Egyesületünk előadása:
Irak
választások után
2005. február 21.
-Kada Ágnes
A JEF-Magyarország –
Fiatalok Külügyi Közösségének Egyesülete és a Magyar Ifjúsági
Atlanti Tanács közös előadássorozatot indított
„Az iszlám hatása a külpolitikában” címmel február 15-én a Budapesti
Corvinus Egyetemen. Az első kerekasztal-beszélgetésen az iraki választások hatásáról
beszélgetett Tóth Zoltán, az ELTE-ÁJK, Politológia Tanszékének
megbízott előadója, Valki László az ELTE-ÁJK, Nemzetközi Jogi
Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára és Wagner Péter, a
NATO Információs és Kutatóközpontjának tudományos munkatársa.
Az iraki választások kapcsán
számos hír látott napvilágot, melyek közül az egyik
legjelentősebb az az állítás volt, miszerint ez a választás nem
jelentett megoldást és valódi előrelépést az ország jövője
szempontjából. A három jeles előadó különböző aspektusból
közelítette meg ezt az állítást. Valki professzor úr felvezető
beszédében a kilencvenes évek amerikai politikájáról, a Clinton
adminisztráción belül kialakult neo-konzervatív irányzatról
beszélt. Ezen irányzat képviselői szerint az Amerikai Egyesült
Államoknak (USA) továbbra is növelnie kell a hadikiadásokra
szánt összeget, és el kell érnie, hogy az egyetlen
szuperhatalomként ne legyenek riválisai a Földön.
A Közel-Keleten létező
diktatúrák már a kilencvenes évek folyamán ellenkeztek az USA
érdekeivel. Napirendre került Irak demokratizálódásnak
szükségessége, a „regime change” vagyis a politikai rendszer
megváltoztatásának elmélete. Ezt a változatást 2001 után, a zárt
diktatórikus rendszer létéből adódóan, csak katonai eszközökkel
tudták elképzelni. Valki professzor kifejtette, hogy a
szeptember 11-ei terrortámadás a totális rendszer megváltozását
hozta, és igaz ugyan, hogy Afganisztán lépett elő az USA
elsőszámú közellenségévé, Richard Clark azonban már szeptember
12-én felvetette: meg kell vizsgálni, hogy Szaddam Husszeinnek
köze volt-e ehhez a terroristatámadáshoz? Európa nagyhatalmai:
Franciaország, Németország és Oroszország hevesen reagáltak erre
a kérdésre, kijelentve, hogy nem támogatják Irak megtámadását.
Azért volt megalapozott ezen országoknak a félelme, mert George
W. Bush egyik beszédében megnevezte azokat az országokat, amiket
a „gonosz tengelyéhez” sorolt; a három ország fontossági
sorrendben: Irak, Irán és Észak-Korea.
Néhány évet átugorva Valki
László ezután szólt pár szót G. W. Bush 2005-ös januári
országértékelő beszédéről, amiben az amerikai elnök úgy
nyilatkozott, hogy Irak kérdése teljesen megoldódott, a
demokrácia felé halad, a választások jól sikerültek. Valki
-reagálva az országértékelő beszédre- félelmének adott hangot,
mivel G. W. Bush elméletében Irán lépett elő az elsőszámú
közellenséggé, ezúttal Észak-Koreát nem említette, helyette
Szíria foglalta el a harmadik helyet. Előadását egy
gondolatébresztő kérdéssel zárta: „Talán Irán a következő?”
Felmerül a kérdés, hogy
amennyiben G. W. Bush-nak igaza van, és Irak valóban jó úton
halad a demokratizálódás felé, legitimálja-e ez a sikeres
választás az amerikaiak által indított háborút? Továbbá
elfogadhatóvá válik-e az, hogy a demokráciát valóban lehet
fegyveres úton exportálni.
Wagner Péter, a NATO
Információs és Kutatóközpontjának tudományos munkatársa
folytatta a kerekasztal-beszélgetést. Ő a választásokon részt
vett pártok oldaláról közelítette meg a problémát. Elmondta,
hogy eddig egy fő párt, a Baath Párt volt a hatalom birtokosa az
országban, mellette csak 1-2 kisebb párt működött. A nyolcvanas
évek végéig nem léteztek jelentősebb ellenzéki szervezetek
külföldön sem, azonban 1992 után Bejrutban majd Bécsben sorra
alakultak az ellenzéki pártok, összesen közel 160-an. Ezeknek a
pártoknak nem volt tömegtámogatottságuk, azonban folytattak
tárgyalásokat egymással, míg végül nyilvánvalóvá vált, hogy nem
alakulnak egységes iraki ellenzékké.
