26.
Fogyasztóvédelem
EU
A termékek használatával összefüggő veszélyek nyilvánvalóan
jelentős mértékben különböznek a különféle termékek és az adott
felhasználói kör függvényében. Tény, hogy a teljes biztonság
garantálása elérhetetlen, még megközelítése is aránytalanul
költséges a társadalom, végső soron a fogyasztó
számára
Az Európai Unió tagországai is rendelkeztek hagyományos,
nemzeti, műszaki tartalmú jogi szabályozási rendszerrel,
jóllehet ezek nagyon különböztek egymástól mind az érintett
termékkört illetően, mind a követelményekben.
Az Unió tagállamai széleskörű biztonságtechnikai, illetve
fogyasztóvédelmi kötelezettségeket rónak az üzleti élet
résztvevőire. Az országonként különböző követelmények azonban
gátját képezhetik a szabad termékáramlásnak. Az Európai Unió
ezért már a kezdetek óta ezek megszüntetésére törekedett,
mindenütt érvényes követelményrendszereket tartalmazó direktívák
bevezetésével. Ez azonban igen hosszadalmas, általában a
részletekbe fulladó, a szükséges teljes egyetértést ritkán
eredményező folyamatnak bizonyult.
E folyamat felgyorsítására illetve a felhalmozódott és
megoldatlan részletkérdések megoldása érdekében hozta meg az EU
Tanácsa a műszaki tartalmú jogszabályok harmonizációja és
szabványok kérdésének új megközelítéséről szóló határozatát 1985
májusában.
Az "új megközelítésű" direktívák olyan, általános, alapvető
követelményeket fogalmaznak meg, amelyek feltételét képezik az
adott termékek EU-beli
forgalmazásának. Alapvető követelmény például az
egészségvédelem, a higiénia, a tűzvédelem, az üzembiztonság, a
környezetvédelem. Az új megközelítésű direktívák egyik
egyeztetett, általánosan elfogadott értelmezésének és
alkalmazásának módját hivatottak meghatározni az ún.
harmonizált (a direktívával
harmonizált) EU-szabványok. A
harmonizált szabványnak való megfeleltetés automatikusan az
alapvető, azaz a direktíva követelményeinek teljesülését
jelenti.
Az Európai Unióban az árfeltüntetés a forgalmazó kötelessége. Az
eladási ár mellett fel kell tüntetni az egységárat is, illetve
írásbeli tájékoztatást kell adni a szolgáltatás díjáról. Az árat
egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és jól láthatóan kell
megjelölni. Ha ugyanazon a terméken több ár is fel van tüntetve,
akkor a legalacsonyabbat kell irányadónak tekintetni.
A közösségi szabályok tiltják a megtévesztő reklámokat. Az
összehasonlító reklámok közül tilosak azok, amelyek
tisztességtelen vagy megtévesztő összehasonlítást tartalmaznak.
Külön szabályok vonatkoznak a televíziós reklámokra.
Ha egy termék vagy szolgáltatás reklámja más tagállam
állampolgárai számára jogsérelmet okoz, a keresetindításra
jogosult szervezet a jogsértés helye szerinti tagállamban
kérheti a jogsértő magatartás felfüggesztését, függetlenül
attól, hogy a jogsértő magatartást kifejtő vállalkozás mely
tagállam területén van bejegyezve.
HU
A közösségi fogyasztóvédelmi jogszabályok legtöbbjének a magyar
jogszabályok már ma megfelelnek, illetve az újonnan születő
irányelvek folyamatosan átvételre kerülnek.
Hazánk EU-csatlakozásakor tehát a
fogyasztókat érintő anyagi jog már azonos lesz a közösségivel.
Magyarországon a közelmúltban épültek ki a viták bíróságon
kívüli rendezését lehetővé tevő békéltető testületek, amelyek a
hatékonyabb fogyasztói igényérvényesítést biztosítják, valamint
a piacfelügyeleti információs
rendszer, amely a veszélyes vagy hibás termékek nyilvántartását,
illetve kiszűrését segíti elő.
A fogyasztóvédelem terén Magyarország az európai uniós
csatlakozási tárgyalásokra készített anyagban - amelyet
időközben Brüsszelben már át is vizsgáltak - nem kért semmilyen
könnyítést, illetve átmeneti intézkedést. Ez azt jelenti, hogy
az ország legkésőbb a taggá válás után minden európai
rendelkezést automatikusan átvesz.
CE-jelölés használata
A CE-jelölés nem minőségjel,
feltüntetése a terméken azt jelenti, hogy az
maradéktalanul megfelel a vonatkozó direktívák követelményeinek,
tehát biztonságos és erről az előírt módon meg is győződtek. A
jelölés jogosságát a notifikált
testület ellenőrzi, ha a direktíva ezt előírja. A
CE-jelölés alkalmazásának
kritériumairól az 1991. június 5-i Tanácsi Szabályzat
rendelkezik.
A CE-jelölés azt mutatja, hogy a
termék az EU-ban bárhol
forgalmazható. Ha egy tagország ellenôrzô
szerve úgy találja, hogy egy termék nem felel meg a jelölés
alkalmazhatósági kritériumainak, a korábban tárgyalt un.
biztonsági záradéknál ismertetett
módon járhat el.
A CE-jelölés alkalmazásának
szabályrendszere még nem teljesen konzisztens és egy további, a
"New Approach" direktívákat e
tekintetben tovább módosító EU Tanácsi határozatra és
direktívára vár.
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától! |