Két és fél évnyi vitatkozás után Európa vezető
politikusai -egymás között- elfogadták azt az alkotmányos
szerződést, amely kétségkívül meghatározó jelentőséggel bírhat
a kontinens jövőjére nézve. Efféle nagyszabású, ennyi témakört
és országot magában foglaló szerződésre nincs példa a
világtörténelemben. A múlt decemberi kudarcnak azonban nagyobb
volt a visszhangja, mint a mostani megállapodásnak. Azóta
ugyanis fontosabb kérdéssé vált, hogy maguk az állampolgárok
miként fogadják majd el Európa alkotmányát.
A decemberi
fiaskó és a mostani lezárás közötti álláspontok között nincs
nagy különbség. A Huszonötök vezetői matematikáztak kicsit, és
köszönhetően pár nemzeti választásnak is, végül komolyabb
erőfeszítés nélkül állapodtak meg ezúttal.
Az egyetlen
valóban kényes pont a szavazati arányok megosztása volt.
Lengyelország a tél folyamán még EU-tag sem volt, de igazán
sikeresen bemutatkozott már a társaságnak. Sokan féltették a
lengyeleket attól, hogy túlságosan „messzire mentek” a
követeléseikkel, ám így utólag ki emlékszik már erre. Nem lett
igaza azoknak, akik szerint decemberi álláspontjuk azért volt
veszélyes, mert nem lehetett hova visszahúzódni belőle. Persze
a lengyelek veszítettek végül a nizzai állásukhoz képest,
mégsem hagyták el vesztesen a fedélzetet. Érdeket próbáltak
érvényesíteni abban az Unióban, ahol ez az elsőszámú feladat.
Lengyelország végül egy erős közepes/nagy államként, egy
rendkívül euroszkeptikus lakossággal fontos szereplője lesz
ezentúl ennek a rendkívül bonyolult európai rendszernek.
Hiszen
bonyolult rendszerré vált az európai uniós politika az
alkotmány következtében. Helyesebben szólva, az maradt. A
döntéshez igennel kell szavaznia a tagállamok 55 százalékának,
amelyek együttes lakossága kiteszi az EU népességének 65
százalékát. A javaslat megbuktatásához ugyanakkor legalább
négy állam ellenszavazata szükséges. A három legnagyobb
ország önmagában így nem tud blokkolni. Ezzel még mindig nincs
vége, mert további keresztbiztosítékok is bekerültek, így
például a blokkolni kívánok akkor is lassíthatják a
folyamatokat, ha egyébként kevesebben vannak, mint amennyit a
blokkolás megkövetel. Ezen kívül egypár területen eleve más
arányok szerint szavaznak. Egyszóval könnyebb nem lett a
helyzet. Maradnak a viták ezentúl is.
Viták,
amelyek Európa érdekeit szolgálhatják. Az EU állampolgároknak
talán éppen ezekre a szócsatákra lesz szüksége ahhoz, hogy
felismerjék az EU feladait. Az alkotmány jelentőségéhez képest
azért volt ennyire szerény a fogadtatás, mert pár nappal
előtte ismételten gyér részvétel jellemezte az Európai
Parlamenti választásokat. Éppen azokat a választásokat,
amelyek az EU demokráciadeficitjét hivatottak csökkenteni.
Vagyis kit érdekel ekkor a matematika? Van-e jelentősége
annak, hogy megy-e magyar biztos ezután is a Bizottságba?
Hiszen az emberek kétharmadát az sem érdekli, hogy a
Parlamentbe ki megy! Egyszóval semmi értelme azon filozofálni
ezúttal, hogy az alkotmány bonyolult lett-e, avagy sem. A
kérdés egyszerű: érdekel az egész EU egyáltalán valakit?
Van is
alkotmányunk, meg nincs is. Sőt, ha több országban valóban
népszavazás útján kívánják ratifikálni, akkor nem igazán lesz.
Nincs az az ír „újraszavazás” és az a dán „különutas”
megoldás, ami megmenthetné az EU alkotmányát. A jelenlegi
felállás alapján kimondható, hogy az alkotmányról tartott
népszavazáson nem egy országban a NEM győzedelmeskedne. A
kérdés még az EP-választásokhoz hasonlítható nemzeti
színezetet sem kapna ezúttal, emiatt viszont a kevés NEM is
sok országban győzedelmeskedne. Ez nem jelenti azt, hogy a
többségnek nincs érdekében egy efféle szerződés, csupán azt,
hogy az ikszüket nem rakják mellé.
A Konvent
idején fogalmazódott meg, hogy túl korai egy ilyen alkotmány
létrehozása, mert épp most bővül az Unió, meg kellene várni,
mi lesz a bővítés hatása. Mások szerint éppen azért kell az
alapszerződés, hogy kivédje a bővítés esetleges negatív
hatásait. Egy alkotmány azonban nem tekinthető szimpla
nemzetközi szerződésnek, hiszen az állampolgároknak szól. Az
állampolgárok negatív hozzáállása azonban nehezebben kezelhető
ügy. Abba rendszerek szoktak belebukni, és miért tekintenénk
az Uniót megbukhatatlannak?