Még négy év
2004. november 15.
-Böszörményi Nagy Gergely
Amint arról a világ már az
elnökválasztás éjszakáján, pereskedés és újraszámlálás nélkül
megbizonyosodhatott: Amerika többségében (maradt és lett)
konzervatív állam. George W. Bush magabiztosnak mondható, 3,5
milliós országos szavazattöbbséggel aratott, így győzelmére nem
látszik más magyarázat: az amerikai választók többsége morális,
erkölcsi és ideológiai okokból dönt. A hagyományosan fontos
témák, mint a makrogazdaság helyzete, a munkahelyek és az adók,
a külpolitikai eredményesség egytől egyik John Kerry javára
billenthették volna a mérleg nyelvét, ám ezúttal Amerika
(legalábbis a választók 22%-a kifejezetten) nem ezek alapján
határozott.
A Demokrata Párt koratavasztól folyó
előválasztásai révén elsőként határozhatta volna meg, mit és
hogyan tenne másképp kormányra kerülésével. A párt
elnökjelöltségéért folytatott küzdelemben sokáig úgy tűnt, hogy
egy -világszemléletében legalábbis- igazán jelentős változást
ígérő politikus, Howard Dean küzdhet meg a Fehér
Házért a jelenlegi elnökkel. Az elkötelezett baloldaliságot
képviselő Vermont-i kormányzó azonban nyárra feledésbe merült, a
legvalószínűbb magyarázat szerint azért, mert a Demokrata Párt
sokkal inkább középre húzó, a bizonytalanokat megnyerni képes
jelöltet kívánt, mint egy radikális és megosztó személyiséget.
Dean helyét így a veterán vietnami hős és ugyancsak veterán
Massachusetts-i szenátor, John F. Kerry vette át, aki aztán –
kiegyensúlyozandó saját dinamizmusának hiányát -
alelnökjelöltjéül választotta egy másik korábbi elnökjelölti
vetélytársát, John Edwards-ot. A nyártól beinduló
Kerry-kampány a közhangulat vélt vagy valós változásainak
megfelelően cserélte időről időre fő üzeneteit, az iraki háborút
az államháztartási deficit, a költségvetés helyzetét a
munkahelyteremtés, majd újra a külpolitika követte. Ezzel
szemben az augusztus végén beindult Bush-Cheney
újraválasztási hadjárat mindvégig a terrorizmus elleni harcot és
Amerika biztonságát tartotta középpontjában. Miközben Kerry
vietnami hőstörténete és Bush ugyanezen háború alatti
„bliccelése” a vártnál kevesebbet nyomott a latba, az elnök
sikerrel szorította sarokba kihívóját a megbízhatatlanság, a
szeszély és a határozatlanság vádjával, utalva arra, hogy Kerry
hajlamos a szenátusban képviselt véleményét igen gyakran
módosítani.
Az Egyesült Államokban hagyományosan sokszínű
közvélemény-kutatások mindvégig és egyöntetűen a két jelölt
szoros küzdelmét ígérték. Ez a trend a két párt egymást követő
országos konvenciói után sem változott tartósan, a várakozások
így a televíziós vitákra összpontosultak. Utóbbiakat – a
felmérések szerint mindhárom alkalommal – a demokrata kihívó
nyerte, az utolsó pillanatig kiegyenlítetté téve az esélyeket.
A november 2-i választáson Bush végül 279, míg
Kerry 252 elektori szavazatot szerzett. Az országos
százalékarányban mindez 48-51-es arányt jelent (a maradék 1%-ot
a "független", liberális Ralph Nader szerezte meg). Ennél
azonban jelentősebb különbséget éreztet a szám szerint 3,5
milliós republikánus többség és az, hogy a Bushra leadott
voksoknál (59 millió) még egyetlen elnök(jelölt) sem kapott több
szavazatot az USA történetében. Fenti adatokhoz azonban meg kell
említenünk két fontos adalékot: az Egyesült Államok lakossága
ugyanis évente mintegy egymillió fővel növekszik, másrészt Kerry,
mint a regnáló elnök kihívója szintén rekord mennyiségű
szavazatot kapott. A lényegen azonban ez sem változtat: a
Demokrata Párt és ezzel a liberális Amerika súlyos vereséget
könyvelhet el. A középső, szinte teljes egészében ”piros”
Bush-párti államok mellett egyedül a tradicionálisan demokrata
Keleti- és Nyugati-part maradt ”kék” a választási térképen,
Nyugaton azonban ez is csalóka: a partvidék államaiban itt is
csak a metropoliszok (San Francisco, Los Angeles, Portland,
stb.) billentették Kerry oldalára a mérleget.
A magabiztosnak mondható republikánus sikert a
legtöbb elemző óceánon innen és túl meglepően egybevágó módon
magyarázza. Konkrétan a „régi Amerika” reneszánszával. Az
államok döntő többségének eredendő konzervativizmusával, amely
most, egy háborús helyzetben és egy „közülünk való, egyszerű”
elnök regnálásával jelentkezik újra. George W. Bush a jelek
szerint tökéletesen alkalmas a hagyományos amerikai
választópolgár megszólítására: a népi legendák szerint Texas
éjszakai lokáljainak fiatalkori bajnoka, aki alkoholizmusából
(az egyház segítségével) kigyógyulva sikeres vállalkozó,
kormányzó majd elnök lett. Bush egyike Amerika 100 millió (!)
