Modernizációs
dilemmák az iszlám világban
2004. április 8.
-Nagy Levente
Az iszlám országok napjainkban
olyan válaszúthoz érkeztek, ami komoly belső feszültséget
eredményezhet. Ennek tagadhatatlan és egyértelmű jele volt az
1945-ben alapított Arab Liga idei tuniszi csúcstalálkozójának
„határozatlan időre történő elhalasztása” is.
Az előzetes megbeszélések során
nem csak a palesztin-izraeli konfliktussal, hanem a lassan
halaszthatatlanná váló reformok megkezdésével kapcsolatban is
komoly nézeteltérések voltak az egyes országok között. Egyiptom
vissza akar térni az Abdullah szaúdi trónörökös nevével
fémjelzett béketervhez, amely teljes békét ajánlott Izrael
számára amennyiben visszavonul az 1967-es határok mögé, valamint
megadja a visszatérés jogát a palesztin menekülteknek. Emiatt
komoly vitába keveredett Szíriával, amely Ahmed Jaszin sejk, a
Hamász vezetőjének meggyilkolása után nem is lett volna hajlandó
a belső reformok megkezdéséről tárgyalni. Mubarak, egyiptomi
elnök szerint a modernizáció előfeltételeinek megteremtését nem
az amerikai nyomás miatt kell megtenni, míg például Katar a
reformokat kizárólag külföldi támogatással tudja elképzelni.
A modernizáció problémája azért
jelenthet gondot az arab országok többségének számára, mert az
olajmezők felfedezésével egy olyan gazdagsághoz jutottak hozzá,
amit nem megfelelően használtak, illetve használnak ki. Az
olajból származó dollármilliárdok egyrészt hosszú távon aligha
fenntartható életvitelt szolgálnak, vagy pedig eltűnnek a
Szaddam Husszein idején hatalmon lévő iraki csoportokhoz hasonló
elitek zsebében. Ezek miatt a jelenleg még befolyó hatalmas
bevételeket nem tudják az igazi modernizációra fordítani. A
reformoknak talán három fajtáját szükséges elkülöníteni:
1. Strukturális reformok, azaz az
infrastruktúra, az egészségügy az oktatás, stb. fejlesztése,
hogy ne csak az olajexportra épüljön a gazdaság.
2. Politikai reformok, amelyek
lehetővé tennék a fiatal nemzedékek véleménynyilvánítását, így
azoknak nem kellene fegyvert ragadniuk ahhoz, hogy
odafigyeljenek rájuk.
3. Kulturális modernizáció annak
érdekében, hogy jobban kihasználják a humántőkét, valamint a nők
egyenjogúságának biztosítása – hiszen a társadalomnak nem csak
az egyik felét kell modernizálni.
Egyes országok elitcsoportjainak
mesterséges hatalmon tartása sem feltétlenül igazolható, hiszen
ezzel csak elhalasztják, és nem elkerülik a problémák megoldását
(mint például Szíriában) A változtatásokba több országban oly
módon lehetne bevonni a tömegeket, hogy nem csak álparlamentet
válasszanak, hanem a tényleges hatalom birtokosairól döntsenek.
Az iszlám világ modernizációjában
fontos szerepe van Törökországnak, ahol a modernizáció
mércéjeként egyre inkább az Európai Unióhoz való csatlakozás
feltételei szolgálnak. Az európaiak többsége azonban ellenzi
Törökország csatlakozását, hiszen az egyik legmodernebb iszlám
államként kultúrájuk nagy mértékben eltér az európaitól.
Amennyiben Törökország nem csatlakozik az EU-hoz, az Unió akkor
is határos lesz muzulmán többségű országokkal, így azonban
elvész annak lehetősége, hogy egy igazán modern Törökország
stabilizálja a térséget mind gazdasági, mind pedig társadalmi
értelemben.
Az iszlám államok modernizációjában híd-szerephez
juthatnak a nyugati országokban élő iszlám hívők, hiszen ők már
egy valódi modern társadalom részét képezik, amelyben
hagyományaikat megőrizve képesek boldogulni. Talán ezek a
népcsoportok lehetnek az iszlám országok modernizációjának
mintaképei.
|