"Anyám
történt"
2004. november 15.
-Szerb Attila
A
magyar mozilátogató – hasonszőrű amerikai társaival ellentétben
– már George W. Bush újraválasztásának ismeretében tekinthette
meg Jonathan Demme A mandzsúriai jelölt című opusát. Így
aztán, a régi-új elnök ellen protestáló kampányfilm – a
közép-európai őszbe érkezve – egy kifejezetten nézhető
thrillerré szelídült.
Mint az talán közismert, A
mandzsúriai jelölt című film elkészítésekor a Paramount egy
több mint négy évtizeddel ezelőtti ötletet – nevezetesen: a
távirányítható, a tökéletes bábként funkcionáló elnök személyét
középpontba állító víziót – porolt le. Míg azonban a koreai
háború által ihletett, 1962-ben forgatott változat – amelyet
John Frankenheimer rendező jegyez, főszereplője pedig Frank
Sinatra volt – a gonosz tengelyét a kommunistákban találja meg;
addig a 2004-es remake – az alapötletet a történelem vége utáni
időszakra hangolva – egy transznacionális cégre mutat rá a
hatalom megszerzésére gátlástalanul törő aktor definiálásakor.
Lényegi változás persze az is,
hogy a történet afféle – a ’minden rossz akkor kezdődött’
üzenetét (is) hordozni képes – nullpontját ezúttal az 1991-es
Öböl-háború eseményei jelölik ki: hőseinket az iraki bevetés
hozza össze, közös élményük az osztag rejtélyes, háromnapos
eltűnése egy sivatagi rajtaütést követően, amely két társuk
halálát is követeli. Raymond Shaw (Liev Schreiber) őrmester –
későbbi alelnök-jelölt – ebben a meglehetősen zavarosan
körülmények között zajló hadműveletben tanúsít hősi magatartást,
kiérdemelve ezáltal a kongresszusi érdemérmet. Dicső tetteiről
zeng ódákat egykori felettese, Ben Marco (Denzel Washington) is;
mígnem a hosszú évek óta mélyen elnyomott gyanú újra feltámad az
őrnagyban: semmi sem úgy történt, ahogy azt mindenki elhitte és
gondolja; sőt, minden jel arról árulkodik, hogy a háttérben egy
elképesztő méretű összeesküvés, újabb manipulációk és agymosások
sorozata készülődik.
A közel másfél évtizede vívott
háború kataklizmájának, feldolgozatlanságának folytatólagos
megjelenítése mellett a filmben megkonstruálódó Amerika-kép
szintén meglehetősen nyugtalanítóra sikeredik: az Egyesült
Államok hétköznapjait – a környezetvédelmi gondokon-bajokon, a
munkaerő-piaci kilengéseken túlmenően – a biztonság hiánya és a
félelem állandósuló érzete hatja át. Azt is megtudhatjuk, hogy
miközben az amerikai nagymamák a gyógyszerárak miatt aggódnak,
addig a hadseregben szolgáló unokáik a világ számos pontján –
jelenleg például Guineában – kapcsolódnak be helyi
konfliktusokba. Szintén nem elhanyagolható adalék, hogy
egy direkt utalás szintjén a 2001. szeptember 11-i terrortámadás
is megemlítődik; a kiszámíthatatlanság, a naponta átélt
fenyegetettség tapasztalatának lényegi komponensévé téve ezáltal
a három évvel ezelőtti new york-i eseményeket. Mindezek
ismeretében nem meglepő, és a film kihallásait illetően
különösen elgondolkodtató, hogy az elnöki hatalom megszerzésére
törekvő ellenzéki párt éppen a „Secure Tomorrow” üzenetével
kívánja megszerezni az amerikai választópolgárok bizalmát. (Sőt,
mint később az ellenzéki jelöltek győzelmével kiderül, a szlogen
egy nyerő kampány nyerő mondatává válik.)
A mandzsúriai jelölt
jelentős szkepszisének ad hangot és a gyanú írmagjait ültetheti
el – a demokrácia „ünnepének” tekintendő – elnökválasztás
mechanizmusait illetően is. A filmes fikció a háttérben
munkálkodó „Manchurian Global” Alapban a multinacionális
vállalat olyan archetípusát jeleníti meg, amely
kibogozhatatlan-ellenőrizhetetlen viszonyai, kötődései révén a
világ csaknem minden részén a gazdaság és a politika meghatározó
tényezője. A politikum világában az Alap nemcsak kommunista
diktátorok, ilyen-olyan kötődésű terroristák és pünkösdi
királyok támasza, hanem – konzervatív és demokrata oldalon
egyaránt komoly klientúrát kiépítve – több évtizedes, Nixon
elnök óta tartó kapcsolat fűzi az amerikai politikai elithez is.
