EURÓPAI UNIÓ Másodszor is
finisben az alkotmányozó vita
2004. május
29.
-Dömötör Csaba |
Néhány hét múlva az Európai
Unió vezetői újra pontot tehetnek az alkotmányozási folyamat
végére. Bár a kudarc most sem elképzelhetetlen, ennek ellenére
az általános vélekedés szerint hamarosan elnyerheti végső
formáját a közösségi alapdokumentum.
A tárgyalások legérzékenyebb
pontját továbbra is az Európai Tanácsban fenntartott szavazati
arányok képezik, de még mindig napirenden van a
kereszténységre történő utalás
kérdése is.
Ami a szavazati arányokat
illeti, noha még mindig Lengyelország tűnik a megegyezés
kerékkötőjének, a kelet-európai ország politikusai idén már
többször is jelét adták: hajlanak valamiféle kompromisszumra
(elsősorban a nizzai szavazatarányok kérdésében). Egyesek úgy
vélik, Varsó presztízsének korántsem tenne jót, ha a kontinens
közvéleménye továbbra is a lengyeleket látná a további
integrációt gátló fő tényezőnek.
A fentiek fényében aligha
csodálkozhatunk azon, hogy Gerhard Schröder német kancellár a
minap tiszteletét tette a 40 milliós, ezáltal a legnagyobb újonc
ország fővárosában.
Nehezíti ugyanakkor a
tárgyalásokat, és úgy általában a megegyezést, hogy
Lengyelország Leszek Miller lemondása miatt jelenleg csak
átmeneti kormánnyal, így megkérdőjelezhető legitimitással
rendelkezik. Mi több, a szejm az elmúlt héten nem szavazott
bizalmat Marek Belka átmeneti miniszterelnöknek. Így egyre
valószínűbbé válik, hogy a közelgő parlamenti választásokon az
ellenzéki-populista Andrzej Lepper pártja (Samoobrona)
győzedelmeskedik, amely egyenesen a lezárt csatlakozási
fejezetek újratárgyalását szorgalmazza.
Schröder kancellár, aki
látogatása során Kwasniewski államfővel is tárgyalásokat
folytatott, úgy vélte: júniusban olyan megoldás születik az
alkotmány ügyében, amely mindenki számára elfogadható, és amely
tiszteletben tartja Lengyelország súlyát és érdekeit. Mint
elmondta, a német kormány felkészült a kemény tárgyalásokra,
ugyanakkor – mint fogalmazott – Európa nem engedhet meg magának
egy újabb fiaskót.
Az úgynevezett „kettős többség”
elvének bevezetését minden tagállam elfogadta, ugyanakkor az
egyes százalékos arányokat tekintve már megoszlanak a
törekvések. (A konvent eredeti elképzelése alapján egy közösségi
jogszabály elfogadásához a tagállamok legalább felének
jóváhagyása szükséges, amennyiben azok az unió lakosságának
legalább a 60%-át képviselik.
Nem ígérkezik könnyűnek az
esetlegesen végső formáját elnyerő uniós alkotmány tagállamokban
történő ratifikálása sem. Főleg akkor, ha Nagy-Britannia
szándékainak megfelelően népszavazásra bocsátja a dokumentumot.
Ismerve a La Manche másik partját mindig is egy kis gyanakvással
szemlélő szigetországi közvéleményt, korántsem biztos sikerrel
járna a referendum. Az alkotmány népszavazásra bocsátása
egyébként Lengyelországban sem zártható ki, ahol az
EU-szkeptikusok tábora szintén nem tekinthető csekélynek. A
német der Spiegel szerint Lengyelország továbbra is bizonytalan
pont marad.
Eközben Raffarin francia
miniszterelnök egy lapinterjúban abbéli meggyőződésének adott
hangot, hogy nem tapasztalja a megegyezés légkörét a
tárgyalásokon. A vallás szerepét firtató vita kapcsán nemrégiben
kinevezett külügyminisztere ugyanakkor világossá tette: Párizs
ellenzi a keresztény gyökerek megemlítését a szövegben. Michel
Barnier, aki korábban az Európai Bizottság egyik tagjaként
tevékenykedett, kijelentette: az EU nem egy zsidó-keresztény
klub.
Merőben ellentétes álláspontot
képvisel az a hét tagállam (Olaszország, Málta, Lengyelország,
Litvánia, Portugália, Csehország és Szlovákia), amelyek
nemrégiben az ír elnökséghez intézett levelükben a
kereszténységre való utalás beemelését szorgalmazták. A frontok
tehát e téren megmerevedni látszanak. Mindazonáltal a
vallás-vita egymagában nem valószínű, hogy meggátolja az
integráció további elmélyítését, az minden bizonnyal csak a
szimbolikus politika szintjén marad, nem úgy, mint a szavazatok
kérdése.
Barnier egyébként nemrégiben a
Le Figaronak adott terjedelmes interjújában szintén annak a
meggyőződésének adott hangot, hogy az alkotmányozó folyamat
végére hamarosan sikerül pontot tenni. „Sem a franciák, sem a
németek, sem a spanyolok nincsenek a kudarcra felkészülve.
Ugyanakkor nem fogadhatunk el egy „olcsó” dokumentumot,
mindenkinek meg kell dolgoznia a sikerért” – fejtette ki a
francia külügyek irányítója. A diplomata azt sem tartja
kizárhatónak, hogy az alapdokumentumot a 25 tagország esetleg
egyszerre ratifikálja. Abban talán igaza lehet, hogy ezáltal
valószínűleg felgyorsítható a ratifikációs folyamat, ami – mint
azt a nizzai szerződés példája is megmutatta – igencsak
elhúzódhat. A volt uniós biztos egyúttal kifejtette, hogy a
mostaninál jobb alkotmánytervezetet meglátása szerint nem
lehetne alkotni.
|