Szociális reformok
Nyugat-Európában – Németország
2003. december 7.
-Nagy Levente
Az elmúlt években folyamatosan
hallhatunk híreket arról, hogy a világgazdaság növekedése
lelassult, illetve leállt, aminek következtében az eddigieknél
határozottabb megszorító lépésekre kényszerülnek a jóléti
államok felelős vezetői. Ezek az intézkedések fájdalmasan
érintik a társadalmat általában. Elmulasztásuk azonban hosszú
távon még nehezebb helyzetbe sodorná az államháztartás kiadásait
csökkenteni igyekvő kormányzatokat.
Németország az az ország, amelyre
talán mi, magyarok is egyfajta kánaánként gondolunk, mivel az
állami szociális gondoskodás az élet minden területére bőségesen
juttat pénzt. A világgazdasági problémák, valamint a demográfiai
adatok viszont a reform szükségességét támasztják alá.
Németország évek óta első Európában a szociális kiadások
nagyságát tekintve – a gazdasági növekedés területén viszont a
sor végén kullog és lassan már saját polgárainak szükségleteit
sem tudja majd kielégíteni.
Az országnak többet kell
invesztálnia a kutatásba, oktatásba és új technológiákba – ebben
mindenki egyetért. Abban azonban, hogy ezek költségeit miből
(kinek a pénzéből) fedezzék, nincs egyetértés. Szakértők tíz
olyan összetevőt sorolnak fel, amelyek akadályozzák
Németországot a gödörből való kilábalásban:
-
Mesterségesen fékezik a régi ipari társadalomból a szolgáltató
szektor megerősödéséhez vezető strukturális váltást azzal,
hogy a GDP 1,93 százalékával támogatnak elavult ipari
ágazatokat.
-
Túl
erős az állam befektetési jelenléte, valamint túl nagy arányú
az állami újraelosztás mértéke (a GDP 48%-a)
-
A
jóléti állam magas költségei, - amelyek a GDP 32,1 százalékát
teszik ki – és ebből következően a bérekből levont járulékok
magas aránya (a bruttó kereset 41,3 százaléka), aminek
következtében a munkanélküliség a ’70-es évektől kezdődően a
mai 9 százalékos szintre emelkedett
-
A
túlszabályozott munkaerőpiac, ami miatt a rugalmasságot jobban
kedvelő vállalatok inkább nem alkalmaznak munkaerőt, mivel
akkor nem tudnának megfelelően reagálni a gazdasági ciklusok
váltakozására. Ennek következtében azonban gyorsan bővül a
feketegazdaság, ahol ma már több mint 10 millióan dolgoznak
adók és szociális járulékok fizetése nélkül.
-
A
lassú és drága bürokrácia. Németországban egy vállalkozás
beindítása hat hétig is eltarthat – Angliában mindez hat órát
vesz igénybe.
-
Kevés az új vállalkozás, pedig ezek mindegyike 3 új
munkahelyet teremtene. Ha ezek száma legalább az EU-átlagot
elérné, akkor ma Németországban teljes foglalkoztatottságról
lehetne beszélni.
-
Az
oktatásra szánt összeg kevés, csak a GDP 4,4 százaléka –
Franciaországban ugyanez 6,1%. Az új ágazatok számára nincs
megfelelő mennyiségű jól képzett munkaerő.
-
Túl
kevés tőkebefektetés. Az Egyesült Államok egy lakosra vetítve
majdnem kétszer annyit fektet be.
-
Kevés a pénz a kutatásra és fejlesztésre.
-
A
tőkepiac egyáltalán nem hatékony. [Die Zeit 2002/21]
A német gazdaságnak tehát megannyi
fékező tényezője van. A sürgős reformoknak az oktatásra, a
kutatásra és fejlesztésre, az infrastruktúrára és a
beruházásokra kell koncentrálnia. Ezek azonban számítások
szerint a GDP majdnem 6 százalékát emésztenék fel, tehát a
költségeket el kell osztani a társadalom különböző rétegei
között.
