Véget nem érő
szudáni krízis
2004. szeptember
30.
-Konsiczky Zoltán
Mára már
nem titok, sőt nem is titkolható, hogy mi zajlik Szudán Darfúr
tartományában. De ez nem volt mindig így. A nemzetközi
közvélemény néhány hónapja háborog, az ENSZ, diplomáciai
értelemben, egyre keményebb hangot üt meg a khartumi kormánnyal
szemben. Azonban ez sem volt mindig így. Jogos lehet a kérdés:
Mi az, ami a nemzetközi politikában napirendre tűzte az ENSZ
által a világ legrosszabb humanitárius krízisének nevezett
válságot?
A
civilizációs összecsapás nagyjából másfél évvel ezelőtt
kezdődött. Akkor feltehetően a szudáni vezetés döntött úgy, hogy
a Darfúr tartomány északi részében tevékenykedő Szudáni
Felszabadítási Hadsereg megfékezésére felfegyverzi a lovas arab
milíciákat és szabad kezet, sőt légi támogatást ad nekik a
darfúri fegyveres mozgalom elleni akciókban. Ennek következménye
ma már a világ számára sem titok. Az etnikai tisztogatássá
fajult paramilitáris hadműveletek a becslések szerint legalább
50 , de az is lehet, hogy 200 ezer emberéletet követeltek.
Emellett pedig 1,2-1,5 millió falusi menekült el otthonából, és
kényszerült magát menekülttáborokban meghúzni. Az áldozatok és
menekültek száma feltehetően napról-napra növekszik, de mint
ahogy a 10 évvel ezelőtti ruandai mészárlás esetében, úgy most
sem fogunk sosem pontos statisztikai adatokat kapni arról, hogy
hányan halnak meg összesen a darfúri fekete lakosság és az arab
dzsandzsavíd milíciák összecsapásában.
A nemzetközi
sajtóban egyre gyakrabban láttak napvilágot a vérengzésről és a
falusiak elüldözéséről szóló híradások. A számok egyre
emelkedtek és a beszámolók egyre ijesztőbbé váltak. Ennek
ellenére, akárcsak 10 évvel ezelőtt Ruanda esetében, a nemzetek
közössége bajos bürokráciájába bonyolódott és nehézkesen reagált
az előállt helyzetre. Sokkal fontosabbnak tűnt az ENSZ küszöbön
álló és megkérdőjelezhetetlenül szükséges reformja, mint az,
hogy a nemzetközi szervezet olyan helyzetbe keveredjen, amelynek
rendezése beláthatatlan ideig tart és nem belátható költségeket
ró a szervezetre és így tagállamaira egyaránt, és amelyből nem
látható tisztán, hogy mikor, hogyan, mennyiért és milyen
nemzetközi presztízzsel képes majd kiszállni.
Örök kérdés,
hogy hol van az a lélektani határ, amelynél a nemzetközi
közvélemény felkapja a fejét, és egy-egy válság az érdeklődés
középpontjába kerül. Jelen esetben úgy tűnik, hogy 2-300 ezer
ember halála és több mint egymillió elüldözése otthonából már
átlépte a „nemzetközi ingerküszöböt”. Amikor a szudáni kormány
gyanúba keveredett, hogy nem csak eltűri, de tevőleg is
támogatja az arab milicistákat, akkor Moamer El Kadhafi ezredes,
líbiai vezető sürgette leghangosabban a krízis megoldásnak
szükségességét. Az ő álláspontja lényegében az volt, hogy
Afrikának meg kell tanulnia kezelni saját problémáit, ezért a
szudáni válság rendezésében is egyfajta „pánafrikai” megoldást
szorgalmazott.
Ez sajátos
módon azt jelenti ugyan, hogy a darfúri válság nemzetközi
nyilvánosságot kapott és a khartumi kormány legitim mozgástere
folyamatosan csökkent a helyzet kezelését illetően. Ugyanakkor
ez nem jelentette az Afrikán kívüli világ, az ENSZ beavatkozását
a térségben.
Ennek további
előmozdításához arra volt szükség, hogy az egyik nagyhatalom, az
ENSZ BT egyik állandó tagja, történetesen az Egyesült Államok,
felemelje a hangját a kérdésben. Colin Powell amerikai
külügyminiszter a nyár derekán, július első napjaiban látogatott
Szudánba, hogy személyes tapasztalatokat szerezzen arról, hogy
mi is történik Darfúr tartományban.
A 2001.
szeptember 11. utáni új amerikai külpolitikai irányvonal
kikristályosodásával felértékelődött a külügyminiszter személye
a Bush-kormányzaton belül. A „Vigyázó szemetek Washingtonra
vessétek!” elve mellett a nemzetközi kapcsolatok egyik vezérlő
elve a „Vigyázó szemetek Powellre vessétek!” lett. Az amerikai
külügyminiszter személye és villámlátogatásai meghatározóak
lettek a diplomácia napirendjére vonatkozóan. Így került a
figyelem középpontjába a szudáni kérdés. Colin Powell augusztus
1-én jelentette ki, hogy az, ami Szudánban történik nem más,
mint népirtás.
