Sorskérdések
előtt a Biztonsági Tanács
2004. szeptember
30.
-Böszörményi Gergely
Az Egyesült Nemzetek Szervezete hat évtizede a
nemzetközi sajtó legfinomabb megfogalmazásai szerint is
ellentmondások terhétől roskadozik. Megalakulása (1945) óta
regionális, szociológiai és elsősorban világpolitikai
erőviszonyok terén nagyot fordult a világ, mely változások
ugyanakkor szinte tökéletesen érintetlenül hagyták az egykor (és
sokak által ma is) a jövő zálogának tekintett szervezet
struktúráit, elsősorban is legjelentősebb döntéshozó testületét,
a Biztonsági Tanácsot.
A Security
Council szerepvállalása a nemzetközi ügyekben már
indulásakor hosszú távú konfliktus nyitányát eredményezte az
izraeli-palesztin viszonyban, melyre az azóta megalkotott
számtalan –és egyes esetekben nagy reményekkel elfogadott-
határozat sem tudott érdemi megoldást találni. Máig nem sikerült
békeszerződést kötni az ENSZ-beavatkozással zárult koreai
háborút lezárandó (ma is csupán fegyverszüneti megállapodás
létezik), de a BT képtelennek bizonyult időben napirendre tűzni
olyan sorsdöntő ügyekbe történő beavatkozását is, mint az
1956-os budapesti forradalom. Az ENSZ-nek nem sikerült
megakadályoznia a véres kongói polgárháborút, és a Biztonsági
Tanács cselekvésképtelennek bizonyult többek között a kubai
rakétaválság idején (1962) is. A vietnami háború alatt szintén
egymást érték a Biztonsági Tanács a kérdéssel foglalkozó ülései,
amelyeken a meghozott –szintén számtalan-határozatoknak
semmiféle hatása az eseményekre nem mutatható ki. A sor a
kilencvenes évek elején a délszláv háborúval folytatódott, mely
során –ha csak nagy nehezen is, de- érkeztek ugyan kéksisakosok
a háború sújtotta területre, a tömegmészárlásokat azonban
ezúttal sem sikerült megakadályozni (1995-ben Srebrenicában, a
világszervezet által védettnek nyilvánított övezetben, a jelen
lévő ENSZ-katonák szeme láttára a szerbek legkevesebb hatezer
bosnyákot gyilkoltak meg). Bár a világ eseményeire gyakorolt
képlékeny befolyás, a tehetetlenség és a meddőség gyakori jelei
a szervezet összes alegysége esetén fennállnak (beleértve a
segélyszervezeteket és humanitárius akciókat is, mint az
jelenleg a darfuri katasztrófa esetében is látható), egyértelmű,
hogy a teljes megújulásra a Biztonsági Tanács komoly
átalakításával nyílhatna csak esély.
A BT átfogó
reformterveinek kidolgozására már a szervezet 50. születésnapja
előtt nem sokkal, 1995-ben ad hoc bizottság jött létre, a
testület azonban érdemi eredmény nélkül fejezte be a munkáját.
Napjaink iraki válsága -konkrétan a háborút megelőző, a
nemzetköziség alapfeltevéseit megalázó eseménysor a Biztonsági
Tanácsban- azonban immár megkerülhetetlenül rámutatott a
tarthatatlan gyengeségekre. A főtitkár Kofi Annan újabb panelt
bízott meg az elképzelések összehangolásával, mely
dokumentumtervezet nyilvánosságra hozatalát decemberre ígérik a
hivatalos források. A szkeptikusok mellett szól, hogy az ENSZ BT
átfogó reformcsomagjának elfogadásához a 191 állam képviselete
által alkotott közgyűlés kétharmados többsége szükséges, továbbá
az, hogy a BT jelenlegi öt állandó tagja ne vétózza meg a
tervezetet (annak ellenére sem, hogy az minden bizonnyal a
hatalom szélesebb körben történő elosztását, így a jelenlegi
hatalmak –USA, Franciaország, Kína, Nagy-Britannia, Oroszország-
súlyának mérséklését irányozza majd elő).
A reform
körüli fő kérdést a Tanács kibővítésének mikéntje jelenti.
Brazília, India, Japán és Németország egyaránt az állandó
tagság megszerzését tűzte ki célul –az aspiránsok nemzetközi
ügyekben elfoglalt szerepét figyelembe véve nem is alaptalanul.