A reformok első lépéseként majdnem
százezer állami, tartományi, illetve városi kézben lévő
vállalatot kell privatizálni. Roformokra szorul továbbá a
szociális ellátórendszer és az egészségügy, figyelve arra, hogy
az emberek egzisztenciája ezek következtében se legyen
veszélyben. Ezeket a területeket az állam a jövőben inkább csak
kívülről szabályozná, megteremtené működésük kereteit –
finanszírozásuk azonban már nem az állam hatásköre lenne.
Az infrastrukturális beruházásokat
magánkézbe kell adni, hogy gyorsabban fejlődjenek, ezzel
biztosítva a polgárok minél szélesebb rétegeinek javakhoz való
hozzáférését – elfogadható áron.
Fontos lépés az adóreform is, mely
alacsonyabb adókulcsokat és igazságosabb adózást céloz meg, mert
a fenti lépések tehermentesítik a költségvetést. Ezzel egy
időben lehetővé válna a költségvetési hiány csökkentése is.
A munkaerőpiac rugalmasságának
érdekében új, liberálisabb felmondási törvényre, valamint a
szociális juttatások csökkentése volt szükség, mert ez igen erős
munkától eltérítő hatással bír. Megoldás lehetne a bérkiegészítő
támogatás, amely a most munka nélkül tengődő és segélyeken élő
emberek munkaerőpiaci reintegrálódást segítené elő. A bürokrácia
leépítése szintén fontos feladat, hiszen annak magas költsége
lassítja a gazdaságot.
Ezekről a lépésekről szól az
Agenda 2010 nevű törvénycsomag, amelyet 2003 márciusában
hirdetett meg a Gerhard Schröder vezette német kormányzat és
amelynek kidolgozásában az ellenzékben ülő konzervatívok is
részt vettek. Miről is szól tehát az Agenda 2010?
Változik egyrészt a szakmai képzés
gyakorlati része. Ennek az immár ötéves periódusnak a végén nem
kell külön vizsgát tenni, hanem elég, ha a szakmai kamarák
megerősítik a gyakornokok alkalmasságát. A cégek minden szakmai
gyakorlatra felvett ember után 100.000 eurós kedvezményes
hitelkeretet kapnak, a piacinál jóval kedvezőbb kondíciókkal.
A szakmunkások körében lazítanak a
mesteri fokozat követelményein, hogy minél több embernek
biztosíthasson megélhetést ez az elmúlt időszakban visszaszoruló
szektor. Ezután nem lesz szükséges a mesterlevél az
üzemalapításhoz, amivel így több ember egzisztenciája lesz
biztosítva. (Ez alól kivételt jelentenek a különösen veszélyes
foglalkozások.) A műhelytulajdonosnak tehát nem kell mesternek
lenni, elég ha az üzemvezető rendelkezik mesterlevéllel. Ezzel
sok helyen megoldódik az „utódlás problémája” is.
Az új munkahelyek létrehozásának
érdekében támogatják az úgynevezett minijob-ok létrehozását,
amelyeknél a járulékok aránya mindössze 25%.
Új - a munkavállalók és a
munkaadók számára is áttekinthetőbb - felmondási szabályokat
hoztak létre. Ennek értelmében az 5 főnél többet foglalkoztató
üzemek esetében nem lép automatikusan életbe a továbbra is
szigorú felmondási törvény, hanem lehetővé válik még 5 teljes
munkaidős (illetve 10 félmunkaidőben dolgozó) alkalmazott
felvétele. Mindezek mellett az elbocsátott munkavállaló
választhat, hogy az eddigi szabályozásnak megfelelően a
bírósághoz fordul, vagy új lehetőségként felveszi a minden
eltöltött év után félhavi bérének megfelelő végkielégítést. Ez a
munkaadóknak is kiszámíthatóvá teszi a leépítés költségeit.
Leépítik a túlzottan nagyra nőtt
államapparátust. Ennek következtében a jövedelemadó-bevallást
elektronikusan is be lehet majd nyújtani, valamint mentesítik a
kisvállalkozásokat a kezdeti fázisban a körülményes bürokratikus
ügyintézés alól.
