Néhány
megjegyzés Vukics Tibor „Európa Franciaországra figyel”
című cikkéhez
2005. május 9.
-Türke András István

Először is
gratulációmat szeretném kifejezni a cikk írójának, mert az
eszemefuttatás igen érdekes és számos megfontolandó elemet vet
fel. A cikket lelkesen olvastam, azonban számos megállapításáról
másképpen vélekedem.
Alábbi
hozzászólásaim tehát semmit sem vonnak le a cikk értékéből,
mégis úgy érzem, hogy teljesebb lesz általuk a fölvázolt kép. A
hozzászólás tehát egyrészt eltérő véleményeket, másrészt
pontosításokat fogalmaz meg. Természetesen az általam írtak sem
nélkülözik a szubjektumot, bármennyire is törekedik erre az
ember. A cikk írójának esetleges viszontválaszát tehát örömmel
venném.
Pontosítsunk – az
alkotmányozás folyamata
A Brüsszeli
Alkotmányozó Konvent nem alkotmányt, hanem alkotmánytervet
alkotott. Ez lényeges különbség. De nem tekinthető a szó
eredeti értelmében vett alkotmányozó konventnek, mert
felhatalmazása alkotmányterv – és nem alkotmány – elkészítése
volt. Az alkotmánytervről a későbbi CIG/IGC-k döntöttek, és
jelentősen módosították is.
Kicsit merésznek
találom az európai alkotmányozás folyamatát az Anatólia
területén létrejött Hettita államra visszavezetni, akárcsak –
mint más helyeken olvasható – a hellenizmus párhuzamba állítását
(vagy legalábbis ennek sugallatát) az európai integráció
logikájával, szellemiségével. De ez a cikk írójának szíve-joga.
Két európai egységgondolatról szóló könyv szerzőjeként/írójaként
azonban megkockáztatom, hogy a jelenlegi európai államok
csíráinak létrejötte előtt (tehát kb. Kr. u. 1000.) talán nem
sok relevanciája van európai egységgondolatról,
alkotmánytervekről beszélni, legalábbis olyanokról melyek
többé-kevésbé releváns alternatívákat kínáltak fel az európai
államok közötti szorosabb együttműködésre.
De ha már
korábbi példák mégis előkerültek, akkor hiányolom olyan
kontinentális előzmények, minták megemlítését, mint az 1579-es
Utrechti Unió vagy az 1848-as (illetve korábbi) svájci
alkotmányok, esetleg Podjebrád György, Sully, Saint-Pierre,
Victor Hugo stb. terveire való utalást.
A XX. századra
szűkítve a vizsgálati területet azonban tévedés azt gondolni,
hogy ez az alkotmányos szerződés az EK/EU történetében az első
alkotmány(terv) lenne a politikai uniót megvalósítandó. Ne
felejtkezzünk el a Fouchet-terveket övező vitákra a ’60-as
években, melyek valódi, de sokkal egyszerűbb, praktikusabb
alkotmánytervezetet alkottak, természetesen a kor alacsonyabb
integrációs szintjén, mint jelenleg ratifikáció alatt lévő
alkotmányos szerződés.
A
dokumentum címe egészen pontosan: Az Európa alkotmányát
létrehozó szerződés
(Traité établissant une constitution pour l’Europe).
A dokumentum tehát szerződés, azaz nemzetközi jogi jellegű és
nem hoz létre egy állami entitást, föderatív(szerű) államot, még
ha az EU-t jogi személyiséggel ruházza is fel, amivel korábban
csak az EK rendelkezett.
A
Fouchet-tervekre visszatérve pedig elmondható, hogy egy
hatékony, precízen megfogalamzott javaslatcsomag volt a
politikai unió kiépítésére, mely a korban erősen
előrelendíthette volna az integrációt. A elutasítását övező
viták ismertetése meghaladná ezen írás kereteit.
Részben elfogadom
a cikk soron következő felvetését, amely arra vonatkozik, hogy
az alkotmányt az EP-nek kellett volna megalkotnia. Az
alkotmányozó nemzetgyűlést és a későbbi törvényhozó hatalmat
mindig szigorúan megkülönböztették. Tehát az EP-nek önmagát –
mint alkotmányozó nemzetgyűlést – fel kellett volna oszlatnia e
logika szerint. Ezután pedig új EP-t kellett volna választani
immár az alkotmányban foglaltak alapján az alkotmány
ratifikálása után. Nem vagyok benne biztos, hogy ez lett volna a
legcélszerűbb megoldás, de a felvetés mindenesetre érdekes.
Pontatlan
viszont az a megállapítás, mely azt sugallja, hogy a konvent
csupán a kormányok által delegált személyekből állt volna össze.
