MAGAZIN
Kezdőlap
Európai Unió
Világnéző
Világgazdaság
Kárpát-medence
Képekben
Generation
 
NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK
Tanulmányok
Egyesület
Tanfolyam
Könyvesbolt
Keresés
 
KAPCSOLAT
Fórum
Impresszum

 

VILÁGGAZDASÁG

Német szociális reformok II.  
Két és feledik lépcsőfok

2003. december 18.
-Nagy Levente

Megállapodtak a 2004-es esztendőre tervezett gazdasági reformokról a német kormányoldal és az ellenzéki pártok. A megegyezés sok kompromisszumot tartalmaz mindkét részről, kissé meglepő módon azonban a változtatások jobban tükrözik az ellenzékben ülő CDU-CSU elképzeléseit. A hétvégi egyeztető tárgyalásokat egy apró számolási hiba is beárnyékolta, hiszen Barbara Hendricks pénzügyi államtitkár egy alkalommal „elfelejtett a legfrissebb adatokkal számolni”.

A legfontosabb változtatás az adórendszert érinti, ugyanis az Agenda 2010 által előre hozni szándékozott harmadik lépcsőfoka az adóreformoknak csak részben fog teljesülni. Ez a tény már önmagában is 1,2 milliárd euróval többet hagy a németek zsebében jövőre, mint az eredeti tervezet, így összesen majdnem 16 milliárd euró marad majd a pénztárcákban. A legkisebb adókulcs jövőre 19,2%-ról 16%-ra csökken, míg a legnagyobb 48,5%-ról 45%-ra. A jövedelemadó-reform harmadik lépcsőfoka ezáltal csak egy évvel később, 2005-ben lép teljes mértékben életbe. Ezzel együtt a reformok fedezete még mindig - korábban az ellenzék által legfelső határnak kikiáltott – 25%-nál nagyobb részben lesz az adósságok növeléséből finanszírozva. A pénzügyi fedezet nagy részét privatizáció útján fogják előteremteni, amiből most már több mint 5,3 milliárd eurónyi bevételt remélnek, aminek felét a tartományok kapják majd meg. A vállalkozások jövőre az egymillió euró feletti veszteségeknek már csak 60%-ban számolhatják el. Nem járnak jól az ingázók sem, hiszen az utazási támogatás egységesen 30 centre csökken.  A cigarettákra kivetett szálanként fizetendő adót 2005. augusztusáig három lépésben 1,2 centre emelik. Az úgynevezett szabad foglalkozásúakat mégsem vonják be az iparűzési adózók körébe, az önkormányzatok számára azonban a helyi iparűzési adók növekedése így is majdnem 3 milliárd euró pluszbevételt jelent majd. Változik a lakástámogatás rendszere is, hiszen az eddigiekkel ellentétben jövőre már nem támogatják jobban az új lakások vásárlását a használtakénál.

Fontos változások lesznek a munkanélkülieket érintő kérdésekben is. A szövetségi állam átveszi a hosszú távon munka nélkül állók segélyezését (munkához jutásukról továbbra is a helyi munkaügyi hivatalok gondoskodnak). Ez 2,5 milliárd euróval tehermentesíti az önkormányzatokat, ami mellé a volt kelet-német tartományok még 1-1 milliárd euró pluszforrást is kapnak - az újfajta munkanélküli segélyre azonban 2005-ig még várni kell. A munkanélküliek esetében eltörlik a fizetésre és a munkavégzés helyére vonatkozó kívánságokat – ezzel minden állásnak megfelelőnek kell lenniük számukra.

Az, hogy a 2004-re korábban előirányzott reformok csak részben teljesülnek minden bizonnyal késlelteti majd a német gazdaság talpra állását, azonban a nagy társadalmi és politikai ellenállás miatt a Schröder-kormányzat aligha tudta volna eredeti elképzeléseit maradéktalanul keresztülvinni a német törvényhozás két házán. A pénteki végszavazás azonban nem a kompromisszumos reformcsomag elfogadása miatt lesz érdekes, hanem azért, mert a kancellár kijelentette, elvárja, hogy az ellenzék szavazatai nélkül is meglegyen a tervezet kellő támogatottsága a Bundestagban. Ehhez viszont legfeljebb négy kormánypárti képviselő szavazhat majd nemmel. Jó jel, hogy Németországban majdnem teljes konszenzus van a reformok beindítását illetően, amelyeknek köszönhetően ismét elindulhat majd a német gazdaság növekedése.


 

hirdetés

 

hirdetés

On
Line
EU

hirdetés

 

linkajánló

Copyright 2003-2004. FKKE | europeer@np.hu