18. Felvételi
eljárás
A felvételi eljárás a tagság
feltételeinél alaposabban van szabályozva a Szerződésekben. E
szerint a pályázó országnak a Európai
Tanácshoz kell benyújtania belépési szándékát. A Tanács ezt
követően felkéri a Bizottságot, hogy készítsen egy jelentést,
úgynevezett országvéleményt a jelölt
alkalmasságáról. A Tanács ezt figyelembe véve dönt a
csatlakozási kérelem elfogadásáról vagy elutasításáról.
Ez Európai Tanács 1994. június
korfui csúcsértekezlete megelégedéssel vette tudomásul, hogy
Magyarország és Lengyelország beadta csatlakozási kérelmét, és
egyetértett azzal, hogy a Bizottság dolgozza ki a kérelmekkel
kapcsolatos véleményét. Megismételték a koppenhágai kritériumok
szükségességét, de azt is egyértelművé tették, hogy az újabb
bővítésre csak akkor kerület sor, ha az EU korszerűsíti
intézményi rendszerét, ami eredetileg 1996-ra volt célkitűzés.
Az Európai Tanács 1994. decemberi
esseni értekezletén hozott határozat
szerint a közép- és kelet-európai társult államokkal való
csatlakozási tárgyalások megindításának feltétele azok megfelelő
felkészülése a tagságra, továbbá az EU intézményi reformja,
amely alkalmassá teszi a közösséget a kibővülésre. Döntöttek a
belső piachoz való alkalmazkodást elősegítő fehér könyv
kiadásáról. Az ajánlásgyűjtemény szerint a fő hangsúly a
jogharmonizáción, a közösségi versenypolitikán, az állami
támogatásokon van. Szintén határoztak a mezőgazdasági termékek
kereskedelméről, ami megmutatta az elszántságot a bővítésre.
Tovább bővítették az akkor már sikeresen működő PHARE programot.
Az Európai Tanács 1995. júniusi cannes-i értekezlete jóváhagyta
az Európai Bizottság fehér könyvét a közép- és kelet-európai
országok belső piaci integrálódásának javasolt
munkaprogramjáról.
Az Európai Tanács 1995. decemberi
madridi értekezlete felkérte a Bizottságot, hogy dolgozza ki a
csatlakozni kívánó országokra vonatkozó véleményét (az
avis-t), továbbá mérje föl, milyen
hatásokkal jár a keleti kibővülés az EU egyes politikáira.
A
Bizottság 1996 áprilisában részletes kérdőívet küldött a jelölt
országoknak, s válaszaik elemzésével kívánta megítélni a
csatlakozásra való alkalmasságukat. Véleményét az 1997
júliusában kiadott Agenda 2000 című dokumentumához csatolta,
egyidejűleg elemezve a kibővülés és az elmélyülés feltételeit.
Magyarország felkészülését jónak ítélte. Az Agenda 2000 tehát az
első olyan uniós dokumentum, amely már egy kibővült
EU-val számol a jövőben. Sőt a
2000-2006-ig tartó pénzügyi keret tárgyalásakor már megjelentek
a bővítés költségei is.
Az
Európai Tanács 1997. decemberi luxemburgi értekezletén
meghatározta, hogy az EU-ba belépni kívánó mely közép- és
kelet-európai országokkal kezdődjenek meg a csatlakozási
tárgyalások. A csatlakozási tárgyalások hivatalosan a tagállamok
és a jelölt országok kormányai között bilaterális alapon
folynak. Hosszukra és tartalmukra nincsen konkrét szabályozás. A
tárgyalások lezárultát megelőzően,
még a csatlakozási szerződések ratifikálása előtt az Európai
Parlamentnek is jogában áll megvétózni egy jelölt csatlakozását.
És még csak ezután következik a tagjelölt ország népszavazása
(nem kötelező, de szokás), majd a tagországok nemzeti
parlamentjeinek ratifikálása. Mindezek miatt jól látható, hogy
sok buktató lehet az úton annak ellenére, hogy a célok ismerete
miatt a legtöbb jóváhagyás formalitás csupán.
1998 márciusában megnyitották az ún. Európai Konferenciát, s
ezzel megindult a csatlakozási folyamat. A 11 jelölt ország
közül – Ciprus mellett – a legfelkészültebbnek ítélt öt országot
(Csehországot, Észtországot, Lengyelországot, Magyarországot és
Szlovéniát) a tárgyalások első körébe sorolták, Bulgáriát,
Lettországot, Litvániát, Romániát és Szlovákiát a második körbe.
Azóta ezeket a csoportok megszűntették 1999-ben Helsinkiben és
minden országot egyénileg értékelnek. Ezzel megegyező egyébként
a még Agenda 2000-ben létrejött Csatlakozási Partnerség, amely
egyéni felkészültség alapján határozz meg programokat a
csatlakozó országoknak.
A
csatlakozási tárgyalások szerkezete két részből áll, egy
felvezető szakaszból (a közösségi joganyag áttekintése),
valamint a konkrét érdemi tárgyalásokból. Érdemi tárgyalásra
csak a joganyag áttekintése (acquis
screening) után kerülhet sor
értelemszerűen. Ezekhez tárgyalási álláspontot, úgynevezett
pozíciópapírokat kell készíteni. Az EU vitára szánt
pozíciópapírjait a Bizottság készíti el, de a tagállamok
fogadják el konszenzussal. Egy adott fejezet akkor zárul le,
amikor már egyik oldalon sem maradt vitatott pont, vagy pedig
azon felmentés, vagyis derogáció
igénylésével megegyeznek. A fejezeteket minden esetben csak
ideiglenesen zárnak le. Alapvetően a tárgyalásokra jellemző a
rövidség, ámde a maximális kompromisszumkészség.
1999-ben Helsinkiben kinyilvánították, hogy az EU bővítéshez
szükséges intézményi reformját le kell zárni 2002 végére, így a
csatlakozás lehetséges 2003. január elsején.
Valóban objektíven nézve a folyamatokat, a Helsinki volt az
utolsó nyugodt csúcstalálkozó tagországoknak és tagjelölteknek
egyaránt. 2000-ben már a Nizzai Szerződés előkészületei folytak,
amely az intézményi reformok és a költségvetés miatt soha nem
érzett feszültségeket hoztak a színre a tagországok között.
Továbbá a tény, hogy mindezt 12 ország csatlakozási kérelme
tetőzi, mondhatni ismételten megmutatta a nemzeti érdekek
súlyát. A tagjelöltek pedig féltették pozícióikat a másik
11-től, féltek a Big
Bangtől (nagycsoportos bővítés) és
kezdték unni a folyamatos ígérgetéseket. Az elégedetlenség már
felső szintén is megjelent.
2002. decemberében Nizzában a csúcs elsődleges jelentősége volt,
hogy lezárta a tagállamok által a bővítés előfeltételének
tartott intézményi reformokat. Bővítési menetrendet határoztak
meg, és végül kizárták a Big
Bang lehetőségét azzal, hogy
megerősítették az egyenlő elbírálás elvét.
A
nizzai döntések pozitív iránya már 2001-ben megmutatkozott a
csatlakozási tárgyalásokon. Jobb lehetőségek nyíltak az igazán
nehéz fejezetek lezárására is, minta környezetvédelem, tőke
szabad mozgása, személyek szabad mozgása. 2001. júniusában pedig
a göteborgi csúcs kimondta: a csatlakozási tárgyalásokat
2002-ben lezárják, 2004-ben pedig a csatlakozás lehetséges, sőt
cél a 2004-es európai parlamenti választások miatt.
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától!
|