Szerintem a Konvent demokratikusabb alternatívát nyújtott, mint
az EP, egy alkotmányterv megalkotásához. A plénum összetétele
ugyanis a következő volt:
Plénum (102 tag + elnök, 2 alelnök)
·
A tagállamok
állam-, vagy kormányfőjének tagállamonként 1-1, összesen 15
képviselője
·
A tagállamok
nemzeti parlamentjeinek tagállamonként 2-2, összesen 30
képviselője
·
A tagjelölt
államok állam-, vagy kormányfőjének jelöltenként 1-1, összesen
13 képviselője
·
A tagjelölt
államok nemzeti parlamentjeinek tagállamonként 2-2, összesen 26
képviselője
·
Az Európai
Parlament 16 képviselője
·
Az Európai
Bizottság 2 képviselője
Azzal egyet
lehet érteni, hogy az alkotmányt egy összeurópai népszavazásnak
kellett volna szentesítenie. A XXI. század technikai lehetőségei
közepette furcsának tűnik a hasonló ötletek elvetése egy
kézlegyintéssel arra hivatkozva, hogy „technikailag
kivitelezhetetlen.” (Az ötlet nem új, és tudomásom szerint
Charles de Gaulle-tól származik, a Fouchet-tervek miatt azonban
lemondtak róla, mert az NSZK Grundgesetz-e nem engedélyezte a
népszavazást, félve a Weimari Köztársaságban történtek
megismétlődése miatt...)
A franciák és
az EU-alkotmány, a Bolkestein direktíva
A francia
szavazók masszív ellenállásáról közvetlen tapasztalatokból tudok
beszámolni. Próbáljuk beleképzelni magunkat az egyszerű
szavazópolgár fejébe, aki nem követte lépten-nyomon az
alkotmányozás folyamatát, nem kifejezetten érdeklődik a politika
iránt, és csak néha hall ezt-azt a számára fontos (bulvár)médiumokból.
Azt lehet megállapítani, hogy itt az alkotmány kérdése régesrég
nem Európáról szól.
Az ellenkampány a
polgárok félelmeire nemcsak, hogy rájátszik, de mesterien
kapcsolja össze az európai ügyeket a belpolitikával: „Nem az
alkotmányra! Nem Chiracra!” – és hasonlók olvashatóak
rengeteg plakáton. Azaz amikor a francia polgárok jelentős része
elmegy szavazni május 29-én, akkor az alapján fog dönteni, hogy
elégedett-e a jelenlegi francia kormányzati politikával, illetve
az elnök teljesítményével. A maastrichti szerződésről alkotott
vélemény is lényegében egy Mitterrand melletti/elleni
szimpátiaszavazásként volt felfogható.
Az viszont nem
igaz, hogy nem lenne elég információ, amit a „NEM” képviselői
állandóan felhoznak. Ha valaki egy kicsit is érdeklődő a neten
és egyéb médiumokban pillanatok alatt mindent megtalál.
Párizsban nyilvános helyeken ingyen osztogatják az alkotmány
szövegét, a TV-műsorokból sem hallani mást nap mint nap. Az
persze más kérdés, hogy a hétköznapi ember elég könnyen elveszik
az információs áradatban és a több száz oldalas alkotmány
bonyolultsága sem könnyíti meg a megértést.
Az
ellenkampányban alkalmazott linkage-ok száma azonban a
belpolitikával nem ért véget. Második pillére a Bolkestein
direktíva-tervezet. A plakátok azt sugallják, hogy az
alkotmányra való szavazás automatikusan e direktíva-tervezet
életbe lépését jelenti. Pedig e doktrinát Chirac elnök és a
francia kormány is elveti – európaiságuk hangoztatása mellett. A
doktrina kifejtésébe, részleteibe nem szeretnék itt belemenni,
csupán egy megjegyzés: A Bolkestein direktíva-tervezet a
bizottsági javaslatok közül egy, melyről döntés nem született.
Az egész javaslat abszurd, kivitelezhetetlen, mert ugyan mely
apparátus lenne képes ellenőrizni többek között azt, hogy
valóban a származási ország törvényeit alkalmazzák-e.
E doktrinával
való riogatás veszélyes játék főleg Kelet-Európa felé, és nekem
úgy tűnik ez aligha tudatosul hazánkban. Mindenesetre a
Nagy-Britanniában az ottani kedvezőbb adótörvények miatt
számtalan francia vállal munkát, a riogatás tehát számos francia
állampolgár elevenébe is talál.
Egy szó mint száz
„felejtsük el” a felvilágosodás eszméire való hivatkozásokat, és
ennek összevetését a francia választói magatartással, meg
hasonlókat, melyek legfeljebb az értelmiség szűk köreit érinti,
hiszen Marx óta tudjuk: A lét határozza meg a tudatot...
