Változó Izrael-arab
kapcsolatok
2004. február 10.
-Nagy Levente
Az elmúlt hetekben Izrael és
egyes arab államok viszonyában jelentős változások reménye
csillant fel. Minden félnek szándékában áll a kapcsolatok
megváltoztatása, kinek külső, kinek belső nyomásra – általában
azonban mindkettő hatására. Miért éppen most kezdődtek ezek a
folyamatok? Milyen eredményei lehetnek ennek?
Decemberben nagy horderejű
bejelentést tett Khadaffi líbiai elnök: feltétel nélkül beengedi
a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) ellenőreit, hogy
személyesen tudjanak meggyőződni Líbia atomprogramjának
részleteiről. Ez a bejelentés egy hosszabb folyamat eredménye,
aminek részeként Líbia és a világ más államainak kapcsolata
megváltozott. A líbiai terroristák által elkövetett
merényleteket követően hosszú évek multával Khadaffi hajlandó
volt kártérítést fizetni az elhunytak családtagjainak. Ezzel egy
időben, bizonyos források szerint már hosszabb ideje – legalább
2003. augusztusa óta - titkos tárgyalások folytak Izrael és a
líbiai vezetés között egy esetleges békeszerződésről.
Ennek oka nem csak az lehet, hogy
az eddig majdnem teljes elszigeteltségben lévő Líbiában az elnök
megkezdte hatalma átadását fiának. Indok lehet, hogy az ország
minden bizonnyal nem szeretne az Egyesült Államok és
szövetségesei által lerohant Irak sorsára jutni. Khadaffi elnök
csak úgy adhatja át tisztségeit fiának, hogy a nemzetközi
politika által többé-kevésbé elfogadtatja a rendszert. Ez azért
szükséges, hogy a belső ellenzékkel szövetkezve ne lehessen
kihasználni az esetlegesen fellépő nehézségeket a rezsim
megbuktatására. Az Izraellel történő kapcsolatfelvétel pedig a
legjobb módja annak, hogy a világ számára jelezzék, Líbia többé
nem a terrorizmust támogató országok egyike.
A bizalom helyreállítása azonban
nem megy egyik napról a másikra. Ezt jelzi az a hivatalos
izraeli álláspont is, amely egyelőre nem fűz nagy reményeket a
két ország viszonyának normalizálására. Líbiai részről pedig
azonnal cáfolták a tárgyalásokról felröppent híreket érthető
módon, hiszen az ország továbbra is jó kapcsolatot akar
fenntartani az arab államokkal.
Izrael és Irán viszonya is jó
irányba fordulhat – annak ellenére, hogy az országot sújtó
földrengés után Irán nem volt hajlandó elfogadni a zsidó állam
által felajánlott segítséget. Az Izrael irányába történő
esetleges iráni nyitásra inkább a külső körülmények miatt van
lehetőség. A konzervatív vezetők – a médiák és a technika
fejlődésének is köszönhetően - egyre nehezebben képesek csak
kívül tartani az országból az amerikai befolyást. Irán ismét
felvette a kapcsolatot az 1979-ben Izraellel békét kötött
Egyiptommal (hiszen akkor rögtön megszakították a kapcsolatot).
Egyiptom valószínűleg hajlandó lenne közvetíteni Irán és Izrael
között.
Izrael számára mostanában
láthatóan a Szíriával ápolt kapcsolatok rendezése a
legfontosabb. Ennek oka, hogy Szíria az izraeliek által is
elismert, legitim vezetővel rendelkezik, aki tiszteletben tartja
a megkötött nemzetközi szerződéseket. Fontos szempont, hogy
Szíriának nemzetközileg is rögzített határai vannak. Szíria
mindezek mellett az Egyiptommal kötött béke óta Izrael
katonailag legerősebb ellensége lett. Egy esetleges szír-izraeli
béke majdnem automatikusan eredményezheti a békét Libanonnal is,
és ennek következtében Izrael körül csak „baráti” államok
lennének, elszigetelve ezzel a palesztinokat. (Fontos azonban
megjegyezni, hogy ez a fél- vagy nem hivatalos katonai
csoportokra kisebb hatással lenne.) Izraelben egyébként a
fentiek miatt Rabin miniszterelnöksége óta előtérbe helyezik a
szírekkel történő megállapodást a palesztin kérdés megoldásával
szemben. Az instabil politikai helyzet – az izraeli kormányok
gyors váltakozása és a szíriai hatalomátadás - azonban
késleltette ezt a folyamatot. Basir Assad elnöknek először meg
kellett szilárdítani az apjától átvett hatalmát, hogy utána az
Izraelben élő arabok útján felvegye a kapcsolatot a szomszédos
országgal. (Apja 2000-ben Bill Clinton akkori amerikai elnök
közvetítése révén egyszer már majdnem megegyezett Izraellel,
amely akkor a Genezáret-tó partját kivéve az egész - 1967-ben és
1981-ben, két lépcsőben elfoglalt - Golán-fennsíkot visszaadta
volna Szíriának.) Izrael hosszú ideig nem vette komolyan a
szírek feltétel nélküli tárgyalási szándékát – elterelésként
értékelte azt, amit azzal a céllal tesznek, hogy lekerüljenek az
Egyesült Államok terrorizmust támogató országokról készült
listájáról. (Assad egyébként Törökországgal is felvette a
kapcsolatot és elismerte a Szandzsák 1938-as török
annektálását.) Szíria is bizonytalankodva fogadta a Kacev
izraeli elnök által is kinyilvánított tárgyalási szándékot,
mivel véleményük szerint Izrael továbbra sem szándékozik
kivonulni az egyébként majdnem teljesen értéktelen Golánról. A
Golán-fennsíkról ugyan nem indulnak Izrael-elleni
terrortámadások - ezen a területen a Genezáret-tó partja a
legfontosabb, a vízkészlethez való hozzájutás miatt a kötödés
pusztán stratégiai elképzelések miatt ilyen erős. A zsidókat sem
történelmük, sem érzelmeik nem kötik egyébként e fennsíkhoz.
Izrael mégis ragaszkodni látszik hozzá, mert természeti szépsége
miatt nagy beruházásokat folytattak a vidéken és jelentős
turistaközponttá fejlesztették az utóbbi időben. Egyes
vélemények szerint nem is folytatni, hanem teljesen elölről
kellene kezdeni a két ország között immár négy éve megszakadt
tárgyalásokat.
Izrael számára nem csak az
amerikai nyomás miatt, hanem saját biztonságuk és a
palesztinokkal szembeni tárgyalási pozíciójuk miatt is fontos az
arab országokkal való viszonyaik normalizálása. Az, hogy
mennyire lesz tartós ez a több irányú kapcsolatfelvétel Izrael
részéről, attól is függ, hogy Saron miniszterelnök figyelmét
mennyire osztják meg a belső problémák. Az arab országok a
2004-es évben jó tárgyalási pozícióban lesznek, mert az amerikai
elnökválasztás miatt George W. Bush minden bizonnyal nem
szeretne újabb konfrontációt külföldön. Ezek a körülmények
megfelelőek lehetnek ahhoz, hogy lökést kapjon az arab-izraeli
viszony rendezésének folyamata.
|