, és nagyon bizakodó a tekintetben, hogy Kína
megkaphassa a „működő piacgazdaság” státuszt az EU-tól.
|