Az európai
országok elhibázott stratégiái?
Alaptalannak
érzem az általánosítást az általános európai elhibázott
stratégiával kapcsolatban, főleg úgy sarkítva mindezt, mintha a
kipukkadófélben lévő Blair-lufi nyújtana megfelelő alternatívát
megtetőzve a Rover csődjével. (ld. pl. Rockenbauer Nóra:
Európának Blair a jó, Magyar Hírlap on-line 2005.03.11. illetve
Ketyeg az időzített nyugdíjbomba MHO 2005.04.19.)
Az európai
megoldás valóban nehézkes, úgy tűnik mostanra végleg becsődöl a
viszonylag alacsony munkanélküliség és az emellett közepesen
erős gazdasági növekedés európai modellje. Valódi megoldás még
nem látszik kibontakozni és szerintem az Egyesült Államokban a
mesterségesen szított háborús konjunktúra mellett hasonlóan
súlyos gazdasági gondok vannak jelen a háttérben. Az EU lisboai
stratégiája alapvetően elhibázott, teljesíthetetlen. Ráadásul
már Törökország csatlakozása is látótérbe került, mely azonban
számítások szerint jelenleg az EU-27-ek GDP-jének azonnali
10%-os esését eredményezné.
Ezen írás keretét
jelentősen túlfeszítené egy az EU-15-ök minden országára
kiterjedő elemzés. Különösen elhibázottnak és túlzónak érzem
azonban a francia politika bemutatását, mely részben évszázados
háttérre, részben viszont a ’80-as években történt elhibázott
lépéseknek köszönhető. Reformálni pedig jelenleg nagyon nehéz,
pedig meglenne rá a készség, mert a legkisebb lépésre az összes
szakszervezet és a baloldali alternatív szervezetek zöme
forradalmi hangulatot kever. (Ld. például a 35 órás munkaidő
ésszerű, a gyakorlatban már réges rég megvalósuló túllépését
legalizáló törekvések, a versenyképesség növelése érdekében.)
És az európai
perspektíva nagyvonalakban: Nem árt tudni, hogy a francia
államháztartást Giscard elnökségének második felében jelentősen
stabilizálták, hogy még a Mitterrand kormány nagyívű szociális
változásait (államosítások stb.) is képes volt úgy-ahogy
elviselni. Persze 1982-83-ban már Mitterrand-ék is egy
racionális, jóval konzervatívabb monetáris politika mellett
kötelezték el magukat. Azonban 1984-től a brit kompenzáció
kapcsán (melynek kifejtésére itt nincs mód) – főleg úgy, hogy a
vonakodó Németország részét is Franciaország (és kisebb
mértékben Olaszország) volt kénytelen felvállalni – a francia
büdzsé kemény deficiteket halmozott fel, melyeket csak időleges
sikerült úgy-ahogy kezelni. Mindazonáltal a maastrichti
konvergenciakritériumokat az ország a legutóbbi időkig
teljesíteni tudta és várhatóan a jelenlegi zavarokon is túl tud
lenni. Mindezt úgy, hogy gyakorlatilag Franciaország „szanálja”
Nagy-Britanniát: főleg ’90-es évek elejétől a büdzsében a 2/3-os
mezőgazdasági kifizetések aránya mára alig éri el az 1/3-ot és
már évek óta ezek legfőbb haszonélvezője – a korábbiakkal
ellentétben – Spanyolország.
A cikk
végkicsengése az, hogy ha Franciaország megszavazza az
alkotmányt akkor a továbbiakban minden rendben fog zajlani. A
cikk írója azoban elfelejti az, hogy éppen csak az egyik nagy
gondon lennénk túl, hiszen Nagy-Britannia népszavazása még csak
ezután következne. És e téren túl sok illúziónk aligha
lehet. A Blair-kormány „kint is vagyok bent is vagyok” „csinálom
is meg nem is” Európa-hintapolitikája valószínűleg most fogja
megmutatni az eredményét, már ha egyáltalán sorkerül a
népszavazásra. Persze a britek nagyon taktikusan a franciákra
akarják hárítani a felelőséget – és ezt sem először tennék.
Bele lehetne abba
is menni, a cikk állításai kapcsán, hogy Franciaország
előjogokkal ugyan soha nem rendelkezett sem a Hatokkal, sem a
további tagokkal szemben, viszont kétségtelenül nagy
presztizzsel bír az integráció kezdete óta. Nem tudom értelmezni
Franciaország állítólagos „privilegizált helyzetét” sem az EU-n
belül. (Privilegizált helyzetről leginkább Brüsszel esetében
lehetne beszélni.) Azt az beállítást is vitatom, hogy
Franciaországgal Nagy-Britannia minden területen „egyenértékű”
de ennek kifejtésébe itt és most nem kezdenék bele, csak jelzem.