A kormányzat elindít két
hitelprogramot is, hogy támogassa az önkormányzatokat, aminek
köszönhetően több lehetőségük lesz a beruházásokra, valamint – a
növekvő beruházások miatt - a kis-és középvállalkozások is
további munkahelyeket teremtenek. Az önkormányzatok ezentúl
további pluszpénzekkel is gazdálkodhatnak az Agenda 2010-nek
köszönhetően. A megreformált iparűzési adó biztos bevételi
forrást jelent majd, mivel az egyéni vállalkozókat (pl.:
orvosok, ügyvédek…) is bevonják a fizetők körébe, így a helyi
igazgatás már 2004-ben is összesen több mint 4,5 milliárd euró
pluszforrásra tehet szert.
Mivel a németek 90 százaléka
részese az egészségbiztosítási rendszernek és kortól függetlenül
egyenlően részesülnek a javakból, a kiadások csökkentése
érdekében ez a terület is változtatásokra szorul. A csomag már
2004-ben 10 milliárd euróval tehermentesíti az egészségügyi
kasszát.
A korábbi keletnémet
tartományokban hosszú távú programot indítanak a
munkanélkülieknek, segítve elhelyezkedésüket, valamint
továbbképzésüket.
Előrehozták az adóreform harmadik
szakaszát is – így ez összevonásra került az egy éve
elhalasztott második szakasszal -, amelynek értelmében összesen
21,8 milliárd euró marad a német emberek és vállalkozások
zsebében. A legalacsonyabb adókulcs 19,9%-ról 15 százalékra
csökken, míg a legmagasabb 48,5%-ról 42%-ra.
Mivel a német társadalom rohamosan
öregszik, ezért reformra szorult a nyugdíjrendszer is, ami az
intézkedéscsomag legvitatottabb pontja lett – és minden más
európai országban is az lesz várhatóan. Németországban az új
rendszer több lábon áll majd, egyrészről a kötelező állami
hozzájáruláson, másrészről az egyéni megtakarításokon alapszik
majd. A nyugdíjreformnál fontos szempont volt, hogy a járulékok
a fiatalok számára is megfizethetőek legyenek, valamint, hogy
egyik korosztály se kerüljön hátrányos helyzetbe.
Az oktatás és képzés számára
2004-ben összesen 9,1 milliárd euró áll majd rendelkezésre. Az
újítások közé tartozik az egész napos iskolai felügyelet
támogatása, melynek keretében nagyobb hangsúlyt kapna a gyerekek
egyéni képességeinek fejlesztése.
Újraszabályozzák a munkanélküliek
helyzetét: a munkanélküli segélyt 2006-tól maximum 12 hónapig
lehet felvenni, az 55. életévüket betöltötteknél ez az idő 18
hónapra korlátozódik majd. Ha a 2006-ig tartó átmeneti
időszakban egy munkaadó elbocsátja 54 évesnél idősebb
alkalmazottját, akkor a kifizetett segély összegét be kell
fizetnie a munkaügyi hivatalnak. Bevezetik az úgynevezett
második munkanélküli segélyt - ezzel megszüntetve a kettős
segélykifizetést, vagyis, hogy valaki a munkanélküli mellett a
szociális segélyt is felvegye – ez olyan szolgáltatásokat foglal
magában, amelyek segítik az elhelyezkedést a munkaerőpiacon. A
megújuló munkaügyi hivatal ezután nem csak igazgatja, hanem
munkához jutásukban segíti az arra rászorulókat - megszűnik az
eddig vele párhuzamosan működő szociális hivatal is. A
munkaadóknak lehetővé kell tenniük, hogy a kialakítandó „job-centerekben”
a munkavállaló a felmondás kézhezvétele után azonnal
jelentkezhessen. Ez egyébként a munkavállaló részéről is
kötelezettség.
Az Agenda 2010 intézkedéscsomag
rengeteg, a német társadalom számára fájdalmas intézkedést
tartalmaz, amelyek rövidtávon hatalmas elégedetlenséget váltanak
ki – főleg az alsóbb rétegekben. A kormányzat szerint a
megújuló-átalakuló szociális ellátórendszer ugyan kevesebb
pénzből, de hatékonyabban működik majd. Egyelőre nagy az
ellenállás a reformintézkedésekkel szemben, azonban azt, hogy
kinek van igaza a most zajló vitákban, csak a következő néhány
év eseményei dönthetik el.
|