Konferencia a
terrorizmusról
2004. szeptember
20.
-Bartha Dániel
A Magyar Ifjúsági Atlanti
Tanács által szervezett,
'Facing New
Challanges: International Responses to Global Terrorism' rendezvény aktualitását az éppen akkor
megkezdődő beszlani túszdráma adta meg. Az eseményen, amelyen
többek között amerikai, finn, holland, német, török, bulgár és
francia fiatalok vettek részt, elsősorban a nyugati világ
kihívásait vizsgáltuk.
A terrorizmus napjainkban
Amikor a terrorizmusról
beszélünk, először meg kell határoznunk a pontos jelentését.
Jelenleg több mint 100 különböző definíciót ismerünk. A
legtöbben közös, hogy a terrorizmust, mint fizikai erőszak
módszeres használatát határozzák meg (vagy ezzel való
fenyegetést) a civil lakosság ellen, de nagyobb közönséggel,
mint a tényleges áldozatok száma, a félelem általános hangulatát
elterjesztve a célcsoportban, ily módon próbálva elérni
politikai és/vagy szociális változásokat.
1970 és 1990 között több mint
200 terrorista szervezet volt aktív. A terrorizmus az elmúlt
években jelentős változásokon ment keresztül. Elsősorban azt
kell megemlítenünk, hogy a terrorizmus elvesztette nemzeti
jellegét, egyes terroristacsoportok működési területe ma már
egyre kevésbé lehatárolható államokra, és a célpontok is
megváltoztak. A terroristák korábban úgynevezett „kemény”
célpontokat támadtak, többnyire politikai vagy katonai
jellegűeket. Bár korábban is voltak úgynevezett „puha”- kevésbé
védett, többnyire civil- célpontok elleni támadások, de ezek
igazán a 90’-es években terjedtek el. A terrorizmus más téren is
megváltozott: míg korábban a terrorizmus a világon egyenletesen
elterjedt jelenség volt, ma már a terrorista cselekmények több
mint 99%-a muszlim szélsőségesek nevéhez köthető, erre utal az
is, hogy a világ 20 legkeresettebb terroristája kivétel nélkül
ebbe a csoportba sorolható.
A terrorizmust többnyire
háborúk, katonai feszültségek, illetve szociális problémák, ezek
közül is elsősorban az éhezés generálják. Az elmúlt 15 évben
(tehát mióta Fukuyma szerint eljött a történelem vége a
liberális demokrácia, mint társadalmi berendezkedés győzelmével)
több mint 4 millió ember halt meg fegyveres konfliktusban és
több mint 45 millió halt éhen.
A terrorizmust ma a legtöbb
ország rosszul kezeli. Nem tehetünk különbséget úgy, hogy egy
véres merényletet egyszer terrorcselekménynek, egyszer pedig
szabadságharcosok akciójának minősítsünk. A terrorizmus
kategóriája eléggé lehatárolható ahhoz, hogy csecsen fegyveresek
mészárlását ne minősítsük szabadságharcnak. A probléma azonban
nem ilyen egyszerű, pl.: jelen helyzet szerint, ha egy palesztin
szervezet izraeli katonákat támad, azt szabadságharcnak, ha
izraeli civileket, akkor azt terrorizmusnak nevezhetnénk. A
palesztin kérdés azért is fontos, mert ez a konfliktus hívta
(részben legalábbis) életre a legtöbb szélsőséges muszlim
terrorszervezetet.
Kihívások
A fenyegetés nem minden
országban ugyanakkora, vagy legalábbis nem minden országban
ugyanúgy élik meg. A madridi robbantás, illetve a március 11.-e
után 2 héttel kiadott brüsszeli deklaráció óta ( Declaration of
Combating Terrorism), amely elsősorban erőtlenségével váltotta
ki a figyelmet szélesebb körben, a szakértők azt próbálják
kitalálni, hogy miért reagálnak a két kontinensen ennyire eltérő
módon a veszélyre. Az egyik magyarázat az, hogy Amerikát
történelme során másodszor érte támadás kívülről (Pearl Harbor
óta), így a sokk is nagyobb volt, míg maguk az amerikaiak azt
hangsúlyozzák, hogy az áldozatok „arcot kapnak”, ily módon
megszemélyesítve a veszteséget. Ezt bizonyítja, hogy a támadások
után számtalan kiadvány jelentette meg az összes áldozat nevét,
családi állapotát és foglalkozását.
Sokan azt mondják, hogy Európa
reakciója csak azért volt sokkal gyengébb, mert a veszteség is
kisebb volt (ez azonban hibás álláspont lenne, hisz csak a
vonatok késésének köszönhető, hogy nem a madridi Atocha
pályaudvaron történtek a robbanások, és nem több ezer áldozat
volt). Mások szerint az iraki kérdésben is tapasztalt
megosztottság miatt nem képesek erőteljesebben és egységesebben
fellépni a nyugat-európai országok.