Nem célszerű értékrangsort vagy ehhez hasonlókat felállítani a
tagállamok között mert sikemlós terepre tévedhetünk.
EVK, NATO,
Francia-német tengely,
Nem értem, hogy
az 1954-es CED (EVK)-parlamenti szavazás és az 1949.04.04-es
Észak-atlanti Szerződés időbeli sorrendjét miért cserélte fel a
cikk? A NATO már rég létrejött, sőt a legfontosabb szerveit is
felállították akkor, amikor az EVK-ról történt a szavazás.
Szerintem kellően át nem gondolt dolog kijelenteni, azt is, hogy
az Egyesült Államok tartós európai befolyása csupán ennek a
következménye:
„Amikor a francia
Nemzetgyűlés a német újrafegyverzéstől való félelmében
leszavazta a francia ihletésű Védelmi Közösség tervét, a
következmény a NATO létrehozása, az Egyesült Államok tartós
európai befolyása és a szuverén német hadsereg újra felállítása
lett - Franciaország pedig néhány évvel később kivonult a NATO
katonai szervezetéből, elveszítve a képességét annak
befolyásolására. Most kísértetiesen hasonló a helyzet.”
1., Az 1952-es
Pleven-terven alapuló EVK –terv 1954-es elutasítása között
történt egy „apró” momentum, amiről a szakirodalom is gyakran
elfelejtkezik: a francia parlament összetétele alapvetően
megváltozott, és kisebbségbe kerültek a tervet előterjesztő
kereszténydemokraták.
2., Többek
között az Adenauer-emlékiratból is kiderül, hogy az NSZK,
Olaszország és valószínűleg a BENELUX államok törvényhozása sem
szavazta volna meg a tervezetet, de mivel a franciák szavaztak
róla először, az egészet az ő nyakukba lehet varrni. (Nem
emlékezetet ez a jelenlegi brit taktikára? Azonban merész dolog
így ügyeskedni éppen a júliusban kezdődő brit elnökség előtt,
melyre a romok könnyen ráhullhatnak.)
3., Ne felejtsük
el, hogy a „szuverén német hadsereg” gyakorlatilag az egyetlen
„igazi” NATO hadseregként jött létre, hiszen oly módon szuverén,
hogy valamennyi egysége a NATO főparancsnokságnak, a SHAPE-nek
lett alárendelve, garanciaként a német agresszió újjáéledésének
megakadályozására.
4.,
Franciaország valóban kivonult a NATO katonai szervezetéből
1966-ban, 1996-ban azonban Chirac elnök visszaléptette. A
spanyolok 1982-ben szintén „francia mintára” csatlakoztak a
NATO-hoz. A kivonulás kizárólag racionális és nem érzelmi
alapokon nyugodott, melynek kifejtésére itt kevés a hely. (Az
érdeklődők számára ajánlom : Valki László (szerk.) A NATO, Bp.,
Corvina, én. könyv vonatkozó részeit. )
5.,
„Kísértetiesen hasonló a helyzet.” – írja a cikk. Biztos?
Aligha. Ha Franciaország kivonulna, akkor alighanem megszűnne az
EU, míg Nagy-Britannia esetleges (természetesen nem kívánatos)
kiválását el tudná viselni. Ez persze fel sem vetődik, fel sem
vetődhet. Nem ártana viszont több figyelmet szentelni a
francia-német tandemnek, mely a politikai integráció kísérleti
laboratóriumaként működik 1963 óta.
Nagyon röviden:
az EU éppenséggel túlélné azt – amit részemről nem kívánok - ha
a jelenlegi alkotmány nem lépne életbe. Túlélte a Fouchet és
egyéb tervek bukását is. Viszont a jelenlegi európai elitet
jelentősen devalválná (Franciaországban kormányválság várható),
rengeteg pénzbe kerülne és ráadásul az EU-t jelentős
versenyhátrányhoz juttatná, mondjuk az Egyesült Államokkal
szemben. Franciaország bizonyára nem úszná meg pillanatnyi
presztízsveszteség nélkül, azonban paradox módon még
javulhatnának is alkufeltételei. Nem a „NEM” jelentené számára
tehát a legfőbb problémát. (Egyszer már bejött mindez, csak
akkor éppen tudatosan tervezték: az üres székek politikája után
a luxemburgi kompromisszumban.)
Az
egyhangúságból adódó lehetőségekkel Franciaország, ha nem
tévedek, a ’70-es évek óta nem élt vissza, nem úgy, mint
Nagy-Britannnia és Spanyolország. (Ne felejtsük el:
Spanyolország Maastricht előtt – nem találok jobb szót –
„megzsarolta” a kialakuló EU-t, így hozták létre a kohéziós
alapot cserébe a spanyol igenért.) 2003-ban Rómában e team mellé
felsorakozott Lengyelország is és az élelmes spanyol politika
ismét kapcsolt. Igen, jelenleg így működik Európa, tetszik, nem
tetszik. És én inkább e politikában látom az igazi veszélyeket
az integrációra nézve.
