EURÓPAI UNIÓ Varsó nem
hajlandó lemondani a keresztény örökségről
2004. május
24.
-Ujvári András |
Az európai
alkotmányról zajló vita továbbra is több fronton zajlik. Míg az
érdemi kérdések közül a biztosok száma, illetve a közös elnök és
külügyi képviselő borzolja a kedélyeket, addig az új tagállamok
preambulumot érintő javaslatai rendre egy-egy rég elhallgatott
témát szednek elő. A magyar javaslatra megemlített nemzeti
kisebbségek után most a közös keresztény örökségre való
hivatkozás bosszantja az unió több régi tagállamát.
Az
ultrakeresztény Lengyelország kezdetben Spanyolországgal harcolt
vállvetve Istennek az Európai Unió alkotmányában való
megemlítéséért. A március 11-én történt madridi merényletek után
percek alatt megbukó jobboldalt váltó szocialisták, élükön
Zapateroval, már nem tűnnek olyan hajthatatlannak a kérdésben. A
javaslatot egyes országok, elsősorban az állam és egyház
szétválasztása fölött halálos komolysággal őrködő Franciaország,
csípőből elutasították, mondván, Istennek semmi keresnivalója
egy politikai okmányban. A spanyolok kiesése után úgy tűnt a
javaslat elhal, de a múlt héten a varsói kormányzat újra
támadásba lendült a kérdésben, és egy levelet címzett az ír
elnökség fölött regnáló Bertie Ahern címére, hogy tíz ország
aláírásával megerősítve kezdeményezze a kereszténységre való
utalást az alkotmány preambulumában.
Boguslaw
Majewski, lengyel külügyminiszter megerősítette, hogy
Lengyelország és Olaszország a kezdeményezője a közös levélnek,
amelyet a litván miniszterelnök Argidas Brazauskas nem habozott
azonnal egy kommünikében támogatni, és több mint tíz ország írta
alá. Korábban már Málta, Portugália, Írország, Csehország és
Szlovákia is kezdeményezte, hogy a keresztény gyökerek
jelenjenek meg az okmányban, és a folyamatnak most egy újfajta
lendületet adhat ez az esemény. A tervezet egyébiránt tartalmaz
utalást a közös kulturális, vallási és humanista örökségre. A
javaslatcsomag kidolgozásával megbízott konvent vezetője, az
egykori francia köztársasági elnök Valéry Giscard d’Estaing egy
évvel ezelőtt a Corriere della Serra nevű olasz lapnak úgy
nyilatkozott, hogy „természetesen itt a kereszténységről van
szó, de nem lehet ezt nyíltan megjeleníteni, mert akkor meg kell
említeni a kontinensen jelen lévő zsidó és iszlám vallást is,
ami nem mindenkinek lenne elfogadható”. Kérdés, hogy mennyire
sikerül közös nevezőre jutni a kérdésben nem ennyire óvatos
lengyel-olasz tandemnek, az olyan „kényeskedőkkel” mint
Franciaország, Belgium és az északi tagállamok. Franciaországban
például öt millió muzulmán és hatszázezer zsidó vallású francia
él.
A másik
bizonytalansági tényező abban áll, hogy mennyire van szó valós
politikai szándékról, és mennyire arról, hogy a legnépesebb új
belépő így próbálja magát markánsan megjeleníteni az európai
politikai életben. A téma ugyanis sokkal könnyebben
kommunikálható, mint az alkotmány más rázós pontjai (nem
szakmai-politikai kérdésről van szó), így javíthat az európai
lakosság körében az aktív iraki szerepvállalás, az országban
eluralkodott unió-ellenes közhangulat, valamint az olcsó
munkaereje miatt némileg „démonizált” Lengyelország megítélésén.
A lengyel
lakosság körében ugyanis köztudottan nem túl népszerű az EU,
illetve azok a pártok a legnépszerűbbek, akik nyíltan az
integráció ellen léptek fel. Most azonban úgy néz ki, hogy
valami megtört, hiszen a javaslat köré soha nem látott egység,
egyfajta konszenzus is létrejött. A kezdeményezés mögött
egyaránt megtalálható a legnagyobb népszerűségnek örvendő
Lengyel Családok Ligája (ultrakonzervatív, keresztény,
unióellenes párt), de még a kommunisták is. Lengyelországban a
lakosság 90 %-a katolikusnak vallja magát, és a fele
rendszeresen gyakorolja is vallását, így a katolikus egyház még
a kommunizmus éveiben is politikai tényező tudott maradni. Nem
meglepő tehát, hogy a kérdésben az egyház is támadásba lendült,
és azon vannak, hogy meggyőzzék az Invocatio Deitől (nyílt
utalás Istenre) vonakodókat. Marcin Przeciszewski, a lengyel KAI
(katolikus hírügynökség) főszerkesztője szerint arra kevés az
esély, hogy valóban megjelenik majd az alkotmány szövegében,
pedig az „nem egy újabb kereszteshadjáratot jelentene, hanem egy
felsőbbrendű értékre való hivatkozást”. Boguslaw Trzeciak, az
Európai Információs és Kezdeményező Katolikus Iroda igazgatója
is úgy véli, hogy a hivatkozás „lelket adna a szövegnek, és
segítene abban az embereknek, hogy azonosuljanak
európaiságukkal”. Az egyház ilyen offenzívája érthető
Lengyelországban, hiszen a hála egyfajta szimbolikus jelének
tartanák javaslatuk elfogadását, amiért a 2003 júniusában az
uniós csatlakozásról tartott referendumon az unió mellett
foglaltak állást (így nagy nehezen sikerült összehozni az
érvényességhez szükséges ötven százalékos részvételt).
Az, hogy az
ír elnökség végére elfogadják-e az alkotmány szövegét, és
megkezdődhet-e a tagállamonkénti ratifikációja tehát még
kérdéses, hiszen az ellentétek miatt a legutóbbi brüsszeli
külügyminiszteri értekezlet is megbukott, a preambulum
tartalmánál valószínűleg jóval fontosabb kérdések miatt.
Mindenki igyekszik, hogy valahogy nevet szerezzen Európában,
amire a tervezet összeállítása kiváló alkalom, így reménybeli
elfogadásáig a harcok valószínűleg folytatódnak majd.
|