Mivel a - főleg Irak déli és
keleti részén élő - síiták teszik ki a lakosság többségét (59
százalék), ráadásul az Ali Szisztani nagyajatollah által
összekovácsolt Egyesült Iraki Szövetség számít a legjelentősebb
pártcsoportosulásnak, (benne az Iszlám Forradalom Legfelsőbb
Tanácsa (SCIRI) nevű párttal), már a választások előtt valószínű
volt az erős siíta befolyás az iraki nemzetgyűlésben. Az ország
jelenleg is megosztott, nagy problémát jelent a kurd kisebbség
autonómiájának kérdése, függetlenedésük esetén gondot okozna az
ősi területükön levő olajmezők elcsatolása (1974-ben
kitelepítették innen a kurdokat). Bár a két legnagyobb kurd párt
jelenleg egy listán indult a céljaik elérésének érdekében, ám a
napi politika szintjén szemben állnak. Második erőként meg kell
említeni az iráni, teheráni támogatottságú pártot, amely nem
keresi a megegyezést a Nyugattal. Számukra a rendező elv alapja
az iszlám vallás. A korábbi, Baath párti ellenzők közül ma is
sokan azt vallják, hogy a rendszer jó volt, csak Szaddam
Husszein nem volt megfelelő vezető. Ezen csoportosulások mellett
megjelennek a turkomán és más etnikai csoportok is, akik 3-4
százalékot képviselnek a lakosságból, bár saját számukat
magasabbra teszik. Ezek után Wagner Péter rátért a választásokon
résztvevő, korábban nyugat-európában amerikai és angol
titkosszolgálati pénzekből működő csoportosulásokra. Ide
tartozik az Iraki Nemzeti Egységpárt, ami mögött nem áll valódi
tömegtámogatás. Ebben sok volt iraki katonát és hírszerzőt
találunk, akik elmenekültek az 1996-os Szaddam ellen irányuló
puccs-kísérlet után. A másik jelentős külföldi pénzből
támogatott párt az Iraki Nemzeti Kongresszus volt, akik azzal
próbálkoztak, hogy összefogják a 160-170 külföldön működő
pártot. Élükön Ahmed Csalabival próbáltak kiépíteni egy bázist,
azonban Szaddam felszámolta őket. Végül Wagner beszélt a
monarchista szervezetekről, akik szintén két külön párt színében
indultak. Közülük a jelentősebb az Alkotmányos Monarchia
Mozgalom, akik magukat nem pártként tüntetik fel, ez
valószínűleg az emberek pártok iránt érzett bizalmatlanságával
is magyarázható.
Wagner Péter néhány konkrét
adattal zárta beszédét. Vallási szempontból háromtípusú
szerveződést különböztethetünk meg: a szunnita-iszlamistát, akik
csak az iszlámot veszik alapul; a siita-iszlamistákat, akik
elsősorban iszlamisták, de fellelhetők szekuláris jegyek is; a
világi szerveződések a harmadik csoportosulás. Összesen több
mint 15000 ember jelöltette magát, ebből közel 7500 jelölt
indulhatott a választáson. A pártok száma meghaladta a 200-at.
Erre reagálva Tóth Zoltán megjegyezte, hogy a választási lapon
végül 110 párt szerepelt és az induló jelöltek között voltak
titkos jelöltek, ami azt jelenti, hogy nem volt feltüntetve az
illető neve és arcképe.
Tóth Zoltán választási
szakértőként, gyakorlati oldalról közelítette meg a problémát.
Amikor az USA 2004 májusában felvetette, hogy legyenek
választások Irakban, felmerült néhány gyakorlati kérdés,
miszerint ki ad megbízatást a megfigyelésre és mely szervezetek
vesznek részt a lebonyolításban. Végül az Egyesült Nemzetek
Szervezete alapján folyt a lebonyolítás. Kanada volt a fő
értékelő, aki egyben a választási szakértőkből álló független
csapatot szervezte és a választást nagyban finanszírozta. Egy
egyedi szabályrendszert állítottak fel, ami alkalmazkodott a
helyi viszonyokhoz, de egyben a nyugat-európai választási
törvényekre is hasonlított, hiszen ezt a választást
demokrácianövesztő projektnek is szánták.
