Orosz
határhoz érkezett a NATO
2004. április 8.
-Dömötör Csaba
Április
elsejével immáron 26 tagot számlál az Észak-atlanti
Együttműködés Szervezete, közkeletű nevén a NATO. A minapi
bővítés a legnagyobb mértékű a szervezet 55 éves fennállása óta.
Az újoncok mindahányan az egykori szocialista blokk államai;
egyesek szerint a volt kommunista térség majdhogynem teljes
NATO-integrációjával gyakorlatilag végérvényesen lezárult a
hidegháború időszaka. Mindez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy
Moszkva belenyugvással szemlélné a folyamatot.
Az új tagok a teljesség igényével
az alábbiak:
Románia,
Szlovákia és Szlovénia mellett Bulgária, Észtország, Lettország
és Litvánia. A bővítés kapcsán meg kell jegyeznünk, hogy az új
tagok névsora nem az elmúlt hetekben vált véglegessé, hanem még
2002-ben, a prágai NATO-csúcson. Az április elsejei, washingtoni
procedúra a katonai védőháló kiterjesztésének csak egy
ceremoniális lezárása, az új tagországok kormányfői ekkor már
csak letétbe helyezték a csatlakozási okiratokat az Egyesült
Államok kormányánál. Ugyanakkor azt, hogy az észak-atlanti
szervezet bővítése nem csupán üres jogi aktus, jól érzékelteti,
hogy a szerződés aláírása után kisvártatva
új litvániai állomáshelyére
repült két belga vadászgép. Ezek a NATO kötelékében járőröznek
majd a három balti állam fölött.
Éppen e fenti tényező az, amely
nyugtalanítja Moszkvát. A NATO fokozatos bővítésével,
Oroszország mind közelebb érzi magához „volt hidegháborús
ellenfelének” katonai alakulatait – olyan területeken, ahol
korábban évtizedekig szovjet katonák állomásoztak. Szergej
Lavrov külügyminiszter „hibának” minősítette a hét kelet-európai
állam, köztük három volt szovjet tagköztársaság felvételét. A
külügyér mindezt a NATO-Oroszország Tanács ülése után mondta,
amely testület egyébiránt éppen az észak-atlanti szövetség és
Moszkva kiterjedt és konstruktív párbeszédének volt a színtere
volt az elmúlt időszakban. Putyinék heves ellenkezését látva
számos nyugati katonai szakértő úgy látja, terror-ellenes
koalíció ide vagy oda, felül kellene vizsgálni NATO-orosz
viszonyt.
A
csatlakozás folyamata – csakúgy mint az Európai Unió esetében –
a fent említett országok számára is meglehetősen hosszú
időszakot jelentett. A legtöbbjük már 1994-től kezdődően, a
Partnership for Peace (Partnerség a Békéért) program keretében
kialakította a szükséges együttműködés feltételeit. Mindez újabb
lökést kapott a Membership Action Plan (Tagsági Akcióterv)
beindultával, amely program keretében a tagjelöltek á la
carte rendszerben teljesíthették a teljes jogú tagság
eléréséhez elengedhetetlen hadügyi reformokat.
Sokak
számára csalódást jelentett, hogy 1998-ban csak három volt
szovjet-szférához tartozó keleti állam (Csehország,
Lengyelország, Magyarország) kapott NATO-meghívót. Mindazonáltal
egészen a már említett 2002-es prágai csúcsig az sem volt
bizonyos, hogy a védelmi-politikai szervezet a végül elfogadott
„BIG BANG” bővítési forgatókönyvet választja. Elmondható, hogy
aki komoly tagjelöltnek számított, az április elsejével „házon
belülre” került. Bár Albánia, Horvátország és Macedónia is
benyújtotta tagsági kérelmét, a gazdasági-politikai reformok
befejezetlensége miatt ez utóbbiaknak valószínűleg még jó pár
évig várniuk kell saját zászlajuk brüsszeli felvonásáig.
Megoszlanak
a vélemények azzal kapcsolatban, hogy az Észak-atlanti Szerződés
Szervezetének fokozatos kiterjesztése mennyire árt a szövetség
hatékonyságának. Egyes szakértők azért bírálják az expanziót,
mivel azáltal szertefoszlik a korábban széleskörű konszenzus a
stratégiai kérdésekben, lassul a döntéshozatal, ugyanakkor
újfent felbőszíti a sokak szerint csak téli álmot alvó orosz
medvét. Nem árt azonban megemlítenünk azt, hogy a NATO-bővítés
az EU-integráció mellett olyan hosszú távú reformfolyamatok
elindítására kötelezte az aspiránsokat, amelyeket – 4 éves
ciklusok lévén – egyébiránt aligha vállaltak volna fel. Többek
közt a csatlakozás kritériumrendszerének köszönhetően érezhetően
javult a kelet-európai kisebbségek helyzete, nem utolsósorban a
kormányközi alapszerződéseknek köszönhetően (a magyar-szlovák
ill. a magyar-román alapszerződés sikerességének kérdése azért
megérdemelne egy tüzetes elemzést). A hét új tag NATO-ba való
integrálásával Európa kétségkívül biztonságosabbá válhat.
Ugyanakkor nem árt leszögeznünk: a frontvonalak már nem a
vasfüggöny mentén húzódnak.
|