A kampányfilm persze nem hagy kétségeket a nézőben, hiszen –
már-már megmosolyogtató módon, mintegy a sorok között – azért
elhinti azt az apró tényt, hogy az Alap befolyásának valamiféle
megrendülése és némi hanyatlása – minő véletlen! – éppen a
Clinton-éra idején következhetett be; – félreérthetetlenül
kiváltva ezáltal a Bush-dinasztia és a nagyvállalatok (ld.
Halliburton) közötti hagyományosan jó kapcsolatok meglétének
asszociációját. Összességében, ez a miliő, a filmben elénk
táruló – a tudatmódosítással (vissza)élő és egyéb manipulációs
eljárások (ld. testbe ültetett kapszulák) sorát alkalmazó, a
történésekről óriási kivetítő-vásznakon tájékoztató – közeg
számunkra inkább idézheti az orwelli világot, mintsem az
amerikai demokratikus hagyományok jobb napjait. Ilyetén
benyomásunkat egyébként a film – többnyire sötétséget, esőt,
rejtélyes ködöket ábrázoló – képei csak tovább erősítik.
A kételyek megfogalmazása és a
leleplezés intenciója mellett A mandzsúriai jelölt című
thriller erényei a pszichológiai sík mozgatásában keresendők.
Eleinte talán furcsának tűnik, de a valódi küzdelem nem az
elnöki pozíció kézzelfogható közelségébe kerülő (ti. az új elnök
ellen elkövetett merénylet esetén) őrmester és Ben Marco őrnagy
között bontakozik ki; ugyanis Raymond Shaw-nál jóval markánsabb
karakternek tekintendő a felettes énjeként fellépő édesanya
személye (Meryl Streep). Mint kiderül, a szintén szenátor
Eleanor Prentiss Shaw nem kizárólag a saját politikai
törekvéseit és legmerészebb álmait vetíti ki fiára, hanem
egyúttal – a Manchurian Globallal ápolt évtizedes kapcsolatának
köszönhetően – ő az összeesküvés mechanizmusának spiritus
movense is; – azaz: Ben Marco tulajdonképpeni ellenfele. Az anya
és a fiú közötti – finoman fogalmazva is – komplexusos, az
apafigura hiányáról árulkodó viszony (amely pszichológia szakos
hallgatók számára valószínűleg igazi csemegét jelenthet)
számtalan intim, bensőséges mozdulatban, így például becéző
csókokban és simogatásokban manifesztálódik. Raymond
gyengeségét, esetlenségét és – nem utolsósorban –
irányíthatóságát leginkább talán a Jocelyn-hez, azaz az általa
kiszorított és likvidált Tom Jordan, alelnök-jelölt lányához
fűződő érzelem irreális minősége jelzi. Tom Jordan és lányának
erőszakos halálával egyébként – egyrészt – a
megvesztegethetetlen, a széteső szálakat átlátó politikus bukik
el; másrészt, Jocelyn alakjában az egyetlen olyan karakter is,
aki – csaknem teljesen outsiderként – a politikai játszmán kívül
pozícionálható; vagyis, akinek a halála aztán végképp teljesen
indokolhatatlan.
Áldozatok persze mindig vannak,
– fogalmazódik meg többször is a filmben, és ez a mondat a
későbbiekben sem íródik felül. Miképpen igazából a
kiszolgáltatottság is konstans és uralkodó benyomásnak
tekinthető. Noha Ben Marco – aki egy személyben az utolsó
emlékező, a magányos harcos és a haza megmentője – végül
megakadályozza a szenátor anya és a Manchurian Global
szándékait; mindebből a nyilvánosság, az amerikai polgárok
számára nem sok minden derül ki. Úgy véljük, a film egyik
sugallt, némiképp posztmodern üzenete tökéletesen egybecseng
ezzel: a dolgok igazából rajtunk kívül történnek, és minden
narratíva hangsúlyosan megkérdőjelezendő. A manipulációs
mechanizmusok hatékony működéséről pedig csak annyit, hogy a
bevetésről szóló, korábban mindenki által igaznak hitt
elbeszélést a film végére szinte már a néző is vissza tudná
mondani.
A mandzsúriai jelölt
talán legemlékezetesebb, leghatásosabb képsorának az utolsó
jelenet tekinthető. A homok által elborított szigeten romok
bontakoznak ki: az agymosás korábbi színterének fragmentumai;
miközben Marco őrnagy visszaemlékező monológjában a menekülés és
az újrarendezés szándéka fogalmazódik meg. Hát igen, menekülni
és/vagy újrarendezni, újrarendeződni kellene; – amíg lehet.
|