Tóth Zoltán elmagyarázta, hogy
mely vonalak mentén alakították be a választási eredményeket. Az
arányos választási szisztéma biztosította minden politikai erő
részvételét, azaz nem volt vesztes a politikai támogatottság
értelmében. Kik indulhattak a választáson? Az angolok és az
amerikaiak azt szerették volna, ha csak pártok indultak volna.
Azonban Irakban nem ugyanazt jelenti a párt fogalma a vallásból
kifolyólag. Az egyháznak óriási szerepe van, s ezt a
sajátosságot sikerült beépíteni a rendszerbe, így végül egyházi
tisztviselők is jelöltethették magukat. A Baath párt képviselőit
jogilag is kizárták a z indulásból. A passzív választójogot 30
évnél korlátozták, ennél fiatalabb jelölt nem indulhatott.
Alapkövetelmény volt a középiskolai végzettség, ami egy igen
kemény diszkriminációnak minősült mivel az analfabetizmus igen
magas Irakban, főleg vidéken. A pozitív diszkriminációról is
szólni kell, mivel minden párt köteles volt 25 százaléknyi nőt
jelölni a listájukon. Mindezen elemekről megállapítható, hogy az
iraki választás szabályai ellentmondanak a világ választási
standardjainak.
Az aktív választójogról
elmondható, hogy általános, egyenlő, titkos és közvetlen volt.
Gondot okozott a névjegyzék elkészítése, mivel az
élelmiszersegélyek osztásának névsorát tudták csak alapul venni.
Ez azért volt problémás, mert a nők nem szerepeltek benne, csak
azok, akiknek nincs férjük, továbbá azok sem voltak feltüntetve,
akik nem szorultak segélyre. Bár volt lehetőség arra, hogy
pótlólag jelentkezzen valaki, azonban ezt a megfigyelők szerint
nem igen vették igénybe.
A szavazás napján sok technikai
probléma is felmerült. Eredetileg 30000 szavazókörzetet kívántak
létrehozni, amiből végül 29000-et sikerült. Amennyiben valaki
nem tud írni (magas arányú analfabétizmus), akkor a két darab,
A3-as szavazólapon ujjlenyomatot, más esetben pipát
tehetett. A szavazatszámlálást 20000 szavazatszámláló bizottsági
tag végezte. A végeredmény alapján 275 mandátum került
felosztásra. Ebből 132-t az arab-siita egyesült lista szerezte,
második helyre a 71 mandátumot szerzett kurd pártok kerültek,
Ijád Allávi iraki kormányfő vezette brit és amerikai
támogatottságú Egységes lista összesen 38 mandátumot kapott az
iraki nemzetgyűlésben. A maradék 34 mandátum több kisebb
tömörülés között oszlik meg. A végeredményből megállapítható,
hogy egy párt sem szerzett valódi monopóliumot- mondta Tóth
Zoltán, továbbá hozzátette, hogy így integrálódtak a politikai
erők, tehát „van relatív, de nincs abszolút többség”. Elsőszámú
feladat most egy működőképes kormány létrehozása.
Következtetésként elmondhatjuk,
hogy ez a szükséges választás nem a nyugati standardok szerint
zajlott, azonban ami lényeges, hogy létrejött egy legitim
parlament, ami hatékonyabb kormányzás kialakítására törekszik
majd. Ha nem került volna megrendezésre ez a választás, az
USA-ra várt volna a további demokratikus lépések megtétele. Ez a
választás kiútként szolgálhat az ország számára, ám a folyamat
még nem zárult le, mivel a jelenleg megalakult Ideiglenes
Nemzetgyűlés elsődleges feladata, hogy augusztus 15-ig egy új
alkotmányt hozzon létre, ami az iszlámon alapulna, de nem lenne
iszlamista. A végleges választásokat ez év decemberében
rendeznék, a már megszavazott új alkotmány alapján.
„Az iszlám hatása a
külpolitikában”
Régi-új
kérdőjelek a Közel-Keleten: Irán és Szaúd-Arábia
2005. április 05.
Iszlám
és modernizáció
2005. március 16.
Irak
választások után
2005. február 21.
|