Afganinsztán igen, Irak nem?
2004. június 28.
-Nagy Levente
Afganisztán és Irak. Az amerikai külpolitika két
hangsúlyos pontja a terrorizmus elleni küzdelemben. Csak azért
jár előrébb az afgán rendezés, mert hamarabb támadták meg és
ezzel hamarabb zárult le a háború, vagy pedig más is van a
háttérben? Afganisztánban mindenesetre nagyon másképp alakulnak
a dolgok, mint ahogy Irakban.
Afganisztán továbbra is a világ egyik
legszegényebb állama, területén még mindig fegyveres
összetűzések zajlanak – még ha a háború már régen véget is ért.
Az északi határvidék továbbra sem nyugodott le, a központi
hatalom befolyása rendkívül korlátozott. A nyugtalanság és a
hatalom gyengesége Irakra is jellemző. Irak sem gazdag ország,
hiszen olajkészleteit nem tudja kihasználni, amíg a megszállók
elleni lázadás és a szabotázsakciók folytatódnak. Irak is
ugyanúgy megosztott – sőt ha lehet, akkor ilyen szempontból
rosszabb a helyzet mint Afganisztánban, hiszen a siíta, a
szunnita és a kurd népcsoport egyaránt erős, mind politikailag,
mind pedig katonailag. Az afganisztáni hadurak hatalma egyre
gyengül, csak néhány kiskirály áll ténylegesen szemben a Hamid
Karzai vezette kormányzattal.
Irakban egyelőre még a részleges belső
legitimitás is hiányzik, ezért nincs, aki segítséget kérhetne
„semleges” külföldi erőktől az újjáépítéshez. Afganisztánban a
központi hatalom van annyira erős, hogy külföldön is meg tud már
jelenni – úgy, mint az egész országot képviselő erő. Hamid
Karzai nemzetközileg is képes képviselni az államot, mert van
akkora legitimitása, hogy kéréseit, mint az egész afgán nép
kéréseit hallgassák meg a nemzetközi közösség tagjai. (Ez jól
érzékelhető volt a berlini donorkonferencián is.) Irak esetében
nincs – és valószínűleg a június 30-i hatalomátadás után sem
lesz meg – az a benyomása a nemzetközi közösségnek, hogy
önállóan folytatja az építkezést. Az önállóság persze nem
katonai és nem is gazdasági értelemben értendő – egyik ország
esetében sem. A (legalább látszólagos) politikai önállóság
azonban fontos az ENSZ és a nemzetközi szervezetek komolyabb
szerepvállalása miatt. Ki az, aki egy – Irak esetében is lassan
aktuálissá váló – konferencián felállhatna és azt mondhatná:
„Iraknak ennyi és ennyi pénzre, békefenntartóra és hitelre lenne
szüksége!” Mindeddig leggyakrabban George W. Bush amerikai elnök
kérte ezeket a dolgokat a nemzetközi közösségtől. Azt pedig nem
lehet nem észrevenni, hogy az ő személyében a megszálló hatalom
vezetőjéről beszélhetünk.
Afganisztánban a külföldről érkező pénzeket a
központi kormányzat ellenőrzi. Az anyagi források feletti
autonóm rendelkezés az egyik legfontosabb mozzanata az új
rendszer megerősítésének. Irakban az Egyesült Államok a
hatalomátadás után is legalább részlegesen bele kíván szólni a
források elosztásába. Ezzel nem csak a felálló iraki kormányt,
hanem saját magát is gyengíti, hiszen továbbra is megszállóként
tartják majd számon az irakiak – és így a nemzetközi közösség
sem fog újabb csapatokat küldeni, hiszen kimondva-kimondatlanul
továbbra sincs igazi iraki kormányzat (már amelyik önállóan
eleget tudna tenni az alapvető kormányzati tevékenységeknek.).
Ezzel szemben Afganisztánban a NATO és az ENSZ békefenntartó
csapatai segítségével lehetséges az új afgán hatalom
megerősítése, anélkül hogy bárki is kontrollálni akarná a
kormányzat legfontosabb területeinek működését.
Az államépítés és a demokrácia „átültetése”
Afganisztánba és Irakba nagyon különböző utakon zajlik. Ennek
hátterében nem csak az irakiak nagyobb fokú megosztottsága
állhat, hanem az iraki föld mélyén rejlő kincsek feletti
befolyás megszerzésére tett kísérlet is. Afganisztánnak most
jóval nagyobb az esélye arra, hogy alapvető demokratikus
elemekre épülő állam jöjjön létre. Ez még a nagyobb fokú
megosztottság és a számtalan törzsi ellentét ellenére is igaz
lehet. Irakban is komoly lépések történnek a demokrácia
létrehozására, de az amerikai gyámkodás megszűnéséig (de
legalábbis komoly gyengüléséig) erre elég kevés az esély.
Mindenesetre ha az iraki hatalom belső legitimitása nőne, akkor
kívülről is jóval komolyabb támogatás lenne lehetséges az iraki
nép számára.
Irak és Afganisztán két különböző útja jól
mutatja ugyanakkor az amerikai külpolitika kettősségét és az
érdekek (és nem értékek) mentén való politizálást. A nemzetközi
közösség mindenesetre még kitart értékei mellett, annak
ellenére, hogy egyre nagyobb nyomás alatt van. Irak és
Afganisztán – tényleg ennyire különböző lenne a sorsuk?
|