Re: európai
alkotmány
2004. március 29.
-Rácz Péter
Az
európai országok vezetői a tavaszi csúcstalálkozón hozott döntés
értelmében újra nekiveselkednek az uniós alkotmány
elfogadásának. Így alig három hónap kellett ahhoz, hogy a
politikai vezetők túltegyék magukat azon a Silvio Berlusconi
által vezényelt, ám eredménytelenségbe torkollott
tárgyalássorozaton, amelyet többek végzetes és helyrehozhatatlan
hibának, mások egyszerű, megtárgyalandó félreértésnek
tituláltak.
Ha minden jól
halad, akkor a júniusi európai parlamenti választások napján már
a közös alkotmányos szerződés elvi megállapodásával rendelkezik
a kontinens uniós része. Történhet mindez annak ellenére, hogy
az ír féléves elnökség decemberi végi bemutatkozásakor Bertie
Ahern kormányfő rendkívül óvatosan fogalmazott az akkor még
friss rémálomként ható EU alkotmányról. Az írek ígéretet tettek
arra, hogy felmérik a terepet, és talán újraindítják a
tárgyalásokat. Azonban jó pár fontos, úgynevezett elnökségi
prioritást is megneveztek, amelyek mellett azt sem lehetett
kizárni, hogy a mostani félév alatt nem lesz előrehaladás
alkotmányozás terén. Ahern és csapata a jelek szerint olyan jól
működik, mint ahogy manapság egész Írország. A legtöbb májusban
csatlakozó ország Írországot tartja fejlődési modellnek, ám
ezentúl azért is érdemes figyelniük, mert „kisebb” országként is
ügyesen manővereznek az uniós labirintusban. És ami nem sikerült
Berlusconinak télen az ebédlő- és a tárgyalóasztal körül, most
esetleg könnyedén összejöhet a Bertie Ahernnek – Pat Cax ír EP
elnök még csak nem is leplezett támogatásával.
A decemberi
kudarc óta persze sok minden változott, sőt. Az akkori két
feketebárány, Spanyolország és Lengyelország háza táján a lehető
legtöbb. A szörnyű madridi tragédia által (is) megváltozott
erőviszonyok miatt Spanyolország várhatóan átrendezi helyét az
európai színpadon, mint ahogy teszi azt a világporondon is az
ígéretek szerint. A spanyol terrortámadás nem csak a spanyol-EU
viszont befolyásolta, hanem –ha szabad ilyet mondani- újabb
lendületet adott az egységesedésre, az összefogásra. Órákkal a
tragédia után több vezető politikus jelezte, hogy a tavaszi
EU-csúcs témái közé haladéktalanul vegyék fel a terrorizmus
elleni harcot. Az európai alkotmány célja pedig mi más lenne,
minthogy ilyen helyzetekben hirdesse a világ és önmaga számára
Európa egységét.
A decemberi
lengyel-spanyol probléma, vagyis a még Nizzában kiharcolt
szavazatarányok átszabdalása mára kisebb gondként mutatkozik a
felek számára. Ennek elsőszámú oka, hogy előkerültek újabb
megoldási tervek az írek táskájából. Míg a decemberi tárgyalások
során asztalon lévő alkotmánytervezet szerint a közösségi
döntésekhez a tagállamok szavazatainak fele, valamint a
„lakosság 60 százaléka kellett”, addig a mostani tervek szerint
a tagállamok 55 százaléka kell, ám elég a lakosság 55 százaléka
is. Az José Maria Aznar által vezetett spanyol vezetés sem
zárkózott el az utóbbi hónapokban a kompromisszum-kereséstől. A
spanyolok hivatalos fórumokon is jelezték, hogy ha a népességre
vonatkozó arány az eddigi 60-ról 65 százalékra nőne, az remek
lenne számukra. A kormányváltás utáni spanyol álláspont még nem
ismert, ám az új miniszterelnök-jelölt, José Luis Rodriguez
Zapatero szólt már az alkotmányos folyamat felgyorsításának
szükségéről. Hasonló kompromisszum-készségről tett
tanúbizonyságot a tavaszi csúcstalálkozóra érkező, közben
hazájában májustól visszavonuló Leszek Miller lengyel kormányfő
is. A lengyelek amolyan kelet-európai sajátossággal élve komoly
matematikai számításokba kezdtek az elmúlt hetekben, ugyanis egy
olyan számítási módszert találtak, amely a tagállamok
lakosságának négyzetgyöke és egy faktor segítségével adná ki a
szavazati súlyt – adta hírül a BruxInFo.
A napokban
tehát az ír elnökség nekilát a menetrend kialakításához és
begyűjti a szükséges információkat. Amennyiben látni komoly
reményt a sikeres zárásra, akkor várhatóan az elkövetkező
hónapokban ismét top-téma lesz az alkotmány, hiszen az írek
felpörgetik a kérdést. Ahern azonban arra is figyelmeztetett a
hétvégén, hogy Írország nem hajlandó egy olyan vitába
belekezdeni, ahol nem látszik a végeredmény lehetősége. Ezek
szerint tehát, ha április közepén komolyan beindulnak az
egyeztetések, akkor az már egy jó jel lesz.
|