Ettől kezdve
az események felgyorsultak. Az ENSZ BT is hamarosan napirendjére
tűzte a szudáni kérdést. Amikor a Biztonsági Tanács meghozta
határozatát, természetesen nem indulhatott ki abból, hogy
Khartum aktívan segíti, légierővel támogatja és fegyverekkel
látja el a dzsandzsavíd milíciákat, hiszen erre vonatkozó
bizonyíték nem állt rendelkezésre. A BT határozata tehát 30 nap
határidőt adott a szudáni vezetésnek, hogy lefegyverezze a lovas
arab milicistákat és pacifikálja Darfúr térségét. Máskülönben
szankciókat fognak elrendelni az országgal szemben. A szudáni
kormány nem tehetett mást, mint lenyelte a keserű pirulát. Azt
azonban nem felejtették el hozzátenni, mintegy figyelmeztetőleg,
hogy ha a nemzetközi közösség vagy bármely tagja katonailag
kívánna beavatkozni az ország nyugati peremén kialakult
helyzetbe, vagy a khartumi arab kormányt igyekezne
intervencióval megdönteni, akkor annak a következményei sokkal
rosszabbak lennének, mint amit a megszálló hatalmak Irakban
tapasztalhatnak.
Ez az üzenet
nyilván nem a szomszédos országoknak szólt, hanem az Irakban már
számos fájó emléket szerző, az Egyesült Államok vezette koalíció
államainak. Úgy tűnik, hogy ezeknek az államoknak egyrészt eszük
ágában sem volt „vért, verítéket, és könnyeket” áldozni Szudán
megreformálására, másrészt politikai és gazdasági erőforrásaik
sem tették lehetővé, hogy egyszerre két fronton háborúzzanak
egy-egy Arab Liga tagállamban. Ennek eredményeként a
nagyhatalmak és az ENSZ szintén Kadhafi ezredes korábbi
álláspontját kezdte szorgalmazni, vagyis, hogy az eredendően
afrikai problémára Afrika keresse meg a megoldást.
Következésképpen Nigéria és az Afrikai Unió vállalta magára a
megfigyelő szerepét, miközben a khartumi kormányzat az ENSZ BT
határozatát volt hivatott végrehajtani.
Jelen
pillanatban a válság nem várt fordulatot hozott. A BT hozott még
egy határozatot, amely a Khartum elleni szankciókat valamelyest
közelebb helyezte a megvalósuláshoz, végső határidőt azonban nem
szabott meg az előírások teljesítésére vonatkozóan. Ez
lélegzetvételnyi időt jelentett a szudáni kormány számára, amely
azzal vádolja az Egyesült Államokat, hogy a lázadó erők oldalára
áll - hiszen népirtással vádolja a kormányt-, amivel
ellehetetleníti a kormányzat és a rebellisek közötti
béketörekvéseket. A fordulat váratlan eleme egyrészt az, hogy a
felbátorodott lázadók, akik nyíltan kihasználják az USA
szimpátiáját és erkölcsi támogatását a menekültek és a
tisztogatások áldozatai felé, immáron átlépték Darfúr tartomány
határait. Ez gyakorlatilag azt jelentheti, hogy a khartumi
kormányzatnak újabb polgárháborúval kell szembenéznie, anélkül,
hogy az előző - 22 éve tartó- végérvényesen és megnyugtatóan
lezárult volna. Ami viszont a kormányoldalt, illetve konkrétan a
lovas milicistákat illeti, úgy tűnik, igyekeznek visszaállítani
a tisztogatások előtti állapotot - már amennyire ez lehetséges.
Ez persze nem volna sem rossz, sem elítélendő, ha mindezt nem
terrorral tennék újra. A dzsandzsavídek ugyanis manapság azon
munkálkodnak, hogy az elűzött lakosságot ad absurdum
„visszaűzzék” eredeti lakóhelyére. A helyzet lezárása a
legkevésbé sem tűnik kézenfekvőnek. Az pedig, hogy a Szudánnal
szomszédos, vagy egy térségben lévő államok milyen politikát
folytatnak majd Szudánnal szemben, illetve a nemzetközi közösség
hogyan lép majd fel, és hogyan teremt békét Afrika legnagyobb
országában, még jó sokáig kérdéses lehet. Legalábbis, ha az
ember a realitás talajáról igyekszik kezelni a kialakult
helyzetet.
Kapcsolódó
anyagok:
Erősödő
nyomás a szudáni kormányon 2004. augusztus 13.
Béke Szudánban? 2004. május 29.
|