Európai
kérdések a francia politikai napirenden
2004. november 04.
-Soós Eszter Petronella
Ha vannak ma
Franciaországban jelentős politikai viták, akkor a török
EU-csatlakozás és az Európai Unió alkotmányos szerződésének
kérdése körüli polémiák minden bizonnyal azok. Az Unió jövőjével
kapcsolatos francia válaszok komolyan befolyásolhatják az
integráció fejlődését.
Szinte közhely az uniós
közéletben, hogy Törökország csatlakozási kérelmére nem lehet
tovább halogatni az egyértelmű, konkrét dátumokat és nemcsak a
„mismásolásokat” tartalmazó választ. Ebben az ügyben
Franciaországnak is állást kell foglalnia. A francia lakosság
álláspontja egyértelmű: a TNS-Sofres közvélemény-kutató cég egy
korábbi felmérése szerint a lakosság 58 százaléka elutasítja
Törökország uniós csatlakozását, s a maradék 42 százalékból is
13 százalék a vélemény nélküliek táborát gyarapítja. Jacques
Chirac köztársasági elnök is nagyon elszántnak tűnik, csak ő a
másik, az igenlő oldalon. Az elnök támogatni fogja az egy hónap
múlva esedékes decemberi EU-csúcson, hogy Törökország megkezdje
csatlakozási tárgyalásait. Mindezalatt saját megosztott
szavazóit azzal nyugtatgatja, hogy ha eljön az ideje,
népszavazáson dönthetnek az új tagjelölt végleges felvételéről.
Érthető, hogy a franciáknak
problémát okoz a török csatlakozás lehetősége, hiszen most
először merül fel az a kérdés uniós méretekben, hogy a laikus
állam eszméje vajon képes-e több vallás fiait és lányait békésen
integrálni. Franciaország köztudottan sokat küzd ezzel a
problémával: ott él Európa egyik legnagyobb muszlim kisebbsége,
s az együttélés nem éppen súrlódásmentes (emlékezzünk csak
vallási jelképek iskolai viseletéről szóló vitára). Másik
oldalról viszont Franciaország hagyományosan jó kapcsolatokat
ápol a muszlim világgal, ez pedig a csatlakozás támogatása
mellett szóló érv. A török csatlakozás kérdése az értelmiséget
is megosztja szerte Európában (lásd például Petőcz András és
Fejtő Ferenc legújabb vitáját a Le Figaro, illetve magyarul az
Élet és Irodalom hasábjain). Feltételezhető, hogy a francia
lakosság egy része nem geostratégiában, gazdasági érdekben, és
még csak nem is nemzeti érdekben gondolkodik majd: véleményük
formálódását a személyes félelmek, tapasztalatok vagy éppen
előítéletek strukturálhatják. S ez, tegyük hozzá, az
idegenellenes, rasszista Le Pen majd’ két évtizede tartó
felemelkedését figyelve nem is lenne olyan meglepő.
Chirac bizonyára átlátja
mindezt: meggyőződése szerint Franciaországnak és az EU-nak
érdeke Törökország csatlakozása. Valószínűleg úgy okoskodik,
hogy az állampolgárokat vagy sikerül meggyőzni az elkövetkezendő
években a török csatlakozás helyességéről, s akkor nincs
probléma, nyugodtan referendumra lehet bocsátani a kérdést, vagy
nem: azonban ha ez utóbbi történik, akkor a népszavazási
ígérettel már úgyis az utód(ok)nak kell majd elszámolni.
A másik, talán a török
csatlakozás kérdésénél is súlyosabb vita az Unió új
alkotmányához köthető. A probléma gyökere, hogy az új
alkotmányos szerződést a franciák – Chirac ígéretéhez híven -
szintén népszavazáson fogják jóváhagyni. Pár hónapja azonban egy
hatalmas blamázs réme lebeg a francia elnök szeme előtt: az
ellenzéki szocialistákról (PSF) ugyanis kiderült, egy részük
elutasítja az alkotmánytervezetet, mondván, az túlságosan
liberális. Ez persze nem jelenti azt, hogy a szocialista párt ne
alakítana ki egységes álláspontot az alkotmánytervezettel
kapcsolatban, december elején ugyanis belső referendumon
határozzák meg a párt végleges döntését az alkotmány
támogatásáról vagy elutasításáról.
Halvány reményt adhat a majdani
országos népszavazás sikeréért aggódóknak, hogy a már idézett
közvélemény-kutató júniusban az igenre szavazók többségét
mutatta ki (58%), itt is magas azonban (mintegy 20 százalék) a
bizonytalanok aránya. Figyelembe véve, hogy a szocialisták és
szövetségeseik jelenleg jóval magasabb támogatottsággal bírnak,
mint a Chirac vezette UMP, a decemberi párt-szavazás egyelőre
beláthatatlan hatással lehet az országos népszavazás végleges
eredményére is. Decemberig mindenképpen nyitott marad a kérdés.
Chirac rendkívül nehéz
helyzetben van, hiszen egy esetleges sikertelen népszavazás (és
a ratifikálás elmaradása) nemcsak személyes bukását
eredményezhetné, hanem hosszú időre megakaszthatná az egész Unió
fejlődését. Az elnök ezek után valószínűleg ezerszer
meggondolja, továbbra is szereti-e még a gaullizmus közvetlen
demokrácia-eszményét.
|