újjászületett keresztényének, aki képes és hajlamos a nemzetet
és a világot egyaránt jó és rossz, fekete és fehér egyszerű
különbségeként kezelni - s mint bebizonyította, irányítani is.
Az amerikai „vidék” jelentős része számára ma is (sőt, egyre
inkább) imponál Bushnak a liberális szabadosság, az
abortusz és a melegházasságok elleni, ugyanakkor a hagyományos
értékek, mint a család, a vallásosság melletti kiállása. A
konzervatív többség számára a fő érv tehát az, hogy a jelenlegi
elnök elvei mentén hozza döntéseit, míg kihívója látszólag
csupán a pillanatnyi helyzetnek megfelelően lavíroz. Utóbbi
pedig, főként ha az ország háborúban áll és gazdasági ’válság’
jelei mutatkoznak (mely esetben közömbös, hogy mindehhez maga az
elnök legalábbis jelentékenyen hozzájárult), nem kívánatos
mentalitás. John Kerry 2004-es veresége azonban jóval túl mutat
George W. Bush sikerének titkain, és immár elodázhatatlanná
teszi a Demokrata Párt gyökeres reformját. Azon túl, hogy
1968 óta 5 republikánus, és mindössze 2 demokrata elnöke volt az
Egyesült Államoknak (mely kettő közül Jimmy Cartert is
inkább a konzervatívok közé sorolják), az idei elnökválasztás
végképp bebizonyította, hogy az amerikai nemzet többsége nem
nyerhető meg a hagyományos értékek melletti elkötelezettséget
nélkülöző demokrata liberalizmusnak. Ennek megfelelően Nancy
Pelosi, a párt kongresszusi vezetője a választások után maga
sietett leszögezni: „ha a Demokrata Párt életképes kíván
maradni, figyelembe kell vennie az emberek lelki
beállítottságát, vallásosságát.”
Valójában sejteni lehet, hogy az Egyesült Államok
mai helyzetében egy új elnök mozgástere sem adott volna teret
jelentős változtatásokra sem a belföldi reformok (egészségügy,
makrogazdaság), sem a külpolitika terén (lásd:
Az
elnökválasztás külpolitikai tétje, Européer, 2004. szeptember
13.). Főként azért, mert a Képviselőház és a
Szenátus hosszú ciklusok óta szilárd republikánus többsége nem
tenné lehetővé nagyobb volumenű demokrata módosítások
keresztülvitelét, s az iraki lehetőségek is főképp a
körülménynek függvényei.
Bár George W. Bush sem ígér erőteljes változást
második ciklusára, a különböző elemzések felhívják a figyelmet,
hogy az újraválasztást követően rendszerint finomodik az elnöki
adminisztrációk politikája. Ennek két racionális oka lehetséges:
egyrészt az újraválasztott elnökök második ciklusukban
törekszenek „saját szobruk pozicionálására a történelmi
panteonban”, ennél fogva készebbnek mutatkoznak a
kompromisszumos megoldásokra, a szövetségesi politika
kiszélesítésére bel- és külpolitikában egyaránt. Másrészt a
második ciklus tulajdonképpen rövidebb, mint az első, hiszen itt
a második év végére szükségszerűen megkezdődik az utódlási
folyamat, a következő jelölt kiválasztása, amely a párt és az
adminisztráció jelentős erőit egyaránt leköti.
A transzatlanti viszonyban a képlet egyszerűnek
tűnik: az elmúlt két esztendőnél rosszabb már nem lehet.
Előrelépésre azonban kínálkozik némi esély, ha figyelembe
vesszük a következő tényezőket. Az Észak-Atlanti Szervezet
amerikai és európai diplomáciai körökből egyaránt régóta várt
iraki szerepvállalásra készül 2005-ben. Az Európai Bizottság új
elnöke továbbá az a Durao Barroso, aki a brit és az
akkori spanyol miniszterelnök mellett kezdetben az egyik
legszorosabb egyeztető viszonyt folytatta Bushsal az iraki
kérdésben. Harmadrészt a sok tekintetben kulcsember Tony
Blair maga is rászorul az Atlanti Óceán két partja közötti
kiegyensúlyozottabb politizálásra: európai és brit szempontból (EU-Alkotmány-népszavazás;
brit parlamenti választások) egyaránt döntő idők jönnek. Ha
lehetséges Európa és az Egyesült Államok között a szempontok
kölcsönös megértése, de legalábbis a megértésre való törekvés,
2005-től égető szükség lesz rá. Hiszen, bár november első
keddjének délutánján Európa nagy része valaki másban
reménykedett, a következőkben mégis a régi-új George W. Bush-sal
kényszerül restaurálni az elmúlt évek folytán szintén régi-új
transzatlanti kapcsolatokat.
|