A
magyar értelmiség és a háború
2004. augusztus 2.
-Bernát Péter
A
háború, mint jelenség megkerülhetetlen a történelemmel és a
politikával foglalkozó ember számára, hiszen a nemzetközi
kapcsolatok egyik legmeghatározóbb eleme már évezredek óta. Arra
a kérdésre, hogy tulajdonképpen mit is jelent maga a háború
fogalma, már sokan, sokféleképpen adtak választ, de mindegyik
közül Clausewitzé a leghíresebb. Szerinte a háború nem más, mint
a politika folytatása más eszközökkel.
A háború vizsgálata mindig is
kimeríthetetlen témát adott a politikai gondolkodóknak és a
katonai szakíróknak. A legutóbbi e témával foglalkozó hazai mű,
a Képtelen háború[*]
című tanulmánykötet, mely érdekes bepillantást enged abba, hogy
a mai magyar értelmiség miként vélekedik a háború fogalmáról.
Gombár Csaba tanulmányában a
háború és a politika viszonyát vizsgálja, Clausewitzet, Carl
Schmittet, John Keegant és Hannah Arendtet segítségül hívva
segítségül. Végül arra a következtetésre jut, hogy a háború a
politika része, vagyis nem önálló jelenség, ebből következően az
értelmét is a politikában kell keresni. Végülis az már régóta
ismert, hogy a háború céljait és hosszát is a politika szabja
meg. Ez utóbbi alatt azt kell érteni, hogy egy háború
rendszerint addig tart, amíg a várható nyereség magasabb az
addig elszenvedett veszteségeknél. Ezért mondják már Szun – ce
óta a katonai szakírók, hogy nem szabad az ellenséget olyan
helyzetbe hozni, hogy az az utolsó leheletig folytatandó harcot
előnyösebbnek lássa a békekötésnél. Ezt a tanácsot a 20.
századig nagyrészt meg is szívlelték, a végsőkig folytatott
háború ugyanis viszonylag újkeletű. A 17 – 18. században a
háborúk fő céljának még az előnyös és tartós béke megkötését
tartották, nem az ellenség megsemmisítését.
A háború tehát a politika
része, és ebből következik, hogy addig nem is lehetett róla
beszélni, amíg a politika meg nem jelent az emberiség
történelmében, ez a mozzanat pedig az államiság megjelenéséhez
köthető. Ezt alátámasztja Max Weber elképzelése, aki a háborút
és az államot elválaszthatatlanak tartotta egymástól. Szerinte
az államiság fő atributumának a hadviselés képességét kell
tekinteni, amit a legitim erőszak monopóliuma biztosít az állam
számára. A legitim erőszak eszköze pedig a hadsereg. Tehát ezek
alapján egy állam csak akkor tekinthető igazi államnak, ha van
hadserege, azaz eszköze a legitim erőszak monopóliumának
gyakorlására. Ezért van az, hogy még a törpeállamok is
rendelkeznek egy – egy díszőrségszerű alakulattal, reprezentálva
ezzel önálló állami létüket, mely a hadviselés képességén
nyugszik. (Gondoljunk csak a vatikáni Svájci Gárdára.)
A háborúnak két alaptípusa van,
defenzív és offenzív, melyek mindenféleképpen a társadalom
érdekét hivatottak szolgálni, vagy úgy, hogy védelmezik, vagy
úgy, hogy valamilyen előnyökhöz kívánja hozzájuttatni azt. A két
alaptípuson kívül Kende Péter még kilenc változatot sorol fel:
Határmódosító,
területfoglalásos, gyarmati függetlenségi felszabadító,
polgárháború, pacifikáló, elszakadást célzó / azt támogató,
humanitárius, büntető, a fennálló rend megdöntését célzó.
Bár a szerző elismeri, hogy ez
a felsorolás nem teljes, az ember azért hiányolja a megelőző
háború típusának megemlítését, melyről az utóbbi időkben sokat
lehetett hallani Irakkal kapcsolatban. De arról sem szabad
elfeledkezni, hogy a megelőző háború elmélete nem új, már az
első világháború kirobbanásában is fontos szerepet játszott.
Pont 90 éve a német hadvezetés ugyanis úgy gondolta, hogyha nem
kezdik meg a háborút, hosszabb távon Németország el fogja
veszíteni katonai fölényét.