Franciaország a
számok törvénye alapján (újraosztott szavazatok 25 ill. 27
államra) természetesen veszített befolyásából, de ezt nem kéne
túldramatizálni (hiszen minden egyes EU-15-ök beli államot érint
ez a probléma) és alapvetően téves összevetni a NATO-n belüli
kétségtelen angolszász dominanciával, mely szervezet
természetesen korszerű és demokratikus, azonban például a
katonai főparancsnok a jelenlegi szabályozás szerint nem lehetne
egy francia. (Egyébként nincs tudomásom a cikk állítása szerinti
„francia dominanciáról” ami állítólag a NATO-ban érvényesült
volna 1966 előtt. Azonban több olyan francia javaslatról tudok a
NATO-n belül, amit az angolszász szövetségesek még csak válaszra
sem méltattak...)
Összefoglalva
tehát, Franciaország súlyából a népszavazás kapcsán egy
esetleges NEM esetén aligha veszítene, az integráció viszont
jelentősen megsínylené. (És itt nem árt arra sem utalni, hogy a
2003-as fentebb említett lépés után Strasbourg-ban arról
suttogtak, hogy Lengyelország így meg úgy meg fogja bánni,
amiért keresztbe tett a többieknek. Nagyon úgy néz ki, hogy e
jóslat nemhogy nem jött be, a lengyelek tekintélye
következetesen „nyomulós” politikájuknak köszönhetően egyre
inkább nő.)
További
megjegyzések a
Miért
érdeke a franciáknak az alkotmány megszavazása? Fejezethez
Az alkotmány
leszavazása nem csak Franciaország, hanem az egész EU kudarca
lenne tehát.
„A most
születő Európában Franciaország jelentős hatalom, de már nem az
egyetlen, és nem is a legnagyobb. Németország népességben, és
nemzeti jövedelemben jóval megelőzi, Nagy-Britannia minden
területen egyenértékű vele.”
E sorokat talán
1973 előtt kellett volna írni, de szerintem már akkor is többen
ingatták volna a fejüket. Hogy Franciaország az EU-ban
mindezidáig az egyetlen jelentős hatalom lett volna? Ez még
akkor is merész kijelentés, ha a szerző pontosít, és politikai
hatalmat ír.
A francia nyelv
már viszonylag hosszabb ideje nem domináns nyelv Brüsszelben,
hanem az angollal egyenértékű (illetve a 2. leggyakrabban
választott) hivatalos munkanyelv. Nem értem a cikk által sugallt
logikai összefüggést a francia NEM és a munkanyelv presztizse
között. Az európai intézmények jelentős pozícióit betöltő
személyei között természetes dolog a 2-3 idegen nyelv felsőfokú
ismerete, az angolok is ügyelnek arra, hogy diplomatáik többsége
perfektül beszéljen franciául. A többnyelvűség ugyanis nem
hátrány, hanem a nehézségek ellenére előny. Az, hogy a PECO
10-ek rövidlátó módon erre a felismerésre még nem jutottak el,
és túlnyomó többségben kizárólag angol nyelvtudással rendelkező
tagokat küldenek ki, az teljességgel őket jellemzi és meg is
lesz (van) a negatív eredménye. Az EU nem így működik –
szerencsére. A nyelvkérdés jelenleg az egyik legnagyobb gond,
mert ha itt nem tudják megvalósítani a plurimus unum
elvet, akkor más területeken is csak szemfényvesztésről
beszélhetünk.
A parlamenti
képviselők állítólagos „fáradságos ingázását” ismerem, a
brüsszeli lobbi kedvenc érve. Aki járt már Brüsszelben és
Strasbourg-ban, aligha az előbbit választaná, ha lenne
választási lehetőség. Az intézmények két – illetve több –
európai helyszíne szintén olyan „ősi” szimbólum, melyet
megszüntetni vétek lenne, az ellenérvek pedig nem túl
relevánsak.
„A Konvent
által kidolgozott alkotmánytervezet magán viseli a francia
szellem fő vonásait, ha a franciák leszavazzák, akkor a saját
alkotmányukat szavazzák le. Ennél csak kevesebb befolyása lehet
a franciáknak az egyesült Európában; egy új alkotmánytervezet
nem több, hanem kevesebb szempontot fog érvényesíteni azok
közül, amelyek a franciáknak fontosak.”
