A világgazdaság 2003-ban
2004. január 6.
Pichler Balázs
A
világgazdaságot 2003-ban az ellentmondásos folyamatok
jellemezték. A gazdaság növekedése és a nemzeti valuta
gyengülése, valamint a protekcionista intézkedések
megszűntetése és a szabad kereskedelem előmozdítását célzó
tárgyalások bukása egyaránt az elmúlt év részét képezték. Az
európai közös valuta szárnyalása mellett folyamatosan jelen
volt a növekedési és stabilitási paktum körül kialakult vita,
az európai országok szociális reformja pedig rendszerint heves
ellenállásba ütközött. Ezért kérdéses még, hogy 2003. év a
recesszió folytatását vagy a fellendülés kezdetét jelenti
majd.
A
világgazdaság három motorja eltérően teljesített az év
folyamán. Az Egyesült Államok bruttó hazai termékének
növekedése folyamatosan gyorsult 2003-ban, és a harmadik
negyedévre az előző év azonos időszakához képest elérte a 8,2
százalékot. Szakértők véleménye szerint, az amerikai éves GDP
növekedés 2003-ban 2,9 százalék lehet. Az amerikai gazdaság
fellendüléséhez hozzájárult a jelentős adócsökkentés hatására
megélénkülő lakossági fogyasztás, valamint a vállalati
beruházások élénkülése. Az Amerikai Központi Bank (Fed) is
elősegítette a gazdasági növekedés beindítását az alapkamat
csökkentésével, illetve alacsony szinten tartásával. A
fellendülésnek köszönhetően az év végére 6 százalék alá
mérséklődött a munkanélküliek aránya.
A Bush elnök
által jegyzett adócsökkentés, valamint az iraki háború és
megszállás költségei miatt azonban jelentősen megnőtt az
amerikai államháztartási hiány, a szövetségi deficitet, pedig
csak tetézi több tagállam (mint például Kalifornia) jelentős
mértékű eladósodása. Az államháztartási hiány az amerikai
folyó fizetési mérleg 5 százalékos deficitjével jelentősen
hozzájárult a dollár árfolyamának folyamatos csökkenéséhez.
Bár a zöldhasú gyengülése hosszú távon elősegítheti a külső
egyensúly helyreállítását, az OECD jelentésében arra
figyelmeztetett, hogy az amerikai folyó fizetési mérleg hiánya
a következő évben tovább növekszik és jelenleg a legnagyobb
veszélyt jelenti a világgazdaság stabilitására.
A japán
gazdaság 2003-as évét is a kettőség jellemezte. A gazdasági
növekedés jelentős lendületet vett, a második negyedévben az
előző év azonos időszakához viszonyított GDP növekedés elérte
a 3,5 százalékot és szakértők éves szinten a bruttó hazai
termék 2,6 százalékos növekedésével számolnak. Az ország
évtizedes gazdasági recessziójának legfőbb előidézőjét, a
deflációt, azonban nem sikerült 2003-ban sem leküzdeni. A
fogyasztói és termelői árak tovább csökkentek az év folyamán,
mivel a japán bankrendszer elengedhetetlen reformja és a
hitelezési gyakorlat felülvizsgálata továbbra is várat magára.
A japán GDP növekedés azonban jótékony hatással volt a
környező országok gazdasági növekedésére, Kína GDP-je 9,1
százalékkal, míg Indiáé 5,7 százalékkal nőtt a harmadik
negyedévben.
Az euró zóna
teljesítménye elmaradt az amerikai vagy a japán gazdaságétól.
A szerény, 0,5 százalékos GDP növekedés magyarázatul szolgál a
viszonylag magas 8 százalékos munkanélküliségi rátára. Az
európai gazdaságok komoly demográfiai problémákkal küzdenek. A
társadalom öregedése miatt jelentős hiányok alakultak ki a
nyugdíjrendszerekben, amelyek megterhelik az államháztartást.
