Az Európai Unió bő ötven éves
múltra tekinthet vissza. Története során olyan
gazdasági-politikai formációvá vált, ami sohasem létezett
azelőtt. Folyamatos fejlődése során kialakult az igény egy
Európai Alkotmány megalkotására. Habár több alkalommal is
felmerültek ilyen irányú tervek, végül is a XXI. század
hajnalára érkezett el a politikai akarat arra a pontra, hogy
kézzel fogható közelségbe kerüljön az Alkotmány létrejötte. Az
Alkotmány tervezetét az Európai Konvent idén nyáron
véglegesítette, és napjainkban – október 4. óta – tárgyalnak a
tagállamok vezetői annak módosításáról és elfogadásáról. Nagy
vonalakban megvan a politikai akarat az Alkotmány elfogadására,
amennyiben néhány sarkalatos kérdésben sikerül egyezségre jutni.
Amennyiben az
Alkotmányt a tagállamok szentesítik, az Unió újabb nagy
feladatot tudhat majd maga mögött. Az Európai Unió ugyanis unikális jelenség: több mint nemzetközi szervezet, kevesebb mint
állam. Az alkotmány létrejötte pedig újabb –habár megelehetősen
formális – érvet adhat azok kezébe, akik az Uniót államnak
szeretnék tekinteni, illetve államá akarják változtatni.
A föderalisták
álmai mellett azonban más érvek is egy alkotmány létrehozása
mellett szólnak. Az Európai Konvent felállításáról határozó
2001. decemeberi laekeni csúcstalálkozón a tagállamok állam- és
kormányfői a bővítés intézményi hátterének megteremtését, az
eurozóna szükségletét a további politikai integrációra, az
eredményesebb nemzetközi szereplést és az Unió polgárainak
bizalmi válságát emelték ki. Ez a dolgozat az utóbbi hárommal
kíván foglalkozni.
Alapvető
koncepcióm, hogy amennyiben az Uniót egy félig föderációként,
félig nemzetközi szervezetként leírható formációként kezeljük,
mindhárom kérdés az egyes szintek legitimációjához köthető. A
következőkben felállítandó elméleti rendszer minhárom területen
számos következtetés levonására ad lehetőséget.
A tanulmány folytatása
letölthető innen:
A szerző a Budapesti Corvinus
Egyetem hallgatója,
nemzetközi tanulmányok szakon.
|