Ugyan a fenti
érvet Chirac is bevetette a TV-s vitában, de vajon miért
gondolja a cikk szerzője azt, hogy a franciák számára fontos
szempontok a többi európai állam szempontjaival ellentétesek,
ellenérdekeltek? A Konvent vitáiban a frontvonalak nem az
államok között húzódtak, hanem inkább a jobb-bal és az
erősebb-gyengébb integrácópárti (stb.) tengelyek mentén. És
ismét a befolyás kérdése. Az alkotmányban foglaltak viszonylag
nagy lépést tesznek a (minősített) többségi döntéshozatal felé.
Ha nem lép életbe, marad az egyhangú döntések elve a
legfontosabb kérdésekben. Ez pedig aligha jelentene
befolyásvesztést.
„Egy
francia nem esetén minimum két következménnyel lehet számolni.
Németország előbb vagy utóbb felülvizsgálhatja jelenlegi európai
irányvonalát, amely átengedi a vezetést Franciaországnak az
Unióban, és egy keményebb, nacionalistább külpolitikai irányzat
kerülhet előtérbe, amely igényt tart a vezető szerepre
Európában.
A két dolog nem
áll logikai kapcsolatban egymással. Németország egy ideje
valóban egyre inkább szeretne változtatni a „franciák döntenek –
mi finanszírozzuk” erősen sarkított elven. Viszont Németország
elég bölcs ahhoz, hogy tudja, az EU szempontjából kulcskérdés a
német-francia kapcsolatok felhőtlen viszonya és
továbbfejlesztése. Jellemző a tengely azonnali közös, egymást
támogató reakciója az ENSZ-BT felhatalmazás nélküli iraki háború
ügyében, melyet az európai sajtó egy része – enyhén nevetségesen
– úgy próbált meg bemutatni, hogy az EU-val ellentétes
álláspontot fogalmazott meg Németország és Franciaország. A
Bizottság akkori elnöke is kiesett technokrata, állítólagos
államoktól független szerepéből és lelkesen gratulált az olasz
kormány különvéleményéhez. Emlékezzünk csak, a demokratikus
NATO-n belül a szervezet akkori vezetője Lord Robertson a vita
hevében úgy nyilatkozott, ha Franciaország vétózik (tehát
ellenvéleményt fogalmaz meg) legjobb lenne kizárni a
szervezetből. (stb.)
A németek
problémájára visszatérve, a franciák úgy tűnik rugalmasan
reagálnak és a németek egyre több kisebb-nagyobb céljukat tudják
megvalósítani a fenti elv fokozatos kiegyensúlyozottabbá
rendezésére. Ennek semmi köze az alkotmányhoz. 1963-ban a
németek és a franciák az Élysée szerződéssel egymás között
valósították meg annak lényegét, amit a Fouchet tervek akart
bevezetni a Hatok számára. Az pedig remélem valószínűleg egy
hirtelenségből leírt tévesen elnagyolt mondat, a cikkben, hogy
az EU-t Franciaország vezeti.
Másrészt
az a szolid rivalizálás, amely mindig is megvolt az EU és a NATO
között, most nyíltan felszínre kerülhet, eldöntve azt a NATO
javára, és ezzel megteremtve a feltételeket egy angolszász
vezetésű atlanti integráció számára, nemcsak katonai területen,
hanem a gazdaságban is. Egy ilyen atlanti unióban
Franciaországnak nem sok tere lesz, ezért ha van ország,
amelynek érdeke az alkotmány sikere, akkor az elsősorban
Franciaország.”
Rivalizás az EU
és a NATO között? Az EU államok többsége NATO tag is, önmagukkal
pedig nehéz rivalizálni, valamint a védelempolitikai – ha úgy
tetszik katonai – integráció euroatlanti szinten pedig úgy tudom
már megvalósult. A gazdasági integráció gyakorlatilag szinte
befejeződött (!) az EU-n belül és most a szociális integrációra
helyeződik a hangsúly – legalábbis ezt állítja számos elemző a
Konvent alkotmánytervéről. Az, hogy az alkotmány kudarcával a
gazdasági integráció atlanti keretekbe kerülne (ráadásul a NATO
égisze alatt) számomra nagyon merész állításnak tűnik.
Különböztessük
meg a rivalizálások - én inkább a feszültségforrásokról
beszélnék - valóságos helyszíneit:
-
Amerikai Egyesült Államok és Európai Unió között,
gazdasági és politikai téren
-
NATO és a PESC/CFSP ill. PESD/ESDP között. Mint fentebb
utaltunk rá, az EVK bukásával gyakorlatilag eldőlt, hogy a
védelmi integráció atlanti keretekben valósul meg. Nincsenek itt
kibékíthetetlen ellentétek! Azt ma senki sem vitatja, hogy egy
euratlanti szintű védelmi politika hatékonyabb, mint egy csupán
európai szintű. A komolyan vehető vita ott kezdődik, hogy hogyan
lehetne az euroatlanti védelmi integráción belül az európai
pillért nagyobb szerephez, önállóbb arculathoz juttatni. A PESD/ESDP
és a NATO kisebb technikai jellegű és a tapaszthiányból adódó
kezdeti nehézségek ellenére remekül együtt tud működni (pl.
