Oroszország
külgazdasági stratégiája
2005. január 23.
-Bereczki
Norbert
Oroszország külgazdasági stratégiájának
irányvonala a Szovjetunió megszűnése után jelentősen nem
változott. A Szovjetunió a II. világháború óta nagyhatalomként,
később szuperhatalomként tekintett magára, és ehhez a szerephez
igyekezett a külpolitikai-külgazdasági stratégiáját kialakítani.
A háború után Kelet-Európa az „előkert” szerepét töltötte be, és
a ’70-es évekre a világ minden földrészén megjelent a
Szovjetunió.
A stratégia
fontos eleme volt, hogy minden olyan területen jelen kell lenni
politikai és gazdasági, illetve ha lehetséges még katonai
eszközökkel is, ahol megjelent az USA. A hidegháború éveiben
minden konfliktus, függetlenül attól, hogy a világ mely részén
történt, egyben szovjet-amerikai párbaj volt. A ’80-as évekre a
szovjet gazdaságot ez a versengés annyira legyengítette, hogy
néhány év alatt szétesett a kelet-európai „szövetségi” rendszer
(KGST, Varsói Szerződés), illetve megszűnt maga a Szovjetunió
is. Ez a tanulmány rövid áttekintést ad arról, miként alakult át
a szovjet külgazdasági stratégia orosz külgazdasági stratégiává,
milyen közös és milyen új elemek merülnek fel.
Az orosz
külgazdasági stratégia több részre osztható, amelynek a
következő elemei vannak:
- a szovjet időszak stratégiája,
- a Szovjetunió felbomlása után keletkező „sokkhatás”,
- az átmenet stratégiája,
- az 1998-i válság után megerősödött Oroszország színrelépése.
A Szovjetunió külgazdasági stratégiája
A szovjet
gazdasági rendszer már a II. világháború előtt is elmaradott
volt, nehezen tudta volna ledolgozni a több évszázados
lemaradást. Az 1922-1941 között eltelt években a stratégiát az
ország külpolitikai fenyegetettsége határozta meg. Ennek
szellemében elsősorban a nehézipart fejlesztették, a lakosság
szükségleteit a minimálisra korlátozták. A külföldi gépekért és
berendezésekért ugyanúgy nyersanyaggal fizettek, mint
napjainkban.
A szovjet
stratégia egyik fontos jellemzője volt, hogy a világpiaci
trendek és folyamatok ellen próbált haladni. Ezzel természetesen
nem volt egyedül, ugyanezt az utat járták be Kelet-Közép-Európa
és Dél-Amerika fejlettebb országai. Ennek a stratégiának elemei
a következők voltak:
a)
az „ár ellen úszást” a kivételes világpiaci események nyomán
kialakult nyersanyag vagy energiahordozók árának emelkedésével
igyekeztek végrehajtani,
b)
olyan csoportosulást hoztak létre (KGST), amellyel a külső piaci
folyamatoktól függetlenítik magukat,
c)
a munkamegosztás és nyersanyagcsere az iparfejlesztés fontos
része lett.
Ez a fajta
külgazdasági kapcsolatrendszer fontos szerepet töltött be a
szovjet gazdaságban, mivel számos előnnyel járt:
a)
a KGST-tagországok kutatóintézetei a technikai információforrás
szerepét töltötték be, felgyorsítva a hazai fejlesztéseket,
b)
a szovjet
gazdaságban fel nem lelhető termékek és szolgáltatások
beszerzési forrása,
c) a szovjet
tömegtermelés termékeinek felvevő-piacaként szolgált. {1}
A KGST és az
EGK kapcsolata kezdetben a kölcsönös el nem ismerésre épült. A
Szovjetunió az EGK-t a NATO egyik gazdasági szervezetének
tartotta, a KGST-t Nyugaton a szovjet hegemónia kelet-európai
megjelenésének tartották. Ez a magatartás határozta meg a
Szovjetunió külpolitikai és külgazdasági stratégiáját.
Változás csak a ’70-es években következett be, amikor a jelentős
világpolitikai események hatása (olajválság, aszály, stb.)
mindkét felet rákényszerítette egymás „de facto” elismerésére.