Ezért Ausztriában és Franciaországban elfogadták,
Olaszországban pedig kidolgozták azt a törvénytervezetet,
amely emeli a nyugdíj korhatárokat, megszűnteti a
közalkalmazottaknak járó kedvezményeket és csökkenti a
juttatások mértékét. A közalkalmazotti szakszervezetek a
szigorítások megakadályozása érdekében a több jelentős
megmozdulást és sztrájkot szerveztek a nyár folyamán ezekben
az országokban. Európa legnagyobb gazdaságában, Németországban
is, szociális megszorító intézkedéseket fogadtak el az Agenda
2010 program keretében. A német kormánypártok és ellenzék
által megszavazott intézkedéscsomag elsősorban a
munkanélküliek jutatásait csökkenti és emeli az egészségügyi
hozzájárulást. Az euró övezet kormányainak számolni kellett
azzal is, hogy az Európai Központi Bank, amelynek vezetését
novemberben a francia Jean-Claude Trichet vette át a holland
Wim Duisenbergtől, nem segíti az amerikai alapkamat
csökkentéssel megegyező arányban a gazdaság felpörgetését.
Az alacsony
gazdasági növekedés ellenére az euró zóna fizetőeszköze
szárnyalt 2003-ban, ami azonban valószínűleg a dollár
gyengeségével magyarázható. 2003-ban ismét a legnagyobb
gazdaságok, Németország és Franciaország, sértették meg a
monetáris uniót megalapozó stabilitási és növekedési paktum
deficit kritériumát. A két ország ellen még az év elején
megindított eljárást a Pénzügyminiszterek Tanácsa német és
francia nyomásra leállította, ezzel megkérdőjelezve a paktum
előírásainak hitelességét. A stabilitási paktum reformját
-mivel feltételrendszerét rugalmatlannak találták- 2003-ban
többen sürgették, először francia javaslatok érkeztek a paktum
fellazítására, majd német részről is szorgalmazták az
előírások felülvizsgálatát. A közös valuta iránti bizalomhiány
a szeptemberi svéd népszavazáson is megmutatkozott, ahol a
szavazók többsége nemet mondott Svédország monetáris unióhoz
való csatlakozására.
A világgazdaság szempontjából az év
legfontosabb találkozójára szeptemberben a mexikói Cancunban
került sor. A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) által
írányított, Doha fordulónak nevezett kereskedelmi tárgyalások
azonban zátonyra futottak. Ezzel veszélybe került az a
célkitűzés, hogy a WTO tagállamai 2004 végéig megállapodjanak
az állami mezőgazdasági támogatások csökkentéséről, a
mezőgazdasági vámok és export szubvenciók megszüntetéséről.
Nem sikerült kidolgozni globális szabályokat a nemzetközi
versenyre, a befektetésekre, a kormányzati támogatások és a
kereskedelmi kedvezmények rendszerének átláthatóvá tételére
sem. A Világbank számításai szerint a Doha forduló sikere a
világ jövedelmét 2015-re évente már több mint 500 milliárd
dollárral növelné, amely összeg 60 százaléka a szegény
országok felzárkózását segítené. Cancun bukása nem csak ezt a
lehetséges növekedést veszélyezteti, hanem megkérdőjelezi a
Világkereskedelmi Szervezet működőképességét is. A szervezet
148 tagországa közül ugyanis mindenki vétójoggal rendelkezik,
ezért nem meglepő hogy az EU, Amerika és a fejlődő országok
nem tudtak megállapodásra jutni a kereskedelem liberalizálása
és a kereskedelemet torzító, elsősorban mezőgazdasági
támogatások leépítésének kérdésében. A cancuni fiaskó azt is
eredményezheti, hogy a jövőben a multilaterális tárgyalásokról
és megállapodásokról a bilaterális egyezményekre kerül a
hangsúly.
A Világkereskedelmi Szervezet novemberben
illegálisnak minősítette az import acéltermékekre kivetett
amerikai vámokat, ezzel feljogosítva az Európai Uniót megtorló
intézkedések életbe léptetésére. Az USA ennek hatására
decemberben eltörölte a vámokat, és kiállt a szabad
kereskedelem előmozdítása mellet.
A világgazdaság 2004-es éve tehát úgy kezdődik,
hogy nem tudhatjuk: vajon az amerikai gazdaság felpörgését az
európai is követi-e, illetve hogy Japánnak sikerül-e
megszabadulnia a deflációs átoktól, és hogy a
világkereskedelem a liberalizmus vagy a protekcionizmus felé
mozdul el?