Kérdőjelek
a Távol-Keleten:
India, Indonézia, Malajzia, Pakisztán
2005. május 8..
-Kada Ágnes
A
JEF-Magyarország – Fiatalok Külügyi Közösségének Egyesülete és a
Magyar Ifjúsági Atlanti Tanács közös előadássorozatot indított
„Az iszlám hatása a külpolitikában” címmel. Az április 27-i
kerekasztal-beszélgetés témája négy ázsiai ország:
Malajzia, India, Indonézia és
Pakisztán és az iszlám viszonya volt.
Meghívott előadónk
Csicsmann László, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója volt.
Amennyiben
demográfiai oldalról vizsgáljuk az iszlámot, azt állapíthatjuk
meg, hogy többé már nem Afrika vagy a Közel-Kelet a központja
ennek a világvallásnak, mivel a súlypont áttevődött Ázsiába.
Jelenleg a világon körülbelül 1,6 milliárd muszlimot tartanak
számon, ebből közel 0,5 milliárd a vizsgált négy országban él -
indította beszédét Csicsmann0 László. Ezen súlyponteltolódás
ellenére az Egyesült Államok külpolitikájában továbbra is a
Közel-Kelet a meghatározóbb. Nem szabad figyelmen kívül hagyni
azt a tényt sem, hogy ez a négy ország gadaságilag is
feltörekvőben van, és óriási felvevő piacot is jelent –
fogalmazott.
Csicsmann László először sorba
vette az országokat egyenként, majd a feltett kérdésekre
válaszolt. Kifejtette, hogy Pakisztán, mint az egyik
legfiatalabb állam, 1947-től létezik. Rendkívül jelentős
sajátossága, hogy ebben az országban az identitást a
vallásközösségi alapon határozzák meg, ami a modern államokra
egyáltalán nem jellemző. A lakosság a mérsékelt iszlám híve, a
150 milliós tömegben elsősorban siítákat és szunnitákat
találunk. Az ország szerepe a hetvenes évek végén és a
nyolcvanas évek elején az afganisztáni incidensek során
értékelődött fel. Ebben az országban is megjelent a tudatos
iszlámosítás – világított rá a Corvinus Egyetem oktatója.
India elemzésére áttérve elmondta:
az ország lakosságának 11 százalékát alkotják a muszlimok, ami
több mint 100 millió főt jelent. Gandhi idején az államot
szekulárisként deklarálták, azonban ez változó félben van.
Külpolitikailag két jelentősebb kérdéskört érdemes megemlíteni:
az indiai-pakisztáni kérdést és Kasmír problémáját. Az első
kérdésnél a hindu nacionalisták okoznak gondot, akik úgy vélik,
hogy a muszlimok nem mások, mint erőszakkal áttérített hinduk.
Így ők azt követelik, hogy térjenek vissza az eredeti hitükhöz,
egyértelműen kijelentik, hogy nincs szükség a muszlimokra. Ez
tettekben is megnyilvánult az elmúlt tíz év során, mivel ezek a
csoportok több mecsetet leromboltak, robbantásokat hajtottak
végre. Ezek alapján merül fel az a kérdés, hogy vajon valóban
fenn kell-e tartani a szekuláris államot – tette fel a kérdést
az előadó.
Indonézia a legnépesebb muszlim
ország, ahol már a nyolcadik században megjelent az iszlám, de
az áttérések a 13-15. században zajlottak nem erőszak útján. A
szufi tanítók terjesztették el, s a mérsékelt iszlám hívei
lettek. A huszadik században - miután függetlenné vált az ország
- megfogalmazódott az a kérdés, hogy milyen állam legyen ezen a
területen. Egy heterogén államalakulat jött létre. Érdemes
megfigyelni, hogy Jáva szigetén találkozunk az ortodox
irányzattal „szantri” és az „abangomokkal”, akik az iszlám
vallást a helyi kultuszokkal ötvözik.
Szukarno bukása után, 1965-től,
Szuhartó már csak öt vallást ismert el, a katolikus, a
protestáns, az iszlám, a hindu és a buddhista vallást. Ezek
közül a legtöbb hívőt, a lakosság körülbelül 90 százalékát
tömöríti az iszlám. Általában a mérsékelt iszlám jelzővel
illethetjük ezt az országot, mindazonáltal találunk
szélsőségeseket, akik az elmúlt években robbantásokon keresztül
hallattak magukról, s céljaik között jelölték meg egy egységes
iszlám állam létrehozását Dél-Kelet Ázsiában.
Malajzia 20 millió főt számlál,
melynek több mint a fele az iszlám hitet vallja. Az országban
élő három etnikum közül (maláj, a kínai és az indiai) az
iszlamizmussal a malájok fonódnak össze, s máig előjogokkal is
rendelkeznek. Érdekes folyamat van kibontakozóban jelenleg,
mivel egyre több kínai tér át a muszlim vallásra, annak
érdekében, hogy az alacsonyabb gazdasági helyzetüket
ellensúlyozzák, s hogy ők is előjogokat kapjanak. Azonban az
előjogok nem feltétlenül a valláshoz kötődnek, hanem a maláj
gyökerekhez, így azok a maláj muszlimoknak járnak. Ennek
ellenére ez mégis előrelépési lehetőséget jelent nekik.