{2}
A Szovjetunió megszűnése
A szovjet
rendszer megszűnése után az orosz külpolitikát a következő
elemek és problémák határozták meg:
- Az orosz-amerikai kapcsolatrendszer nem teljesen azonos a
korábbi szovjet-amerikai viszonnyal. A korábban egymással
versengő 2 szuperhatalom párbeszédét felváltotta egy sokkal
kiszámíthatóbb és stabilabb diplomáciai és gazdasági kapcsolat.
{3} Az orosz félnek rá kellett ébrednie arra, hogy szuperhatalmi
státuszát elvesztve, már „csak” nagyhatalomként kezelik. Ezt a
helyzetet maximálisan igyekeznek kihasználni, mert tudatában
vannak atomhatalmi és geopolitikai jelentőségüknek.
- A NATO-bővítés aktualitása a ’90-es évek elején a legfájóbb
kérdése volt az orosz diplomáciának. Ennek a kérdésnek a
napirenden való tartása nem tette reálissá az orosz-amerikai
viszony szorosabbá válását. Moszkva jól érzékelte, hogy addig
nem lehet teljesen „európai” ország, amíg nem tagja egy ilyen
szervezetnek. {4}
- Oroszország és az EU kapcsolatát a felek ki nem alakult
politikája határozta meg ebben az időben. Oroszországnak először
meg kellett barátkozni azzal a gondolattal, hogy regionális
nagyhatalom, Európa-központúsággal, határozott irányvonalak és
külpolitika nélkül. {5} Az EU szintén nem tudott mit kezdeni a
kialakult helyzettel. Megkezdték a segélyprogramokat 1991-ben
TACIS néven, illetve a tárgyalásokat a partnerségi és
együttműködési megállapodásokról. {6}
- Az orosz diplomácia „keze” a szétesés pillanatában nem csak a
hagyományos érdekszférákig, de még az utódállamok többségéig sem
ért el. {7} A ’90-es évek elején Oroszországot a szétesés
fenyegette, nem volt ereje a többi állammal foglalkoznia. A
határon túl maradt, több milliós orosz kisebbség érdekeit sem
tudta felkarolni.
- A gazdaság szinte példa nélküli mélyrepülése következtében az
orosz kivitel jelentősen csökkent, aminek következtében
kiszorultak a világpiac több szegmenseiből.
Az átmenet stratégiája
A „sokk” után
a ’90-es évek közepére magára talált az orosz diplomácia és
gazdaság. Ebben az időszakban sikerült megállítani az ipar
mélyrepülését, a kivitel csökkenését és az orosz diplomácia
háttérbeszorulását.
Oroszország
nagyon jól érzékelte, hogy a teljes (gazdasági és diplomáciai
értelemben vett) elismertséghez be kell tartani a Nyugat
„játékszabályait”. Ennek egyik eleme a WTO-tagság elnyerése.
Oroszország és Kína volt az egyedüli a jelentősebb országok
közül, amelyek nem voltak tagjai a WTO-nak, és elődjének a
GATT-nak. Oroszország megfigyelői státuszt is csak 1990-ben
kapott (még Szovjetunió ként). A sorozatos gazdasági
diszkriminációk miatt 1994 végén nyújtotta be a tagság iránti
kérelmét.
Az orosz
gazdaság magára találásával egy időben kezdtek megjelenni „Közel-Külföldön”
(ez a megnevezés az egykori szovjet tagköztársaságokat jelöli).
Ekkor hozták létre az orosz-belorusz-kazah-kirgiz vámuniót. {8}
Az orosz állam nem csak támogatta a vállalkozásokat a külföldi
megjelenésben, hanem maga is aktívan részt vett ebben, az állami
kézben lévő vállalatokon keresztül.
Az 1998-as válság után megerősödött Oroszország
színrelépése
A válság
jelentős mértékben visszavette az orosz gazdaságot, és az
elemzők évekig tartó felfutásra számítottak. Minden elemzőt
meglepett, hogy milyen hamar visszatért Oroszország a gazdaság
megújításának útjára. Ebben jelentős szerepet játszott Vlagyimir
Putyin. Az ő megjelenésével megtört a gazdaságot addig uraló
oligarchák hatalma, erősödött Oroszország nemzetközi
megjelenése, és megkezdődött az országból feketén kiáramlott
magántőke visszaáramlása – hivatalos formában (nem véletlen,
hogy Ciprus, Svájc és Luxemburg évek óta a befektetői rangsor
elején szerepelnek).