Az EU tagországai azonban ha
akarnának sem tudnának aktív szerepet vállalni külföldön. Az
európai haderő elavult, és a tagországok 1 millió katonájából
mindössze 80 ezer vethető be egy, az EU határain kívüli misszió
keretében.
Melyik az a szervezet, amely
a terror elleni harcért felelős?
Sajnos jelenleg sem tudunk
megnevezni csupán egy szervezetet, amely a terror elleni harcot
a kezében tartja. Ennek egyik oka, hogy a terror ellen nem lehet
harcolni, legfeljebb a terroristák, vagy terrorszervezetek
ellen. Ilyenkor az egyes terrorszervezeteknek otthont adó,
azokat támogató országok lehetnek a célpontok, mint ahogy
Afganisztán volt. A terror azonban nem legyőzhető, és mára
nyilvánvaló, hogy a terrorizmus elleni harc lesz a XXI.
században a fegyveres összetűzések fő indoka. Ezért van
tulajdonképpen egy olyan szervezetre szükség, amely hatékonyan
tudja feltérképezni, és felszámolni ezeket a szervezeteket,
azonban ma még négy szervezetet tudunk megnevezni, amelyek
keretein belül védekezhetünk a terrorizmus kihívása ellen
(természetesen egyik sem igazán hatékony).
Az ENSZ 1373-as határozatában
2001. szeptember 28.-án hozta létre a Terrorellenes Bizottságot
a WTC elleni merénylet hatására. A szervezet feladata a
tagállamok közötti együttműködés, valamint a terrorellenes
törvények minden formájának és a nemzetközi protokollnak a
betartása a kérdéssel kapcsolatban. A szervezet hatékonysága
azonban csakúgy, mint az ENSZ-é, megkérdőjelezhető, és kizárólag
politikailag releváns.
A másik szervezet, amelyik a
kérdésben kompetens lehet: az EBESZ (Európai Biztonsági és
Együttműködési Szervezet), elsősorban méreteiből adódóan lehet
alkalmas a kérdés rendezésére. Az 55 tagú szervezet hatóköre
kiterjed Európára, a Kaukázusra, Közép-Ázsiára, Észak-Amerikára
és mediterrán, illetve ázsiai országokkal is állandó kapcsolatot
tart fenn. Az EBESZ célja az emberi jogok és alapvető
szabadságjogok védelme és érvényesítésük elősegítése, a
gazdasági és környezetvédelmi együttműködés, amely jelentősége a
terrorizmus elleni harcban nagyobb, mint egy katonai szövetségé,
tekintettel arra, hogy a terrorizmusnak többnyire szociális okai
is vannak.
A harmadik a kérdéssel
foglalkozó szervezet, a NATO már 1999-ben foglalkozott a
témával, de aktív lépéseket a NATO is csak 2001 szeptember 11.-e
után tett. A szervezet a WTC elleni támadás után életbe léptette
a Washingtoni Szerződés 5. cikkelyét és megtámadta Afganisztánt.
Az azóta eltelt 3 évben kidolgozta terrorellenes stratégiáját,
elsősorban a 2002 novemberében megrendezett prágai csúcs
eredményeként. A koncepció gyakorlati elemeként ez év
októberétől 2006-ig kiépítik a NATO 21.000 fős gyorsreagálású
hadtestét. A prágai csúcson még a cyber-terrorizmus elleni
harcról, valamint egy közös rakétavédelmi programról (esetleg,
mint az amerikai NMD program európai kiterjesztése) is
megállapodtak a felek.
A terrorizmus kihívására az
Európai Unió is keresi a megfelelő választ. 2003 decemberében a
tagállamok egyetértettek abban, hogy jelenleg a
tömegpusztító-fegyverek, a terrorizmus és a szervezett bűnözés
fenyegeti leginkább Európát. A stratégiai veszélyek közül
azonban továbbra is a tömegpusztító fegyvereket jelölik meg.
Konkrétabb lépéseket csak a madridi merényletek után tett a
szervezet (lásd korábban). A jövőbeli veszély lecsökkentése
érdekében a szervezet növelni igyekszik az EUROPOL szerepét és
az európai letartóztatási parancstól várják a hatékonyabb közös
fellépést (ennek értelmében, ha az egyik tagállamban körözést
adnak ki, a másiknak kötelessége letartóztatni a gyanúsítottat).
Hogyan értékeljük az
Egyesült Államok reakcióját?
Mi tehát a teendő? Meg kell- e
vívni a terrorizmus elleni háborút, vagy a konfliktusoktól való
elhatárolódás jelenti a megoldást? Az előbbire az Egyesült
Államok, míg utóbbira Európa magatartása a példa.
