Az acélipar helyzete Kínában
2004. augusztus
24.
-Csomán Gábor
Li Shijun, a Kínai Vas és Acél
Szövetség helyettes vezetője szerint, ha egy ország
acéltermelése eléri a legmagasabb kapacitását, akkor bizonyos
értelemben elérte az iparosíthatóságának csúcsát. Kína még az
indusztrializáció időszakában van. Li szerint a fejlett államok
(USA, Japán, Nagy-Britannia) akkor jutott el acélfogyasztásuk
csúcsára, amikor az urbanizációs szintjük elérte a 65
százalékot. Kínában ez a mutató 2001-ben 37, 7 volt.
Kína 2002-től
a gazdasági fejlődés egy gyorsabb szakaszába lépett, amely az
acélfogyasztás új szintjét eredményezte. 2005-re az éves
szükségletet 250 millió tonnára becsülik, ami 2010-re 310 millió
tonnára emelkedhet. 2001 óta az éves fogyasztás 30 millió
tonnával növekszik, 2003-ra elérte a 250 millió tonnát, és ezzel
a világ legnagyobb acélfogyasztója, megelőzve az Egyesült
Államok és Japán együttes acélszükségletét. A Nemzetközi Vas és
Acél Szövetség adatai szerint az idei évben a világtermelés 31
százalékát használják fel az ázsiai országban.
Ez a gyors
növekedés azonban számos problémával jár együtt, melyek a
túlfűtöttség jeleit mutató kínai gazdaság egészére – káros –
hatással lehetnek. A nem szabályozott beruházások és túlzott
kapacitások által keletkezett környezeti, pénzügyi és társadalmi
problémák csökkentése érdekében a kínai kormány szigorításokat
vezetett be az acélszektorban. Az Állami Fejlesztési és Reform
Bizottság szigorúan szabályozza az új vas- és acélipari
beruházások engedélyezését. A bankoknak szigorú szabályokat
állítottak fel. Tilos olyan befektetéseknek hitelt nyújtani,
melyek nem felelnek meg az állam acélipari politikájának. A
tartományok eddigi támogatásait is felülvizsgálják. A
szigorítások bevezetése óta tilos adókedvezmények,
villamosenergiaár kompenzáció és egyéb nyílt és burkolt
kedvezmények nyújtása olyan beruházásoknak, melyeket a központi
vezetés nem engedélyezett.
2002-ben,
Kínában az acélipari beruházások összege elérte a 70,4 milliárd
jüant, ami 45,9 százalékkal magasabb az előző évinél. 2003-ban a
növekedés majdnem kétszerese volt az előző évinek, az értéke
meghaladta a 133,2 milliárd jüant. A túlzott beruházások egyik
bizonyítéka, hogy Kína éves acéltermelő kapacitása 2005-re 330
millió tonna lesz, amely magasabb a 2010-re (!) prognosztizált
310 millió tonnás hazai szükségletnél.
Ma Kai
kereskedelmi miniszter elmondása szerint fontos a beruházások
hangsúlyának áthelyezése a környezetkímélőbb és gazdaságosabb
technológiák irányába. Az acéliparihoz hasonló intézkedéseket
vezettek be az alumínium és cement szektorokban is, melyek
növekedése 2003-ban 92,6 illetve 120 százalékos volt az előző
évihez képest. Kína 66 meghatározó acélvállalata 19,96 milliárd
jüan (2,4 milliárd dollár) nyereséget ért el az első
negyedévben, ami 126.12 százalékkal magasabb az előző év azonos
periódusában elértnél. Az import 17,49 százalékkal nőtt, de a
növekedés üteme 57,2 százalékponttal esett, ami a magasabb
nemzetközi áraknak köszönhető. A nemzetközi piac árai 36,52
százalékkal nőttek az első negyedévben, míg ugyanezen kínai
index csak 13,68 százalék. Ez azt eredményezte, hogy a kínai
export 6,72 százalékkal nőtt éves szinten.
Az aránytalan acélipari beruházásokat nem sikerült
csökkenteni az első negyedévben. Az előző év azonos időszakához
képest az első negyedéves befektetések összértéke 107,2
százalékkal nőtt, és elérte a 33,5 milliárd jüant. Ez a
kibocsátási kapacitásokat 16,03 millió tonnával növelte meg. A
kínai központi bank már többször emelte ebben az évben a bankok
kötelező tartalékrátáját. A bankfelügyeleti bizottság
ellenőröket küldött hét tartományba (Guangdong, Zhejiang, Henan,
Hebei, Hubei, Jiangxi, Jiangsu), hogy felülvizsgálják az elmúlt
években kötött, az acéltermelő vállalatokkal kapcsolatos
kölcsönöket.
