Német szociális
reformok II.
Két és
feledik lépcsőfok
2003. december 18.
-Nagy Levente
Megállapodtak a 2004-es esztendőre
tervezett gazdasági reformokról a német kormányoldal és az
ellenzéki pártok. A megegyezés sok kompromisszumot tartalmaz
mindkét részről, kissé meglepő módon azonban a változtatások
jobban tükrözik az ellenzékben ülő CDU-CSU elképzeléseit. A
hétvégi egyeztető tárgyalásokat egy apró számolási hiba is
beárnyékolta, hiszen Barbara Hendricks pénzügyi államtitkár egy
alkalommal „elfelejtett a legfrissebb adatokkal számolni”.
A legfontosabb változtatás az
adórendszert érinti, ugyanis az Agenda 2010 által előre hozni
szándékozott harmadik lépcsőfoka az adóreformoknak csak részben
fog teljesülni. Ez a tény már önmagában is 1,2 milliárd euróval
többet hagy a németek zsebében jövőre, mint az eredeti tervezet,
így összesen majdnem 16 milliárd euró marad majd a
pénztárcákban. A legkisebb adókulcs jövőre 19,2%-ról 16%-ra
csökken, míg a legnagyobb 48,5%-ról 45%-ra. A
jövedelemadó-reform harmadik lépcsőfoka ezáltal csak egy évvel
később, 2005-ben lép teljes mértékben életbe. Ezzel együtt a
reformok fedezete még mindig - korábban az ellenzék által
legfelső határnak kikiáltott – 25%-nál nagyobb részben lesz az
adósságok növeléséből finanszírozva. A pénzügyi fedezet nagy
részét privatizáció útján fogják előteremteni, amiből most már
több mint 5,3 milliárd eurónyi bevételt remélnek, aminek felét a
tartományok kapják majd meg. A vállalkozások jövőre az egymillió
euró feletti veszteségeknek már csak 60%-ban számolhatják el.
Nem járnak jól az ingázók sem, hiszen az utazási támogatás
egységesen 30 centre csökken. A cigarettákra kivetett
szálanként fizetendő adót 2005. augusztusáig három lépésben 1,2
centre emelik. Az úgynevezett szabad foglalkozásúakat mégsem
vonják be az iparűzési adózók körébe, az önkormányzatok számára
azonban a helyi iparűzési adók növekedése így is majdnem 3
milliárd euró pluszbevételt jelent majd. Változik a
lakástámogatás rendszere is, hiszen az eddigiekkel ellentétben
jövőre már nem támogatják jobban az új lakások vásárlását a
használtakénál.
Fontos változások lesznek a
munkanélkülieket érintő kérdésekben is. A szövetségi állam
átveszi a hosszú távon munka nélkül állók segélyezését (munkához
jutásukról továbbra is a helyi munkaügyi hivatalok
gondoskodnak). Ez 2,5 milliárd euróval tehermentesíti az
önkormányzatokat, ami mellé a volt kelet-német tartományok még
1-1 milliárd euró pluszforrást is kapnak - az újfajta
munkanélküli segélyre azonban 2005-ig még várni kell. A
munkanélküliek esetében eltörlik a fizetésre és a munkavégzés
helyére vonatkozó kívánságokat – ezzel minden állásnak
megfelelőnek kell lenniük számukra.
Az, hogy a 2004-re korábban
előirányzott reformok csak részben teljesülnek minden bizonnyal
késlelteti majd a német gazdaság talpra állását, azonban a nagy
társadalmi és politikai ellenállás miatt a Schröder-kormányzat
aligha tudta volna eredeti elképzeléseit maradéktalanul
keresztülvinni a német törvényhozás két házán. A pénteki
végszavazás azonban nem a kompromisszumos reformcsomag
elfogadása miatt lesz érdekes, hanem azért, mert a kancellár
kijelentette, elvárja, hogy az ellenzék szavazatai nélkül is
meglegyen a tervezet kellő támogatottsága a Bundestagban. Ehhez
viszont legfeljebb négy kormánypárti képviselő szavazhat majd
nemmel. Jó jel, hogy Németországban majdnem teljes konszenzus
van a reformok beindítását illetően, amelyeknek köszönhetően
ismét elindulhat majd a német gazdaság növekedése.
|