Régi-új kérdőjelek a Közel-Keleten:
Irán és Szaúd-Arábia
2005. április 10.
-Kada Ágnes
A
JEF-Magyarország – Fiatalok Külügyi Közösségének Egyesülete és a
Magyar Ifjúsági Atlanti Tanács közös előadássorozatot indított
„Az iszlám hatása a külpolitikában” címmel. Az április 5-i
kerekasztal-beszélgetés témája Irán és Szaúd-Arábia volt. Két
meghívott előadónk N. Rózsa Erzsébet, a Teleki László Intézet
tudományos főmunkatársa és Wagner Péter, a NATO Információs és
Kutatóközpontjának tudományos munkatársa volt.
Rózsa
Erzsébet bevezetőjében az Egyesült Államok érdekeinek és
értékeinek összeütközéséről szólt néhány szót. Úgy vélekedett,
hogy a jelenlegi amerikai elnök esetében az értékek verbális
szinten nagyobb szerepet játszanak, ez a kinevezéseiben is
megnyilvánul. Amennyiben konkrétan az Iránnal kapcsolatos
amerikai hozzáállást tartjuk szem előtt, észrevehetjük, hogy az
értékrend markánsabban jelenik meg. Ezzel szemben a
szaúdi-amerikai viszonyban az érdekek a meghatározóbbak. Az
amerikai érdeklődés középpontjában továbbra is az Öböl-térség
áll, ezt az ország külpolitikája is alátámasztja, mivel mára már
megjelent a „Broader Middle East”- (Szélesebb Közel-Kelet-)
koncepció. Rózsa Erzsébet beszélt George W. Bush koncepcióiról
és vízióiról, amelyekből szerinte azonban hiányzik a konkrét
elképzelés. Az elnök előbb említett elképzelésében kifejti, hogy
a Marokkótól Indonéziáig terjedő, az iszlám fundamentalizmussal
átszőtt régiót demokratizálni kell, s ezzel a terület
stabilitását is elő lehet segíteni. Bár úgy tűnhet, hogy
rivalizál a két ország a térségben, azonban erről mégsem
beszélhetünk, mivel az USA a világhatalmat képviseli, ezzel
szemben Irán regionális hatalom szeretne lenni, amihez minden
adottsága meg is van – tette hozzá a Teleki László Intézet
munkatársa. Így figyelembe kell venni, hogy a két országnak nem
azonos a súlya.
A
következőkben az iráni nukleáris program került előtérbe. Rózsa
Erzsébet kronologikusan kifejtette, hogyan került kapcsolatba ez
a tényező az ország az atomenergia-felhasználásával. A teheráni
egyetem elsőként 1956-ban vásárolt az Egyesült Államoktól
tanreaktort. Pár évvel később Carter elnök kijelentette, hogy
„Irán a mi legjobb bástyánk!”, majd 1969-70-ben Irán is részese
volt az atomsorompónak. A nyolcvanas években még az Irak-Iráni
háború alatt találat ért két épülő, egyenként 1000 megawattos
blokkot. Ezt követte az oroszokkal történő megállapodás után az
újraindított atomprogram, amelyben benne foglaltatott, hogy Irán
akkor kap segítséget, amennyiben civil fejlesztésről van szó.
Rózsa Erzsébet nem fogalt állást arról, hogy az irániak valóban
dolgoznak-e katonai atomprogramon. Az viszont biztos, fejtette
ki később, hogy 2002 nyarán rajtakapták őket egy nukleáris
létesítmény építésén, amit nem jelentettek be a Nemzetközi
Atomenergia Ügynökségnek. Ennek az ügynek a napvilágra kerülése
révén több tényt is figyelembe kell venni, mielőtt
elhamarkodottan nyilatkoznánk, az egyik hogy még nem helyezték
üzembe. Ezért nem igazán beszélhetünk szerződésszegésről –
vélekedett. Másrészt minden államnak joga van ahhoz, hogy civil
célra ehhez hasonlókat létesítsen, s végül nem szabad figyelmen
kívül hagyni az iraki háborúból szerzett tapasztalatokat sem.
Végezetül Rózsa Erzsébet azon meggyőződésének adott hangot,
miszerint Iránnak óvatosan kell viselkednie, mivel az országot
amerikai csapatok veszik körül, emellett Izrael és az Egyesült
Államok is azzal fenyegetik, hogy lebombázzák a létesítményeit.