Az első félévben azért nőttek a beruházások, mert ezeket
még 2002-ben és 2003-ban engedélyezték, és már nem lehetett őket
leállítani. A központi vezetés azonban azt ígéri, hogy a
bevezetett adminisztratív intézkedések jelentős mértékben
éreztetik hatásukat a második félévben. A központi kormányzat
makropolitikáját illetően ezen túl a széleskörű beruházásokat
fogják preferálni a kisebbekkel szemben. Célként tűzték ki
komplett termelési láncok kiépítését, mely technológia intenzív
termelésen és ezzel együtt magas hozzáadott értéken alapul. A
szabályozatlan beruházásokat igyekeznek visszaszorítani, a
kapacitások szintjét - a szükségleteknek megfelelően - alacsony
szinten tartani. Az indoklás között már szerepel a
környezetszennyezés csökkentése és a minél hatékonyabb
nyersanyag-felhasználás is.
Kína a legnagyobb olajimportőr a világon. Ennek ellenére
befolyása az olaj árára kisebb, mint Indonéziának, vagy
Koreának. Japán teljes olajszükségletét importtálja, mégis
– a szervezett és összehangolt fellépésnek köszönhetően – sokkal
kedvezőbb árakon tud hosszú távú szerződéseket kötni a
nemzetközi piacon, ezáltal csökkentve a kiszolgáltatottságot az
áringadozásoknak. Jelenleg a kínai vállalatok versengenek a
külföldi erőforrásokért, aminek az eredménye, hogy a világpiaci
árak ingadozása jelentős befolyással van a kínai piacra. Az olaj
árának egy dolláros változás kb. 555,8 milliárd dolláros pluszt
vagy mínuszt okozhat a kínai valutatartalékokban, és az éves
GDP-t 0,043 százalékponttal módosítja. Ugyanakkor már történtek
lépések. Jelenleg három árutőzsde működik, Shanghai-ban rézzel,
Dalian-ban szójababbal, Zhengzhou-ban pedig búzával kereskednek.
Hamarosan létrehoznak egyet a vas és acéltermékeknek is. Kedvező
jelként értékelhető néhány acélipari vállalat, köztük a
legnagyobb Bao Steel koordinációs kezdeményezése a nyersvas
beszállítóikkal.
A világ
második legnagyobb acélipari óriása az LNM Group az idei 5
millió dolláros befektetését 2005-ben újabb 200 millió, majd
2006-ban, pedig 300 millió dollár követi. Az LNM-nek 12
országban vannak gyárai világszerte. Éves acéltermelése tavaly
38 millió tonna, árbevétele pedig 12 milliárd dollár volt. Ezek
a mutatók ebben az évben elérik a 42 millió tonnát, illetve a 15
milliárd dollárt. Idén három kereskedelmi központot nyitottak
Kínában: Pekingben, Guangzhou-ban (Guangdong tartomány
fővárosában,) és Urumqi-ben (Ujgur nemzetiségi terület
fővárosa). Az LNM hangsúlyozta, hogy a beruházás során nem csak
az olcsó munkaerőt kívánják igénybe venni, hanem magas
hozzáadott értékkel rendelkező termékeket állítanak elő. A
riválisok sem maradnak ki az üzletből. Európa második legnagyobb
szén és acél beszállítója, a német Thyssen-Krupp 180 millió
dollárt fektet be a Kínában második legnagyobb acélipari céggel,
az Angang csoporttal közösen egy galvanizáló üzembe. A világ
legnagyobb acéltermelője, az Arcelor a japán Nippon-nal
hengereltlemez gyárat épít, a dél-koreai Pohan pedig hengerelt
acélt fog előállítani a Bengang vállalattal közösen
Liaoning tartomány. Kínában, 2003-ban a tizenhárom cég
rendelkezett öt millió tonnás vagy annál nagyobb kapacitással,
melyek így az ország éves kibocsátásának legalább 45 százalékát
adták. A Benxi Steel és az Anshan vállalatok az összeolvadáson
gondolkoznak. Igaz, így is csak másodikak lehetnek a Bao Steel
mögött. Ennek ellenére további akvizíciók várhatóak.
Összehasonlításképpen: Japánban öt csoport állítja elő az
acélszükséglet 90 százalékát.
A kínai
vezetésnek óvatosan kell kezelnie az acélszektort. Az eddigi
szabályozatlan helyzetet meg kell szüntetni. Nem folytatódhat a
tartományi vezetők és a helyi bankok felelőtlen támogatási és
hitelezési politikája, amely nem csak a bankok bizonytalan
kintlévőségeinek gyors növekedését eredményezi, hanem a gazdaság
szempontjából szükségtelen beruházásokhoz is vezet. Ugyanakkor
szükségszerűek is az acélipari beruházások. Ám ezeknek a
kapacitások növekedése helyett inkább a minőség javulását kell
szolgálniuk.
|