Minden bizonnyal Kende Péter
magától érthetőnek tartja, hogy az általa felsorolt típusokat
nem lehet élesen elválasztani egymástól, ám ezt nem fejti ki
írásában, persze nyilvánvaló, hogy egy adott háborús
konfliktuson belül a fentebb felsorolt típusok több eleme is
keveredhet.
Az államok a történelem során,
egészen a legutóbbi időkig korlátlanul élhettek a hadviselés
eszközével. Ma azonban az ENSZ dönti el, hogy egy konfliktusban
a nemzetközi közösség jogosnak vagy jogtalannak tartja-e a
fegyverek használatát. Korábban már voltak kísérletek a háború
törvényen kívülre helyezésére és annak nemzetközi kapcsolatokból
való kiiktatására (Briand – Kellog – paktum 1928). De ezt a
kísérletet nem koronázta siker, annak ellenére, hogy a
szerződéshez annakidején a világ csaknem összes állama
csatlakozott. A nemzetközi élet szereplőinek ezért be kellett
látniuk, hogy nem fognak tudni megszabadulni a háború
intézményétől, ezért vissza kellett térniük a II. Miklós cár
által kezdeményezett két hágai konferencián megfogalmazott
elvhez, ami a fegyveres konfliktusok szabályozott keretek közé
szorítását célozta. Ennek nyomán ma a háborúkat szabályozó
jogszabályokat államok közötti konfliktusokra szabták. Ez a
keret azonban már nem megfelelő a globalizáció által hozott, a
terrorizmus elleni háborúnak nevezett változások után.
Szilágyi Ákos a könyvben
publikált tanulmányában a biztonságot legjobban fenyegető
tényezőknek a területiséggel nem rendelkező entitásokat tartja,
azaz a terrorszervezeteket. Megállapítása szerint ezek a
szervezetek jelenleg az erőszak monopóliumának privatizációját
folytatják, mely folyamatnak a színterei a gyenge, vagy éppen
szélsőséges központi vezetésű államok.
Az állami erőszak
monopóliumának privatizációja során a háború jellege is
megváltozik. Ezért ma már egyre nehezebb egymástól
szétválasztani a civileket és a harcolókat, fegyverként pedig
bármit fel lehet használni, amint azt szeptember 11.
bebizonyította.
A háború jellegének
megváltozását a technikai fejlődés is elősegítette. A hadseregek
egyre bonyolultabb és egyre költségesebb fegyvereket használnak,
melyek kezeléséhez profi, hozzáértő személyzet kell. Ezért a
sorozott tömeghadseregeket egyre inkább a kis létszámú,
technikailag képzettebb és jobban felszerelt profi hadseregek
váltják fel. A profi katonák szakértelmük és felszereltségük
miatt is értékesek, ezért fokozottabban igyekeznek, megvédeni
őket. Ez mutatkozik meg abban, hogy egyre jobban felértékelődnek
a védőfegyverzetek, például a golyóálló mellények. Nagy változás
ez azok után, hogy a 18. század elejétől a 20. század végéig a
tömeghadseregek katonáinak védtelenül kellett csatába menniük.
Még az acélsisakot is csak az első világháború alatt
rendszeresítették!
Az a két tény, miszerint egyre
nehezebb szétválasztani a civileket a harcolóktól, és hogy a
katonák életét egyre jobban igyekeznek védeni azt eredményezi,
hogy manapság egy adott területen harcoló katonának nagyobbak a
túlélési esélyei, mint az ugyanott élő civileknek.
A könyv a háború elméletével
foglalkozó írások mellett konkrét esettanulmányokat is
tartalmaz. Romsics Ignác és Lengyel László tollából történelmi
áttekintéseket, Valki Lászlóéból pedig helyzetképet az iraki
háborúról. Ez utóbbi írás mintegy előtanulmánya a szintén idén
megjelent Irak – Háborúra ítélve című könyvnek, melyet Valki
mellett Andor László és Tálas Péter jegyez. A Képtelen háború
című könyv összességében pillanatképet ad arról, hogy miként
gondolkodik a magyar értelmiség 2004 nyarán egy olyan
jelenségről, mely kulcsszerepet játszott az emberiség
történelmében, és minden valószínűség szerint annak jövőjét is
alakítani fogja.
[*] Gombár Csaba, Volosin Hédi (szerk): Képtelen
Háború (Csányi Vilmos, Gombár Csaba, Lengyel László, Kende
Péter, Romsics Ignác, Sziáhyi Ákos, Valki László) Bp.
Helikon – Korridor 2004. 421.p 2490 Ft.
|