Lord Robertson korábbi
NATO-főtitkár szerint a konfliktusokat helyben kell kezelni,
különben rövidesen a mi határainkat is elérik, ezért kell minden
országnak szerepet vállalni külföldi békefenntartó akciókban. A
terrorizmus elterjedése, valamint az az egyértelműnek látszó
helyzet, mely szerint az elkövetkezendő évtizedekben nem kell
számolnunk nyílt katonai konfliktussal Magyarország és az EU
területén sem, megszüntette a hagyományos katonaság szerepét.
A válasz tehát az, hogy be kell
avatkozni, és a gócpontokon kell kezelni a kihívásokat. Ezt
tette az Egyesült Államok is, még ha nem is megfelelő módon. Az
amerikai külpolitikával szemben az egyik fő kifogás az
unilateralizmus, amit sokan tévesen kizárólag Bush elnökhöz
kötnek, igaz a korábbi válaszlépéseket inkább rendészeti
kérdésként kezelték, mint nemzetbiztonságiként. Talán ezért is
tűnik fel kicsit más fényben Clinton elnök reakciója a kenyai és
tanzániai követségek elleni al-Kaida támadásokra. Az 1998-as
merényletekre válaszként elrendelt rakétatámadások persze
következményükben is elmaradtak Bush elnök kiterjedt
háborújától.
Az unilateriális fellépés
eredményét persze még most is érezzük, bár tisztában vagyunk
azzal is, hogy multilateralizmus fenntartása esetén is
valószínűleg hasonló lett volna a következmény, vagyis
gyakorlatilag csak az Egyesült Államok vívta volna meg az iraki
háborút (lásd korábban kifejtett okok), és azt sem a párbeszéd
hiányának számlájára írhatjuk, hogy a hadsereg képtelen
békefenntartásra. Az is kérdéses hogy a háborúnak mennyiben volt
eredménye, mint kiváltó oka a terrorizmus jelensége.
Annyiban azonban van
jelentősége a második Öböl-háborúnak, hogy megmutatkozott mi
lehet Európa szerepe (a katonai beavatkozás utáni
rendfenntartás, erre ugyanis az Egyesült Államok úgy néz ki
hosszú távon sincs felkészülve), valamint azt, hogy csak a
multilaterális fellépés lehet az egyetlen hatékony megoldás.
Az al-Kaida szerepe
Manapság ha terrorizmusról
hallunk automatikusan az al-Kaidával azonosítjuk. A szervezet
kétségtelenül a globális terrorizmus legfontosabb szereplője
volt 2002-ig, vagyis a terrorizmus elleni háborúig. Ma azonban
sokkal inkább azt a kérdést kéne feltennünk, hogy mi jön az
al-Kaida után. A szervezet struktúrájából következik, hogy a
szervezetet nem lehet szétzúzni, az ugyanis nem rendelkezik a
szervezetek általános sajátosságaival. Annak köszönhetően, hogy
az al-Kaida sejtekből épül fel, még maguk a terrorszervezet
vezetői sem ismerhetik pontosan annak felépítését. Korábban ezt
a struktúrát tartották a terrorszervezet gyenge pontjának, mert
azt maguk a vezetők sem tudták volna közvetlenül irányítani, ma
azonban ebből adódik az, hogy nem felszámolható. A nyugat csak a
szokásos indokokat hajlandó meghallgatni, vagyis az
izraeli-palesztin konfliktust, az Egyesült Államok Izrael
államot támogató politikáját, valamint az amerikai imperializmus
fenyegetését. Az al-Kaidának azonban nem ez a fő célja. A
szervezet elsősorban mindig is Szaúd-Arábia felszabadítását
tűzte ki célul, és fő ellenségének a szaúdi királyi családot és
Pervez Musaraf pakisztáni elnököt tartotta. A radikális
iszlamistáknak az a leginkább fájó, hogy az Egyesült Államok
katonailag is támogatja a királyi családot, és az elmúlt évtized
során mindig voltak amerikai csapatok, az iszlám legszentebb
helyeit őrző országban.
Az al-Kaidát mondhatni sikerült
teljesen legyengíteni, az eredeti szervezet tagjainak becslések
szerint 70%-a meghalt, vagy fogságban van, a különböző
országokban lévő sejtek azonban önálló életre keltek, és az
al-Kaida eszközeivel és módszerével tovább harcolnak. Ilyen
szervezet az Anszar el- Iszlám, Abu Musaf al-Zarkawi vezette
közel-keleti sejt, vagy az iraki ellenálló csoportok egy része.
Sokan győzelemnek tartják az
al-Kaida meggyengülését, azonban a helyzet talán csak rosszabb
lett. A szervezet ma évi 1-2 jelentősebb merénylet elkövetésére
lehet képes, de a belőle kivált csoportok sokkal nagyobb
veszélyt jelentenek, mint az al-Kaida valaha.
|