Birodalmi
illúzió
2004. május 3.
-Bartha Dániel
Az Egyesült Államok birodalmi státuszával
kapcsolatos viták újbóli felvetődése nem tekinthető
meglepetésnek egy olyan történeti pillanatban, amikor az ország
úgy uralja a világpolitikát, mint soha senki ezelőtt.
A
hidegháború lezárulásával és a Szovjetunió összeomlásával
megszerzett státusz nem volt kitéve sem ideológiai, sem
geopolitikai veszélynek. Oroszország katonai gyengesége
közvetett módon már az első iraki elleni háborúban
megmutatkozott, közvetlen módon pedig hadseregének sorozatos
kudarcai mutattak rá (Csecsenföld, balesetek, leszerelések). A
nyugati gazdaságnak való kiszolgáltatottság és az oligarchák
teljhatalma pedig erőteljesen korlátozták Moszkva politikai
mozgásterét is. Európa befelé fordult, Japán pedig stagnált. A
világ második és harmadik legnagyobb hatalmának számító
országaiban, Németországban és Japánban pedig jelentős létszámú
bázisokat tartanak fent az amerikaiak.
A
jövő nagyhatalmának tartott Kína ideiglenesen teljesen behódolt
az amerikai tőkének, amely biztosítja fejlődését.
Az
Egyesült Államok tisztában van azzal, hogy egypólusúvá vált a
világ, és ebből fakadó előnyét nem rest kihasználni ebből fakadó
előnyét. Bush elnök terrorizmus elleni háborúja ezt mutatta meg.
Az afganisztáni magabiztos fellépés, a gyors siker, és az
alacsony áldozat tovább erősítette a képet, és azt sugallta,
hogy az Egyesült Államok képes lesz megbirkózni a szeptember
11-ével felmerült új fenyegetéssel. Világszerte megkezdődtek a
találgatások, hogy melyik diktatórikus rezsim lesz a következő
célpont, amelyikkel az Egyesült Államok leszámol. Észak-Korea,
Irán, Líbia, és Irak aktivizálta külpolitikáját, és mindegyikük
más módon próbálta eltéríteni magáról a szuperhatalom figyelmét.
Líbia békülési folyamatot indított meg, rendezte kapcsolatát a
többi nyugati országgal, leállította és felfedte
fegyverprogramját, és rövid idő alatt visszanyerte
szalonképességét. Irán atomprogrammal próbálkozott, de a
nemzetközi nyomás hatására, és a reformista kormánynak
köszönhetően idejében meghátrált, és szintén felfedte
atomprogramját. Észak-Korea 1 millió katonájával és szintén
atomprogramjával (bár egy kicsit másképp) győzte meg Bush
elnököt, akinek katonai tanácsadói is kijelentették, hogy egy
esetleges összecsapás Észak-Koreával meghaladhatja az Egyesült
Államok erejét, mert túl sok katonát állomásoztatnak jelenleg
Afganisztánban. Ez győzhette meg az elnököt abban is, hogy olyan
sokáig kivárjon Irakkal kapcsolatos politikájában (hisz utólag
egyértelmű, hogy nem volt érdekelt a tárgyalásos rendezésben).
Az óriás készen áll a harcra. Szaddam Husszeinre nem csak
azért esett a választása, mert ő volt a leggyengébb ellenfél az
összes közül, hanem mert személyes elszámolni valója volt a
diktátorral. Természetesen a vállalati és kormányzati körök is
leginkább az Irak elleni fellépést szorgalmazták gazdasági okok
miatt. Hiba lenne viszont azt állítani, hogy a háború az olajról
szólt volna. A világ jelenlegi olajkészlete, és az Egyesült
Államok számára is hozzáférhető mennyiség nem késztethette az
elnököt egy ilyen drága és kizárólag hosszú távú haszonnal járó
„befektetésre”, akkor sem, hogy ha az USA gyakorlatilag saját
magának fizetne az olajért, vagyis többnyire a Halliburton
vállalatnak és néhány hasonló mamutcégnek, amely republikánus
érdekeltség.
Bush
elnököt sokkal inkább küldetéstudat vezényelte, az Egyesült
Államok XX. századi politikáját meghatározó manifest destiny,
amely mozgósítani tudja a nemzetet, mint ahogyan a „vörös
veszély” mozgósította egy fél évszázadon keresztül. Az
ellenségkép le tudja kötni az Egyesült Államok felesleges
hadipotenciálját, és kiváló volt arra, hogy elterelje a
közvélemény figyelmét a gazdaság problémáiról és a szociális
kérdésekről. Bush elnök hitte, hogy megtalálta a társadalmi
feszültségeket feloldó gyógyírt, amelyet a nyugati világ
országai ugyanolyan egységesen fognak támogatni, mint a
kommunizmus elleni küzdelmet. Mostanra tudjuk, hogy nem így
történt, és azt is, hogy mivel jár ez. Az Egyesült Államok
teljes hadseregével képtelennek bizonyult arra, hogy
megszilárdítsa a rendet, és szövetségesei sem voltak elegen.
Bush elnöknek egy év kellett ahhoz, hogy felismerje a kudarcot,
a lehető legrosszabb időben, az elnökválasztási kampány elején.
Az ENSZ-hez azonban későn fordult. A világszervezet, elsősorban
az ellenzékhez tartozó országok érthetően nem sietnek kisegíteni
Busht, aki a szervezet legmélyebb válságát idézte elő.
