7. Az EU
költségvetése II.
A
közösségi költségvetés megalkotásában a Bizottság, a Miniszterek
Tanácsa, és a Parlament egyaránt részt vesz.
A
Bizottság minden évben előzetes költségvetés-tervezetet készít,
amelyet megküld a Tanácsnak. Ezt azután a Tanács vagy elfogadja
vagy, minősített többséggel módosítja, így kerül a tervezet a
Parlament elé. Így mind a Tanács, mind a Parlament már igen
korán megismeri az előzetes tervezetet, és megkezdődhet ez
érdekegyeztetés.
Az
Európai Parlament a tervezetet első olvasatként megvitatja, s
vagy jóváhagyja, vagy pedig módosításokat javasol a “kötelező”
kiadásokra és módosításokat fogad el a “nem-kötelező”
kiadásokra. (A kötelező kiadások olyan költségek, amelyek
közvetlenül az Európai Szerződésekből vagy azok
alapján elfogadott más okmányokból
erednek. Ezek a költségvetés mintegy 53%-át
teszik ki).
A
Tanács ezután újra megvizsgálja a költségvetést, majd minősített
többséggel elfogadhatja a Parlament módosításait és
ezáltal magát a költségvetést.
Változtatásokat is eszközölhet ez esetben a költségvetés második
olvasatban visszakerül a
Parlamenthez, amely azután kimondja a végső szót. Ezen a ponton
az Európai Parlament újra bevezetheti módosításait, miután
“egyeztetési eljárást” folytatott a Tanáccsal, és minősített
többséggel megszavazta és így
végérvényesen elfogadta a költségvetést.
Természetesen mindezt még bonyolítják a szigorú határidők, a
bonyolult szavazási mechanizmusok, de leggyakrabban a lobbi
csoportok. Nem véletlen, hogy az EU, illetve elődje
történelmében nem egyszer nem sikerült elfogadni a
költségvetést. Ebben az esetben az előző évit veszik figyelembe,
de annak érdekében, hogy minél előbb megszülessen az
egyesség , csak a pénzek 1/12-ét
lehet felhasználni. Hamar konszenzusra jutnak aztán…
Az
Agenda 2000 az Európai Bizottság 1997 júliusában kiadott 1350
oldalas dokumentuma. Ebben a Bizottság javaslatot tesz a 15
tagállamnak az Európai Unió 2000 utáni fejlesztését illetően.
Témái: az EU költségvetése, a Strukturális Alapok (melyek Európa
legszegényebb régióit támogatják) és a közös agrárpolitika (CAP)
reformja, tekintettel az Európai Unióhoz csatlakozni kívánó
közép- és kelet-európai országokra.
Az
EU tagországok és az Európai Parlament hosszas vitái után az
1999. március 24-25-i berlini Európai Csúcson az állam- és
kormányfők elfogadták az Agenda 2000 útmutatásait.
A
berlini csúcson ülésező Európai Tanács úgy határozott, hogy egy
ország hozzájárulásának felső határa a GNP (bruttó nemzeti
termék) 1,27 százaléka lesz. Ezért az
új kiadásokat a közösségi agrárpolitika, a koncentrált
regionális politika, a gazdasági növekedés és a pénzügyi
erőfeszítései révén keletkező haszonból kell finanszírozni.
Bizonyos országoknak – Hollandia,
Németország, Ausztria, Svédország ,
amelyek úgy vélték, hogy nettó befizetéseik túl magasak – a
berlini csúcson csökkentették befizetéseit. Az Agenda 2000
dokumentumcsomag azóta a vártnál is
nagyobb vihart kavart. A jelentéshalmazban ott vannak a
kelet-európai társultak felkészültségét
értékelõ
országvélemények, a bõvítés
várható hatásait elemzõ tanulmány és
a legkényesebb rész: javaslatok arra, hogyan lehetne
megreformálni az unió pénzügyi támogatásainak rendszerét. A
bizottság mindig is vigyázott arra, hogy e módosítások
szükségességét ne kizárólag az új tagok érkezésével magyarázza,
tovább csökkentve ezzel a bõvítés
amúgy sem nagy népszerûségét.
A brüsszeli bizottság például azt
javasolja, hogy a strukturális alapokból az unió lakosságának 51
százaléka helyett a jövõben csak
35-40 százaléka részesüljön. Ettõl
elsõként a szegényebb tagországok
kapnak aszívükhöz, és sietnek
közölni, hogy kevesebb támogatást kapni még a
bõvítés miatt sem hajlandóak. A
javaslat azonban a gazdagabb EU-tagoknak
sem tetszik. A keleti tagjelöltek
belépésével csökken az uniós átlag, amely alatt segélyeket lehet
igényelni, és az elsõ vesztesek
éppen azok a fejlettebb nyugat-európai régiók lesznek, amelyek
ma még épphogy jogosultak a brüsszeli pénzekre.
A
tizenötök Berlinben még 6 ország 2002 és 2006 közötti
csatlakozásával számoltak, így ennek finanszírozására szavaztak
meg összesen 58 milliárd eurót - a tényleges kifizetések 45
milliárd euró körül alakultak volna. Az akkori helyzethez képest
két ponton is módosult a forgatókönyv: a dolgok jelenlegi állása
szerint a bővítés 2002 helyett csak 2004-ben kezdődik meg,
továbbá várhatóan nem hat országgal, mint azt három éve
gondolták, hanem maximum tízzel.
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától!
|