Nagy
feladatok Abbasz előtt
2004. január 14.
-Nagy Levente
2005. január 9-én a palesztin nép
története során második alkalommal választotta meg a Palesztin
Hatóság elnökét. Több mint nyolc év telt el az előző voksolás
óta, amelyen akkor a 2004. novemberében elhunyt Jasszer Arafat
győzött. Az Arafat-éra azonban lezárult és ez alkalommal Mahmud
Abbasz, a Fatah jelöltje kapta meg a lehetőséget, hogy
vezetésével a palesztinok pontot tehessenek az Izraellel hosszú
évtizedek óta zajló konfliktusuk végére.
A választás meglepően nyugalmasan, atrocitások és
erőszakos cselekedetek nélkül zajlott, amelyhez az is
hozzájárult, hogy erre (valamint az ezt megelőző és követő)
napra Izrael visszavonta erőit a Palesztin Hatóság területeiről.
A hivatalos eredmények szerint Abbasz a leadott
voksok 62,3 százalékát szerezte meg. A legitimációja
szempontjából fontos részvételi arányról egyelőre 45 és 70
százalék közötti számok láttak napvilágot. Ezek alapján a
szavazatok aránya stabil, de nem túl erős hatalomra adhat
alapot, ami azért kulcskérdés, mert az intifáda fegyveres
jellegének megszűntetéséhez egy rendkívül biztos háttér
szükséges.
Az elnökválasztás kimenetele egyébiránt volt
kérdéses az elmúlt hetekben, hiszen Abu Mazen (Abbasz mozgalmi
neve) győzelmét mindenki biztosra vette, miután visszalépett a
versenyből Marwan Barguti. A legnagyobb vetélytárs azonban így
is egy Barguti, nevezetesen Mustafa Barguti volt. Őt támogatta
titokban az eleinte választási bojkottra felhívó, majd ezt a
döntését megváltoztató Hamasz tagjainak jelentős része is.
(Ugyan ő is az intifáda demilitarizálásának híve, azonban
ellenzi az oslói békefolyamatot is.) Barguti és Abbasz mellett
még öten jelöltették magukat a választásra, közülük azonban
egyik sem tudott érdemben beleszólni a küzdelembe.
Mahmud Abbasz nyilvánvalóvá tette, hogy be akarja
fejezni a fegyveres ellenállást Izrael ellen, hiszen ez a
legfőbb feltétele annak, hogy a béketárgyalások
folytatódhassanak. (Az erőszak ellen ugyanakkor Ahmed Korei
miniszterelnök is tehet, azzal, hogy fellép az izraeli célpontok
Kassam-rakétákkal való bombázása ellen.) A Fatah alapítói közé
tartozó új elnök ugyan nem rendelkezik Arafatéhoz hasonló
karizmával és a közelmúltat leszámítva soha sem tartozott a
palesztin vezetés központi csoportjához, ugyanakkor mint
pénzügyi szakértő az elsők között volt, akik tárgyalásokat
kezdtek az izraeli oldallal. A pragmatikusnak számító Abbasz
korábban azzal is felhívta magára a figyelmet, hogy felismerte,
az Izraellel folytatandó tárgyalások megfelelő eszközei lehetnek
a cionista mozgalom megosztásának. Annak ellenére, hogy egy
ideje már Arafat utódjaként beszéltek róla (vagy talán pont
ezért), gondosan távol tartották a kulcspozícióktól –
miniszterelnökként is csak igen korlátozott befolyással bírt,
ami nem sokkal kinevezése utáni lemondásához is vezetett.
Abu Mazen nehéz feladatok előtt áll. Egyrészt úgy
kell megpróbálnia javítani a palesztinok mindennapi
életkörülményein, hogy közben leszámol az egész társadalomba
beágyazódott korrupcióval; másrészt demokratizálási folyamatokat
kell véghezvinnie. Ez utóbbihoz elengedhetetlen, hogy Abbasz
saját hatalmát is önként korlátozza, valamint, hogy a
szélsőségesek körében nyugalmat teremtsen – tárgyalásos úton,
azonban szükség esetén fegyveres erőt is igénybe véve. Röviden:
el kell fogadtatnia népével, hogy a béke megteremtése fájdalmas
változásokkal is jár majd.
Abbasz a kis lépések politikájának híve, ami
sikerre vezethet, ám amihez sok türelem és külső tényezők
segítsége szükséges – beleértve izraeli oldalról érkezőt is. Az
Izraellel kötendő béke két legérzékenyebb kérdése a
menekültprobléma és Jeruzsálem ügye. Ez utóbbiban minden
bizonnyal fájdalmas kompromisszumra lesz kényszerítve az új
elnök, olyanra, amihez most még nem elég erős a hatalma. Abu
Mazennek először úgymond „hőssé” kell válnia a palesztinok
szemében, amihez megfelelő lenne a menekültek visszatérési
jogának elérése. Ebben a kérdésben csak nüansznyit tér el
álláspontja elődje véleményétől. Abbasz – hasonlóan Arafathoz -
minden elüldözött visszaköltözését szeretné lehetővé tenni,
azonban nem „saját házukba”, hanem „saját hazájukba”. Ez a
felfogás megfelelő kiindulási alap lehet a tárgyalásokon.
Az új elnök első lépéseként összevonta a
palesztin ellenőrzés alatt álló területeken működő tizennégy
titkosszolgálati csoportot és célja, hogy az új, egyesített
testület vezető pozícióit a két legbefolyásosabb szakértő, ám
eddig egymás ellenségének számító Mohammed Dahlan (gázai) és
Dzsibril Radzsub (cisz-jordániaia) töltsék be. (Ennek feltétele
a felek kibékítése első lépésben.)
Saron izraeli miniszterelnök már a választás
előtt kezdeményezett egy januári találkozót Abbasszal, ahol a
felek megalapozhatják a további tárgyalásokat. Március első két
napjára pedig Tony Blair brit miniszterelnök invitálta a feleket
Londonba, közös megbeszélések folytatására. (A konferencia
tervezett programja alapján azonban főleg gazdasági kérdésekről
szólna.) A demokratizálódás folyamata mindenesetre nem áll meg,
a parlament már kitűzte a szintén 1996 óta nem tartott és már
régóta esedékes törvényhozási választások időpontját is, amely a
döntés alapján 2005. július 17-én lesz.
|