Az óriás megrogyott, de továbbra sem volt ellenfele, ezért
önmagát gyengítette tovább. Ebben legfőbb szövetségese
Nagy-Britannia is támogatta. A Blair-kormány válsága
megelőlegezte a Bush-kormány válságát is. A londoni vizsgálatok
olyasmire kényszeríttették a washingtoni vezetőket, amit
maguktól soha nem tettek volna meg: beismerték, hogy ok nélkül
támadták meg Irakot, és rúgták fel a nemzetközi status quót. A
bagdadi rezsim „ártatlansága” megerősítette az iraki
ellenállást, növelte a belső amerikai ellenzéket, és olyan
erkölcsi győzelmet jelentett Berlinnek és Párizsnak, amit hiba
lett volna ENSZ békefenntartókkal eltörölni. Ez önmagában nem
jelentette volna azt, hogy az ENSZ szerepvállalás kérdés ne
kerüljön napirendre, de az ENSZ vezetők megfigyelése újabb
botrányt indított el, ami érthetően nem késztette ismét a
világszervezetet kapkodásra. (Kofi Annan, ápr. 13: „Az erőszak
miatt belátható időn belül nem lehet ENSZ-jelenléttel számolni
Irakban”)
A
változások hatására elhalt a közös ideológia, az emberek
többsége nem volt „vevő” a terrorizmus elleni háborúra, az
áldozatok növekvő száma és a kivonulás lehetséges időpontjának
folyamatos kitolása pedig a belső ellenzéket erősítette.
Miközben többen kijelentették, hogy a hadsereg nem képes további
utánpótlások küldésére egyre többször lehetett hallani a
csapatok vezetőinek a hangját, amint erősítést kérnek. Bush
elnök esélyeit tovább rontották a demokrata előválasztások, és
az ezzel járó médiahadjárat, amely során az elnökjelöltek
versenyeztek a hibák kiemelésében.
Az óriás tántorog, de ő üt utoljára: saját magára, a
szeptember 11-e okait vizsgáló bizottsággal ugyanis lehetett
számolni. A közvélemény nagy részének még meg lehetett
magyarázni az iraki kudarcot a terror elleni háborúval, de azt
már nehezen, hogy a terror elleni háborúért, és a WTC elleni
támadásért közvetett módon maga az elnök is felelős. Amerika
felháborodik, a nemzet magyarázatot vár, a helyzet már nehezen
menthető, de várják a magyarázatot.
Nincs kitől. Az elnök napokra eltűnik, miközben tombol a
felkelés Irakban, melyben 2 hét alatt 70 amerikai katona hal
meg, majd április 12-én egy indulatos nyilatkozatban közli, hogy
hiba lenne a helyzetet Vietnámhoz hasonlítani, mert azt az
érzést kelti, hogy Amerika veszíteni fog.
Az
elnöknek igaza van, mert Amerika már most vesztett. Elvesztette
tekintélyét, és a verhetetlenség illúziója is oda. Ez azonban,
nem az Egyesült Államok szükségszerű veresége volt, hanem
kizárólag Bush elnöké. Az elnöké, aki tudott a terrortámadás
veszélyeiről, az elnöké, aki hazudott országának, az elnöké, aki
végleg elvesztette az ENSZ, és a legerősebb országok bizalmát,
és az elnöké, aki kénytelen volt elfogadni a napokban Irán
segítségét, hogy közreműködjön a
Muktada asz-Szadr radikális síita vezető és az Irakot megszálló
szövetséges hatalmak közötti konfliktus rendezésében (április
14).
Amerika utoljára Vietnámban került
ennyire kilátástalan helyzetbe. A győztes háború utáni
veszteségek, a növekvő katonai utánpótlás, és a növekvő otthoni
elégedetlenség erős hasonlóságot mutatnak, így igenis érthető,
hogy a sajtó miért von párhuzamot Bush akarata ellenére. Innen
azonban nem lesz olyan könnyű kivonulni, mint Vietnamból tették,
egy esetleges kivonulás ugyanis afganisztánihoz hasonló
helyzethez vezethet, itt azonban radikális síita vezetéssel, és
egy ilyen ország még inkább veszélyeztetné az Egyesült
Államokat, mint azt a Szaddam rezsim tette.(Vietnamban nem
fenyegetett anarchia, és biztosítva volt egy erős központi
kormány, ha kommunista is)
Mi mentheti meg hát az Egyesült
Államok hatalmi pozícióit, és hogyan nyerheti vissza a külföld
bizalmát?
Akármennyire hihetetlen, de éppen a fenti folyamat. Bush belső
elszigetelődése, és az Irak miatti erősödő elégedetlenség
szükségszerűen erősíti Kerry pozícióit. Ha pedig Kerryt nagy
többséggel választanák elnöknek, akkor határozottabban tudna
kiállni a rendezés egy új útja mellett. Kerry neve nem
használódott el, és mivel híres európaibb szellemű
gondolkodásmódjáról, ideális ember lenne Németország,
Franciaország és az ENSZ megbékítésére. Lehetséges, hogy az
iraki ellenzéktől is kapna időt, amire most a legnagyobb
szüksége van az Egyesült Államoknak.
Most
az óriásnak fel kell állnia, mert már rászámoltak, és a kiütést
nem engedheti meg magának.
|