Fahrenheit a mozikban
2004. augusztus
31.
-Bernát Péter
George W. Bush nem legitim elnök. Ezzel
a megállapítással indul az Oscar-díjas Michael Moore cannes-i
nagydíjas alkotásának prológja. Már csak emiatt is nem meglepő,
hogy a Fahrenheit 9/11 című dokumentumfilmet világszerte
eltérően fogadják, az Egyesült Államokbeli forgalmazásra pedig
szinte csak kötéllel sikerült partnert fogni. Bush és hívei a
gyakorlatban csak egy kétórás kampányfilmnek tartják az
alkotást, és nemtetszésüknek több módon hangot is adnak. Hol az
alkotót fenyegették meg halálosan, hol a filmet vetítő mozi elé
hordtak trágyát. Nálunk minden bizonnyal nem fog ilyen heves
reakciókat kiváltani a film, ami augusztus 26-tól került a
magyar mozikba.
A cím alapján azt feltételezné az ember, hogy a
film a szeptember 11-i terrortámadások hátterét és körülményeit
vizsgálja, ehelyett Bush felelőségének latolgatásán kívül nem
kerül előtérbe a WTC elleni támadás. Michael Moore megelégszik
azzal, hogy azt sugallja, Bush passzivitása és érdektelensége
miatt nem tettek semmit az amerikai titkosszolgálatok a
merényletek megakadályozására. A hangsúlyt inkább a Bush család
és bin-Laden rokonainak üzleti összefonódásaira helyezi,
valamint rámutat a nagy volumenű szaudi érdekeltségre az
amerikai gazdaságban. Ennek ellenére azonban -szerencsére- nem
bocsátkozik különböző összeesküvés-elméletek tárgyalásába.
Mindezek után Irak kerül a középpontba, s az
embernek a film közepe felé már olyan érzése támad, hogy Moore
tulajdonképpen két dokumentumfilmet gyúrt eggyé az őket
összekötő közös szál mentén, melyek közül az első Bush
alkalmatlanságáról és kétszínűségéről szól, a másik pedig ennek
eredményéről, az iraki helyzetről.
Az Irakkal foglalkozó jelenetek azok, amik miatt
a filmet csak 16 éven felülieknek ajánlják. A készítők igazán
sokkolni akarták a nézőket, és ez sikerült is nekik. Olyan
jeleneteket vágtak össze, amik kimaradtak a hírösszefoglalókból,
és tegyük hozzá nem véletlenül. A néző szembesül a háború igazi
arcával, valamint igazi veszteseivel is, az iraki gyerekek
összeroncsolódott holttesteitől, a kezüket – lábukat és
illúzióikat vesztett amerikai katonáig. A kemény képsorok pedig
ezúttal nincsenek kikockázva, vagy elhomályosítva. Moore
mindezen szörnyűségekért az amerikai politikai elitet és Busht
vádolja, akik nem tapasztalnak meg semmit az általuk hozott
döntések hatására bekövetkező személyes tragédiákból, és ezekkel
nem hajlandóak foglalkozni.
A néző persze megvonhatja a vállát azt gondolva,
hogy ez mindig is így volt és mindig is így marad, a háborúkban
ritkán szenvednek azok, akiknek az érdekei miatt tört ki az
egész. Ez igaz is, de el kell-e menni emellett szótlanul? Nem,
és pont ez az, ami ennek a filmnek a lényege. Természetesen
mindemellett Moore arról is igyekszik meggyőzni az amerikai
nézőt, hogy Busht nem szabad még egyszer megválasztani.
A film legnagyobb hiányossága, hogy nem
bocsátkozik igazán mély elemzésekbe, bár ez talán megbocsátható,
mivel az alkotók szándéka az volt, hogy a mű követhető és
könnyen értelmezhető legyen minél több ember számára. Ennek
ellenére az amerikai politikai viszonyokban kevésbé tájékozott
magyar néző időnként elveszítheti a fonalat vagy nem jöhet rá
összefüggésekre, ha nem tudja például azt, hogy ki a
Bush-adminisztráció nemzetbiztonsági tanácsadója. Másik
hiányossága a filmek, hogy mivel túlságosan is Busht állítja
középpontba, nem tér ki kellőképpen a többi magas rangú
politikus felelősségére. Igaz a kongresszus tagjai megkapják a
magukét, a külügyminiszter vagy a hadügyminiszter bírálata
elmarad, pedig ez elválaszthatatlan az elnök bírálatától.
Összességében el lehet mondani, hogy aki eddig
nem foglalkozott mélyebben a témával, az sok érdekes új dolgot
hallhat a show-elemekkel tarkított dokumentumfilmből, de annak,
aki már jártasabb a témában, nem sok újat mondhat ez az alkotás.
Ennek ellenére az utóbbiaknak is érdemes megnézni a filmet, már
csak a jól összevágott képsorok és a hozzájuk válogatott találó
zenék által nyújtott különleges tálalás miatt.
|