Európa
Franciaországra figyel
2005. április 21.
-Vukics Tibor
A jó alkotmány olyan, mint a jó bor. Minél öregebb, annál
értékesebb, annál nagyobb tekintélye van polgárai előtt, és
annál inkább hajlamosak betartani annak szabályait. Az Egyesült
Államok alkotmánya több mint kétszáz évvel ezelőtt született,
egy nehezen megvívott, győztes függetlenségi háború után.
Alkotói megpróbálták megfogalmazni azokat az általános érvényű
alapelveket, és szabályokat, amelyek alapján egy
államszövetséget hosszú távon sikeresen lehet kormányozni,
anélkül hogy az alkotmányt le kellene cserélni, vagy alapvetően
meg kellene változtatni.
Ez a
törekvés úgy tűnik sikerült, mert az Egyesült Államok kétszáz
éve stabil demokrácia, ahol az alkotmányt szinte vallásos
tisztelet övezi, ma sem érezzük úgy, hogy szellemisége elavult
lenne, és az ország - a polgárháborút leszámítva - elkerülte a
gyilkos testvérháború értelmetlen pusztításait, amelybe Európa
kétszer is belesodorta önmagát az elmúlt száz évben. Az angol
alkotmány egyes részei a Magna Chartáig vezethetők vissza, egy
olyan szerződésre, amely közel nyolcszáz éve vetette papírra a
királyi hatalom korlátozását, és a parlamentáris berendezkedés
alapjait. Európa legrégibb demokráciája ennek a szerződésnek is
köszönheti kiegyensúlyozott és szilárd működését a kontinens sok
országával ellentétben.
Európa
alkotmányai
Látszólag
Európa első alkotmányát sikerült megalkotnia az alkotmányozó
konventnek az elmúlt években. Pedig Európa történelme során már
több alkotmány született, legfeljebb akkor nem így nevezték
őket. A Lex Salica, a frankok latin nyelvű törvénykönyve a
germán népek törzsi szokásjogának első feljegyzése, azé a népé,
amely később a frank császárság létrehozásával újjászervezte, és
megteremtette a modern európai államok alapjait. Justinianus
római császár a birodalom alkonyán összegezte a római
jogfejlődés addig elért eredményeit. A Codex Juris rendszerbe
foglalja a rómaiak felfogását a polgári és közjogról, amely a
mai napig sok európai állam jogrendszerének alapját képezi.
Solon, athéni archón törvényeivel, (amelyeket Arisztotelész
írásaiból ismerünk), olyan államrend kereteit alakította ki,
amely azóta is alapelve minden demokratikus közösségnek. Ha még
korábbra tekintünk vissza a történelemben, akkor az első európai
nép által létrehozott államszövetség, az i. e. 1650-ben
megalapított hettita állam törvénykezése is mérföldkő az európai
jogfejlődésben. 3500 éves törvénykönyvük, és alkotmányuk, a kor
uralkodó felfogásával, a szemet szemért, fogat fogért elvvel
szemben, meglepően humánus szellemiségével kelti fel a
figyelmet. Halálbüntetés helyett méltányosabb büntetések
alkalmazását preferálja, és szabályozza a király mellett működő
úgynevezett pankus, mai fogalmak szerint a Tanács működését.
A Konvent alkotmánya
Nagyon
valószínű, hogy az az alkotmány, amelyet a konvent nehéz,
fáradságos munkával letett az asztalra, a mai Európában reálisan
elérhető legátfogóbb kísérlet az egység összekovácsolására, és
ennek törvényes keretbe foglalására. Minden tiszteletet
megérdemel az állam és kormányfők igyekezete, hogy a meglevő
nézetkülönbségek dacára megpróbáljanak kompromisszumra jutni az
alaptörvény ügyében, azonban mégis úgy tűnik, hogy elkövettek
néhány alapvető hibát az alkotmányozás során, amely akár az
egész alkotmányozó folyamat kudarcát eredményezheti. Egy európai
alkotmány megalkotását célszerűbb lett volna nem a kormányok
által delegált tagokból álló Konventre bízni, hanem arra az
Európai Parlamentre, amelyet közvetlenül, és történetében
először az egykori vasfüggöny mindkét oldalán élő emberek
szavazataival választottak meg. A már említett amerikai
alkotmány sikere aligha lett volna tartós, ha nem a kongresszus
szavazza meg, hanem a tagállamok kapnak lehetőséget a
ratifikálásra. Ezek ugyanis helyzetüknél fogva nem érdekeltek
egy erős államszövetség létrejöttében, hiszen azzal saját
hatalmukat ásnák alá. A francia forradalom idején létrejött
Alkotmányozó Nemzetgyűlés, és a Köztársaság Konventjének tagjait
nem a megyék, vagy regionális egységek által delegált tagok,
hanem a nép által megválasztott képviselők alkották.
