A szükségszerűen bonyolult cím
oka, hogy az Európai Unió esetében nem beszélhetünk a szó szoros
értelmében vett kisebbségpolitikáról. Az integráció gazdasági
természetének köszönhetően az Unió első emberi jogi dokumentumát
is csak 2000-ben fogadták el a Nizzai csúcson, az emberi jogokon
túlmutató, számos tagország nemzetpolitikájával ellenkező
kisebbségi jogok pedig említés szintjén sem találhatók meg máig
egyetlen közösségi alapdokumentumban sem. Mindezek mellett
természetesen nem tagadható, hogy az Unió különböző politikái
hatással vannak a jelenben illetve a jövőben a területén élő,
vagy tartósan azon kívül rekedő nemzeti és etnikai kisebbségek
életviszonyaira, csatlakozó vagy csatlakozásra váró államok
politikai magatartására, sőt az érintettek közül számosan komoly
reményekkel vagy félelmekkel tekintenek ezek remélt vagy nem
várt hatásaira.
A kisebbségeket érintő uniós politikákat
egyértelműen bonthatjuk két halmazra aszerint, hogy
célcsoportjuk és eszközrendszerük alapján az Unió kül- vagy
belpolitikájában kapnak e helyet. Egy másik csoportosítás
ezzel szemben az EU részéről a kisebbségpolitika pozitív és
negatív megközelítését különbözteti meg, amelyek közül az előbbi
az uniós szervek kifejezetten kisebbségeket érintő aktusait, míg
az utóbbi a közösségi jog és a kisebbségeket érintő nemzeti jog
közötti harmonizációt takarja. Bár a második eljárás kétségkívül
szofisztikáltabb, kevésbé fedi le a politikai valóságot, ezért
munkámban inkább az első megközelítés nyújtotta felosztást
követem.
A teljes tanulmány letölthető .pdf
formátumban közvetlenül innen:
A szerző demonstrátor az ELTE
TÁTK Politikai Tudományok Tanszékén
|