Oroszország és
az EU kapcsolata aktívabbá vált, ami nem jelentette az
automatikus közeledést. Putyin határozottabban lépett fel
Csecsenföldön, és ez kiváltotta az Unió nemtetszését.
Oroszország az EU-val kapcsolatban arra törekedett és törekszik,
hogy az egyes tagállamokkal jóban legyen, ami bizonyos
értelemben a hagyományos szovjet vonal folytatása. Ennek a
politikának az az oka, hogy amíg Oroszország nem lesz WTO-tag,
illetve a demokrácia kérdésében jelentős eltérés tapasztalható,
addig a hivatalos Uniós hozzáállás nem változhat.
Kína
erősödését és nagyhatalmi törekvéseit az orosz külpolitika és
külgazdaság igyekszik kihasználni. Az orosz gazdaság
felpörgésével új piacokat kell találni, ami sok esetben Kínát
jelenti (Oroszország egyébként is tagja az APEC-nek). A
következő évtizedekben az orosz energiahordozók egyik
legjelentősebb felvevője Kína lesz. A kínai hadsereg fejlesztése
az orosz hadiipar újjászületését eredményezte, amiből azért a
fogyasztási cikkeket gyártó ipar is profitál. Egyes elemzők
Oroszország, Kína és India kapcsán egy „Új-Triád”-ról beszélnek,
ami -figyelembe véve ezen országok lakosságszámát és gazdasági
növekedését-, realitás!
2004: az EU bővítésének hatása az orosz
külgazdaságra
Oroszország keményen küzd az EU bővítési folyamat
Oroszországra nézve hátrányos következményeinek javításáért. A
belépő országok import vámátlaga ugyan csökken, de az orosz
volumenhordozó termékeket érintő vámok nőnek és nagyobb
piacvédelemmel találják magukat szemben. A frissen csatlakozott
országok atomerőművei fűtőanyag szükségletének jelenleg mintegy
90 %-át Oroszország szállítja, miközben az EU szabályzata csak
20 % részesedést engedélyez. Számtalan kérdés vár még megoldásra
az orosz és az újonnan csatlakozott országok között, pl.
energiahordozó és nyersanyag piac helyzetének alakulása, a
kőolaj- és földgázvezeték kapacitások kihasználtsága, az orosz
mezőgazdasági termékek exportja, stb. terén. Maxim Medvedkov
gazdaságfejlesztési és kereskedelmi miniszterhelyettes, a WTO
tárgyalások vezetője a 2004. január 16-i vilniusi tárgyalások
után megerősítette, hogy az EU bővítése mintegy 150 M USD kárt
okoz Oroszországnak, de elismerte, hogy a bővítésnek pozitív
kumulatív hatása is várható. Az EU véleménye szerint ez utóbbi
az orosz GDP mintegy 2 %-os növelését eredményezheti. A
fentieken kívül Kalinyingrád elszigetelődése az anyaországtól az
orosz kereskedő vállalatoknak mintegy 5-6 Mrd rubel kárt
okozhat, mivel az innen az anyaországba menő áruk külföldről
jövő áruként vámteherrel tudnak csak bejönni. {9}
Vlagyimir Putyin 2004. márciusában Mihail
Fradkovot, Oroszország akkori EU-nagykövetét jelölte a
miniszterelnöki posztra. Putyin döntése meglepetést keltett,
azonban Fradkov kinevezése politikailag jó húzás volt, hiszen a
dumában kétharmados többséggel rendelkező Egységes Oroszország
támogatja Fradkovot. Megfigyelők szerint Putyin választása azért
eshetett a viszonylag ismeretlen Fradkovra, mert személye
egyaránt elfogadható a Nyugatnak és az úgynevezett szilovikoknak
(a pétervári volt KGB-s szárnynak) is. Fradkov jól ismeri az
állami bürokráciát, ugyanakkor politikailag nem jelenthet