A
nyolcvanas években az iszlamista kötődésre a pártok is
rájátszottak. Megalakították az UMNO-t az Egyesült Malájok
Pártját. Majd nem sokkal később a Mudzsahari Ligát, amiben
indonéz, tájföldi, myanmari és fülöp-szigeteki radikális
szervezetekkel találkoznak. Céljuk az USA külpolitikájával való
szembefordulás, emellett Izrael ellenesek és a Sariah
bevezetését szorgalmazzák. Kritizálják a nyugat barát politikát.
Kapcsolatokat tartanak fenn más radikális terrorszervezetekkel
is, a Dzsamaja Iszlamiját nevezhetnénk az Al Kaida
„délkelet-ázsiai leányvállalatának”
Ezekkel a szavakkal zárta
felvezető szövegét Csicsmann László, s következtek a kérdések.
Arra a kérdésre, hogy van-e reális
lehetőség arra, hogy több, kicsi indonéz állam jöjjön létre,
Csicsmann így válaszolt: Sem Indonézia, sem a nemzetközi
közvélemény nem szorgalmazza a „balkanizációt”. Acsek
tartományról elmondható a kvázi-függetlenség. Az itt élők a
legkonzervatívabb irányzat hívei. Elvileg autonómiát élveznek,
azonban gondot jelent, hogy itt találhatók a legnagyobb
olajlelőhelyek is. Az 1960-as évektől létezik a Szabad Acsekért
Mozgalom. 2002-ben tűzszünetet kötöttek az állami irányítókkal.
A nemrégiben történt természeti katasztrófa szempontjából is
érdemes megvizsgálni az iszlám szerepét. A cunami által súlytott
területekre elsőként az iszlamista szervezetek jutottak el, ők
osztottak segélyeket. ők rendezték az árvák helyzetét. Nem
kívánták, hogy más vallások (a keresztények) is megjelenjenek,
így ők tudták megszervezni az árvák leendő iszlamista szellemű
neveltetését is. A helyi lakosság ezt elutasította, mivel így is
a függetlenségük megsértésétől tartottak. Több megoldatlan kérés
van ma is napirenden ezen a területen. Nemcsak a vallási, hanem
az etnikai és a politikai kérdés is jelentékeny. Az acsekiek a
jávai muszlimokkal sem jönnek ki jól, mert úgy vélik, hogy ők a
kizsákmányolók.
Miért bírálják az iszlamista
szervezetek az USA-t? A válasz igen egyszerű, hiszen elsőszámú
kritikájuk, hogy az Amerikai Egyesült Államok a korrupt és
diktatórikus rendszereket is támogatja (Indonézia, Malajzia).
Másrészt ezek a bírálatok sokszor ideológiai jellegűek;
ideológiai hivatkozások, amit a saját céljaik szempontjából
használnak fel. Az Egyesült Államok fontos gazdasági kapcsolatai
miatt, azonban –jegyezte meg Csicsmann- különbséget kellene
tenniük a radikális és a normális szervezetek között.
Végezetül
ismét szóba került India. A hetvenes évektől beszélhetünk hindu
nacionalizmusról, ekkor éleződik ki a „kaszt-kérdés”, ugyanis
egy újonnan kihirdetett törvény következtében a közhivatalokban
22,5 százalék erejéig az alacsonyabb kasztokból származóknak is
helyet kell biztosítani. Ez a magasabb kasztbelieket érintette
negatívan, mivel saját helyüket félteni kezdték. Emellett
megjelent egy másik probléma is, ez pedig a más vallásúak
jelenléte volt, ami a hinduk és a nem hinduk közötti ellentétet
élezte tovább. Így a kilencvenes években megindult egy elit
mozgalom, ami több mecset lerombolásához vezetett. Ezt nem
vallási, hanem nemzeti ügyként fogják fel, s többen vélik úgy,
hogy India még mindig idegenek uralma alatt van. Zárszóként azt
mondhatnánk, hogy Indiát mégis demokratikus országnak
nevezhetjük, mert 2004-ben már muszlim személyt is kinevezhettek
magas rangú tisztségre. Változások állandóan megfigyelhetők mind
a régi, Gandhi által meghirdetett rendszer fenntartására, mind a
hindu állam létrehozására vonatkozóan, azonban az, hogy India
melyik irányba fog tovább lépni a jövő titka.
„Az iszlám hatása a
külpolitikában”
Kérdőjelek a
Távol-Keleten:
India, Indonézia, Malajzia,
Pakisztán
2005. április 27.
Régi-új
kérdőjelek a Közel-Keleten: Irán és Szaúd-Arábia
2005. április 05.
Iszlám
és modernizáció
2005. március 16.
Irak
választások után
2005. február 21.
|