A
következőkben Wagner Péter vette magához a szót, aki más
szempontból közelítette meg ezt a problémát, és elsősorban
Szaúd-Arábiáról beszélt. Ezt az országot elméletileg nem
fenyegetik külső hatalmak - indította vélekedését - azonban
gazdasági, politikai és társadalmi téren belső problémák
merülnek fel. Az ország 1932-ben deklarálta, hogy királyságként
működik, miután Ibn Szaud száműzetéséből hazatérve egyesítette a
mai területeket. Szaúd-Arábia a törzsi, tradicionális
társadalomra épülő ország, ahol az öröklés nincs egyértelműen
szabályozva. Így az ötvenes évek közepén (amikor Ibn Szaud
meghalt) felmerül az utódlás kérdése. Azóta 55 fia közül
kerültek ki az ország királyai, szám szerint négy, azonban 1995
óta a jelenlegi király már nem vesz részt az irányításban, s ma
gyakorlatilag Abdullah korona herceg uralkodik. Eddig mindig a
soron következő fiú követte az elhunyt királyt, azonban
hamarosan elkerülhetetlenné válik, hogy a második generációból
válasszanak uralkodót. Ez a helyzet valószínűleg politikai
problémákat fog okozni – magyarázta Wagner Péter. Jelenleg a
politikai hatalom letéteményese a körülbelül tizenötezer főből
álló királyi család, melynek közel ötezer férfi tagja van, s
ezen belül 107 herceg tölti be a miniszteri posztokat és a
biztonsági szervekben a kulcspozíciókat.
A
továbbiakban Wagner Péter kifejtette, hogy Szaúd-Arábiában
nemcsak politikai téren várhatók problémák, hanem a gazdasági és
a társadalmi területeken is. Mindez a csökkenő életszínvonallal
függ össze. Ugyan a királyi család jóléte még megvan, azonban a
GDP fokozatosan csökken, míg a 1983-ban az egy főre eső nemzeti
jövedelem meghaladta a húszezer dollárt, addig mára ez az arány
körülbelül hatezer dollárnak felel meg. Emellett figyelembe kell
venni, hogy az első esetben a népesség 6 millió főt tett ki, ma
azonban körülbelül 25-28 millióan laknak az ország területén.
Óriási gondot jelent, hogy a szaúdi állampolgárok bizonyos
fizikai munkát már nem hajlandóak elvállalni, ugyanakkor a
külföldi munkaerőt sem képesek befogadni. (Jelenleg közel 5,5
millió külföldi van az országban.) Annak érdekében, hogy ezen a
helyzeten változtassanak, a kormány 1995-96-ban egy új, öt éves
programot indított. Ebben célul tűzték ki, hogy a külföldieket
haza kell küldeni, és cserébe helyi munkaerőt kell alkalmazni. A
tervek alapján 430000 munkahelyet kellett volna felszabadítani,
ebből végül tízezret sikerült is, azonban a megüresedett
posztokra mindössze huszonötezer szaúdi jelentkezett.
Végezetül szóba kerültek a királyi családdal szembeni ellenzéki
erők. Két csoportot különített el Wagner, az iszlám
fundamentalistákat és a demokratikus erőket, akik az országon
kívülről képzelik el a demokratizálódási folyamat
megvalósítását. Az első körhöz tartozók úgy vélik, hogy az
újításoknak ideje határt szabni, és az iszlámnak egyre
szigorúbbá kellene válnia.
Az
országban államvallásnak tekinthetjük a vahabizmust, mely az
iszlám egy igen szélsőséges formája. Hívei szerint a síiták
másodrendű polgároknak tekinthetők, és ez abban is megnyilvánul,
hogy bizonyos pályákról el vannak tiltva. Emellett azonban –
mutatott rá Wágner Péter - a síita munkások képezik a szaúdi
olajiparban alkalmazottak 90 százalékát.
A
felmerült kérdések kapcsán Wagner Péter kifejtette, hogy
Szaúd-Arábiában a felmerülő problémák ellenére sem valószínű,
hogy egy élesebb váltás lehetősége merülne fel az USA irányában.
Másrészt várhatóan sem forradalom, sem egy kemény diktatúra nem
várható; valószínűleg lassan ki fognak halni az öregebb vezetők,
s ennek következtében az elkövetkező 15-20 évben jelentős
változásokra lehet számítani ebben a térségben.
„Az iszlám hatása a
külpolitikában”
Régi-új
kérdőjelek a Közel-Keleten: Irán és Szaúd-Arábia
2005. április 05.
Iszlám
és modernizáció
2005. március 16.
Irak
választások után
2005. február 21.
|