Az igény a nemzeti-etnikai
kisebbségek nemzetközi szintű védelmére a XIX. század folyamán
született, párhuzamosan a nemzeti-elvű nacionalizmus
térhódításával, ugyanakkor némiképp szemben is annak
törekvéseivel. A kezdeteket követően az első valódi nemzetközi
kisebbségvédelmi rezsim az első világégés kataklizmája után jött
létre
Az előzmények
A nemzetközi kisebbségvédelem
esetében nehéz a konkrét határvonalat meghúzni, mikor vált el a
vallási kisebbségek, a hit szabad megválasztásának és
gyakorlásának védelmétől, mely a XVI. század óta a nemzetközi
érintkezés egyik kiemelt területe volt, és mikor jelent meg
önálló politikai igényként. Egyes korai dokumentumokban már
fellelhetők a mai kisebbségvédelmi intézkedésekhez hasonló
határozatok – például. az 1815-ös bécsi kongresszus
záróaktájában, amely közigazgatási, igazságszolgáltatási,
vallási és törvényhozói autonómiát biztosított a lengyel
területek számára-, ezek azonban szellemiségüket tekintve igen
messze álltak a kisebbségek védelmétől, leginkább hatalmi
politikai vagy egyéb megfontolásokon nyugodtak. Lengyelország
esetében is inkább a hosszú múltra visszatekintő és elvben még
létező lengyel államiságnak – az orosz cár ekkor lengyel
királyként gyakorolta uralmát az általa birtokolt területeken –,
valamint a politikai stabilitás iránti igénynek volt köszönhető
az autonómia, nem pedig humanitárius megfontolásoknak.
A nacionalizmus erősödésével
párhuzamosan azonban a kisebbségek védelme is egyre inkább
napirendre került, mint a népek és nemzetiségek békés egymás
mellett élését adott esetben megteremteni képes egyik eszköz.
Ennek a nyilvánvaló válságkezelő szerepüknek köszönhető, hogy a
kisebbségek jogai – noha ma az általános emberi jogok részeként
tartjuk számon őket – jóval korábban megjelentek a nemzetközi
jog és politika berkein belül, mint az emberi jogok. Tiszta
formájukban először talán az 1878-as berlini kongresszus
záróaktájában, mely kisebbségi jogokkal kapcsolatos nemzetközi
kötelezettségeket rögzített Bulgária, Montenegró, Szerbia,
Románia és Törökország számára.A fenti államoknak biztosítaniuk
kellett a vallás szabadságát minden állampolgár és nem
állampolgár számára,a közhivatal viselésének lehetőségét
vallásra való tekintet nélkül, valamint a különböző egyházi
hierarchikus szervezetek létrehozásának szabadságát. Ezen
túlmenően Bulgáriának a vegyes lakosságú területein figyelembe
kellett vennie a – török, román illetve görög – kisebbségek
jogait és érdekeit a választási eljárás és a szervezeti
szabályzatok kidolgozása során, az Oszmán Birodalomnak pedig
rendszeresen tájékoztatnia kellett a kongresszus résztvevőit a
területén élő örmény kisebbség helyzetéről.
Az első világháború okozta
megrázkódtatás szerte a világban központi jelentőségűvé tette a
kisebbségekkel kapcsolatos kérdéseket, elég csak a népek
önrendelkezéséről szóló wilsoni pontokra, Karl Renner és Otto
Bauer máig ható személyi elvű autonómia elképzeléseire, vagy
Jászi Oszkár munkásságára utalni. Természetesen mindezeket,
akárcsak a Nemzetek Szövetsége által létrehozott
kisebbségvédelmi rendszert – a korszellem által meghatározott
módon – a békére és stabilitásra törekvés motiválta.
A tanulmány folytatása
letölthető innen:
A szerző demonstrátor az ELTE
TÁTK Politikai Tudományok Tanszékén
|