Egy európai
alkotmánynak az adhatna igazi legitimitást, ha nem a tagállamok
bocsátanák népszavazásra az alkotmánytervezetet, hanem egy
összeurópai szavazás keretében az EU egész lakossága együtt
döntene annak érvénybeléptetéséről. Persze ehhez túl kellene
lépni a tagállami kereteken, és a jelek szerint a tagországok
állami bürokráciája még nem érett meg ennek felismerésére. Arra
eddig senki nem adott magyarázatot, hogy az alkotmánynak miért
kell ilyen részletekbe menően beleszólni gazdasági és szociális
kérdésekbe, ahelyett hogy rábíznák a szavazókra, hogy olyan
Parlamentet és ezáltal Bizottságot válasszon, amely aztán a
többség által helyesnek látott politikákat hajtja végre. Ha
pedig a szavazók mégsem értenének egyet ezzel, akkor a következő
választás alkalmával büntethetnék őket.
Az Alkotmány
nem ad több hatalmat az embereknek, hogy eldöntsék milyen
Európát akarnak, részletekbe menően szabályozni akar mindent.
Másrészt, ha az alkotmánytervezet tartalmi elemeit
megvizsgáljuk, akkor sajnálatosan arra a következtetésre
juthatunk, hogy a Konvent alkotmánya nem Európa alkotmánya. Az
alkotók kínosan ügyeltek arra, hogy az Alkotmányban a
leghalványabb utalás se legyen Európa múltjára, történelmére,
kultúrájára. Sikerült megalkotni egy olyan semleges, színtelen,
szagtalan, íztelen tervezetet, amelyben semmi olyan nincs, ami
specifikusan európai lenne, nyugodtan lehetne akár az ENSZ
alapokmánya is. Az alkotók kísérletet sem tettek arra, hogy
megpróbálják megfogalmazni, miben különbözik Európa
civilizációja a többitől, és azt hogyan lehetne beleszőni az
alaptörvénybe. Mindez persze azt is jelenti, hogy az elkészült
mű elsősorban a francia felvilágosodás szellemi terméke, amely
korszak megfogalmazta az alapvető emberi jogok általános, az
egész emberiségre érvényes alapelveit, és ennek fényében meglepő
az a masszív ellenállás, amely a francia szavazók részéről
megnyilvánul az alkotmánytervezettel szemben.
Néhány
téves nézet az alkotmánnyal kapcsolatban
Közhelyszámba
megy azt hangoztatni, hogy az úgynevezett európai jóléti állam
válságban van. Európa meghatározó államai - Nagy-Britannia
kivételével - a lassú növekedés, magas munkanélküliség,
eladósodás, költségvetési deficit fogságában vergődnek.
Kormányaik ahelyett, hogy gyors, határozott reformokkal
átalakítanák a gazdaságot, versenyképesebbé téve a
munkaerőpiacot, amely serkentené a növekedést, és új
munkahelyeket teremtene, valóban dinamikus térséggé változtatva
az euró-zóna övezetét, tétováznak, bizonytalankodnak, fél
szemmel a közvélemény-kutatásokat lesve. Kormányzásuk kimerül
PR-akciókban, világos stratégia nélkül. Ezen helyzet kialakulása
mögött sok egyéb mellett a lakosság egész Európában végbemenő
elöregedése, a társadalombiztosítási alapok kimerülése, és
krónikus deficitje, vagyis a jóléti állam válsága húzódik meg.
Minden reálisan gondolkodó ember, láthatja, hogy az európai
szociális modell csak akkor tartható fenn, ha sikerül
megreformálni.
Bár az
alkotmány ellenzői szeretik az Unió nyakába varrni a gazdasági
nehézségeket, az igazság az, hogy ezek akkor is bekövetkeztek
volna, ha nem lenne Európai Unió. A globális gazdaság korában a
vállalatok oda helyezik át a tevékenységüket, ahol a
leghatékonyabban tudnak termelni. A közhiedelemmel ellentétben a
munkahelyek nagy részét nem azok az új tagállamok szívják el,
amelyeknek versenyképességét csökkenti a gyorsan emelkedő
bérszínvonal és a magas költségvetési hiány. Növekvő
vásárlóerejük új piacot jelent a régi tagállamok vállalatai
számára. A globális outsourcing fő célpontjai olyan nem uniós
országok, mint Kína, vagy India. Franciaország hagyományosan
kiterjedt állami szektorral rendelkezik, amelynek a fenntartása
egyre nagyobb erőfeszítéseket követel az államtól és annak
adófizetőitől. Mindez elvonja az erőforrásokat a gazdaság más
részeitől, csökkentve a versenyképességet, és új munkahelyek
létrehozását.
Mi történne
akkor, ha leszavaznák az alkotmányt a szolgáltatások szabad
áramlásától való félelmükben? A francia gazdaság tovább
folytatná vegetálását lassú növekedéssel, magas
munkanélküliséggel, növekvő szociális feszültségekkel küszködve,
Európa pedig végleg leszakadna a világgazdasági versenyben,
egyre messzebb kerülve a lisszaboni irányelvektől. Bár az
ellenzők harciasan támadják az alkotmánynak a szolgáltatási
szektor liberalizálását célzó fejezeteit, alternatívát nem
tudnak felkínálni azt illetően, hogy hogyan lehetne a
versenyképtelen európai gazdaságot mozgásba lendíteni.