Japán –az USA mögött- a világszervezet második, Németország
pedig a harmadik legjelentősebb finanszírozója. Előbbi
BT-tagságra irányuló törekvéseit az Egyesült Államok, utóbbiét
Franciaország és Nagy-Britannia támogatja a jelenlegi állandó
tagok közül (az USA és Németország, valamint a Kína és Japán
közötti viszony azonban már korántsem ennyire tisztázott). India
1,05 milliárd lakosával (mellyel a Föld második legnépesebb
állama), nukleáris fegyverarzenáljával és dinamikusan fejlődő
gazdaságával szintén nehezen vitatható, hogy alap nélkül kéri
felvételét a világ –elviekben- legjelentősebb döntéshozóinak
sorába (még akkor is, ha ez szükségszerűen kiváltja a vele
határos és szintén atomhatalom Pakisztán ellenkezését).
Hasonlóan Brazíliához, amely ugyan „csupán” 184 millió lakossal
büszkélkedhet, ám az eddig BT-képviselet nélküli Dél-Amerika
vitathatatlanul legmeghatározóbb állama. Bár a jelenlegi
kandidálók között nem találunk afrikai országot, régóta
napirenden lévő kérdés a földrész állandó képviseletének
szükségessége (a helyzetet azonban nehezíti, hogy politikailag
különösen széttagolt kontinensről van szó, s a számba vehető
jelöltek –Egyiptom, Dél-Afrikai Köztársaság, Nigéria-
között nehéz közös nevezőt találni egymás képviseletéhez).
Szeptember közepén a négy állandó tagságra pályázó ország a
siker érdekében közös lobbitevékenységről állapodott meg,
egyúttal szilárdan visszautasította azt a kompromisszumos
ENSZ-tervezetet, amely öt, évenként megújítandó, ún. fél-állandó
tagságot irányozna elő két-két afrikai, ázsiai és
latin-amerikai, valamint egy vagy kettő európai (közelebbről meg
nem nevezett) országnak.
A német
BT-törekvések egyébiránt az Európai Unió jövőjét érintő vitáknak
is új alapot adnak. A Németország állandó tagságát nyíltan
ellenző Olaszország érvelése szerint ugyanis az ”egyéni”
ambíciók helyett az oly’ rég tervezett és hangoztatott közös
európai külpolitikának kellene egységes képviseletet
kiharcolnia a Biztonsági Tanácsban. Az ötlethez szeptemberben
csatlakozott az Európai Parlament is, amely hírek szerint
hamarosan saját javaslattal kíván előállni az ügyben. A
gondolatot azonban a jelek szerint és némi meglepetésre
Franciaország, valamint –jóval kevésbé meglepő módon- az
Egyesült Királyság is túlzottan korainak tartja.
Az ENSZ egyéb
testületeit érintő reformokra tehát minden bizonnyal csupán a BT
körüli kérdések –legalább részbeni- megválaszolása után kerülhet
sor. Mindazonáltal a már jelenleg is ismert elképzelések
előirányozzák egy leszerelési ENSZ-testület létrehozását (ahol
ugyan nem születnének politikai döntések, de elviekben
létrejönne a nemzetközi leszerelés folyamatos felügyeletének
lehetősége egy állandó ellenőri csoport megalakításával), a
jelenlegi emberi jogi ENSZ-intézmények teljes reformját, illetve
talán a legnagyobb formátumú elképzelésként egy új gazdasági
és szociális biztonsági tanács megteremtését. Utóbbi a
jelenlegi gazdasági ENSZ-szervek továbbfejlesztését jelentené, s
az új testület feladata a nagy nemzetközi válságjelenségek –
mint a szegénység, tömeges elvándorlás és a világ több térségét
sújtó járványok – elleni összehangolt fellépés kereteinek
biztosítása lenne (sőt, a tervek szerint számos, jelenleg a
Biztonsági Tanácsban tárgyalt problémakört is ennek az új
testületnek a kompetenciájába sorolnának).
Összefoglalva, az idei ősz a várakozások szerint több, eddig
méltatlanul elodázott sorskérdésben hozhat döntést. Ha a
reformtörekvések sikerrel járnak, a folyamat legnagyobb
nyertesei a fejlődő- illetve egyes harmadik világbeli országok
lehetnek, előbbiek akár állandó BT-képviselet útján, utóbbiak a
gazdasági, emberi-jogi és szociális testületek reformjának (s
talán hatékonyabbá tételének) nyomán. A nemzetközi közvélemény
–mára már türelmetlenül, s nem kis részben szkeptikusan- egy
erőskezű és hatékony szervezetre vár, amelynek tükröznie kell a
világ jelenlegi realitásait, csakúgy, mint a nagyhatalmi
arroganciával szembeni sikeres fellépését képességét.
|