Kína piacgazdasági státusza
2004. augusztus 2.
-Csomán Gábor
A napjainkban
indított antidömping eljárások közül hétből egy köthető kínai
termékekhez. Ezáltal Kína az egyik legnagyobb vesztese is a
nemzetközi kereskedelemmel kapcsolatos jogorvoslati
eljárásoknak. A lefolytatott perek hatvan százalékát elvesztik a
kínai vállalatok. Ez jelentős részben annak is köszönhető, hogy
Kína nem kapja meg a piacgazdaság (market economy)
státuszt.
Kína ellen az
első antidömping eljárás 1979-ben indult, amikor az Európai
Közösség beperelte Pekinget a szaharin exportja miatt. Az idei
év februárjában már több mint 610 dömping-ellenes per folyt
kínai termékekkel kapcsolatban, melyek összértéke meghaladta a
tíz milliárd dollárt, ez pedig kínai mértékkel mérve is jelentős
tételnek minősül.
A
dömping-ellenes eljárásoknál fontos tényező a piacgazdaság
státusza, mert ez jelentősen befolyásolja a dömping mértékének
meghatározását. Ha eljárást kezdeményez valamely ország, és a
beperelt fél „market economy” státuszú, akkor a kibocsátó ország
normál termelési költségeivel és áraival kell számolni. Ha az
exportáló ország „non-market economy” státuszú, akkor egy „market
economy” ország árait kell figyelembe venni. A helyettesítő
országnak lehetőleg azonos fejlettségűnek kell lennie. A dömping
mértékének megállapításakor az exportőr árait nem veszik
figyelembe. Kína és a WTO szerződésének tizenötödik cikkelye
Kínát mint „non-market economy” határozza meg, és ez még tizenöt
évig nem fog változni. Ebből pedig három negatív hatás
következik:
-
a kínai –
nagy volumenben exportra termelő - vállalatoknak számolniuk
kell, hogy eljárást kezdeményeznek ellenük, amelyet nagy
valószínűséggel elveszítenek. A nagyszámú per miatt nem
lehetséges a végleges költségek előzetes meghatározása, mert a
helyettesítő ország árait veszi figyelembe a WTO és a
partnerországok. A helyettesítő ország (vagy régió)
kiválasztására nincsenek pontos kritériumok. Kína esetében a
90-es évek elején többször Szingapúr költségeit vették
figyelembe, példaként említhető az EU által kezdeményezett per
a színes televíziókkal kapcsolatban. Azonban a „market economy”
státuszú országok termelési költségei általában magasabbak,
Szingapúr esetén a bérköltség húszszorosa a kínainak. Így a
Kínából származó termékeket nem nehéz dömping váddal súlytani.
-
a kínai
cégeknek pernyerési esélyei elég alacsonyak, mely visszafogja
a terjeszkedési kedvüket. Ráadásul a feljelentő országok
vállalatai jelentős beruházásokkal rendelkeznek, és a
következmények őket is sújtják.
-
a vesztes
ügyek miatt romlik Kína nemzetközi megítélése.
A 2001-es
WTO-ba lépést követően a kínai kormány igyekszik a gazdaság
státuszát minél szélesebb körben elismertetni. Ettől az
export-import forgalom jelentős növekedését várják. A nyugati
országok, köztük az Egyesült Államok, és az EU tagok ezt a
folyamatot nem siettetik. Bo Xilai, kereskedelmi miniszter ez év
májusában egy Kína-Európa befektetési és kereskedelmi
tanácskozáson reményét fejezte ki, hogy az EU hamarosan
felülvizsgálja és megváltoztatja álláspontját. Az USA-val
előrehaladottabb állapotban vannak a tárgyalások. Idén
áprilisban felállítottak egy vegyesbizottságot a részletek
megvitatására. Június 3-án az USA Kereskedelmi Minisztériuma öt
órás nyilvános meghallgatást tartott a kérdéskörről, Don Evans
kereskedelmi miniszter pedig tárgyalásokat folytatott Pekingben.
Április 14-én
Új-Zéland Kínát elismerte piacgazdaságnak. Wen Jiabao köszönete
mellett reményét fejezte ki, hogy a leendő szabadkereskedelmi
egyezmény mindkét ország javát fogja szolgálni. Májusban
Új-Zélandhoz hasonlóan Szingapúr és Malajzia is nyilatkozatot
tett. Júniusban Hu Jintao kormányfő taskenti útján a vendéglátó
Kirgizisztán is elismerte Kínát piacgazdaságnak. Június 21-én
Thaiföld csatlakozott ötödikként. Az Ázsiai- Csendes-óceáni
Gazdasági Együttműködési Fórum legutóbbi miniszteriális
találkozóján Bo Xilai megbeszéléséket folytatott Mark Vaile,
ausztrál, és Soledad Alvear chilei kereskedelmi miniszterekkel,
hogy országaik minél hamarabb adják meg a piacgazdaság státuszt.
A szomszédos
államok lépéskényszerbe kerültek, ezért tesznek sorban
engedményeket Kínának. A nagy kereskedő országok magatartása
arra utal, hogy előbb vagy utóbb, de engednek. Az Egyesült
Államok részéről ezt indokolhatja a magas külkereskedelmi
deficit lefaragásának igénye, ugyanakkor Washington szilárdan
ragaszkodik a Jüan leértékeléséhez. Az EU-nak ez évtől Kína a
legjelentősebb kereskedelmi partnere, és ez számos dolgot
alapvetően változtathat meg a felek között. Nem csak
európai-kínai viszonylatban.
|