Miért
érdeke a franciáknak az alkotmány megszavazása?
Ez az
alkotmánytervezet minden hibája ellenére a legnagyobb előrelépés
lenne az integráció útján a közös valuta életbe léptetése óta.
Mindazok a célok, amelyeket az Unió Lisszabonban önmaga számára
kijelölt, csak egy a jelenleginél hatékonyabb, és döntésképesebb
integráció által valósíthatók meg. Leszavazása Franciaország
kudarca lenne, és az ellenzők valószínűleg nagyot tévednek, ha
azt hiszik, hogy egy újabb tervezetet lehet kierőszakolni, amely
Franciaország számára előnyösebb feltételeket biztosít, mint a
többi tagállam számára.
Elmúlt az az
időszak, amikor Franciaország mint első az egyenlők között,
előjogokkal rendelkezett az EU-ban. A most születő Európában
Franciaország jelentős hatalom, de már nem az egyetlen, és nem
is a legnagyobb. Németország népességben, és nemzeti
jövedelemben jóval megelőzi, Nagy-Britannia minden területen
egyenértékű vele. Az új tagállamok megkérdőjelezik a francia
nyelv domináns helyzetét Brüsszelben, bürokratáik szinte
kizárólag angolul beszélnek. Egyre többen teszik fel a kérdést,
miért kell külön parlamenti székhelyet fenntartani Strasbourgban,
fáradságos ingázásra kényszerítve a parlamenti képviselőket.
Franciaország jelenlegi privilegizált helyzete az Unión belül
hosszú távon nem biztosított.
A Konvent
által kidolgozott alkotmánytervezet magán viseli a francia
szellem fő vonásait, ha a franciák leszavazzák, akkor a saját
alkotmányukat szavazzák le. Ennél csak kevesebb befolyása lehet
a franciáknak az egyesült Európában; egy új alkotmánytervezet
nem több, hanem kevesebb szempontot fog érvényesíteni azok
közül, amelyek a franciáknak fontosak. A népszavazás kudarca
esetén Franciaország elszigetelődik, nehéz lesz lemosnia magáról
azt a képet, hogy az integrációs folyamat kerékkötője.
Amikor a
francia Nemzetgyűlés a német újrafegyverzéstől való félelmében
leszavazta a francia ihletésű Védelmi Közösség tervét, a
következmény a NATO létrehozása, az Egyesült Államok tartós
európai befolyása és a szuverén német hadsereg újra felállítása
lett - Franciaország pedig néhány évvel később kivonult a NATO
katonai szervezetéből, elveszítve a képességét annak
befolyásolására. Most kísértetiesen hasonló a helyzet.
Egy francia
nem esetén minimum két következménnyel lehet számolni.
Németország előbb vagy utóbb felülvizsgálhatja jelenlegi európai
irányvonalát, amely átengedi a vezetést Franciaországnak az
Unióban, és egy keményebb, nacionalistább külpolitikai irányzat
kerülhet előtérbe, amely igényt tart a vezető szerepre
Európában. Másrészt az a szolid rivalizálás, amely mindig is
megvolt az EU és a NATO között, most nyíltan felszínre kerülhet,
eldöntve azt a NATO javára, és ezzel megteremtve a feltételeket
egy angolszász vezetésű atlanti integráció számára, nemcsak
katonai területen, hanem a gazdaságban is. Egy ilyen atlanti
unióban Franciaországnak nem sok tere lesz, ezért ha van ország,
amelynek érdeke az alkotmány sikere, akkor az elsősorban
Franciaország.
Miért kell
tehát IGEN-t mondani Franciaországnak az Alkotmányos
Szerződésre?
Az európai
integráció elérte azt a fokot, amikor már nem lehet minden
fontos dolgot tagállami szintre korlátozni. A szubszidiaritás
elvének alkalmazása megköveteli bizonyos feladatkörök
összeurópai irányítás alá helyezését is. Európa nem csak
gazdaságilag, hanem katonailag, biztonságpolitikailag is
erősítésre szorul, aminek alapjait tartalmazza az
alkotmánytervezet.
A kialakulóban
lévő európai identitáshoz nagyban hozzájárulnak a francia
állampolgárok is – hacsak nem döntenek úgy, hogy nem szeretnének
befolyással rendelkezni Európa jövőjére.
Franciaország
– csakúgy mint eddig számtalanszor az elmúlt évszázadok folyamán
- Európa motorja lehet, amennyiben ad egy esélyt az
integrációnak a továbblépésre. Az IGEN azt jelenti Franciaország
és Európa számára, hogy a demokrácia fejlődése nem áll meg, hogy
készek vagyunk saját sorsunkat befolyásolni, egy jobb,
versenyképesebb, biztonságosabb Európai Unió érdekében.
Kapcsolódó anyagok:
Európai
kérdések a francia politikai napirenden
2004.11.04
Európai
alkotmány, de kinek?
2004.06.28.
|