kihívást az elnök számára. A legutóbb időben ő képviselte
Oroszországot az Európai Unióban. Az Európai Bizottság
szokatlanul melegen üdvözölte a kijelölt orosz miniszterelnök
személyét, aki korábban Moszkva képviselője volt Brüsszelben. Az
Európai Bizottság szóvivője úgy vélte, hogy Fradkov kinevezése
meg fogja könnyíteni az EU és Oroszország közötti viták
rendezését. {10}
Oroszország az elmúlt időszakban is intenzív
tárgyalásokat folytatott a WTO-ba való belépésről. Ennek
érdekében egy sor nagy horderejű intézkedést valósítanak meg. Az
orosz jogszabályrendszer korszerűsítése, a nemzetközi
kereskedelmi előírásokkal való harmonizálása terén jelentős
lépéseket tettek előre. Kiemelt feladatként folyik a gazdasági
liberalizáció, a bürokrácia és a korrupció visszaszorítása, az
adóreform mielőbbi befejezése, a földreform megvalósítása, a
külföldi és hazai befektetések ösztönzése és növelése, a
tőkemozgást akadályozó tényezők felszámolása. 2004. januárjában
az orosz fél áttörést ért el a brüsszeli és a genfi
tárgyalásokon, amiből kiindulva elképzelhető, hogy az USA
lojalitása lehetővé teszi, hogy 2004-ben lezáruljanak a
legkeményebb partnerrel, az EU-val folytatott kétoldalú
tárgyalások, ami által gyakorlatilag 2005-ben lehetővé válhat
Oroszország csatlakozása a szervezethez. A kérdés csak az,
Oroszország mennyire akar WTO-tag lenni, mivel ez a gazdaság
jelentős átalakítását vonná maga után.
Összefoglalás
Oroszország
minden szervezetben és a különböző gazdasági-politikai
kérdésekben a Szovjetunió „örökösének” tekinti magát. Az
orosz vezetés ennek érdekében hozta és hozza meg politikai és
gazdasági intézkedéseit. A ’90-es évek elején ezt a szerepet
semmilyen téren nem tudta betölteni, hiányoztak az ehhez
szükséges eszközök. Az 1998-as pénzügyi válságig elindult egy
fejlődés, melynek nyomán megjelentek külföldön az orosz
vállalatok, mint vevők! Az akkori pénzügy válság -utólag
értékelve a helyzetet-, nem okozott akkora törést, mint
amekkorát az elemzők prognosztizáltak. Az azóta eltelt 6 évben,
különösen Putyin megjelenésével, az egykori tagköztársaságok
jelentősebb vállalatainak többsége orosz kézbe került. Az orosz
vállalatok már megvetették lábukat a kelet-közép-európai
országokban, és véleményem szerint a következő évtizedben a
fejlett országok néhány vállalatát (különösen a kitermelő
szektorban) fel fogják vásárolni.
Hivatkozások jegyzéke:
{1} Kozma
Ferenc: Külgazdasági stratégia, 2001, Aula, (466-468. o).
{2} Balázs
Péter: Az Európai Unió Külpolitikája, 2002, KJK Kerszöv,
(174-175. o.)
{3}
Deák-Farkas-Ludvig-Réthi: Oroszország a világgazdaságban, 2001,
Aula, (321. o.)
{4}
Deák-Farkas-Ludvig-Réthi: Oroszország a világgazdaságban, 2001,
Aula, (330. o.)
{5}
Deák-Farkas-Ludvig-Réthi: Oroszország a világgazdaságban, 2001,
Aula, (373. o.)
{6} Balázs
Péter: Az Európai Unió Külpolitikája, 2002, KJK Kerszöv,
(260-261. o.)
{7} Borsányi
András: A visszacsapás doktrínája, 2002, Bona-L, (53. o.)
{8}
Deák-Farkas-Ludvig-Réthi: Oroszország a világgazdaságban, 2001,
Aula, (91. o.)
{9} Toperczer
Tamás: Magyar-orosz gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok, 2004,
kézirat
{10} Népszabadság, 2004. március 2.
|