5. Európa jövője
GAZDASÁG:
Az EU fejlődését a globális
világgazdasági hatások, az integráció elmélyítése és várható
kibővítése, a belső fejlesztési erőforrások (humán tőke, K+F és
innováció, beruházások) együttesen határozzák meg a 2000 utáni
évtizedben.
Az
USA kutatás-fejlesztése, technológiai fejlődése, modernizációs
beruházásai, innovációs politikája, nemzetközi
kereskedelempolitikája, az USA-tőke nemzetközi áramlása és az
amerikai tőke befolyása a nemzetközi pénzügyi rendszerre és a
világ tőkepiacaira mind-mind döntő mértékben befolyásolják
Nyugat-Európa, s benne az EU növekedési-fejlődési korlátait.
Az
USA-beli hosszú, jó konjunktúra lehűlése, meggyengülése
rendkívül nagy mértékben
érinti Nyugat-Európát, közvetlenül és
közvetve egyaránt. A közvetlen hatás az USA-ba irányuló
exportlehetőségek beszűkülése miatti kedvezőtlen
következményeken mutatkozhat, a közvetett
hatások pedig azok a negatív fejlemények, amelyekkel az
USA-beli gazdasági helyzet romlása kihat a világgazdaság
állapotára, rontja a globális kilátásokat, s beszűkítheti az EU
fő külső piacait. Egyelőre nincs visszaesés, de a GDP növekedési
üteme csökken, a belső piacok és az EU külső exportpiacainak
növekedése folytatódik, de az előrejelzések szerint lassúbb
ütemben, mint a megelőző két évben.
Az EU jövője szempontjából a
legpozitívabb hír, hogy az EU és az első közös csatlakozó
országok felvétele erősíti az EU
összpotenciálját és ellen hat Európa világgazdasági
térvesztésének. A közép-európai országok EU-ba lépésének hozama
három fő területen jelentkezik: (1) az exportpiacok bővülése
nyomán keletkező pótlólagos exportbevételek az EU cégek számára,
(2) a működő tőke beáramlása és termelése nyomán keletkező
profit az EU-beli befektetők
számára, (3) a közép-európai országokban megvalósított
alacsonyabb fajlagos termelési költségek révén a hazaszállított
termékek beépítésével saját termelésüket rentábilisabbá teszik,
ezáltal javul pozíciójuk a nemzetközi versenyben.
Az EU-beli
sürgető reformok fő területei: az intézményi reform, a közös
költségvetés reformja, az agrárszféra átalakítása. Ezek
szükségessége nyilvánvaló, a szándékot többször és ünnepélyesen
kinyilvánították, egyes területeken a reform érdemi kidolgozása,
illetve bevezetése is folyik (ld. intézményi rendszer
átalakítása), de összességében ezek hatása inkább a lemaradás
csökkentésében, a fejlődés alapvető követelményeihez történő
igazodásban jelenik meg, növekedési-fejlődési hatása csak később
és fokozatosan várható.
POLITIKA:
Az európai integráció
az elmúlt évtizedekben sikeres volt (tartós békét teremtett és
az EU-t a világ egyik leggazdagabb
régiójává tette). Mára azonban az EU válaszút elé érkezett. Az
integráció az évezred elején olyan jelentõs
kihívásokkal néz szembe, mint "Európa
egyesítése", az EU szerepének meghatározása a globalizálódott
világban és az Unió demokratikusabbá,
polgárközelivé tétele. Ez utóbbival összefüggésben az is
fontos, hogy az Unió hatékonyan lépjen fel egy
sor közös európai probléma
leküzdésében (pl. belbiztonság, határokon átnyúló
bûnözés,
migráció-ellenõrzés, foglalkoztatás, a szegénység
leküzdése, a társadalmi kohézió erõsítése,
a környezetvédelem és az élelmiszerbiztonság, továbbá a külügyek
terén), de nem bürokratikus szuperállamként, hanem nyitott,
demokratikus és áttekinthetõ
szervezeti és
döntéshozatali
rendszerben. Egy az EU jövőjéről szóló nyilatkozat (Laeken,
2001, december) a legfontosabb kihívásokat és reformterületeket
kérdések formájában jeleníti meg. Hogyan lehetne az EU és a
tagállamok közötti hatásköröket jobban, átláthatóbban és
egyszerûbben megosztani, úgy, hogy
mindez ne vezessen az Unió kompetenciáinak
ellenõrizetlen kiterjedéséhez, de ne is törje meg az
integráció lendületét? Hogyan lehetne
leegyszerûsíteni az EU szabályozó eszközrendszerét a
szubszidiartitás és az arányosság
elvének tiszteletben tartásával? Hogyan lehetne növelni a
közösségi intézmények legitimitását és hatékonyságát?
Gyakran teszik fel a kérdést: a
jövőbeli fejlődés „európai Németországhoz” vagy „német
Európához” fog-e vezetni? Németország gazdasági súlyát nehéz
elfogadni egyes európai országokban, ez gyakran konfliktust
okoz. Ugyanakkor a gazdaság azt
mutatja, hogy Németország jogosan vallja magát az EU motorjának.
Nem véletlen, hogy nagy súlya van annak, amikor egy német vezető
próbál a jövőbe látni. Németország szerint Európa jövője a
föderalizmus, a német mintára berendezett szövetség.
AZ
Unió jövõje szempontjából minden
fontos téma megvitatására egy
Konvent összehívásáról rendelkeztek a Tizenötök. A
döntés-elõkészítési, de nem
döntéshozatali jogkörrel felruházott Konvent létszáma
megközelíti majd egy kis ország
parlamentjéét, hiszen a Tizenötök egy kormány- és két
parlamenti képviselõje mellett a 12
tagjelölt ország is hasonló összetételben
vehet részt munkájában. Feladata az EU
jövõjével kapcsolatos kérdésekre adható válaszok
megfogalmazása és a tagállamok elé terjesztése lesz. Az utóbbiak
majd egy újabb kormányközi konferencia keretében hoznak
végsõ döntést.
Vissza a
Tanfolyam tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online
oktatójától!
|