CONCORDIA – ARYM/FYROM 2003 – a Berlin Plusz megállapodások
keretében) illetve az előbbi immár önálló akciókra is képes (ARTEMIS
– Kongói Demokratikus Köztársaság 2003). Ezen akciók azonban még
inkább kormányköziek, mégha utóbbiakban az EU katonai szervei
remekül képesek voltak ellátni egy gyorsreagálású hadtest
irányítását. Ezek sikere vagy kudarca jelenleg nem függ olyan
erősen az alkotmány elfogadásától, bár kétségtelenül hosszabb
távon nem nélkülözheti azt.
Még néhány sor
az alkotmányos szerződésről
A cikk írója még
a bevezetésben hozza fel az amerikai alkotmányozást, mint
emelkedett példát ellenpontként a „nehézkes” európai előtt. Az
azonban szintén „megérne egy misét,” hogy mennyire
reprezentálták az alapító atyák az akkori amerikai népesség
különböző rétegeit, illetve milyen „demokratikus” trükkel
vezették félre a konföderációt szorgalmazó államok képviselőit,
hogy meglegyen a többség a föderatív alkotmány elfogadásához.
Természetesen mindez nem von le semmit az Egyesült Államok
időközben patinássá nemesedett alkotmányának értékéből.
„Az európai
integráció elérte azt a fokot, amikor már nem lehet minden
fontos dolgot tagállami szintre korlátozni. A szubszidiaritás
elvének alkalmazása megköveteli bizonyos feladatkörök
összeurópai irányítás alá helyezését is.”
Nem tisztességes dolog egy cikk konklúziójának néhány mondatát
kiragadni, de mégis úgy érzem pontosítani kell, mert szerintem
téves konnotációkra ad alkalmat.
E sorokkal
lényegében egyet lehet érteni, ha mondjuk 1957-ben olvassuk őket
a napi sajtóban. Azért ennél előrébb tart az integráció. Az
összeurópai szint már régóta nem kérdés, hanem létező entitás.
Nem történt számottevő elmozdulás a hatáskörök terültén sem
(uniós; közösen gyakorolt és komplementer jellegű; valamint
tagállami) az újdonság inkább az, hogy végre többé-kevésbé egy
politikai integrációt megalapozó szövegben per definitionem
leírják őket (V.ö. a Konvent vitáiban a németek által állandóan
reklamált Kompetenzkatalog-al). A rendszer ú.n.
reziduális kompetenciákat biztosít a tagállamok számára,
magyarul mindaz ami nem említődik meg az unió kompetenciájaként
a tagállamokat illeti. (Ebben némileg hasonlít az Egyesült
Államok alkotmányának logikájára.)
Az összeurópai
szintre, mint legfelsőbb szintre utalást (a magyar forrásokból
számomra érthetetlen módon rendre hiányzó) a szubszidiaritás
ikerfogalmaként kezelt „részaraányosság elve” (proportionnalité)
magyarázza. Míg az előbbi a minél alacsonyabb (polgárközelibb
szintre utal) addig a mérleg másik serpenyőjét – tehát a felsőbb
szintek „preferálását” - az utóbbi fogalom takarja. A „kettős”
mindkét tagjának alapvető kicsengése: ott ahol a leghatékonyabb
szinten lehet szabályozni, érvényesíteni.
Nem célom az
alkotmányos szerződést elemezni, ezt több már publikált
tanulmányban megtettem. Csupán még egy-két kiragadott elem a
cikkből:
Az alkotók
kísérletet sem tettek arra, hogy megpróbálják megfogalmazni,
miben különbözik Európa civilizációja a többitől, és azt hogyan
lehetne beleszőni az alaptörvénybe. (...) Sikerült megalkotni
egy olyan semleges, színtelen, szagtalan, íztelen tervezetet,
amelyben semmi olyan nincs, ami specifikusan európai lenne,
nyugodtan lehetne akár az ENSZ alapokmánya is
Egy alkotmánynak
nem igazán feladata a civilizációs kérdések boncolgatása. Erre
általában pár bekezésben szoktak utalni a preambulumban. Az,
hogy egyes egyetemesebb értékeket „túlismételnek” mindhárom
részben szerepeltetik (azért ezek száma némileg csökkent az
alkotmánytervhez képest) ugyan koherenciazavarokat okoz, de
összességében nem von le az alkotmányos szerződés értékéből,
mely valóban inkább egy ENSZ dokumentumhoz hasonlít – hiszen
mint fentebb megemlítődött – szerződés jellegű. A
színtelen-szagtalanság is sajnos ebből következik, ez a
konszenzusos normaalkotás ára, olyan esetben, ahol a döntés az
egyhangúság elve alapján születik.
