Irak:
mocsár a sivatagban
2004. május 24.
-Nagy Levente
Az Egyesült Államok egyre
nehezebben boldogul az iraki helyzettel. Most már nem csak a
gerillák, hanem szövetségesei elfogyása ellen is küzdeniük kell.
A „sivatagi show” folytatódik, csak azt nem lehet tudni, mikor
és milyen mértékben kapja vissza az iraki nép saját
önrendelkezését. A belső hatalmi harc mindenesetre élesedik,
tovább növelve a bizonytalanságot.
A spanyol
és nicaraguai katonák kivonulása után, a kínzások miatti botrány
következtében egyre több állam kezdett el komolyan gondolkodni
csapatai visszavonásán. Honduras és a Dominikai Köztársaság
mellett már Norvégia is bejelentette: csapataik elhagyják a
háborús övezetet. Ezek következtében egyre inkább szükségessé
válik egy újabb Irakról szóló ENSZ-határozat megalkotása, amely
a nemzetközi közösség szerepvállalásának is feltétele egyúttal.
Az ENSZ-nek rendkívül fontos szerepe lenne a június 30-án
hatalomra kerülő ideiglenes kormányzótanács nemzetközi
elismertetésében és az új független iraki kormányzat
felállításában. A világszervezet mindenesetre jó úton halad
afelé, hogy döntő pozícióba kerüljön Irak ügyében, hiszen az
ENSZ-küldött Lakdar Brahimi ideiglenes kormányzótanács
összeállításáról szóló javaslatát az amerikai vezetés már
elfogadta. Az új testület ennek nyomán - ellentétben a mostani,
nagyrészt pártvezetőkből állótól - inkább technokrata
politikusokból és tiszteletben álló személyiségekből tevődne
össze.
Az új
átmeneti kormányzat azonban nem csak korlátozott hatalommal fog
rendelkezni: biztonsági kérdésekbe nem szólhat bele és
törvényeket sem hozhat majd önállóan. Ugyanakkor ennek a
csoportnak kellene megbirkózni a nagyarányú munkanélküliséggel
és az ebből fakadó össztársadalmi elégedetlenséggel. A főleg
szunnita tagsággal rendelkező feloszlatott Baath párt
négyszázezer volt tagja veszítette el állását a Husszein-rezsim
bukása után – sokan közülük a most annyira keresett szakmunkások
közül kerültek ki. Problémát jelent ugyanakkor, hogy a
szakképzett munkaerő visszatérése nyomán a szakértelemmel nem
rendelkező emberek egy része az utcára került – ezeknek a nagy
része siíta, akik így az al-Sadr vezette felkelés legfőbb
társadalmi bázisává váltak.
Az
Egyesült Államok is elbizonytalanodott az iraki rendezés további
menetrendjét illetően. Paul Bremer mellett Colin Powell
külügyminiszter is jelezte, ha az irakiak úgy döntenek, június
30. után akár el is hagyhatja az országot az amerikai haderő.
Ennek valószínűsége azonban csekély, hiszen következményei
beláthatatlanok mind az irakiak, mind pedig a külföld számára. A
kínzásokról napvilágra kerülő újabb és újabb bizonyítékok is
nehezítik az USA helyzetét. A Bush-adminisztráció most minden
követ megmozgat annak érdekében, hogy visszanyerje az irakiak
(és saját választóinak) bizalmát. A lehetséges lépések között
szerepel a hírhedt Abu Ghraib börtön lerombolása (és helyén új,
modern büntetőintézet felépítése), a fogvatartottak mintegy
felének szabadon engedése, valamint egy esetleges theokratikus
berendezkedésű állam elfogadása is. Powell ugyanakkor
figyelmeztetett, az új iraki berendezkedés része kell legyen az
emberi jogok tiszteletben tartása, amibe beletartozik a
vallásszabadság is.
Mindeközben személyi változások is történnek az iraki
vezetésben. A hosszú évekig Amerika – de legalábbis Donald
Rumsfeld védelmi miniszter – kedvencének számító Ahmed Csalabi
kegyvesztett lett. Ennek oka talán a bűnbakkeresés is lehetett,
hiszen Csalabi hosszú ideje szolgáltatott adatokat az Egyesült
Államok kormányzatának Husszein
tömegpusztítófegyver-programjáról – havi 340 ezer amerikai
dollárt kapott érte az általa vezetett Iraki Nemzeti
Kongresszus. Az állítólagos mozgó laboratóriumoknak azonban
továbbra sincs nyoma, az pedig, hogy néhány még az Irán elleni
háború idejéből származó töltetet találtak, még nem bizonyíték
arra, hogy Szaddam 1991 után is gyártotta volna a tiltott
eszközöket. A háború után a Magyarországon kiképzett testőrökkel
Irakba visszatérő Csalabi ellen mindenesetre korrupciós ügy
miatt indítottak eljárást. (Jordániában egyébként már jogerősen
el is ítélték Csalabit, egy dollár-százmilliós nagyságrendű
csalás miatt.) Az eljárás hátterében még az lehet, hogy a vezető
korábba nyilvánosan is kiállt a júniusi választások ötlete
mellet, legutóbb pedig azt követelte, hogy az ideiglenes
kormányzat rendelkezhessen majd az olajbevételek fölött.
A
hatalomátadás tervezett időpontjáig azonban még történhet egy és
más. A kormányzótanács tagjai egyre kevésbé érezhetik magukat
biztonságban. Abdel Saraah Ottmant, a huszonöt tagú tanács épp
soros elnökét nemrég egy gépkocsiba rejtett bombával ölték meg,
néhány nappal utána pedig a belügyminiszter-helyettes sérült meg
súlyosan egy öt ember életét követelő bagdadi merénylet során.
Az amúgy is belső megosztottságtól sújtott testület jól példázza
az iraki belpolitikai helyzetet. Az egymással szembenálló
vezetők féltik saját jövőbeli hatalmukat, hiszen június 30. után
a tervek szerint már nem rájuk épül a kormányzat. Az, hogy
egyesek mégis jelen lesznek benne annak köszönhető, hogy a saját
haderővel rendelkezők (mint például a kurd Talabani, vagy a
siíta al-Hakim) fegyveres harc kirobbantásával fenyegetőztek.
Irak
továbbra is forrong, és egyelőre sem az Egyesült Államok vezette
koalíciós erők, sem pedig a nemzetközi szervezetek nem képesek
tartós nyugalmat létrehozni. Azt pedig senki sem tudja előre
megjósolni, hogy mi lesz a hatalom átadása után.
|