Az azonban a
jelenlegi európai politikai elit színvonalát jellemzi, hogy nem
történt utalás a közös kulturális múltra (zsidó-keresztény és
görög-római kultúra nem felejtkezve el az arab közvetítő
kultúráról). Ez úgy hiszem evidencia, és emelte volna a szöveg
értékét egy preambulumban. Aki nyomonkövette az erről folyó
vitát szintén megdöbbenhetett a résztvevők alapvető műveltségi
hiányosságain.
Továbbra sem
kerül sor a Bizottság elnökének közvetlen, nép által történő
választására, mely igény szintén a ’60-as évekre tekint vissza.
Ezáltal aligha lesz polgárközelibb a gyakorlatilag legfőbb
európai végrehajtó hatalom. Szerintem sovány vígasz, hogy az EP
dönt e kérdésben. Lesz viszont egy új, független elnöke a
Tanácsnak, akit szintén nem a nép választ, a Tanács döntéseinél
nem szavazhat és konkurálja a Bizottság elnökét. Politikai súlya
a jövő titka a döntéshozatalban alighanem a nemzeti
kormány-/államfők „gyámsága alatt” fog állni.
A közös európai
külügyminiszter egyenlőre súlytalan, PR-figura lesz, és ezen
sokat az sem változtat, hogy ügyes politikával (ld. Solana)
jelentős tekintélyt vívhat ki magának. Azonban a lépés mégsem
elhibázott, mert az integráció azon logikája érvényesül itt,
hogy előbb hozzuk létre az intézményt aztán majd „megtöltődik
tartalommal.” Az új alaphelyzet szerint az EU-külügyminiszter
kezét megkötik az EU országok külügyminisztereinek határozatai,
de nem kizárt, hogy fokozatosan egyre több jogkörre tud majd
szerttenni.
Egy több 100
oldalas ismétlésekkel és kereszthivatkozásokkal telített szöveg
alkotmányul (alkotmányos szerződésül) hosszú távon biztonsággal
aligha szolgálhat, és a kijelenthető, hogy a Konvent a működési
elvei között szereplő egyszerűség és átláthatóság
fogalmainak respektjéből közel elégtelenre vizsgázott. Jellemző
példa: Az Egyszerüsítés Munkacsoport megvétózta a
Szubszidiaritás Munkacsoport azon javaslatát, hogy a
szubszidiaritás ellenőrzésére egy külön intézményt hozzanak
létre. (Tipikus francia válasz egy felmerülő problémára.) Kapóra
jött viszont egy feltételezhető package deal-ben a VGE
„érdekes” javaslatát - az állandó Konvent létrehozásának tervét,
mely részben a nemzeti parlamentek tagjaiból állt volna –
leszerelni azzal, hogy a szubszidiaritást a nemzeti
parlamentekre bízzák. Így lám, ők is teljes jogú aktroként
kapcsolódhatnak be az európai szintű politikába.
Mindezen – és
egyéb más – hiányosságok mellett az európai alkotmányos
szerződés mégiscsak egy kormányozható EU-t biztosít, szemben a
Nizzai Szerződéssel. Pozitívum az, hogy a jogászok által
véglegesített, mégis számtalan kétértelműséget tartalmazó
Konvent-tervezet napjainkra számottevően javult. Ennek ellenére
véleményem szerint a ratifikáció után szinte azonnal el lehetne
kezdeni az alkotmányos szerződés módosításának előkészületeit...
Türke András
István
ELTE-ETTDK
alelnök (
http://www.btk.elte.hu/eu )
Sorbonne III.
DESC/EEC ED-385 Phd-hallgató (kutatási téma: PESC/GASP/CFSP ill.
PESD/ESVP/ESDP)
turke@axelero.hu
Szerződés európai alkotmány
létrehozásáról – szerepel
http://europa.eu.int/eur-lex/lex/JOHtml.do?uri=
OJ:C:2004:310:SOM:HU:HTML de ez se pontos. Az angol
verzió: Treaty establishing a Constitution for Europe;
és a német verzió: Vertrag über eine Verfassung für
Europa. Nem először tapasztalni sajnos jelentős
eltéréseket a hivatalos EU szövegek eredeti verziói és a
magyar fordítás között. A Konvent alkotmánytervének a
Külügyminisztérium honlapjáról letöltött magyar változata
például teljességgel használhatatlan volt a sok pontatlan
fordítás miatt.
|